Hallo allemaal, Zoals het onderwerp al een beetje zegt heb ik een vraag over borstvoeding. Ik wil dadelijk na de bevalling namenlijk weer gaan proberen om mijn kindje borstvoeding te geven. Nu heb ik alleen een hele nare ervaring achter de rug hiermee en nu zou ik graag jullie mening horen over hoe groot of klein de kans is dat ik dezelfde ervaring weer ga krijgen. Ik zal proberen t zo kort, maar duidelijk mogelijk te omschrijven voor jullie. Na de bevalling van mijn jongste meisje (oudste kreeg direct de fles) werd ze voor de eerste keer aangelegt en dit ging perfect. Wel dachten ze toen dat ze nog wat gulzig was, aangezien ze zich veel verslikte. Na deze ene keer heeft ze pertinent de borst geweigerd. 3 Dagen hebben we MOETEN blijven proberen en kreeg ze alleen beetjes binnen d.m.v. theelepeltje of spuitje. Alles wat maar bedacht kon worden werd 3 dagen lang uitgeprobeerd om haar toch nog aan de borst te krijgen, maar niets werkte. Toen moest ik gaan afkolven. Hieruit bleek al snel dat ik erg veel melk gaf (waardoor ikzelf ook denk dat t toen misging, mijn meisje kreeg die hoeveelheid melk ineens niet verwerkt waardoor ze zich verslikte) binnen 10 minuten had ik een volle fles afgekolfd en de kraamverzorgster zei dat mijn volledige "productie" normaal gezien alleen t laaste hoorde te zijn wat een baby binnenkreeg. Ik weet niet meer precies hoe ze het benoemde, alleen dat het de room op het toetje hoorde te zijn Na een week of 3 werd t mij best wel teveel aangezien, raakte er letterlijk overspannen van en wilde dus ook stoppen met afkolven. Ik heb toen 2 weken met opgebonden borsten MOETEN rondlopen waardoor ik ontstoken borsten kreeg en ik heel veel pijn heb gehad en ik ziek werd ervan. Na veel heen en weer bellen met vk en huisarts heb ik uiteindelijk 2 pilletjes gekregen om de bv te stoppen. Sorry het verhaal is dus toch nog langer geworden dan verwacht, maar mijn vraag nu is: hoe groot is de kans dat de bv weer op deze manier zal verlopen en denken jullie dat het ook de hoeveelheid is geweest die mijn dochter tegelijk binnenkreeg waardoor het is misgegaan n.a.v. mijn verhaal??? Alvast bedankt voor jullie tijd. Groetjes Angela.
Hoi Angela, Ik vind het een beetje moeilijk om te zeggen of het door de hoeveelheid is misgegaan. Misschien is het een samenspel van factoren geweest. Sowieso is elk kindje weer anders; het ene kindje pakt nu eenmaal beter aan de borst dan het andere kindje. Wanneer borsten erg vol zijn, is het voor een kindje soms erg moeilijk ze te pakken. Een oplossing kan dan zijn, eerst iets af te kolven, de druk eraf te kolven en vervolgens aan te leggen. Een kindje krijgt dan niet in één keer heel veel binnen, moet er meer moeite voor doen. Logisch dat je er toch enigszins huiverig in staat en ik vind het knap dat je toch weer de borst wilt gaan geven. En echt hoor, je hebt gewoon alle kans dat het dit keer geheel anders gaat dan de vorige keer. Lonneke
Hoi Lonneke, Bedankt voor je snelle antwoord en je hebt me toch de geruststelling gegeven dat het ook echt anders kan gaan nu. Het afkolven van te voren deed ik al (al was dit bijna nooit nodig, omdat bij het zachtste kikje dat mijn dochter gaf het allemaal al spontaan begon te lopen en ik er zeg maar alleen nog maar een fles onder hoefde te houden ). Ik ga het in ieder geval weer vol goede hoop en moed proberen, maar zal niet meer zo lang gaan doordrammen als het niet gaat lukken. Is het opbinden van de borsten echt een must of kun je ook op dat moment direct die pilletjes hiervoor nemen??? Hopenlijk kun je me deze vraag nog beantwoorden en dan ben ik voor de volle 100% zeker van mijn keuze Alvast weer bedankt. Groetjes Angela.
Hoi Angela, Die pilletjes worden tegenwoordig niet meer zo snel gegeven, omdat ze veel bijwerkingen kunnen geven. Daarom wordt er het eerder geprobeerd door bijvoorbeeld een goede bh dag en nacht/ opbinden van de borsten, niet te warm douchen... Lonneke
Hoi Lonneke, Nogmaals bedankt voor je antwoord. Ik ga dit zeker ook nog een keer duidelijk doorspreken met de vk. Ik hoop van harte dat het dit keer gewoon goed gaat en er zich weinig problemen zullen voordoen, toch wil ik wel de zekerheid van haar dat het niet zo zal gaan verlopen als de vorige keer. Kan zij dit niet zal ik toch kiezen voor fv Ik ben in ieder geval al heel blij met de antwoorden die ik van jou heb mogen ontvangen, hartstikke bedankt!!! Groetjes Angela.