hoi hoi fynn is nu 3 en halve week.nu zou ik het erg leuk vind voor papa dat hij een keer een flesje kan geven.ik heb een kolf (avent isis iq) dus dat is het probleem niet. maar ik ben een weet niet op dit gebied dus nu mijn vraag. kan het kwaad voor de productie als ik 1a2 keer perweek een voeding kolf zodat papa deze kan geven. hoeveel voeding heb ik nodig voor 1 voeding. hoe groot is de kans op fles tepel verwarring (hij krijg al een fopspeen) wanneer kan ik het beste kolven. weer heel wat vragen maar ik wil zeker weten of ik me zelf hier niet mee in de vingers snijd
Wij zijn dit weekend ook voor het eerst begonnen met flesje. Onze kleine man heeft ook een speentje en drinkt met tepelhoedje dus dat maakte het denk ik al makkelijker. Eerste keer geprobeert met flesje met 30cc, ging erg goed en had het flesje zo leeg daarna bij mij verder gedronken. andere dagen hetzelfde, gister geprobeert om hele voeding te geven zodat ik kon doorslapen, dit is niet helemaal gelukt, hij had na het flesje met 80 cc nog honger dus daarna nog bij mij gedronken. Had het flesje ook nu zo leeg. Heb gemaild naar de lactatiekundige met de volgende vragen: - is het erg dat ik mijn man af en toe een flesje geef zodat ik kan doorslapen ook als ik dan niet kolf? -Hoeveel moet ik in het flesje doen -hoe laten drinken, omdat hij het nu zo snel leeg heeft. kreeg het volgende antwoord: nee het kan geen kwaad om eens een keer een flesje moedermelk te geven om even bij te tanken. Je voedt nog volop zelf om de productie goed in stand te houden. En een uitgeruste moeder produceert ook weer meer melk. Houdt in elk geval minimaal 7 voed- of kolfsessies per etmaal aan. Wat betreft de hoeveelheid per flesje. Wij gaan ook uit van 150 ml. voeding per kilo lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen per etmaal. Maar net zoals je zelf al meldt dit is eigenlijk een flesvoedingsadvies. Borstgevoede kinderen drinken zo wisselend per voeding... Dus geef hem wat hij wil. Je kunt een kind met borstvoeding niet overvoeren. Meestal spugen ze het teveel er wel uit. Maar aan het te snel drinken kun je wel wat doen door een fles met een klein gaatje in de speen te gebruiken. Welke speen dat dan moet zijn is uitproberen (zonder de hele drogist op te kopen).Avent heeft wel een klein gaatje maar er zijn er meer. Hij moet aan een flesje van 100- 120ml ongeveer een 15 minuten kunnen zuigen. Anders is zijn honger wel weg maar is zijn zuigbehoefte niet bevredigd. Wat betreft het kolven heb je verschillende mogelijkheden, je kunt fynn aan de ene borst laten drinken en de andere kolf je tegelijker tijd af (even oefenen, word er steeds handiger in), je maakt dan gebruik van de toeschiet reflex die je kindje opwekt, werkt bij mij goed. Je kunt tussen 2 voedingen in kolven, dus zelf maar na anderhalf uur of zo nadat fynn heeft gedronken. Wat betreft tepel speen verwarring, bij mij was het advies om met 4 weken te gaan oefenen met flesje (zodat hij het gewend is als ik weer ga werken), en dit regelmatig (meerdere keren per week) te blijven oefenen, hoeft niet steeds een hele voeding te zijn maar mag ook een beetje zijn, maar gaat erom dat hij eraan gewend blijft. Hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt, vind het zelf ook wel moeilijk allemaal, alles is nog nieuw en je bent snel onzeker. Succes ermee alvast, hier vond papa het in ieder geval erg leuk om een keer een flesje te geven Wij gaan vanavond nog een poging doen om hele voeding te geven zodat ik wat kan bij slapen, maar nu met avent flesje, ik ben benieuwd hoe het gaat
Hier heeft papa Jamila voor het eerst een flesje gegeven toen ze ongeveer 3 weekjes oud was, ze dronk super aan de borst en ik durfde het wel aan om het te proberen met oog op te tepel-speen verwarring (helemaal als je kindje een speentje krijgt denk ik niet dat het risico erg groot zal zijn). Ik ben toen vlak voor dat het "etens-tijd" was voor Jamila gaan kolven, om te beginnen iets van 60cc toen ze dit op had heb ik haar nog even lekker aangelegd zodat ze ook echt genoeg gedronken had. Toen papa vaker een flesje wilde gaan geven maar ook bijvoorbeeld oma als die een uurtje op ging passen oid ben ik een voorraadje op gaan bouwen door sochtends 1 borst te kolven en 1 te geven (sochtends had ik altijd enorme stuwing dus door 1 borst te kolven had Jamila meer dan genoeg aan de andere borst) en verder ging ik na elke voeding mijn borsten "af-kolven" het was wel even vermoeiend maar zo zou ik mijn productie niet teveel in de war schoppen. Op deze manier is het hier prima gegaan Tot op de dag van vandaag kolf ik vaak nog steeds 1 borst sochtends en af en toe ook nog na voedingen, al moet ik zeggen dat ik kolven niet meer zo leuk vind en zo min mogelijk doe , mijn voorraad is dan ook volledig naar de *%#& maar gelukkig kolf ik de dag voordat ik het nodig heb altijd voldoende voor ons meisje. Heel veel plezier voor pappa met het geven van een flesje! En nog een tip voor als het niet meteen lukt, ga even uit de kamer want als je beebje jou ziet zal het misschien iets hebben van hey waarom krijg ik geen "verse" melk!? Althans zo ging het hier bij ons kleine boefje