Kolf onwetendheid

Discussion in 'Borstvoeding' started by Kuona, Feb 25, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Hallo ik heb een paar vragen over kolven. Ik geef mijn zoontje van 2,5 week borstvoeding. Ik werk thuis dus in principe kan ik altijd zelf voeden. Maar ik zie het niet zitten om minstens 6 maanden thuis te zitten en nooit een avondje weg te kunnen dus nu zit ik te denken om af en toe te gaan kolven. Ik heb alleen echt geeeen idee hoe ik dit aan moet pakken.

Ten eerste al: wat voor kolf. Ik vind het een beetje overdreven om 150 euro aan een electrische uit te gaan geven dus ik zat te denken aan een handkolf. Is dat aan te raden?

Wanneer kan ik het beste kolven? Moet ik dan na een voeding de borst waar hij uit gedronken heeft leeg kolven? Of moet ik juist de andere leeg kolven? En moet ik dat meerdere keren per dag doen of één keer per dag? Haha ben echt een kolfnoob . Het gaat er bij dus om dat ik één keer per week mijn zoontje met een gerust hart achter kan laten bij mijn ouders ofzo zodat hij áls hij honger krijgt een flesje kan krijgen. In principe is het namelijk de bedoeling dat ik niet langer weg ben dan dat hij slaapt maar dat weet je natuurlijk nooit van tevoren.

En dan nog als laatste, hoeveel cc moet er dan in zo'n flesje per voeding? En kan ik hem nu al eventueel een flesje geven of moet ik daar langer mee wachten. (hij heeft ook een speen en geen last van tepel-speen verwarring) En zijn daar speciale flesjes voor of maakt dat allemaal niet uit?

Zo haha, wat een vragen, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

2. laika10

laika10 Actief lid

Jul 28, 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Ik zal je probereb op weg te helpen.

1. de kolf. Zoveel mensen zoveel ervaringen. Ik heb de handkolf van Avent. bevalt mij prima, ik kolf hier nu al 10 maanden mee. Is niet zo duur ( 55 euro geloof ik)

wanneer kan je het beste kolven: als je een voorraadje wilt opbouwen kan je het beste kolven na een voeding. Ik weet niet of je 1 borst geeft of 2, maar je kan ze allebei afkolven. Als je gaat nakolven verhoog je ook je productie. Ik zou beginnen met de ochtendvoeding na te kolven ( die voeding is veelal het meeste). Wees niet teleurgesteld als je de eerste keer maar een paar ml kolft of zelfs maar een paar druppels. Kolven moet je aan wennen. Je moet niet denken in ml maar in kolf sessies. Zo kan je de eerste keer niets kolven maar na een paar dagen ineens 40 ml. Wees niet zenuwachtig dat het te weinig is, je kindje is een betere kolf dan zo'n plastic ding.

Als je je zoontje naar je ouders brengt kolf je op het moment dat hij het flesje krijgt bij je ouders. Je zal zien dat de kolf opbrengst dan veel hoger is omdat je niet live voed. Melk kan je max 5 dagen bewaren in de koelkast, makkelijker is om het in te vriezen in ijsblokjes zakjes. Dan kan je telkens een protie ontdooien. in de vriezer kan je het zo'n 4 maanden bewaren, dus ook handig als je eens een weekendje weggaat en dus meerdere voedingen nodig hebt.

de hoeveelheid is ongeveer 100-120 ml. Het kan zijn dat je zoontje het niets eens opkrijgt. Wees niet bang hij haalt het wel weer in als je bij hem bent, dan kan hij even "mama tanken". Een flesje geven kan nu zeker. neem het kleinste gaatje en als het met de ene fles niet lukt probeer dan een andere, ook weer zoveel baby's zoveel flessen. Ik gebruik de avent flessen, lekker makkelijk bij de avent kolf. Blijf wel oefenen met flesjes geven...als je het eens een keer doet en niet met regelmaat kan het zo zijn dat hij het vertikt om de fles te nemen. Laat je partner eerst thuis oefenen met een flesje, niet pas bij je ouders...

Share This Page