Borstvoeding????

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door YenD, 29 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Hier ook enorme twijfel en ik moet zeggen ik neig eerder naar FV dan BV om verschillende redenen.....
    Ik heb er ook met de verloskundige over gehad en die zei ook tegen mij dat als ik erg twijfel de kans dat het uiteindelijk lukt wel minder is omdat je in je hoofd zo bezig bent met de borstvoeding en er dus een mogelijkheid bestaat dat je te weinig productie krijgt (onbewust)
    Dit geldt volgens haar overigens ook voor de vrouwen die juist te graag willen en steeds denken van: oh het moet lukken het moet lukken!!

Ik ben er nog niet helemaal uit maar waarschijnlijk wordt het hier FV.... Dan kan iedereen wel roepen: Je moet het proberen je moet het proberen! Dan ben je stom als je het niet probeert! Gun het een kans etc etc *dat is wat ik vaak in mijn omgeving hoor*
    Maar je moet niks!! Het gaat erom waar jij je het beste bij voelt....

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. Als jou gevoel zegt dat je het 'moet' proberen, zou ik dat doen. maar doe het niet omdat anderen het van je verwachten.

Dat sommige vrouwen het 'te graag' willen, dat herken ik.

3. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan

Blijft toch altijd klein beetje een strijd heb ik gemerkt tussen pro BV en pro Eigen Keuze, maakt ook niet uit, degenen die het willen, en bij wie het lukken is natuurlijk hartstikke super!

Vind het alleen vervelend dat er in NL een hele "foei, je probeert het niet eens" sfeer gecreeerd is... Want ik doe mijn kind echt niets tekort met flesvoeding hoor, en bij de dames bij wie het niet kan/niet lukt moeten die dan met giga schuldgevoelens gaan zitten...

Nee, ik vind gewoon dat er in NL, dus in het algemeen niks richting dames op dit forum ;) wat luchtiger gedaan moet worden over de keuze van FV en de informatieverstrekking hiervan, kan op de site van Nutrilon verdorie helemaal niks lezen, dat is toch wel slecht hoor... is eigenlijk een soort van censuur... in een democratisch land.... klopt niet!

4. Pinkie

Pinkie Actief lid

28 mei 2007
    194
    0
    0
    Gent
    Ook ik ben helemaal pro borstvoeding en heb alle 3 m'n kinderen zo lang als mogelijk borstvoeding gegeven, maar tegelijk ook van mening dat niemand iets moet doen waar ie zich niet goed bij voelt. Sta je er open voor om het een kans te geven, dan zou ik zeggen zeker proberen, je kan later alsnog naar flesvoeding overstappen. Sta je er niet voor open, dan is dat je goed recht en ben je net zo'n goede moeder hoor ;) beter dat dan constant geforceerd en gestresseerd toch maar te proberen bv te geven.

5. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik wil wel borstvoeding gaan geven aan beide kindjes. Mijn streven is zo'n 3 maanden, gaat het goed dan kan dit misschien langer worden. Gaat het moeilijk dan wordt het korter. Ik zal mijn uiterste best doen, maar ik ga het niet forceren. Het moet wel iets moois blijven vind ik...

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb net bij een tweeling gewerkt en die kindjes dronken zo super aan de borst! Beide tegelijk, geweldig om te zien! 'k denk dat een ander met 1 kindje 't niet sneller en 'beter' kon.

'k Hoop dat het bij jou ook gemakkelijk gaat.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.337
    36.198
    113
    Laat ik voorop stellen dat ik niks tegen flesvoeding heb, mijn zoontje is er ook groot op geworden. Toch vind ik het persoonlijk altijd een beetje raar dat je er vantevoren al voor kiest om geen borstvoeding te gaan geven. Je kunt het toch proberen en als het je dan toch niet bevalt dan kun je alsnog stoppen toch?Ik vind het niet meer dan een logisch vervolg op een zwangerschap, maar ook dat moet iedereen gelukkig zelf weten.

@ts: mijn dochtertje krijgt nu 3,5 maand bv. We hebben de nodige opstartproblemen gehad, maar hier geen pijn of tepelkloven hoor. Pijn of kloven is een teken dat het niet goed gaat met bijv het aanleggen en is zeker niet standaard bij borstvoeding. Zelf heb ik de stuwing ook nooit echt als pijnlijk ervaren, maar dat zal per vrouw verschillen. Wel moet je weten dat er ook genoeg nadelen zullen zitten aan tepelhoedjes.

Als je er zo tegenop ziet om een kindje aan je borst te hebben dan zou je nog kunnen overwegen om idd direct fulltime te gaan kolven, maar dat zal wel een stuk vermoeider zijn. Verder wil ik je niks opleggen hoor, maar nadat mijn dochtertje en ik de 6 weken voorbij zijn is het zo makkelijk geworden en eigenlijk alleen maar genieten. Ik heb mijn zoontje flesvoeding gegeven en mijn dochtertje krijgt borstvoeding en ik kan je vertellen dat ik de borstvoeding persoonlijk toch veel intiemer vind.
    Succes met je keuze!

Enne proberen kan altijd!

8. Seth

Seth Niet meer actief

wil hier even opmerken dat dat echt niet ALTIJD het geval is....
    Er zijn echt baby's die juist beter op FV doen dan op de bv... en dat moeders dan door de situatie juist "gedwongen zijn" om over te stappen op FV....
    Bijvoorbeeld in het geval met een baby die veel spuugt.... bv, melk is dunner er komt eerder omhoog...
    verder heb je ook baby's die gewoon niet goed groeien op de bv.... of constant honger blijven houden... en dus huilen....

Heb bij de januarimama's veel moeders gezien die dus (jammer genoeg) moesten overstappen.......

Borstvoeding is samenwerking....
    het moet EN werken voor moeder EN werken voor kind.....

9. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Ik heb mijn dochter 9 maanden BV gegeven en zoonlief zit nu 7 weken aan de borst. Als de bv eenmaal loopt vind ik het een hele mooie en fijne manier van contact hebben met je kindje. Maar het kost de nodige tijd en inspanning om het zover te krijgen. Ik snap daarom heel goed dat sommige vrouwen er niet aan willen beginnen of al vrij snel stoppen. Bv vraagt in het begin veel van je, juist in een periode dat je al moe bent van de gebroken nachten en moet herstellen van de bevalling. Gelukkig is fv in ons land van goede kwaliteit, dus daar is niks mis mee. Iedereen zijn keuze!

Wel zou ik willen zeggen: Als de bv goed gaat doet het geen pijn! En dan heb je tepelhoedjes niet nodig. Er zitten veel nadelen aan tepelhoedjes (ik heb ze bij beide kinderen een tijd gebruikt), dus als je ze niet nodig hebt: niet aan beginnen!

En mocht je twijfelen: ga inderdaad eens naar een bijeenkomst of bij een vriendin langs die bv geeft. Op die manier wordt het wat concreter voor je en weet je beter wat het is en of je dat wilt.

En ga er open minded in. Veel baby's zoeken vrij snel na de geboorte zelf de borst op. Ze kruipen er als het ware naar toe. Het eerste uur na de geboorte weten ze namelijk precies hoe bv werkt (daarom is het ook belangrijk dat áls je het wilt geven zo snel mogelijk aan te leggen). Ik ken genoeg vrouwen die riepen geen bv te willen geven, maar daar zo van onder de indruk waren dat ze er toch aan begonnen. En vergeet niet wat de hormonen met je doen he, die kunnen er ook wel eens voor zorgen dat je toch bv wilt gaan geven.

10. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    het meest belangrijk is volgens mij dat jij je er als moeder goed bij moet voelen....

zelf heb ik met veel plezier, maar wel met de nodige problemen, 6 maande bv gegeven.. ik zou het zo weer doen en heb van iedere voeding genoten. Wel altijd met tepelhoedje, omdat mijn tepels niet groot genoeg bleken te zijn om goed vast te kunnen nemen. Dit was prima te doen, alleen vergt het iets meer werk (uitkoken, hygienisch vervoeren en plaatsen op de borst etc.. ) als je er eenmaal aan gewend bent scheeld het weer een hoop in de gevoeligheid. (heb ook regelmatig zonder tepelhoedje geprobeerd maar was pijnlijk door verkeerde zuigbeweging van de kleine..) het kolven vond ik minder leuk.. maargoed, als je wilt blijven bv dan hoort het erbij zodra je weer gaat werken.

Ik zou het zo weer doen en kijk er nu weer naar uit, mocht er een tweede kindje komen... het is een zeer speciaal gevoel. kan het je niet uitleggen, maar het is echt bijzonder!

succes met je keuze, liefs

11. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik hoop het ook. Wanneer tegelijk voeden geen optie is, wordt het denk ik teveel voor mij. Dus ik hoop vooral dat dat lukt....
    Nog iets meer dan 2 maanden en dan zullen we het weten...:p

12. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik had precies hetzelfde gevoel. Ik kan er bijvoorbeeld ook echt niet tegen als iets ook maar in de buurt van mijn borsten kwam.
    Ik had zelfs als met de verpleegkundigen in het ziekenhuis waar ik lag overlegt over direct flesvoeding, maar mijn dochter kwam prematuur ter wereld (34 weken) en ze had alles nodig wat ze maar kon krijgen en ben toen gaan kolven. Dat viel me op zich nog een beetje mee.
    Maar de live borstvoeding vond ik echt geweldig. En ik vind het zo raar want het is eigelijk echt niks voor mij. Helaas is de borstvoeding na 6 weken niet gelukt omdat mijn dochter tepel/speenverwarring had omdat ze in het begin niet live kon drinken maar als ik kijk er nu al naar uit om mijn tweede kindje borstvoeding te geven.

Ik zou zeggen, probeer het een week ofzo. Als je het niks vindt kap je er na een week mee en weet je het zeker. Met flesvoeding is ook niks mis (vind ik) maar als je het niet geprobeerd hebt weet je het ook niet.

13. Nika

Nika Actief lid

14 mrt 2007
    296
    1
    18
    Vrouw
    Mama
    Ik heb bij mijn eerste zwangerschap geen moment getwijfelt of ik borstvoeding wilde gaan geven, het is voor mij heel natuurlijk. Heb van te voren ook geen cursus gevolgt en heb me van te voren geen zorgen gemaakt van 'wat als..' want je weet toch nooit hoe het loopt, en dat zie je dan op het moment wel weer.
    Na de geboorte wou de bv niet meteen op gang komen dus moest ik aan zo'n kolfmachine, erg vervelend vooral omdat ik de eerste 10 dagen alleen maar plat kon liggen en bijna niks kon. Maar gelukkig kwam het goed op gang en kon ik mijn dochter in die kraamweek dat in ieder geval bieden.
    Ik heb uiteindelijk 20 maanden borstvoeding gegeven, nooit problemen gehad. Heb nu even een kleine pauze voor de 2e zich meldt! Ga ook daar weer met het volste vertrouwen aan beginnen.
    Voeden in het openbaar heb ik nooit gedaan, wist het altijd zo te regelen dat ik voedde vlak voor we weg gingen ofzo. Flesjes heeft mijn dochter ook nooit gehad. Niet met fv maar ook niet met limonade ofzo, flesjes kent ze dus niet.

En dan wil ik ook nog iets zeggen over de band met je kindje. Die manier waarop dat soms gezegd wordt kan inderdaad wel hard zijn. Maar ik ben wel van mening dat het iets heel bijzonders is, wat ik voor geen goud had willen missen. Het allermooiste vond ik dat je 9 maanden lang je kindje in je buik hebt gehad, alleen jij kon het van binnen voelen, jij kent je kindje eerder dan wie dan ook... en dan wordt het geboren en ineens kan iedereen er mee wat jij ook kan. Vast houden, knuffelen, verschonen enz. Behalve dan borstvoeding geven, dat kan alleen JIJ als mama. Tijdens dat moment ben je weer die 2 net als toen je kindje in de buik zat! Ik voedde meestal liggend op bed en vond dit een heerlijk rustig moment voor ons allebei. Vaak keek mn kleintje me heel lief aan en pakte ze mn hand vast. Geweldig mooi was dat!

Iedereen moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar ik zou het in ieder geval niet willen missen. Ik zou iedereen aanraden het iig te proberen.
    En niet te veel zorgen maken van te voren, laat het allemaal gewoon over je heen komen. En wat je niet wilt moet je niet doen.

Nog 1 klein dingetje, wat overigens absoluut geen reden is om wel of niet bv te geven: terwijl vriendinnen soms 4 keer op een dag een poepluier stonden te verschonen bij de hele kleintjes, maakte mijn dochter maar 1 keer in de 2 dagen een poepluier. Zo weinig reststoffenbleven er over. Vind dat toch wel iets zeggen. Maar ook dit zal per kindje wel weer kunnen verschillen.

Succes er mee iig!

(((Edit: ben er helemaal vergeten aan toe te voegen dat ik niet werk, wat het voeden voor mij natuurlijk wel wat makkelijker maakte dan voor werkende moeders. Is ook zeker de hoofdreden dat ik er 20 maanden mee door ben gegaan!)))

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik vind dat een flesje geven ook een heel intiem moment kan zijn maar borstvoeding is inderdaad nog even wat intiemer.
    Maar ja, je kan dat allemaal wel zeggen maar pas als je kindje er is kan je het voelen. Ik had aan al die woorden geen boodschap want ik gruwde al als ik iemand borstvoeding zag geven of bij die fotos van de borstvoedingscursus. Maar uiteindelijk vond ik het zelf dus wel fantastisch...

15. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Jeetje wat veel reacties!!
    Ik denk dat het wel of niet bv onderwerp altijd moeilijk blijft.
    Er zijn namelijk altijd wel mensen 100% voor of 100% tegen bv of wat er mee te maken heeft.

Wat ik er wel even op wil zeggen is idd over de band met je kind, ik gaf mijn zoon vanaf voeding 1 de fles, deed dit altijd lekker knus op de bank, had meestal oogcontact etc, dus dat gedeelte vind ik niet waar, dat dat met bv beter zou zijn.

Wel denk ik idd dat bv beter is voor het kind zelf, fles voeding blijft een kunstmatig iets, maar daarbij.. Mijn zoon is er groot op geworden, en ben blij dat ik die niet aan de borst had, hij wou namelijk elk uur wel melk hebben.

Er worden in verschillende meningen gezegd dat tepelhoedjes niet prettig zijn, maar zie nergens een uitleg waarom dat zo is, mij lijkt een extra bescherming om m'n tepel juist erg prettig.
    En het uitkoken etc ben ik nog wel gewend van de flesjes en spenen destijds met mijn zoon.

Zelf ben ik er gevoelloos voor geworden als mensen mij gaan vertellen dat bv altijd beter is dan fv omdat ik weet dat dat niet zo hoeft te zijn.

Nederland is 1 van de weinige landen waar bv wordt gegeven, en zoiezo waar ze zo ontzettend kunnen doordrammen om andere een mening op te leggen.

Alsof je je kind met flesvoeding pure Cola geeft oid, dat vind ik soms jammer, de vrijheid van kiezen zou hier idd soepeler mogen, net als idd de reclame én voorlichting!!
    Want als je kiest fv te geven moet je het allemaal zelf maar uitzoeken, terwijl informatie dan ook erg prettig zal zijn!

Bedankt voor alle berichtjes, ik heb er zeker veel aan!!

16. bezorgde

bezorgde Actief lid

18 okt 2009
    196
    0
    0
    Rijswijk Z-H
    Wil hier toch ook wel even op reageren.
    Je lichaam ontwikkeld niet voor niks de functie dat je borsten de baby van voeding kunnen voorzien en dus kan je ervan uit gaan dat het op de natuurlijke manier ook zo hoort dat je je kindje voedt met deze voeding.
    Heb je het niet of bevat het te weinig voedingswaarde dan is het alternatief flesvoeding. Daar kun je zelf amper iets aan doen.
    Flesvoeding is dus een vervanging maar niet het beste!
    Tijdens de zwangerschap zijn er leefregels die vele vrouwen keurig volgen om hun kindje de beste kansen te geven maar dat geld ook na de bevalling!
    Ook ik 'faalde' bij mijn beide kids. Na 6 weken had de borstvoeding te weinig voedingswaarde maar goed er was toch wel wat gegeven.
    Het hielp ook bij het slinken van de baarmoeder trouwens.
    Bij onze tweede bleek dat het kindje te zwak was om te dinken uit de borst en fles dus dat werd voeden met een plastic lepeltje (urenlang).
    Na 25 jaar herinner ik me toch nog dat intieme moment met mijn oudste toen de BV nog wel oke was.
    Probeer het een paar weken zou ik voorstellen.
    Het hoort zo bij het hele zwangerschaps gebeuren en het is goed voor het herstel van je eigen lichaam ;)

17. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Weet je wat ik trouwens altijd zo jammer vind mensen die dan zeggen dat je het moet proberen... Of denken dat je gewoon "geen zin" hebt in borstvoeding te geven....
    Maar die mensen denken vaak niet na dat het niet geven van borstvoeding ook andere oorzaken kan hebben dan "geen zin" en dat is best jammer!

18. 4days

4days Niet meer actief

Ik lees overal maar IK vind dit, IK vind dat, MIJ lijkt zus of zo... Iemand van die dames die ook wel eens stil staat bij de belangen van het kindje?

Om heel eerlijk te zijn, mij leek bv geven ook niets toen ik net zwanger was. Zo'n kind aan je tiet vond ik maar een vreemd idee. Maar toen ging ik erover lezen, en al snel kwam ik erachter (en dat blijft niet uit als je je erin verdiept) dat bv ontzettend veel voordelen voor de baby biedt. Dus als snel veranderde mijn mening van IK vind dit of dat, naar VOOR MIJN KINDJE is het zus of zo...

Het is gewoon een kwestie van welke belangen je voorop stelt. :)
    (waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat er geen goede redenen zijn voor het niet geven van bv, want natuurlijk zijn die er wel. Niet alle moeders die geen bv geven zijn over 1 kam te scheren. Wat ik zeg gold gewoon in mijn eigen situatie)

19. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    :( En waar heb je dat vandaan? Volgens mij wordt bv juist bijna overal gegeven hoor!

Ik heb niet alle reacties gelezen trouwens, maar ik zou zeggen: probeer het gewoon en als het niet bevalt, ben je zo gestopt! Dan is fv een prima alternatief. Wie weet bevalt het wel prima en dan is het natuurlijk toch te verkiezen boven fv, ook al is dat ook prima. Kijk gewoon of het wat voor je is of niet!

20. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    het kan ook anders, dat je heel graag wilt maar het lukt niet. ik heb het bij beide kids geprobeerd. ons meisje wilde echt niet daarvoor heb ik 8 wk gekolfd toen was ik echt kapot erna want echt dat vraagt veel van je als je snachts eerst moet kolven en dan nog een flejse geeft ben je zo anderhald uur verder.

onze jongen. pakte ook niet goed. mijn tepels zijn wat ingetrokken. en ook zeer gevoelig als je een lichte huid hebt heb je er meer last van. dus hoe bruiner je bent in de zomer hoe minderl ast je ervna kunt hebben. natuurlijk kan het dan ook wle zeer doen maar schijnt dus dat het bij mensen met ene lichte huid erger is.

heb ook met tepelhoedje gedaan, je hebt dan wel meer kans op onsteking. en ook met hoedje is het af en toe flink vechten. heb nooiteen ontseking gehad maar met kolven leip het bij mij mega trug. had ik na zon 4 a 5 dagen overvloed aan melk. werd ik zelf na 14 dagen verkouden was ineens de melk weer op begin niveau dus niet meer dan 40cc per borst. ook de kleine was verkouden dus deed wle door met bv maar dan fifty fifty met fv. dit ook ivm de maxicaanse griep ed dacht hoe meer bv hoe beter dus ben zolang doorgegaan tot het echt op was. en dat af bouwen ging bij mij dus heel snel hoor. zo had ik en zo was het op.

je kunt het dus altijd proberen en er positief tegenover staan. en dan kun je altijd kijken. miss loopt het wle perfect bij jou dan is het toch zonde om al dat mooie spul weg te laten.

al is het maar de eerste tijd dus de eerste weekies dan heeftj e kleintje al en beste stoot gehad hoor. en als je er dan aan toe bent om weer langer weg te gaan kun je gaan kolven of combineren of kompleet overggaan op fv.

ken dr ook wle die er altijd nega tegenover stonden. en het toen bij de laatste toch probeerden maar er het geduld neit voor op kunnen brengen ed nou dan moet je gewoon meteen weer stoppen. als hetn is voor je is. maar proberen kan altijd toch.

Deel Deze Pagina