Borstvoeding????

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door YenD, 29 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saraatje

saraatje Actief lid

14 apr 2009
    105
    0
    0
    Ik mag nu straks bevallen van de 3e en ben aan het twijfelen om bv te gaan doen.
    Bij de 1e heb ik het geprobeerd alleen lukte het niet en daarom ben ik er bij de 2e niet meer mee begonnen.Nu zit ik toch bij de 3e te twijfelen alleen vraag ik me af of dat wel te doen is als je er al 2 hebt rondlopen?Mijn oudste is 4 en jongste 1 jaar en 8 mnd.

Ik hoop dat ik de vraag hier kan stellen,dacht sluit er wel mooi op aan en anders wil ik ook wel een andere topic openen?

2. Seth

Seth Niet meer actief

Saraatje...
    ik ben nu (net) zwanger van nummer 3... heb een kindje van bijna 3 en eente van bijna 1......en ik ga het ook gewoon proberen...

Tja... kwestie van "timen"lijkt me.... en misschien een optie... je hebt (volgens mij) ook buikdragers.. dat ze ondertussen kunnen drinken en je eventueel je handen vrij hebt....

maar met die leeftijden, moet het echt lukken hoor... die van 4 kan zie toch wel even bezig houden... of anders iets leuks laten doen alleen voor tijdens de voedingen.....

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat is het verschil met borstvoeding of flesvoeding wat betreft het hebben van meerdere kinderen? Je moet de baby sowieso voeden, eigenlijk is borstvoeding dan juist makkelijker, want je hoeft het niet klaar te maken ;).
    Mijn nichtje heeft 4 kinderen gekregen binnen 5 jaar en die hebben allemaal een jaar borstvoeding gekregen. Ging prima. Het is maar net ook hoe je er zelf mee omgaat. Als de baby moet drinken moet de rest zich gewoon even zelf vermaken, daar wennen ze snel genoeg aan.
    Voeden in een draagdoek kan ook, is af en toe wel handig misschien, maar ik vind dat de oudere kinderen ook moeten leren dat ze af en toe moeten wachten.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.337
    36.198
    113
    Borstvoeding lijkt me juist makkelijker dan een flesje met andere kindjes. Ik heb zelf 2 kindjes, de jongste krijgt bv en dan gaat een stuk sneller dan mijn zoontje die fv krijgt. Dan eerst water verwarmen, flesje klaarmaken, naderhand flesje weer afwassen en evt uitkoken. Bv even aanleggen en klaar. Zoonlief dronk ook nog eens 25 min uit een flesje en dochterlief maar 6-8 uit de borst in totaal. Vind het dus veel makkelijker.

5. Seth

Seth Niet meer actief

ligt een beetje aan je kind...
    mijn kinderen waren langzame drinkers... en deden sávonds bufferen... dat betekende van 07.30 uur... tot 22.00 uur zowat constant aan de borst willen... met soms pauze van kwartiertje... echt niet normaal....

gewone voeding duurde een half uur en dan vaak om de 2,5 uur... dus tel uit je winst.... ik liep meer topless... als met kleding...
    maar ach.. leuk voor me vent...:D

6. Nika

Nika Actief lid

14 mrt 2007
    296
    1
    18
    Vrouw
    Mama
    Ben eigenlijk wel heel benieuwd waar je die informatie vandaan hebt. In heel veel landen is het geven van borstvoeding een doodnormale zaak waar je eigenlijk niet eens aan twijfelt van te voren, de natuur heeft het toch immers zo geregelt? Nederland is sowiezo één van de landen waar vrouwen het minst lang door gaan met borstvoeding geven als ze het al proberen!
    Ben het verder heel erg eens met de post van Cossy! Je kind gaat toch voor alles? Ik ga me echt van te voren niet druk maken om pijnlijke tepels of dat het niet goed op gang komt en dat soort dingen! Ik MOET gewoon het beste doen voor mn kleintje, en ik zal het gewoon proberen, hoe dan ook. Al het andere stelt niks voor. Dat zie je echt allemaal vanzelf wel! T zou gewoon zonde zijn als je je tegen laat houden door bijvoorbeeld gevoelige tepels, want voor hetzelfde geldt heb je er helemaal geen last van.
    Zoals ik al eerder zei heb ik zelf nooit ergens last van gehad tijdens 20 maanden borstvoeden. Geen kloven, geen borstontsteking... niks. In de kraamweek heb ik zelf geen last gehad van pijnlijke stuwing, al kon ik na een paar dagen wel voelen dat er veel melk in mn borsten zat, ze waren wat harden maar absoluut niet pijnlijk. De enige reden dat ik het soms moeilijk vol houden vond was dat mn dochter heel vaak wilde drinken, liefst de hele dag waarschijnlijk... hahaha. Maar dat werd al snel minder. Dat was echt in het begin. Op een gegeven moment kreeg ze alleen nog sochtends, smiddags en savonds voor het slapen gaan en toen ik net zwanger was van de 2e heb ik het langzaam afgebouwd. Ik voedde dus vaak op bed, soms keek ik zelf dan tv of soms staarde ik gewoon naar dat lieve kleintje, en vond het echt een heerlijk moment van rust... deed ons beide goed. Geen idee hoe het is om sochtends heel vroeg er uit te moeten voor een fles maar ik vond het toch altijd makkelijk als ze zich meldde, nam ik haar mee naar ons bed, aanleggen en klaar.
    Mijn mening is dat je op de allereerste plaats aan je kind denkt, en dan een tijd niks en dan pas aan of je het zelf wel ziet zitten. Ben je eenmaal bezig en verga je van de pijn dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Dan kun je het altijd nog afbouwen. Maar volgens mij komt dat in de meeste gevallen wel goed.
    En nog 1 ding over die band met je kind, ik zou niet zeggen dat je een betere band krijgt maar het is gewoon iets heel bijzonders. JIJ zorgt er voor dat je kindje al die geweldige stoffen binnen krijgt, jij pruduceert dat zelf en terwijl je kindje er zo mega goed van groeit doet het ook een hoop goeds voor jezelf. ALS het allemaal goed gaat kan het gewoon een heel knus, gezellig moment voor jullie tweetjes zijn! En dat is bij flesvoeding vast net zo maar persoonlijk had ik het voor geen goud willen missen, en misschien als je het probeert ben je het er helemaal mee eens.
    Sorry, er schiet me steeds weer iets te binnen. Nog 1 ding dan! De sprongen die baby's maken in het begin, vooral die eerste maanden waren altijd erg goed te merken bij mijn dcohter. Ze was dan erg onrustig en huilerig, en niks was goed of ze kon niet slapen. Ik was dan soms zo moe van alles proberen, dat ik haar maar aan de borst legde, zelf even lekker de tv zachtjes aan. En dan dronk ze was en soms viel ze in slaap of soms bleven we gewoon een hele tijd zo liggen en was alles goed. Dan konden we eindelijk alle 2 eventjes tot rust komen. Vond dit echt een heerlijke oplossing als niks meer hielp. Van borstvoeding schijnen ze nooit te veel binnen te kunnen krijgen!

7. Seth

Seth Niet meer actief

NIka
    Dat ze in Nederland vaakst het kortst bv geven als ze het al proberen heeft met het bevallingsverlof te maken....
    in Noorwegen bijvoorbeeld geven veel vrouwen lang bv, maar daar hebben ze ook een jaar bevallingsverlof.....

Hier hebben we 9 maanden kolfrecht.... maar vaak ook nog eens slechte ruimten ervoor...
    (wordt hier niet door alle werkgevers en collega's gerespecteerd... )

En over het drammen om een mening op te leggen.... tja.. lijkt me naar tig dicussies hier op het forum duidelijk..... dat het een "hot"item is.... en dat niet iedereen het respecteert als iemand roept dat zij direct flesvoeding wil geven...

Probleem vaak ook nog... is dat sommigen moeder die gedwongen met bv moeten stoppen, omdat ze het bijvoorbeeld zelf niet trekken door ontstekingen ook nog eens met een schuldgevoel zitten.....

8. Nika

Nika Actief lid

14 mrt 2007
    296
    1
    18
    Vrouw
    Mama
    Ja, ik doelde eigenlijk alleen op het eerste stukje.
    Dat drammen doen ze idd heel erg in Nederland. Maar er zijn ook landen waar vrouwen automatisch voor borstvoeding kiezen, zonder dat vrouwen daar op hoeven worden gewezen door verloskundigen/reclames enz. Dus misschien dat ze dat hier zo doen komt dat juist wel doordat steeds meer vrouwen al direct naar de fles grijpen. Ik zeg maar wat hoor....
    Tjah als ze het dan zo graag willen promoten kunnen ze beter de verloftermijn verlengen, maar geloof dat veel vrouwen hier in Nederland na 3 maanden wel heel blij zijn om ook weer aan het werk te kunnen, ookal missen ze hun baby natuurlijk wel.
    Daar weet ik dan ook weer niks vanaf want ik werk niet, zoals ik al eerder zei heeft het dat voor mij zeker allemaal veeeel makkelijker gemaakt!

Ik denk overigens zeker niet dat ze allemaal stoppen vanwege het korte verlof, meerendeel van de vrouwen in mijn omgeving die stopten met borstvoeding (vaak echt binnen een paar weken) was omdat het niet lukte, ze 'niet genoeg hadden,' ze het vervelend vonden als ze buiten de deur waren, of omdat ze wilden dat hun partner ook eens een flesje kon geven enz. In mijn ogen niet de meest sterke redenen, maar ze zullen zelf wel het beste weten wat ze moeten doen.

Maar goed, k ga te veel offtopic!

9. Seth

Seth Niet meer actief

Mijn mening is dat borstvoeding soms mooier overgebracht wordt, dat dan het is.... (qua info)
    ALLES, heeft voor- en NA-delen....ook borstvoeding...
    en wellicht als moeders meer op de hoogte zijn van de nadelen.... ze deze ook eerder "accepteren"....
    Ze hebben immers een duidelijker beeld van van wat ze kunnen verwachten...

Verder heb ik de mazzel :) gehad dat mn kraamhulp echt heel goed was.. qua borstvoeding...
    en in die begeleiding schort het nog wel eens.....

Die lette erop dat ik veel dronk, goed rustt, zodat de voeding goed op gang kwam.... vaak DE reden dat vrouwen te weinig melk hebben....
    en ook het leren goed aanleggen, kan veel sorres voorkomen.... en tja.. "oefenen" met echte baby is toch wel ff iets anders als de theorie op een curus......

Dus wellicht een tip voor vrouwen die bv willen proberen, kijk of je kraamverpleegkundigen hier echt (verfrissings)cursussen voor hebben gevolgd.. en er goed op gericht zijn..... dat kan een hoop ellende schelen!!

10. Nika

Nika Actief lid

14 mrt 2007
    296
    1
    18
    Vrouw
    Mama
    Denk dat dat inderdaad voor veel vrouwen wel zo zou kunnen zijn. Maar zelf heb ik er juist heel bewust van te voren zo weinig mogelijk over gelezen, en wilde ook geen cursussen volgen. Heb gewoon besloten dat ik er voor ging en me verder niet meer druk gemaakt. Denk dat dat voor mij heel erg heeft geholpen.

Ben het helemaal mee met je eens dat de kraamverzorgende hier een grote invloed op heeft. Ik kon de eerste 10 dagen alleen maar plat dus rust kreeg ik al genoeg maar de kraamverzorgster zorgde er echt wel voor dat ik veel dronk!! Vind het altijd erg jammer als ik van vrouwen hoor die graag borstvoeding wilden geven maar al in de kraamweek te weinig begeleiding kregen en uiteindelijk maar hebben opgegeven. Wat dat betreft is het maar net wie je treft als kraamverzorgster. Er komt verder al genoeg op je af die eerste weken, dus heerlijk als je daar een goede steun in hebt! Vergroot de slagingskans aanzienlijk vind ik!

11. Seth

Seth Niet meer actief

ik ging er trouwens ook blanco in.... besloot pas net voor bevalling dat ik toch de borst wilde proberen... (en dan zien we het wel...) en toch ook 2x 9.5 maand... maar idd door de kraamverzorgster!!

12. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik wil hier ook graag op reageren :D

Allereerst: Niet gaan denken, dat ik een of andere bv-goeroe ben, omdat ik toevallig zo lang bv geef ;) Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat ik zo lang bv zou gaan geven, maar het liep zo lekker.

Ik heb dus ook supergevoelige tepels, mijn man moest er ook altijd met z'n tengels vanaf blijven! Ik kan ook zeggen, dat ik in het begin best wel rauwe (ik vond het niet eens heel erg pijnlijk) tepels heb gehad.

Stuwing heb ik ook gehad, maar dat viel wel mee, ik was wel Lola Ferrari, hihi. Je voelt gewoon een druk op je borsten.

Ik heb in het begin supergoed opgelet hoe ik haar aanlegde, dus ook gelukkig geen last gehad van ontstekingen/kloven enz.

Band-Ja daar laat ik me niet over uit, ik heb zelf ook fv gehad, nou ik heb een superband met mijn moeder!

Weet je, fv of bv, ik denk dat er allebei wel voor en nadelen aan vastzitten. Bij mij was de keuze: goedkoop en lekker makkelijk het belangrijkste. Ja dus ook ikke ikke ikke. Mooie bijkomstigheid was, het beste blablabla. ;) (ik kan je ook genoeg negatieve dingen vertellen over bv)

Over tepelhoedjes heb ik geen idee, ik heb wel gehoord, dat je productie daar van terug kan lopen? Nog nooit gebruikt, dus heb geen ervaring ermee.

Ik heb ook niet echt ervaring met kolven, wel eens voor de fun gedaan, maar ik kolfde echt weinig! Je kindje krijgt met gewoon drinken veel makkelijker en meer melk uit je borsten, dan de kolf. Ik ging zelf pas weer werken toen Sasha 11 maanden was, dus ze kon makkelijk even wachten tot mijn middagpauze ;)

Veel succes in ieder geval!

13. kid2009

kid2009 Actief lid

6 okt 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    Persoonlijk vond ik borstvoeding ook helemaal niets!
    in het ziekenhuis echter kwam de borstvoeding-/kolfmaffia al snel achter me aan. mijn kleintje is een week opgnomen geweest en heeft al meteen flesvoeding gekregen terwijl mijn borstvoeding nog op gang moest komen. Nu krijgt ze beide en dat is echt ideaal. Ze heeft alle voordelen van beide voedingen en ik kan haar zo nu en dan ook aan papa. oma e.d. geven voor een flesje.

Feit blijft dat borstvoeding supergezond is voor je kind, daarom wordt er ook zo op gehamerd.

Ik zou zeggen probeer het eerst. Nu vind ik het namelijk heel bijzonder om borstvoeding te kunnen geven

Gr,
    Kid.

14. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier krijgt de kleine BV uit de fles.. Ik kolf fulltime.. Wil hem heel graag aan kunnen leggen maar hij valt na een paar minuten in slaap en is niet meer wakker te krijgen (moet er bij zeggen dat hij bij de geboorte een longontsteking heeft opgelopen door inslikken van vies vruchtwater) dus alle kracht heef thij nog niet terug helaas.. Nadat hij dan in zn bedje ligt word hij na een half uur weer hongerig wakker.. hetzelfde verhaal, na een poosje valt hij weer in slaap en zo gaat het verhaal door... daar worden we allemaal niet gelukkiger van dus ben gaan kolven.. dit krijgt hij in een flesje, gelukkig gaat dat wel goed, omdat hem dit veel minnder kracht kost.. daarnaast slaapt hij dus ook een stuk beter.. mn melkproductie is niet geweldig dus ga volgende week een fles KV in huis halen voor de zekerheid.. Wil het heel graag maar als het niet lukt en we worden er allemaal onrustig van stap ik over op KV..

15. Pumba

Pumba Actief lid

2 mrt 2009
    149
    0
    0
    Ha yessica,

Ook even mijn verhaal omdat dit een onderwerp is dat mij ook lang bezig heeft gehouden! Onze zoon is inmiddels bijna 7 weken oud en eigenlijk zag ik tijdens mijn zwangerschap nog meer op tegen het idee borstvoeding te gaan geven dan dat ik tegen de bevalling op zag. Waarom? Vind ik lastig uit te leggen, ik vond bv geven gewoon niets voor mij. Ik nam me voor wel te starten met bv en te kijken hoe het zou gaan. Dit heb ik ook gedaan. Initieel met het idee om alleen tijdens mijn verlof bv te gaan geven.

Natuurlijk de stuwing is pijnlijk, het aanleggen is de eerste dagen erg gevoelig, maar het bv geven ging op zich goed (had ook prima begeleiding van kraamzorg). Waar ik alleen heel onzeker van werd, is dat je met bv totaal geen idee hebt hoeveel je kind binnenkrijgt. Verder vond ik, zoals ik vantevoren dus al had gedacht, het geven van bv helemaal niets, ik vind het zelf niets magisch hebben zo'n kindje aan je borst, in openbaar voeden is ook niets voor mij en ik bleef onzeker of ik het allemaal wel goed deed, of onze zoon wel voldoende dronk etc etc.

Op een gegeven moment ben ik gaan kolven zodat ik wist wat hij binnenkreeg, en ik "wat meer lucht kreeg" doordat ik hem niet iedere voeding hoefde aan te leggen. Na veel wikken en wegen hebben we vervolgens besloten de helft van de voedingen fv te gaan geven, en de andere voedingen gekolfde bv te geven zodat hij ook nog bv kreeg. Mijn voeding begon toen terug te lopen en uiteindelijk ben ik gestopt met de bv en krijgt hij momenteel volledig fv.

Ik ben best trots op mezelf dat ik onze zoon toch deze periode bv gegeven heb, en heb het echt voor hem gedaan want nogmaals, zelf vond ik het helemaal niets en vond het daardoor echt zwaar. Als ik echt had gewild had ik vast nog langer bv kunnen geven, maar mijn zoon heeft nu een moeder die (weer) goed in haar vel zit, een stuk minder labiel is, en nu echt voor 100% geniet van ons mooie kereltje en dat is volgens mij ook veel waard. En ook op fv doet hij het trouwens super goed!
    Misschien heb jij of iemand anders wat aan mijn verhaal, wens jou en andere meiden iig veel succes met het maken van een (eigen) keuze!

16. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Pumba, bedankt voor je verhaal..
    Ik denk er net zo over als jij, en wil idd ook zoiezo in mijn kraamweek gaan bv'en, alles wat daarna komt zie ik dan wel.

Groetjes yessica

Deel Deze Pagina