borstvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by abbey, Oct 13, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. abbey

abbey Actief lid

Aug 23, 2007
    466
    0
    16
    hallo,

Ik heb een vraagje.. de afgelopen 2 dagen merk ik dat mijn dochter meer aan de borst wil drinken maar niet verzadigd lijkt op t momnet dat ze 'klaar'' is met drinken..en ook dat ik het idee heb dat mijn borsten aan het ''leeg'' raken zijn..

kan eht zijn dat mijn melk niet meer genoeg is? en wat kan ik doen? bijvoeding met flesje geven??

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hallo Abbey,

Nee hoor, je hoeft niet bij te voeden met een flesje. Leg haar maar meer aan, en je zult zien dat de productie dan weer hoger wordt. Borstvoeding werkt op vraag en aanbod. Rond de 14 dagen, 6 weken en 3 maanden hebben kinderen vaak een regeldag. Dan is er te weinig productie, en de behoefte van je baby is groter. Het kan zijn dat ze dan wat korter drinkt en wat meer keer achter elkaar wil drinken. Door daar aan toe te geven, wordt de productie weer hoger. Duurt een paar daagjes op zijn hoogst.

Succes, Adrienne

3. abbey

abbey Actief lid

Aug 23, 2007
    466
    0
    16
    dankjewel voor je antwoord..ik merk alleen wel dat ik nu steeds meer zit te dubben om et te combineren..hiermee bedoel ik dat als ik bijv wegga met haar dat ze dan een flesje krijgt en als ik thuis ben gewoon borstvoeding..zou dit kunnen?? ze is al wel wat gewend om uit een flesje te drinken aangezien ze de eerste dagen in t zhuis ook bijvoeding uit een flesje kreeg...

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi Abbey,

Je zou ook kunnen besluiten om een flesje met borstvoeding te geven als je weg bent. Je moet daar voor in de plaats dan wel kolven. Als je dat niet doet, dan heb je kans dat de borstvoeding snel terugloopt, zeker als de productie niet zo goed is nu. Dus ook als je besluit om een combi te gaan geven, van fles met kunstvoeding en de borst, dan is de kans dat de borstvoeding snel terugloopt aanwezig. Het is een keuze die je zelf moet maken. Daar kan ik je niet bij helpen. Maar zonde is het wel!

Groetjes Adrienne

5. abbey

abbey Actief lid

Aug 23, 2007
    466
    0
    16
    kan ik dat wel vervoeren? afgekolfde melk? moet dat niet gekoeld staan?
    dat zou namelijk wel de juiiste oplossing zijn.. zo kan ze wel wennen aan het flesje, maar dan krijgt ze op die momenten nog wel mijn melk.. en hou ik voor zover mogelijk mijn melkproductie op gang..

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi Abbey,

Er zijn speciale tassen waar je een koelelement in kunt doen, zodat de melk gekoeld blijft. Borstvoeding kun je wel een uur of zes bewaren op kamertemperatuur. Als je afkolft voor dat je weggaat, dan kun je de melk in een flesje bewaren en dan geven binnen zes uur na het afkolven. Kolf je de dag van te voren af, of haal je de melk uit de vriezer, dan haal je hem vlak voor je weggaat uit de vriezer of koelkast. Voordeel is dat je de winter tegemoet gaat.

Groetjes Adrienne

7. abbey

abbey Actief lid

Aug 23, 2007
    466
    0
    16
    ik heb inderdaad zo;n medela koeltasje met koelelement besteld dus als t goed is krijg ik die morgen of overmorgen binnen. maar ik heb dus idd kolfmelk in van die ijsblokzakjes in de vriezer, kan ik die dan gewoon uit die zakjes halen, in de flesjes doen en meenemen? of moet ik eerst zorgen dat ze ontdooit zijn voordat ik ze meeneem?

8. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Als je voeding de dag van te voren uit de vriezer haalt, en in de koelkast laat ontdooien kun je het meenemen in het koelkast. Als bevroren moedermelk meteen uit de vriezer wordt verwarmd vermenigvuldigen zich de bacterien heel snel. Eerst ontdooien in de koelkast dus.

Groetjes Adrienne

Share This Page