Hoi, Moira is nu 16 dagen oud en ik geef vanaf dag 3 borstvoeding. BV is vanaf begin al heel goed gegaan, alleen gisteren avond deed het mij zo zeer. Normaal gezien wissel ik vaak met de houdingen om alles uit te proberen, en natuurlijk hangt ook van de humeur van Moira af. Gisteren middag dacht ik dat ik de 'gewone' houding ga aanhouden met bv want oefening baart kunst, en ik wil zo snel mogelijk ook buitenhuis discreet bv kunnen geven. Aanleggen is geen probleem, maar zodra zij drinkt, krijg ik het gevoel dat iemand mijn borst aan het prikken is met een naald. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, zo voelt het in ieder geval wel. Na de bv gisteren avond kreeg ik nog meer pijn in mijn borst, ik heb geprobeerd mijn borst te masseren, maar dat deed ook heel erg pijn. Ik heb verder geen schijfjes of harde stukken gevonden, ben alleen maar binnen gebleven op een dag na. Heb altijd een trui aan. Vanochtend heb ik Moira aangelegd aan de rechterborst en begon de pijn weer. Ben er gelijk mee gestopt, en heb haar alleen de linkerborst gegeven. De rechter heb ik afgekolfd en dat ging prima. Heb tijdens afkolven de borst gemasseerd, en heb nu weinig last van de pijn. Ik wil Moira nog wel bv geven, hoe kan ik de pijn verlichten zonder dat ik elke keer moet afkolven? Ik had vanochtend ook een beetje pijn in mijn linkerborst, hoop dat het niet zo erg wordt als de rechter.
Hoi, Je zegt dat er geen harde schijven of roodheid is, dus waarschijnlijk hebben we het hier niet over een borstontsteking. De speldenprikjes kan vaak met het toeschietreflex te maken hebben, maar dit moet dan weer snel na het aanleggen verdwenen zijn. Zien de tepels er misschien anders van kleur uit? Ik zit namelijk aan spruw te denken. Dit kan ook erg pijnlijk zijn. Meestal is het dan zo dat de kleine het ook heeft, maar deze hoeft daar niet altijd last van te hebben. Zorg dat de tepels steeds voor en na het voeden goed schoon zijn. En kijk eens bij de kleine in de mond of je misschien witte vlekjes kunt zien. Verschillende houdingen probeer je al. Eventueel voor de voeding en warme doek op de borst leggen zodat de melk wat makkelijker toestroomt. Ilja
Mijn tepel is wel rooder idd, en mijn tepelhoef (de donkere rondom de tepel) jeukt een beetje. Ik ga straks kijken wanneer Moira wakker is, of ze wat witte vlekjes heeft in en rondom haar mond. Heb Moira met de 11 uur voeding wel weer aan de rechterborst gehad, maar kon het niet langer aanhouden dan 8 minuten. Toen begon het weer pijn te doen. Heb de rest van de melk afgekolfd. Ik ga de volgende keer de warme doek proberen en kijken of ik haar vaker aangelegd kan krijgen aan de rechterborst. Ik denk aan 5 minuten eerst aan de rechter borst, daarna de linker borst, en dan weer 5 minuten rechter borst. Even kijken of dat helpt.
Heb gisteren Moira nog vaker aangelegd, en daarna gelijk de rest van de melk afgekolfd - tijdens afkolven, warme doek op de borsten en daarna goed gemasseerd zodat alle melk eruit kwam. Bij de laatste voeding was de pijn over. Heb ook na aanraden van jou elke keer de borst goed schoongemaakt voor en na de voeding. Tepel is nog een beetje rood, maar de jeuk is verdwenen. Moira heeft geen witte vlekken in of rondom haar mond. Ik hou het goed in de gaten, als het weer verschijnt ga ik gelijk naar de huisarts. Bedankt