borstvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door mirella24, 19 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirella24

    mirella24 Lid

    6 jan 2006
    55
    0
    0
    huismoeder
    Groningen
    hallo
    ik heb een vraagje
    ik wil ook graag borstvoeding gaan geven maar
    heb je na de bevalling meer voeding als nu of lijkt dat zo
    heb nu ook wel wat maar niet echt veel nog
    groetjes mirella :D
     
  2. Susan

    Susan Lid

    18 aug 2005
    94
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Ridderkerk
    Volgens mij komt de voeding echt op gang als die kleine begint te drinken. Soms dacht ik bij mijn eerste dochter dat ik ook te weinig voeding had maar ze groeide als kool en heeft 23 maanden bv gehad. Hoe meer je kindje drinkt hoe meer er wordt aangemaakt.

    Succes

    Groetjes van Susan
     
  3. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    je borstvoeding komt onmiddelijk na de bevalling pas behoorlijk op gang. tijdens de zwangerschap produceer je al wat melk maar door de zwangerschap wordt de melkproductie nog onderdrukt.zodra de bevalling helemaal achter de rug is, kan de werkelijke productie beginnen. nu wordt namelijk de werking van het hormoon prolactine niet langer door de placenta of moederkoek onderdrukt. heb de informatie uit het boek 'Borstvoeding geven een antwoord op heel veel vragen' is echt een intressant boek als je overweegt om borstvoeding te geven het legt ook de voor en nadelen uit want iedereen zegt je enkel de voor of de nadelen heb ik gemerkt. ik heb er toch heel wat aan gehad.

    groetjes Talia
     
  4. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    direct na het bevallen komt je voeding al gelijk op gang, alleen na een dag of 10 verandert de voeding in je borsten, of je hebt genoeg om de kleine gewoon lekker bv te geven, en sommige (waaronder ik) hebben na die 10 dgn gewoon niet genoeg voeding om de kleine tevreden te houden. :cry:
    succes
     
  5. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Borstvoeding is een proces van vraag en aanbod.
    Hoe meer er wordt gevraagd (drinken), hoe meer er wordt geproduceerd.
    Borstvoeding is eigenlijk altijd van goede kwaliteit. De natuur zorgt ervoor dat er eerst voor het kind wordt gezorgd en dan voor de moeder.

    Moeder natuur heeft een heel leuk middeltje gevonden.
    Een baby drinkt de eeste dagen vaak nog maar weinig. De maaginhoud is ongeveer 5 ml.
    Na een paar dagen krijgen veel vrouwen stuwing. Te herkennen aan het gevoel: ik ben pamala Anderson. Die is een natuurlijke overproductie die zichzelf vaak zelfs regelt. Daarom hoor je vrouwen ook vaak zeggen dat ze ineens geen melk meer hadden, want hun kind dronk maar heel kort en hun borsten voelden niet meer vol aan. In feite is dit gewoon dat vraag en aanbod op elkaar afgestemd zijn en dat het kindje effectief kan drinken.

    Langzaam maar zeker zal die vraag naar melk steeds groter worden. Dit merk je door regeldagen. Een kind wil alleen maar drinken, drinken en nog eens drinken. Je kunt gerust 6 borsten geven (l,r,l,r,l,r), de aanmaak van melk is namelijk het grootst op het moment dat er gedronken wordt.
    Door toe te geven aan die regeldagen, ben je er ook het snelst vanaf.

    Voeding veranderd constant. Het veranderd met wat je hebt gegeten, maar ook naar wat het kind nodig heeft.
    Colostrum (de eerste melk) zit bomvol anti-stoffen. Naar mate het kind groeter wordt past de hoeveelheid anti-stoffen e.d zich ook aan. Als een kind gaat lopen is bijvoorbeeld zo'n moment.
    Vaak is de morgenmelk wat waterigere, 's avonds vaak wat romiger.

    Laat je niet misleiden door wat je er uit krijgt met een kolf. Een baby is velenmalen effectiever en kolven moet je leren.
    Sommige vrouwen krijgen het nooit echt onder de knie en moeten altijd moeite doen om er voldoende uit te krijgen. Anderen kolven moeiteloos.

    Wat ik ook nog wil zeggen is dit: alle begin is moeilijk. De meesten lopen tegen problemen aan. Maar als je zorgt dat je goed voorbereidt bent en goede hulp achter de hand hebt, zijn dat vaak maar kleine obstakels.


    Het is een heel verhaal. Maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
     
  6. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    benhet helemaal met annemarie eens, ik had tijdens mijn zwangerschap helemaal geen melk vlak na de geboorte denk ik ook niet pas de derde dag (ik had inderdaad het ik ben pamela anderson gevoel) waren mijn borsten erg groot en steenhard, toen begon onze man ook pas goed te drinken de eerste 2 dagen wilde hij helemaal niet drinken. maar ik had dus melk genoeg erna. sommige denken dat ze geen melk meer hebben omdat hun borsten niet hard voelen, mijn borsten voelen zelden hard aan en toch heb ik melk in overvloed je hoord het aan onze jongen hoe hij slikt. daarom kan ik soms niet begrijpen dat zoveel vrouwen zeggen en had geen melk genoeg omdat borstvoeding zich afstemd op vraag en aanbod.

    maar in ieder geval normaal komt borstvoeding goed op gang na het verliezen van de plasenta omdat deze de melkproductie tegenhoud
    veel succes ermee

    groetjes Talia
     
  7. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ja maar jammer genoeg is het niet zo zwart wit als hier wordt verondersteld.

    Je hebt idd van die regeldagen waarin de borstvoeding veranderd van Colostrum naar uiteindelijk je moedermelk (achtermelk).
    In die overgang van colostrum naar de moedermelk nemen de beschermende stoffen af, maar zitten er wel genoeg beschermende stoffen voor het kind in, alleen er zijn bij die hebben die achtermelk niet of niet genoeg, waardoor het kind dus heel snel weer honger heeft, en daar verandert niets aan als je het constant aan blijft, leggen, ik heb gewoon vanaf dat de kleine zo begon te huilen na een dag of 10 constant aangelegd als hij begon te huilen (er zat soms nog geen uur tussen, ook 's nachts niet), maar dat mocht niet baten niets.

    Pas toen ik een flesvoeding tussendoor probeerde was het gelijk afgelopen....3 uur helemaal niets(ik maakte hem zelf wakker na 3 uur).... toch weer de borst gegeven en jawel hoor nog geen uur later huilen, weer de fles gegeven, en hoppa zelf na 3 uur weer wakker moeten maken, dus wie mij wil zeggen dat je geen genoeg voeding hebt wil ik diegene nog mischien nog wel gelijk geven, maar laten we het er dan op houden dat niet alle vrouwen genoeg vetten heeft in de uiteindelijke bv om het kind verzadigd te houden, en niemand houd het vol om dag in dag uit het kind om het uur te blijven aanleggen.

    Wie dat wel doet??? Prachtig bewonderingswaardig, laat mij dan maar iets minder bewonderingswaardig zijn dat ik denk dat mijn kind ook het gevoel moet hebben verzadigd te zijn na het eten.

    En daarom kan ik niet begrijpen dat er nog steeds vrouwen zijn die weer niet kunnen begrijpen dat vrouwen zeggen dat ze geen genoeg melk hadden, ik weet van mezelf dat ik het beste met al mijn kinderen voor heb, en dat is toch iets dat moeder eigen is, dus zou het niet logischer zijn dat al die andere moeders zouden denken “je doet wat jij het beste vindt voor je kind”ipv te zeggen dat ze het niet kunnen begrijpen?

    Ik wil helemaal geen kwaad bloed zetten hoor, maar ik vindt gewoon dat iedereen andermans keuze moet accepteren, je kunt je eigen mening geven in de zin van ik heb dit of dat gedaan, maar niet van ik snap niet of begrijp niet dat je het zo en zo doet.

    Ieder zijn eigen mening, leven, keuzes...

    klein voorbeeldje: Er zijn moeders die geven hun kind nog borstvoeding als ze al (of bijna) 2 jaar zijn, ik persoonlijk vindt dat geen gezicht, maar wie ben ik om daar iets van te zeggen ik persoonlijk heb dan het idee van dat zo iemand haar kind baby wil houden, maar diegene die hun kind nog bv geven als het kind al (bijna) 2 is die hebben daar hun eigen mening over, ik vindt dat je zo'n kind ook afgekolvde bv kunt geven, dat is precies dezelfde voeding als wat er uit de borsten komt, maar goed die kiezen er bewust voor om het gewoon te doen zoals je een baby voed, je zal mij nooit tegen zo'n moeder horen zeggen dat ik het persoonlijk niks vindt, ja als men mij om mijn mening zou vragen zou ik daar natuurlijk eerlijk antwoord op geven maar voor zover mijn mening niet gevraagd wordt behoud ik me ook van commentaar op andere, dat is wat ik ook van andere moeders verwacht, immers wat ik al aangaf elke moeder (moet) datgene doen waarvan zij denkt dat het het beste is voor het kind.
    :D
    Groetjes
     
  8. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Smoekie: ik voed mijn bijna 2 jaar oude zoontje nog steeds. En het heeft niks, maar dan ook niks te maken met het klein houden van je kind. Het heeft te maken met gezondheidsvoordelen, het delen van een intiem moment.
    Ik eerlijk gezegd kan nog steeds niemand mij duidelijk maken wat er nou zo vreemd aan is. Ligt het aan het feit dat het om borsten gaat?
    Kolven is dubbel op werk. Daarnbaast krijgt het kind extra bescherming mee door aan de borst te drinken. Vraag me niet hoe het precies zit, want dat weet ik niet meer. Zou ikmoeten opzoeken.

    Wat betreft die voedingsstoffen. Ik weet het niet. Mij is geleerd dat het eigenlijk niet kan. Ik weet ook niet wat er bij jou aan de hand is/was. Misschien behoor jij wel tot dat hele kleine percentage wat biologisch gezien niet (volledig) kan voeden. En dat lijkt me echt heel rot.

    Ik ben het met je eens hoor dat je niet eindeloos een kind ieder uur kan aanleggen. Dat is niet haalbaar, wat de reden ervan ook is. Als mij het zou overkomen, zou ik ook overstappen op fv of melk via donor.
    Iedereen heeft ook een andere grens. De één zegt na 1 keer bijten: dit nooit weer en stopt. De ander gaat "gewoon" door.
    Sommigen ploeteren naar wat lijkt eindeloos lang door met spruw of het niet goed drinken aan de borst. Een ander zegt: geen zin meer, ik stop.

    Wat je zegt over dat colostrum naar achtermelk veranderd klopt trouwens niet helemaal.
    Moedermelk bestaat uit "2 delen." De voor- en achtermelk.
    Voormelk is wat wateriger, hierin zitten veel suikers en dorstlessers. Langzaam gaat dit over in achtermelk terwijl het kind drinkt. In achtermelk zitten de meeste caloriën.
     
  9. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Tja waar het aan ligt ik weet het niet, ik kijk daar gewoon weer heel anders tegenaan, een kind van 2 is in mijn ogen geen baby meer, maar zit onderhand op vaste voeding, (fijn gemalen aardappels, bruine boterham, groente, fruithapjes etc etc) die van mij kregen ’s morgen en ’s avonds een fles en de rest was gewoon vaste (geprakte) voeding met alle nodige vitaminen die het nodig heeft.

    Maar zoals ik al aangaf iedereen heeft daar zijn eigen ideeën over zo ook ik, maar je zal mij daar nooit een verwijtend woord over horen zeggen, dat is ieder zijn eigen keuze.

    Ja wat die voedingstoffen betreft dat zei ik je al je er zitten normaliter ook bepaalde vetten in moedermelk, en als je dat niet hebt, heeft jouw kind dus niet het verzadigende gevoel wat het hoort te hebben, dan krijgt het waarschijnlijk wel alle vitamine’s etc naar binnen maar het heeft niet het gevoel van wat ik al zei he he lekker hoor laat mij maar ff pitten. Waar het mee te maken heeft?? Ik zou het niet weten, het is gewoon niet leuk maar niks aan te doen, of niks aan te doen in die zin dat ik gewoon wil dat mijn kindjes het lekker hebben, met een lekker gevoel kunnen slapen, lekker uit kunnen rusten van het eten.

    En ja dan kun je wel eindeloos blijven aanleggen maar het houd gewoon een keertje op, elke moeder wil dat haar kind goed eet, goed slaapt, goed groeit, als het dat niet doet ga je kijken wat je daaraan kunt doen en in mijn geval is dat heel simpel overstappen op flesvoeding, het is er tenslotte niet voor niets.

    Dat heb ik dan mischien niet helemaal goed geformuleerd, je hebt eerst colostrum, en dan die regeldagen waarin je moedermelk verandert, en juist in die achtermelk, maar dat had je inmiddels al begrepen denk ik zat bij mij gewoon niet die vetten die het kind ook nodig heeft.

    groetjes
     
  10. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Hhaha, we gaan lekker bezig in 2 topics tegelijk.
    Ach ja, ik kan natuurlijk ook niks zeggen als ik dat zo hoor, het waren gewoon dingen die in mijn opkwamen.

    Een kind van 2 is in mijn ogen ook geen baby meer. En in geen enkele zin wil ik mijn jongen nog een baby laten zijn.
    Maar dat neemt niet weg dat het geven van bv voor mij net zo iets is als een knuffel of een kus. Een intiem momentje waar we even van kunnen genieten terwijl de werled langs ons heen jaagt.

    Natuurlijk krijgt mijn jochie vaste voeding naast de bv en ook ander drinken. Ik heb het idee dat veel mensen denken dat een kind dan nog heel veel bv krijgt. Vaak is het nog 1 of 2 voedingen op een dag. Net asl bij de fles. Ik snap trouwens niet waarom dat dan ineens wel kan? Want het idee er achter is ommers hetzelfde?

    Maar naast het feit dat wij er beide van genieten, tellen voor mij de gezondheidsredenen heel sterk. Een kind van 2 mag dan al best groot zijn, zijn immuunsysteem is nog niet helemaal af. De WHO raad bijvoorbeeld aan om 6 maanden exclusief en minimaal 2 jaar bv te geven.
    En de WHO is wat dat betreft gewoon echt een respectabele instantie.
    En voor moeders is het goed om bv te geven. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
     
  11. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Ach wat geeft dat, moet kunnen toch.

    Daarin verschillen wij gewoon van mening, ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken en dat zal ook heus wel komen omdat ik niemand in mijn omgeving ken of wat dan ook die haar kind nog bv geeft, en de sporadische keren dat ik het gezien heb, tja dan heb ik gewoon zoals ik al zei het idee van “die wil het kind klein houden” De gedachte dat men denk dat een kind veel bv krijgt op die leeftijd zal ongetwijfeld wel komen omdat doorgaan op die leeftijd nog maar 2 flessen worden gegeven (ook hier uitzonderingen daargelaten) en ja je ziet zulke dingen dus op de dag (tijdstip) dat jouw kind een boterham of fruithapje naar binnen werkt.

    Daarbij weet ik niet of het nou echt zoveel uitmaakt of het dan wel ineens zou kunnen om het met jouw woorden te zeggen (je zal mij nooit horen zeggen dat zoiets niet zou kunnen dat is ieder zijn eigen opvatting van opvoeden) voor mij blijft het idee gewoon hetzelfde.

    En met instellingen zelf heb ik nooit veel opgehad moet ik eerlijk bekennen, je zou ook verwachten dat consultatiebureau’s weten waar ze het over hebben, het is daar vaak maar even met ze mee lullen en onderhand denk je jaja t zal allemaal wel, er zijn zoveel dingen die iedere keer veranderen omdat er weer eentje iets heeft uitgevonden wat zeg maar 2 jaar eerder weer was uitgevonden maar waarvan blijkt dat het toch niet helemaal werkt.

    Ik doe mijn best en meer kan ik niet doen, mijn grootste voorbeeld is mijn moeder, die heeft in slechtere tijden 4 kinderen grootgebracht, heeft op 10 kleinkinderen gepast (hopelijk dit jaar het elftal compleet) dus ja als er een is waar ik me echt iets van aantrekt als er iets gezegd wordt is het mijn moeder.

    Net als ff proberen een flesje te geven om te kijken hoe het dan gaat, en verdomd de kleine slaapt heerlijk, dat is toch ook heel wat waard.

    Nee ik zie het straks allemaal wel, mischien heb ik het geluk en mischien ook niet.

    groetjes
     
  12. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Heej meiden ,

    Ik heb dus onwijs last van tepelkloven .. ja, nu al .. en ben aan het kolven geslagen. Dat gaat dus prima, maar hoe moet je je melk bewaren, gewoon in de koelkast? En hoe warm moet het zijn als je het aan die kleine wil geven??

    Grtx Silvie
     
  13. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    http://www.borstvoeding.com/
    http://www.voedingscentrum.nl/
    Silvie hier zomaar twee sites waar je het een en ander kunt vinden over het bewaren en opwarmen van moedermelk.

    Wat vervelend zeg dat je tepelkloven hebt. Hopelijk wordt je een beetje begeleid wat je kunt doen om van de kloofjes nu weer af te komen.
    Tepelkloven ontstaan meestal door een verkeerde houding met aanleggen.
    Over tepelkloven is hier op de site ook al het een en ander geschreven. Misschien dat je dat even kunt opzoeken. weet dat er toen ook veel tips zijn gegeven.

    Hopelijk heb je hier wat aan.

    Groetjes kwebbel
     
  14. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Oei, tepelkloven. Auw!
    Let goed op het aanleggen en kijk ook eens of er spruw in het spel is. (de grootste veroorzakers van tepelkloven)

    Bepanthen (en er zijn nog meer middeltjes) kan verlichten of gewoon een druppel moedermelk op je tepels smeren.

    Succes dr mee. En mocht je er lang mee blijven zitten, schakel dan a.j.b. hulp in. Bijvoorbeeld van het VBN of zo.

    Owh geen antwoord op je vraag:
    De melk mag gewoon in de koelkast of in de vriezer. Melk in de koelkast moet binnen 5 dagen op dacht ik.
    Zet het dan wel achterin de koelkast waar je minste tempratuurschommelingen zijn.
    In de vriezer kun je het in ijsblokbakjes doen (let wel op dat ze door de opening van de fles passen)

    Geef je nou trouwens de fles? Dat kan namelijk weer andere problemen opleveren (tepelspeenverwarring)
    He, wat klinkt dit allemaal negatief zeg...

    Mijn tip is; schakel iemand in. Iemand van het VBN, LLL of een lactatiekundige.
    Die kunnen het beste de situatie beoordelen.
     
  15. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    ooh meid ik heb net hetzelfde aan de hand gehad helemaal in het begin ik ben wel niet gaan kolven omdat men borsten toch moesten wennen, jij zou eigenlijk ook even door moeten bijten want de eerste twee weken van de borstvoeding komt dit altijd voor je moet er gewoon even aan wennen, als je nu al begint met kolven is de kans heel erg groot dat je kleintje later de borst niet meer wilt normaal is de beste tijd om te kolven pas na 10 weken.
    het is natuurlijk je eigen keuze maar wilde je alleenmaar even waarschuwen niet dat je achteraf spijt gaat krijgen.

    maar je kan je melk dus gewoon in ge koelkast bewaren, opwarmen doe je het best niet in de microgolfoven omdat daar veel voedingstoffen in verloren gaan het beste doe je gewoon in water wat net niet het kookpunt heeft berijkt.

    veel succes
    groetjes talia
     
  16. moique rouan

    4 jul 2006
    63
    0
    0
    huismoeder
    hoorn
    hallo allemaal. ik ben een moeder van 3 kinderen mijn eerst van 11 heb ik nooit borst voeding gegeven ik vond het niet nodig toen de 2de keer was ik wat meer op de hoogte van de voordelen en hij heeft 5 maanden gedronken (word 12 okt. 4 jaar ) de jongste wordt 29 juli 2 en zij krijgt nog steeds 1 keer per dag de borst. ik heb in veel artikeln gelezen dat de meeste voordelen komen wanneer je 2 jaar geeft oa gezegd door unicef. ik merk aan mijn dochter dat zij het heerlijk vindt het voordeel is ook dat ze niet duimt en geen speen heeft. ze dronk ook al heel snel uit een gewone beker zonder tuit. ik hoop nog een kindje te mogen krijgen en wil weer zolang geven ik werk niet dus dat is een groot voordeel maar ik wil zeggen geef zolang je kan hoe langer hoe beter en als je geeft maak je steeds melk aan het kan niet op wordt het minder leg wat vaker aan en je stroomt vanzelf weer over. je komt na een tijd ook uit de moeilijke periode je schiet niet meer zomaar toe en ook het bijten raakt gauw over. ik heb zelf 3 keer lichte borstontsteking gehad maar gelukkig heb ik doorgezet. nou groetjes en volhouden maar!!!!
     

Deel Deze Pagina