Beste verloskundige, Misschien even een rare vraag, had het eigenlijk aan de lactatiekundige willen stellen, maar dat forum is gesloten, vandaar dat ik hier mijn vraag neerleg. Ik wil namelijk weten of ik borstvoeding zou kunnen geven voordat mijn kindje geboren is. Mijn vriendin is namelijk zwanger maar zal vanwege een ernstige ziekte er misschien niet meer zijn of in ieder geval geen borstvoeding kunnen geven. Haar kindje wordt gehaald als het niet meer veilig is bij haar in de buik. Ze heeft erg veel moeite met het feit dat het kind geen borstvoeding kan krijgen, omdat ze dat zo belangrijk vind. Nu kwam dit ineens in mij op of ik al zou kunnen gaan kolven. Ik zou graag willen weten of dit mogelijk is. Mvg, Norah
Hallo Norah. Wat een prachtig gebaar om je vriendin te willen helpen. Helaas is dit niet mogelijk, want jou zwangerschapshormonen onderdrukken de hormonen van de borstvoeding. Op het moment dat jij bevalt, gaan de zwangerschapshormonen dalen en stijgen de borstvoedingshormonen. Er zijn academische ziekenhuizen die een soort borstvoedingsopslag hebben, moedermelkbank, misschien kan je vriendin hier gebruik van maken. De ins en outs weet ik er helaas niet van, het kan ook zijn dat dit pas in het najaar geopend word. Groetjes Ineke