Baby aan de borst en zwanger worden..

Discussion in 'Borstvoeding' started by ratatosk, Oct 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Wanneer ik weer ongesteld wordt willen wij voor een tweede baby gaan. Ik wil voorop stellen dat ik dat heel graag wil!

Ik vind het wel heel spannend en sta een beetje in tweestrijd, want stel nou dat ik ongesteld wordt voordat Ratababy 1 jaar is. En stel nou dat ik dan ook snel zwanger ben (waar ik wel vanuit durf te gaan).
    Ik wil/kan niet tandemen omdat ik eigenlijk nooit echt genoeg melk gehad heb, ik heb er altijd hard voor moeten vechten, en de kleinste moet er van leven natuurlijk.

Dan zou de borstvoeding voor mijn oudste dus stoppen voordat hij anderhalf is. Moet ik hem dan andere melk gaan geven, of kan hij toe met gewoon zijn yoghurt, plakje kaas enzovoort, en dan gewoon water/thee/etc als vocht? Ik wil hem niet te kort doen!

2. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

Mar 5, 2009
    2,012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Koeienmelk mag vanaf 12 maanden...

Zou me niet te druk maken of je kindje iets te kort komt... Mijn zoontje heeft tot 9 maanden bv gehad en is daarna niets te kort gekomen!

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ik geef liever geen koeienmelk/soyamelk/geitenmelk of wat voor melk dan ook. Kan dat, als hij tegen die tijd ook geen borstvoeding meer krijgt?

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kan prima als je gewoon tot een jaar of 3 a 4 borst blijft geven ja.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja hoor :) . Hier een beetje dezelfde situatie. Ik ben gestopt met borstvoeding toen ik 16 weken zwanger was. Mijn dochtertje drinkt geen melk, ik bied het wel aan, maar ze lust het niet. Omdat je maar aan 300 cc per dag hoeft te komen, kom je met yoghurt/kwark en wat kaas ook een heel eind :) . Ik zou het voor mijn gemoedsrust wel fijner vinden als Irem wel een glaasje melk zou drinken, maar ja, ze wil het niet, dus niets aan te doen.

Overigens is er niet zoveel verschil tussen koemelk of yoghurt geven, lijkt mij? :)

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Dat zou ik het liefst ook doen maar omdat de jongste echt afhankelijk van mijn weinige melk is, kan dat dus niet.
    Of ik zou drie jaar moeten wachten met weer zwanger worden, wat geen optie is.

Dus dan is yoghurt ook goed? Ik heb niks principieels tegen koemelk hoor. Ik eet zelf ook weleens een bakje vla en verwerk melk in gerechten, maar zo een glas drinken vind ik gewoon een goor idee. Het liefst zou ik dat mijn kindje ook niet geven.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Zuivel is zuivel he :)

Overigens vind ik yoghurt vies, maar dat is voor mij persoonlijk geen argument om het mijn dochtertje niet te geven...maar goed, da's ieder voor zich natuurlijk.

8. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Maar Rata, hoe zit dat dan? Yoghurt en kaas geef je wel, maar melk niet?

Ik ben met 18 maanden gestopt met zelf voeden en het advies van de kinderdiëtist was 200 ml soja (maximaal) en 300 ml havermelk. Ook vanwege de calcium. Koemelkproducten lukken hier niet, dus dat was geen optie.

9. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Was hier een (medische) reden voor? Want het hoeft toch niet perse dat je bij een tweede ook te weinig melk hebt? Of heb ik dat mis? (ik ken je geschiedenis met ratababy niet)
    Misschien lukt het met een ander borstvoedingsbeleid wel. Heb je het hier al eens met een lk over gehad?
    Ik wil me nergens mee bemoeien hoor, probeer alleen ff mee te denken. :)

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Eylem & Ireen:
    Het is echt het idee dat die melk uit de koe komt en voor een kalf bedoelt is, dat vergelijk ik in mijn hoofd met mijn eigen melk ofzo. Het is iets psychisch :p Wanneer ik yoghurt ofzo zie dan associeer ik dat niet meteen met melk omdat het er anders uit ziet.

Het is ook niet dat ik Ratababy per sé koemelk wil onthouden, ik geef het alleen liever niet (in de vorm van melk in een glas) als het niet nodig is.

Linnie:
    Ik heb geen idee! Ik kan alleen maar raden..

Misschien komt het doordat Ratababy de eerste week aldoor in slaap viel en niet wakker te krijgen was, daardoor suikertekort kreeg en een flesje kreeg van de kraam? (ik ben toen wel na elke voeding gaan nakolven)
    Of misschien komt het omdat onze kraam nogal van de klok was en mij leerde om de kleine elke drie uur te voeden?
    Misschien was er een andere reden?

Feit is wel dat zelfs nu, na tien maanden borstvoeding, mijn productie nog steeds keihard de diepte in keldert wanneer ik een dagje ziek geweest ben. Of wanneer ik een keertje minder voed of kolf. Ik zit nog elke dag zeker drie keer aan de kolf, naast de vier drinkmomenten van Ratababy!
    Wanneer ik dat niet doe stort alles als een plumpudding in.

Bij de volgende baby wil ik proberen hem of haar lekker bij me te houden en veel aan te leggen. Daarbij ga ik mooi niet naar de klok kijken.

En in de ideale situatie zou ik me nergens druk over maken en beide babies aan de borst houden.
    Maar ik ben zo bang dat ik de tweede kleine niet genoeg voeding kan bieden omdat Ratababy dan net gedronken heeft.

Misschien moet ik me niet zo druk maken en gewoon kijken hoe het loopt.. Ik wil hem eigenlijk de borst helemaal niet ontzeggen! Het voelt als vloeibare mamaliefde en eigenlijk vind ik dat hij daar gewoon recht op heeft.:)

11. Libelle82

Libelle82 VIP lid

Jun 26, 2008
    5,082
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Geef je toch opvolg en groeimelk! Is in poedervorm. En geloof mij... zo komt het niet uit de koe!

12. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Bedoel je dat nou zo k*t als dat het overkomt of komt het er gewoon rottig uit?

13. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    een kindje vanaf 1 jaar heeft genoeg aan 300ml melkproducten. daar kom je al snel aan. ik heb tot gisteren gevoed (een keer per dag nog maar) en nu drinkt hij sap en melk (hij vindt thee nog niet zo heel erg lekker) sap verdun ik met water. samen met gewoon eten en fruit enzo komt een kindje dan niets te kort. de antistoffen heeft hij wel gehad. maar natuurlijk is tot 2 jaar beter...maar als je voor een tweede gaat maak je geen zorgen!

14. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    ons ventje wilde tot voor kort ook geen melk drinken maar ik gaf hem om te proberen toch weer ene flesje (ahum!:D) met een klein beetje pap (biologisch maar wel zoetig) en nu lust hij het ook zonder dat schepje erin! misschien het proberen waard...

15. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    o ja en over de mamaliefde...dat voelde bij mij ook zo, heel erg zelfs helemaal omdat ons mannetje de eerste 10 dagen in de couveuse lag...maar wij hebben het nu omgezet in lekker knuffelen en veel spelen waar kan...en andere vormen van liefde geven. maar ik zeg erbij dat het voor mij een heel mooi moment was te stoppen en het voelde goed met bijna 15 maanden...

16. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Over twee maanden is hij één dus dan komt dat wel goed :).
    Het is net alsof ik het wist toen ik dit topic maakte want ik ben vandaag weer voor het eerst ongesteld geworden! Spannend!
    Ik heb besloten dat ik blijf voeden zolang het kan en daarna zien we wel.

17. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    ooo mooi! dus nu kunnen jullie 'beginnen'! haha! gewoon lekker blijven voeden en mocht je zwanger raken dan merk je vanzelf of het minder wordt of niet...heel veel geluk en hopelijk raak je snel zwanger!

18. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

Mar 5, 2009
    2,012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Er zijn volgens mij genoeg kinderen die geen zuivel producten mogen of eten... Mijn zoontje heeft waarschijnlijk een hele heftige melk allergie dus zal tegen die tijd ook wat anders moeten zoeken... Maar waarom geen soja melk? Dat komt niet uit een koe.???

Daarbij vroeg ik me gewoon af of je dan ook geen eieren eet of boter op je brood smeer of vlees eet? Kan toch?

19. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Bedankt!

Jawel hoor! Ik heb niks tegen melkproducten en als het wel echt nodig blijkt te zijn krijgt Ratababy gewoon melk, maar liever niet. Ik heb er iets tegen, vind het vies. Maar tegen melkproducten heb ik die aversie niet. Hij krijgt nu elke avond lekker een bakje yoghurt. Vindt hij heerlijk!
    Wat ik me afvraag is, moet hij per se melk drinken wanneer hij geen borstvoeding krijgt. En ik begin te denken dat dat niet per se nodig is.
    Ik ga hem wel zo lang mogelijk voeden en hoop dat het lang goed mag gaan. Ik vind het wel een beetje eng want ik ben bang dat ik straks niet genoeg melk blijk te hebben voor Ratababy en de nieuwe baby, en dan gaat de nieuwe baby natuurlijk voor.
    Dat betekent dat ik Ratababy dan af zal moeten wijzen en dat breekt mijn hart. Maar goed, misschien moet ik niet zoveel als-als-alsen en gewoon afwachten.

20. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat is wel heel veel 'als' :), maar als je straks tandemvoedt, moet je altijd eerst de jonge baby laten drinken en daarna pas je andere kindje. Dus de baby heeft altijd genoeg en die zal heus wel niet alles tot de laatste druppel opdrinken.

Share This Page