Beste Uwv, Ik ben zwanger en op 19 mei uitgerekend. Mijn laatste werkdag is 10 maart as omdat mijn contract niet verlengd wordt. Ik ben 100% ziek ivm achterstand groei vd baby en bekkeninstabiliteit. Nu weet ik dat ik daarna automatisch in de zw terecht kom maar ook lees ik overal dat je recht hebt op WAZO als je binnen 10 weken na het einde van je contract bevalt. Bij mij zal dat erom hangen...maakt het nog uit of je in de zw zit in dit geval? maw: heb ik ondanks die >10 weken recht op wazo aansluitend op zw uitkering? Of heb ik geen recht op een wazo ondanks ziekte? Ik hoor het graag. Bedankt.
Beste Kriskras86, Je wilt weten of je wel recht hebt op een zwangerschapsuitkering aangezien je 10 maart al uit dienst gaat. Je geeft aan dat je ziek bent vanwege je zwangerschap. Omdat je ziekte door je zwangerschap komt, kan je werkgever je bij UWV ziekmelden. UWV vergoedt dan jouw Ziektewet-uitkering aan je werkgever. Waarschijnlijk ben je dus al bekend bij UWV. Wanneer je uit dienst gaat tijdens je ziekte, geeft je werkgever dit aan UWV door zodat we weten dat het geld voortaan op jouw rekening gestort moet worden. Ook vanuit de Ziektewet-uitkering ben je verzekerd voor een zwangerschapsuitkering. Die tien weken nawerking zijn op jou dus niet van toepassing. Wanneer je voorafgaande aan je verlof al in de Ziektewet zit vanwege je zwangerschap, start je zwangerschapsverlof altijd zes weken voor de uitgerekende datum. Denk er wel aan dat je jouw zwangerschapsuitkering zelf moet aanvragen. Je kunt hiervoor twee weken voor de gewenste ingangsdatum bellen met UWV telefoon op 0900-9294. Actuele informatie over het recht op een zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een goede zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Uwv, Bedankt voor de uitleg. Zou ik evt in aanmerking kunnen komen voor WW Na mijn WAZO? Ik heb eerder ww gehad voor de duur van 11 maanden en aansluitend WAZO. Mijn WW rechten waren toen op. Daarna heb ik een tijd geen uitkering ontvangen en ben ik gaan werken, 1 jaar totdat ik nu op 10 maart helaas weer zonder werk zit. Op mijn uwv zie ik dat ik een arbeidsverleden heb van 12 jaar en dat sowieso 2013 nog meetelt als arbeidsjaar (2014 nog niet te zien). Mijn gedachte is dat ik geen recht meer heb op WW of zou dit toch een mogelijkheid kunnen zijn? Ik heb genoeg SV uren gemaakt in 2014 (208 sv uren minimaal toch?). Ik kan ook niet terugvinden of je moet voldoen aan de 4 uit 5 jaren eis, in dat geval lijkt me dat ik er niet aan voldoe.
Daarnaast ben ik benieuwd of ik in aanmerking kom voor mijn oude dagloon ook als ik deze huidige baan accepteerde na het aflopen van mijn vorige ww uitkering? Ik heb binnen twee jaar na mijn vorige baan weer een nieuwe baan gevonden en helaas houdt deze nieuwe baan nu weer binnen 36 maanden op. M.i. voldoe ik dan aan de eis of telt het niet als je na aflopen ww een baan accepteert? Bedankt
Beste kriskras86, Je bent benieuwd of je na je aankomend verlof ook recht hebt op een WW-uitkering. Ik leg graag voor je uit wanneer je daarvoor in aanmerking komt. Ook zal ik je meer uitleg geven over het garantiedagloon. Voorwaarden WW Om te kijken of je recht hebt op WW zal het UWV gaan kijken naar je gegevens van het dienstverband voor je Ziektewet-uitkering. Er zal eerst worden gekeken of je in de 36 weken voorafgaande aan je Ziektewet-uitkering minstens 26 weken hebt gewerkt. Een week telt mee als je minstens 1 uur hebt gewerkt. Het maakt dus niet uit hoeveel uren je hebt gewerkt in deze weken. Als je voldoet aan deze wekeneis dat heb je recht op een basisuitkering van 3 maanden. Je wilt ook graag weten of je recht hebt op een verlengde uitkering. Je voldoet aan de jareneis als je in de laatste 5 kalenderjaren voordat je werkloos werd minstens 4 kalenderjaren hebt gewerkt. Dit noemen we de referteperiode. Bij jou wordt er gekeken over de periode 2010 tot en met 2014. Wanneer telt een kalenderjaar mee als gewerkt jaar? Voor de jaren tot en met 2012: Een jaar telt mee als je in dat jaar minimaal 52 dagen loon hebt ontvangen. Het maakt daarbij niet uit hoeveel uren je per week hebt gewerkt. Voor de jaren vanaf 2013: Een jaar telt mee als je in dat jaar minimaal 208 uur loon hebt ontvangen. Het maakt niet uit hoe de uren over de dagen verdeeld zijn. Ook de zwangerschapsuitkering wordt meegeteld voor je arbeidsverleden. Ik verwijs je graag naar Mijn UWV. Aan de rechterkant onder het kopje Veelgestelde vragen kun je zien wanneer een jaar meetelt voor het arbeidsverleden. Voldoe je aan de jareneis, dan duurt je totale WW-uitkering in maanden even lang als je arbeidsverleden in jaren. Garantiedagloon Ook ben je benieuwd of je recht hebt op je oude WW dagloon als je nu weer recht op WW-uitkering krijgt. Dit wordt het garantiedagloon genoemd. Er wordt gekeken naar de volgende 3 voorwaarden: - Je bent binnen 2 jaar na je eerste ontslag weer gaan werken in een baan met een lager loon. - Je wordt binnen 3 jaar na je eerste ontslag opnieuw werkloos. - Je hebt na je eerste ontslag een WW-uitkering ontvangen. Het maakt hierbij niet uit dat je de nieuwe baan hebt geaccepteerd in de periode dat je al geen recht meer had op je WW-uitkering. Het is wel belangrijk dat je WW-uitkering ook daadwerkelijk uitbetaald is geweest. Het UWV Webcare Team kan niet beslissen voor jou of je in aanmerking komt voor de WW. Ik hoop wel dat je nu voldoende handvaten hebt om daar zelf een inschatting van te kunnen maken. Actuele informatie over de voorwaarden van WW vind je hier. Ik wens je een goed verlof toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare