Dri maanden. Kind groeide niet meer en hing desondanks iedere anderhalf uur aan de tiet. Alle gedoe met kloven enzo vond ik nog wel te doen maar die lulkoek dat je altijd genoeg produceert als je er maar de tijd voor neemt.... Neee, daar trap ik echt niet meer in. Achteraf bleek namelijk dat allerlei probleempjes met veeel huilen (gemiddeld vier uur per dag), slecht slapen, onrustig zijn enzovoort als sneeuw voor de zon verdwenen toen we overstapten op fles. En ze haalde bij lange na niet de maximale hoeveelheden. Enige nadeel is dat ik toen vermoeider was dan tijdens de borstvoeding. Maar dat had ik er graag voor over.
De oudste ruim een jaar bv gegeven, de jongste slechts enkele dagen. Bij dit kindje ga ik het gewoon weer proberen!
Ik heb bij alle drie de meiden 1 tot 2 maanden bv gegeven. De bv kwam super goed op gang had zelfs een overvloed bij alledrie. Maar na Max 2 maanden was het gewoon op. Wat ik ook deed er kwam niks meer. Enige wat we hadden was kindje overstuur van de honger en zelf onrustig zijn. Bij deze hebben we besloten meteen met kV te beginnen. Al twijfel ik nog steeds.
Ongeveer 5 weken, toen ben ik (snel) gestopt. Dl groeide niet meer goed, veel krampjes en reflux. We waren het allebei zat en nu doet ze het super op de flesvoeding! Bij een volgend kindje probeer ik borstvoeding weer, minstens de eerste maand maar liefst wat langer. Als het niet meteen wil vraag ik hulp van een LK. Ik was 19, wist totaal niks van baby's en kreeg ook geen steun. Een volgende keer kom ik sowieso meer voor mezelf op omdat ik dan vast wat zelfverzekerder ben.
2 jaar en vier maanden. Met tijden was het zwaar, ik heb drie flinke borstontstekingen gehad en het kolven was ik echt beu (ik kreeg er geen tijd voor op mijn werk, dus al mijn pauzetijd was ik bezig met kolven), maar het was voor mij één van de mooiste dingen aan het moederschap. Ik vond het ontzettend bijzonder om mijn zoontje aan de borst te hebben (dat mag je hier soms niet zeggen, want het is niet bijzonder maar heel normaal....) en hem te zien groeien op mijn voedingen. Ik heb gevoed totdat hij er zelf klaar mee was.
Een jaar. Mijn dochter stopte er rond haar 1e verjaardag zelf mee. Gaf toen alleen de ochtendvoeding nog maar. Vanaf 6 maanden ben ik zo afentoe een voeding gaan afbouwen. Achteraf is mn dochter waarschijnlijk gestopt omdat ik zwanger ben van nummer 2. DAt wist ik toen nog niet (was voor mn NOD). Ik vond het echt een geweldige periode. qua werk was het goed te combineren. Vooral toen ik nog kolfrecht had. Daarna ook niet meer gekolfd op het werk.
Hier bij beiden 11 maanden bv gegeven; Eerste alleen gekolfd fulltime (prematuur en nooit leren drinken ad borst) Tweede aan de borst gekregen na startproblemen (overproductie) liep t verder prima... Met 11 maanden beet zij, gaf ik d'r n tikje op d'r neussie (ohw wat erg he?!) en wilde ze niet meer drinken Dus toen was het ook wel klaar... Bij beiden overigens zo'n 32-36 uur per week gewerkt... Als je van plan bent te gaan geven, vraag/ zoek en verdiep je goed in de juiste info over bv... Zoek snel een goede lactatiekundige als er problemen zijn...
Nja vergeet de borstontstekingen niet.. Het is gewoon al 4 weken ellende... En ik word er alleen maar verdrietig van. Voedingen duren een uur... En neemt dus ook gigantisch veel tijd in beslag Ik denk gewoon dat ik er verder niet voor geschikt ben.. Al met al heb ik het een maand gedaan... Beter als niks
13,5 maand en still counting. Ik vind het 1 van de mooiste dingen van het moeder-zijn al ben ik het soms helemaal zat.
Nr 1: 6.5 maanden Nr 2: 5.5 maanden, gestopt ivm ernstige kma Nr 3: nog steeds. Maar nog maar 3 per dag en ga door tot ong 1. Ik vermoed ook kma en wil eerts mij. Afspraak met de arts afwachten volgende week. Als ik stop zal hij toch iets anders moeten drinken en dat wil ik dus eerst overleggen. Ik vind het mooi geweest, meneer gaat bijten als ik ongesteld wordt of als hij last heeft van tanden. En ik wil mijn lijf een beetje terug en lekker gaan sporten en wat afvallen
Ja, hier ook borstonsteking(en) gehad. En 1 x een abces Maar je hele verhaal geeft wel aan dat er iets niet goed gaat. Je kan er voor kiezen om te stoppen, wel heeeel voorzichtig afbouwen, als je gevoelig bent voor ontstekingen! Je kan ook hulp vragen. Dat de borstvoeding niet loopt, heeft in 99% van de gevallen een reden. Ergens gaat er iets niet goed.Alleen, hoe weet je zelf waar het probleem ligt. Je geeft aan dat de voedingen een uur duren. Dat is vrij lang. Je hebt meerdere borstontstekingen gehad. De kans is dus groot dat je kindje wat moeite heeft om effectief te drinken. Je borsten wellicht niet goed kan legen. Maar het kan ook een andere oorzaak hebben. Met hulp van een lactatiekundige zijn eigenlijk de meeste problemen gewoon op te lossen. Soms zijn het maar kleine dingen, die een enorm verschil maken. In het algemeen:het is jammer dat moeders meestal zelf blijven aanmodderen, tegenslag na tegenslag krijgen, en dan stoppen. Meestal dus in die eerste 8 weken. Ik denk wel eens, als je kindje bijvoorbeeld niet lekker gaat met de fles, dan bespreek je dat ook op het cb. Voor tips en adviezen, zodat je verder kan, wat zekerder in je schoenen staat. Voor borst-problemen, heb je de LK. Maar om de een of andere reden is de stap om die hulp te vragen, voor heel veel moeders te groot? Zonder die hulp was ik waarschijnlijk ook gestopt. Hulp gekregen, en 9 maanden gevoed. Na de moeilijke opstartperiode...geen problemen meer gehad. En ze groeide als kool!
Ja dit is bij mij dus ook gebeurd.. Maar ik denk dat er nog iets belangrijks is: de omgeving. Mijn partner heeft mij niet gesteund tijdens de borstvoeding, sterker nog, die zei, terwijl ik midden in de nacht weer zat te pielen: stop d'r alsjeblieft een fles in! En draaide zich weer om om verder te slapen. Ook mijn moeder zei elke keer (wel lief bedoeld hoor) joh stop er toch mee, het kost je zoveel moeite, je gaat er straks nog aan onderdoor. Met de fles worden ze ook groot hoor. Maar goed, nu ben ik weer een paar jaartjes ouder en (eigen)wijzer, dus heb nu gezegd: ik wil dit doen, dit is heel belangrijk voor mij, wie me nu niet steunt mag lekker ophoepelen.
Mijn dochter is nu bijna 8 maanden en krijgt nog borstvoeding. Van tevoren wilde ik in ieder geval de 9 mnd halen ook ivm het kolfrecht. Helaas ben ik nu ook werkloos, maar voor het geven van borstvoeding is dat nu wel makkelijk. Hoef nu niet zo vaak te kolven bijvoorbeeld. Wel blijven we regelmatig ook een flesje gekolfde melk aanbieden. Geen idee hoe lang ik nog wil voeden. Van tevoren nooit gedacht dat dit zo fijn kon zijn! We zien wel hoe het loopt, maar zoals het nu gaat ben ik nog lang niet van plan te stoppen
Bij beide ongeveer 8 maanden, weet het niet precies. Toen was het op. Had het graag langer gegeven. Wil het bij de derde ook zo lang mogelijk proberen vol te houden. Ik vond kolven in mijn pauze goed te doen namelijk.
Huer is ook een LK geweest hoor, een week na het klieven Geholpen met goed aanleggen Zoontje drinkt ongeveer 20/25 minuten aan 1 kant, en met de productie zelf is verder niets mis, dat loopt als een gek een zoontje is 1,2 kg aangekomen vanaf het laagste gewicht tot nu
Ik heb wel al verschillende boeken gelezen over borstvoeding. Ben er ook echt van overtuigd dat dit super gezond is voor de baby, maar ook voor de mama. Kzou het dus zo erg vinden als ik al vrij snel moet opgeven... Ik ga er alles aan doen om het vol te houden. Alleen klinkt het zo beangstigend: kloven, borstontsteking,... Heb trouwens ook gelezen dat je er enorm veel calorieën mee verbrand en dus sneller afvalt. Er zijn zelfs mensen die er zoveel mee vermageren, dat ze soms wel 10 kilo minder wegen dan voor de bevalling! (Dat zou ik ook wel rekenen tot de pro's! ) en ook minder kans op borstkanker! Maar ik wil het in de 1ste plaats doen voor ons kindje, dat ze alle antistoffen en afweersystemen krijgt! Ben benieuwd!
Vanaf 6 maanden gaan afbouwen en uiteindelijk tot bijna 8 maanden bv gegeven. Bij een volgende zou mijn streven weer (was het deze keer namelijk ook) 6 maanden zijn. Moet zeggen dat ik de combi werk en bv behoorlijk zwaar vond. Ben ook veel afgevallen van de bv. Ik at genoeg maar vond het wel een aanslag op mijn lichaam en ook het kolven stond me op gegeven moment echt tegen (tot een depressief gevoel aan toe). Ben wel benieuwd hoe het bij een volgende zal zijn aangezien dl dan natuurlijk ook de nodige aandacht zal vragen maar dat is met een flesje ook...
Borstontsteking niet gehad. Wel kloven. 1 zo erg dat ik die borst een maand heb gekolft, live voeden deed echt te veel pijn. Maar het was het echt allemaal waard. Sowieso vond ik bv in het begin echt doorzetten. Niks leuks aan, dat kwam later pas. En afvallen... ik ben op 12 kg minder dan mijn voor zwangerschap gewicht uitgekomen. Zitten er nu wel weer 4 bij aan hoor