ik heb eigenlijk een probleem waar ik me een beetje voor schaam. Ik heb altijd opgezien tegen borstvoeding. ik weet niet wat het precies is maar ik zie het helemaal niet zitten. Door de verloskundige en familie ben ik toch "overgehaald"om borstvoeding te gaan geven. Maar hoe dichter de uitgerekende datum dichterbij komt hoe meer ik ertegenop zie. Als ik dan kennissen zie bij wie borstvoeding niet gelukt is en die flessenvoeding geven hoop ik stiekem soms dat het ibj mij ook niet lukt. ik weet dat borstvoeding beter is,maar ik zie gewoon heel erg op tegen het voeden,het afkolven etc. en ik vind het leuker als mijn vriend of familie ook de fles kan geven. ook zie ik het helemaal niet zitten om als ik weer aan het werk ga te moeten afkolven etc. Het is echt een gevoel en ik voel me er steeds minder prettig bij. Voel me er wel schuldig over omdat er zoveel vrouwen zijn bij wie het niet lukt en het me zeker kwalijk zullen nemen maar ik moet het even kwijt. is er misschien nog iemand die hetzelfde heeft? Groetjes!
Voor het niet slagen van bv ben je bijna altijd zelf verantwoordelijk... ikzelf zou je adviseren er wat meer open-minded tegen aan te kijken. Bekijk het gewoon per dag de eerste tijd en bedenk waar je het voor doet. Al zou je alleen maar de eerste dagen bv geven dan geef je je kind al een hele lading afweerstoffen mee. Echt elke druppel is mooi meegenomen. Verder denk ik dat je nu nog niet kan inschatten hoe je je straks voelt... als je kind is geboren wordt er ook een heel blik nieuwe gevoelens opengetrokken en wie weet zit daar ook het gevoel bij dat je dit wel wil proberen voor je kind. Om het jezelf makkelijker te maken kan je bij problemen optijd aan de bel trekken bij bijv. een lactatiekundige en bijv rondneuzen op het borstvoedingsforum.nl (of op deze site onder het kopje borstvoeding) Kijk gewoon hoe het straks gaat en maak je nu nog niet te druk om alles...
Borstvoeding geven lukt alleen als je er voor de volle 300% zelf achter staat! Is dit niet het geval, dan moet je er absoluut niet aan beginnen. Dit is de manier waarop de verloskundige het tegen mij heeft verteld. Als jij het niet ziet zitten moet je het absoluut niet doen joh, dan wordt het een marteling voor jezelf, je kind en je omgeving. Je bent echt geen slechte moeder als je het niet doet hoor! En het is nog altijd helemaal aan jezelf om dat te bepalen, dus niet aan je familie of de verloskundige. Succes! Groetjes Marber
Del de mening van je vk echt absoluut niet... kom op zeg als je nooit bv hebt gegeven heb je echt geen idee hoe het is dus hoe kan je er dan zo'n sterke mening over hebben. Dan kan je het toch beter gewoon proberen. Ben je weer een ervaring rijker, heeft je kind die eerste dosis afweerstoffen binnen en wie weet is het misschien wel helemaal niet zo afschuwelijk als je voor de bevalling dacht maar vind je het wel een bijzonder iets... bij een bevalling wordt niet alleen een kind geboren maar ook een moeder. Niks heeft mij zo veranderd als het moederschap...
Misschien is het goed om naar een voorlichtingsavond te gaan? Ik heb dit ook gedaan en je krijgt een hoop info. En als je er echt tegenop ziet, dan geef je toch gewoon de fles?! Bij mij ging de BV niet lekker. Ik had vreselijke kloven, lag huilend voeding te geven van de pijn en ik zag tegen elke voeding op. Op een duur ben ik gaan kolven, maar het liep te snel terug, dus overgestapt op de fles. Nou, ik kan je zeggen, ik was opgelucht! Ik voelde me veel vrijer. Want voeden in het openbaar zag ik echt niet zitten... Dit is niet om je te overtuigen dat je de fles moet gaan geven, want ik weet nu dat ik bij een volgende wel weer borstvoeding wil geven, want het is echt een speciaal moment tussen je kindje en jezelf. Ik zou het in eerste instantie proberen, mocht het niet lopen of mocht je het echt niet fijn vinden, kies je voor de fles.
Ik heb niet hetzelfde meegemaakt, maar als je er niet voor de volle 100% achterstaat zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Aan de andere kant valt het misschien allemaal wel reuze mee en lukt het jou wel misschien zonder al teveel problemen...! Zelf even goed informatie erover inwinnen en zelf de keuze maken, het moet jouw eigen keuze zijn en niet die van een ander!
bedankt voor de reacties, ik ben al naar een informatieavond geweest en daardoor weet ik dat het beter is voor het kindje... misschien moet ik het inderdaad eerst proberen en kijken hoe het bevalt. ik zie het absoluut niet zitten om in het openbaar te voeden,zelfs niet met ouders of schoonouders erbij. ik ga er nog eens goed over nadenken
Ik wilde om dezelfde redenen als jij geen BV geven. Van alle kanten is er geprobeerd me over te halen en niet gelukt. Ik geef vanaf dag 1 FV en t bevalt me prima. Heb geen seconde spijt van mijn keuze gehad. Tuurlijk is BV beter voor je kindje, maar ik ben ervan overtuigd dat elke vrouw zelf moet beslissen wat ze wil en niet iets tegen haar wil moet doen. Daar wordt jij niet gelukkig van en je kindje ook niet. En als je nu al zegt dat je hoopt dat de BV niet gaat lukken, met die instelling gaat t echt niet werken. Snap je heel goed, je weet dat t voor je kindje beter is maar t idee van BV spreekt je toch niet aan. Laat je niet dwingen en doe waar jij je goed bij voelt en of dat nou FV of BV is dat maakt niet uit, zolang t maar jouw keuze is en jij er volledig achter staat.
meid maak je toch alsjeblieft niet druk joh... als jouw gevoel je zegt dat je geen borstvoeding wilt geven, en je er echt tegenop ziet, moet je het gewoon simpelweg niet doen... het moet een plezier zijn zowel voor de kleine als voor jou en als het je nu al tegenstaat moet je gewoon je gevoel volgen... je kunt altijd nog als de kleine geboren is proberen de borst te geven, en kijken hoe je er dan op reageert maar als je het dan nog niets vindt is er geen man overboord hoor... laat je niet tegen je zin "overhalen" door al die "goed" bedoelde meningen en ervaringen van andere.... je moet altijd je gevoel volgen dat merk je later snel genoeg als er iets is met je kindje en jij "voelt' dat er iets is terwijl andere zeggen van niet...zo moet je dat straks ook doen met bv...doe wat goed voelt meid.... probeer het (als je wilt) en vindt je het niks dan niet.... succes meid, laat je niet gek maken... gr.smoekie
Ik zou het als ik jou was gewoon proberen, bevalt het nu helemaal niet, dan houd je er gewoon mee op. Maar misschien bevalt het je juist wel erg goed. Maar besef wel dat het jou keuze is! Tegenwoordig is flesvoeding een heel goed alternatief en als je echt de bv niet ziet zitten, nou dan doe je het niet. @zeeuwsmeisje; ik ben het helemaal niet met je eens. Ik wilde heel graag bv geven, had geen flesjes ed in huis gehaald, was ervan overtuigd dat het ging lukken. Nou mooi niet dus! Allereerst kwam het niet op gang. (nou had dit waarschijnlijk met de keizersnede te maken) en toen het eenmaal op gang kwam bleek het gewoon echt te weinig te zijn. Jesper woog bij zijn geboorte al 5 kilo en kon echt niet leven op mijn borstvoeding. Ik heb me echt voor de volle 100% ingezet, maar het is helaas niet gelukt. Ik heb me hier nog lang schuldig om gevoeld en door opmerkingen zoals die van jouw komt dit ook weer naar boven, terwijl ik er echt niets aan kon doen. En ik ben vast niet de enige bij wie het zo gaat.
Suus, ze schreef dat je BIJNA altijd zelf verantwoordelijk bent voor het slagen van de BV. Ik denk niet dat ZeewsMeisje de bedoeling had iemand voor het hoofd te stoten. Je hebt gedaan wat je kon, je super ingezet om de BV te laten slagen, er is dus geen enkele reden om je schuldig te voelen. Petje af voor jou! Mijn mening is dat je het gewoon moet proberen. Lukt het niet, kun je altijd overstappen, maar dan heb je in ieder geval de ervaring opgedaan, en kun je altijd zeggen dat je het geprobeerd hebt. Succes met het maken van een keuze
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom gezegd wordt dat ze t iig kan proberen. In haar post zegt ze duidelijk dat ze t niet wil, er tegen op ziet en bij voorbaat al hoopt dat de BV niet lukt. Als je er al zo over denkt waarom dan proberen? Ja als je t een paar dagen probeert kan je iig tegen de omgeving zeggen dat je t geprobeerd hebt en dan accepteren ze wel dat je FV geeft, maar ja als dat de enige reden is om aan BV te beginnen......... @Mamamadelon als jij geen BV wilt geven is dat al een hele goede reden. Doe gewoon wat jij wilt, niet wat je omgeving wilt dat je doet.
als je het niet wil dan doe je het toch dan niet, het is jou kindje en jij moet doen wat jij wil en je prettig bij voelt. je moet je niet over laten halen door anderen hoor, je hebt zelf ook nog een mening en een beslissing.
Er wordt gezegd dat je het in ieder geval moet proberen omdat BV de beste keuze is. En dat is niet omdat ik of iemand anders dat vind, maar dat is bewezen. KV is een goed ALTERNATIEF. En daarbij komt dat topicstartster om meningen vraagt, en derhalve mogen die dan ook gegeven worden.
Ik zou haar post nog maar heel goed nalezen, ze vroeg niet om meningen, maar of iemand hetzelfde heeft meegemaakt.
het woordje moeten vindt ik gewoon een groot woord, van wie MOET het? van jou? van de vk? wie ben jij, de vk of wie dan ook om te zeggen dat ze het MOET proberen..... niemand behalve zijzelf kan bepalen of ze het wel of niet wil, als zij er nu al zo erg tegenop ziet wie zijn wij om dat te veroordelen... ze zou het KUNNEN proberen en vindt ze het idd niks (waar ze zelf van uit gaat) nou ja dan niet, maar ook dat is haar eigen keuze..... daarbij vraagt ze niet om meningen van andere omtrent het wel of niet geven van borstvoeding, zij vraagt of er meerdere vrouwen zijn die dit zo voelen... en derhalve kunnen reacties als dat ze het eerst moet proberen en dat bv het beste is voor je kind etc etc (waarmee je andere schuldgevoelens aanpraat) ook achterwege blijven want daar wordt niet om gevraagd...
BV is de beste keuze, en MIJN MENING is dat iedere moeder het zou MOETEN proberen. Hoe je het ook went of keert, en hoe een leuk verhaal je er ook van maakt: BORSTVOEDING BLIJFT DE BESTE KEUZE. En waarom mag dat niet gewoon gezegd worden? Smoekie , met JOU ga ik sowieso niet in discussie.
Ik doe ook niet aan bortvoeding en daar heb ik zo mijn gevoelens en reden voor! Denk niet dat voor iemand kan bepalen dat er iets moet. Ik voel me er ook niet prettig bij en denk als je dat hebt, dat je het niet dan moet laten. Zo slecht is fv ook niet hoor, er is geen kind slechter van geworden.
Ben het volledig met Smoekie eens, TS weet heus wel dat BV beter voor je kind is, maar daar gaat t niet om. Het gaat erom dat zij t niet wil en er enorm tegenop ziet. En ik snap dat heel erg goed, want ik heb hetzelfde meegemaakt en heb me niet laten overhalen. Ik weet heus wel dat BV beter is dan FV, maar toch heb ik t niet geprobeerd. T idee alleen al werd ik onpasselijk van. Waarschijnlijk heel moeilijk voor te stellen voor de vrouwen die wel BV geven, maar ik voel dat zo. Ik ben heel blij dat ik me niet heb laten overhalen en bij een eventueele 2e ga ik weer gelijk FV geven. Waarom is t zo moeilijk voor de BV gevende mama's dat te accepteren? Iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt en of dat nou BV of FV is, dat zou niet uit moeten maken.
Mamamadelon. Ik snap je helemaal, ik heb dat ook! Ik heb er gewoon iets tegen, als kind al, kan niet eens uitleggen wat precies. Het roept een heel naar gevoel bij me op. Dat gaat niet weg door veel te lezen dat het zo goed is. En van mensen die me pushen gaan mijn haren overeind staan. Mijn zus, broer en ik hebben geen van drieen borstvoeding gehad en we zijn kerngezond. Ik heb er een goed en eerlijk gesprek over gehad met mijn verloskundige en zij zegt zelf dat het de laatste tijd lichtelijk overdreven begint te raken met de. Borstvoeding is het beste maar pal daarachteraan komt kunstvoeding. tegenwoordig versterkt ook kunstvoeding het imuumsysteem. Als jij je er niet prettig bij voelt, geef dan de fles. Liever de fles met veel plezier dan met grote tegenzin de borst. Hierboven werd beschreven dat het laten slagen van borstvoeding bijna altijd aan jezelf ligt. Niet helemaal waar maar ik begrijp wel wat zij ermee bedoelde. Als je niet 200% achter het geven van borstvoeding staat is de kans van mislukken veel groter. Anyway, als je het echt niet ziet zitten voel jezelf dan niet schuldig. Ik ga 100% voor de fles, ik ga het ook niet eerst proberen. Ik ken mijzelf veel te goed. Bij mij is de familie komen geen allergieen voor dus dat maakt de zaak ook weer wat makkelijker. Niet dat bortvoeding dat altijd kan voorkomen trouwens. Overigens is dit geen protest tegen borstvoeding hoor, voor dames die het willen en bij wie het lukt, fijn voor jullie! Ik zou zeggen denk erover na en beslis wat je wilt. Probeer het als je wilt en zo niet, trek je dan niks aan van anderen. Het is jou lichaam, jou kind en jou keuze. Groetjes Priscilla