borstvoeding

Discussion in 'Zwangerschap' started by mamamadelon, Oct 21, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Priscill

Priscill Actief lid

Aug 7, 2007
    151
    0
    0
    Ik lees ook even mee, ben wel benieuwd naar t wel of niet steriliseren. Bij mijn volgende bezoek aan de verloskundige zal ik het ook eens navragen.

2. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Ik sterilliseer nog steeds hoor, toen we terug kwamen van onze vakantie in Amerika (bij mijn zus) is dat het eerste wat ik had gedaan.
    Terwijl de flessen daar gewoon in de afwasmachine gingen (hebben wij zelf niet) had ik toch het gevoel dat ze niet goed schoon werden.

Oja een flessenkwast (zo'n afwasborstel voor flessen) is ook heel handig.

En Friso is een goede keuze want die hebben verschillende soorten voeding dus als je kleine straks comfort of voor hongerige baby's nodig heeft dan is de overstap ook niet zo groot.

Groetjes anita

3. Priscill

Priscill Actief lid

Aug 7, 2007
    151
    0
    0
    De verpakkingen van friso zijn wel veel kleiner dan van Nutrilon als ik het goed heb. Nutrilon voeding is verpakt per 900g.

Mijn vk raadt aan de eerste 3 mnd. preventief hypo-allergeen te voeden. Dat zijn van Friso volgens mij hele kleine pakjes 180 gram ofzo, klopt dat?

4. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    idd een flessenkwast is echt superhandig want met gewoon omspoelen worden de flessen echt niet schoon, tenminste bij mij niet.

joyce

5. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    maak je niet druk, ik ken het gevoel. (al heb ik nog ff de tijd om te beslissen) in mij omgeving vind ook bijna iedereen dat ik het wel moet proberen en wordt ik zo ongeveer aangevallen als ik mn twijfel uitspreek. gelukkig heb ik heel veel aan wat een vriendin van mij zei. ze zei dat ik moest doen waar ik me goed bij voelde en me vooral niks moet aantrekken van wat de rest van de wereld denkt. ze heeft zelf 2kindjes en bij de eerste bv geprobeerd en bij de tweede niet en ze groeien allebei al kool. laat je niet gekmaken, het is jouw lichaam waar het allemaal mee gebeurt.
    liefs doris

6. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

Feb 3, 2007
    3,355
    0
    0
    docente
    Mijn VK zei dat in de vaatwasser tegenwoordig al voldoende is, mar dat voor de eerste tijd steriliseren wel belangrijk is. Ik heb een magnetronsterilisator van avent.

opwarmen; van wat ik lees en hoor van de kraamzorg mag dat helemaal niet in de magnetron omdat het niet gelijmatig opgewarmd wordt. Een deel van de flesvoeding kan goed voelen terwijl de onderste helft veel te heet is, je baby zou zich dan verbanden. FV mag op kamertemperatuur gegeven worden dus opwarmen op zich is niet nodig. Ik heb wel een flesverwarmer.

Ik zou zorgen voor voldoende flesjes, niet handig als je steeds moet steriliseren omdat al je flesen vuil zijn. Ik heb er nu 6 daar kan ik een dag mee doen met geluk dan hoef ik maar 1x per dag te steriliseren.

Over BV en FV; ik kan geen BV geven en zou dit ook niet gedaan hebben als ik het wel kon. Volgens mij VK is borstvoeding met name belangrijk in 3e wereldlanden waar geen schoon drinkwater is voor FV te maken. FV is zeker net zo goed, en in Nederland leeft niemand meer zo steriel. Ik vind het jammer dat je altijd de BVmaffia achter je aan krijgt, ze doen net of je je kind tekort doet of mishandeld omdat je ze het beste niet ' gunt' . Ik vind dat onzin, ik ga me niet schuldig voelen. Vrouwen zouden elkaar moeten steunen, BV geven is ook niet zo makkelijk.

Plus met Fv kun je makkelijk controleren of je kindje genoeg gedronken heeft, FV kindjes groeien vaak beter. Met BV moet je lang genoeg aanleggen zodat de baby bij de achtermelk komt, dit kan soms heel lang duren. Bovendien geen je met FV papa ook een kans om binding te krijgen.

7. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Jeetje wat een onzin zeg :confused: Het zou je vk maar wezen...

En over dat steriel. Je kan niet steriel leven... zogauw je iets uit de magnetron/pan pakt is het al niet meer steriel. Uitkoken ed. doe je om evt. bacterieën te doden die niet gewoon met een sopje weg zijn.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Wéér wat geleerd.... ik hoop dat ik BV kan geven, het lijkt me een heerlijk moment voor mij en m'n kind. Of ik ga afkolven als ik weer met werken begonnen ben, zie ik dan wel.

Maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat er mensen zijn die er misselijk van worden om het te zien, of om eraan te denken... en eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo vreemd. Niet dat ik me dat gevoel voor mezelf kan voorstellen, maar het blijft toch een heel lichamelijk gebeuren met lichaamssappen en die zijn niet altijd even plezierig om naar te kijken... En ik heb ook wat fobieën die ik niet kan uitleggen aan anderen: dat is gewoon een fysieke reactie waar ik geen controle over heb!

Dus dames, maak lekker je keuze en ga daar helemaal voor! Beide vormen van voeding hebben voor- en nadelen en ieder moet (nou okee, mag: van mij moet je niet zoveel) hierin haar eigen keuze maken. Als tante vond ik het in elk geval geweldig dat m'n nichtje de fles kreeg, vond het zoooo gaaf om haar een flesje te geven (en dat "ontzeg" je als BV-mama aan je partner, behalve als je hebt gekolfd natuurlijk).

9. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Op zich kan ik je vk wel volgen wbt drinkwater in derde wereldlanden.
    Maar kv is zeker niet net zo goed als bv.
    Het is niet voor niets dat de WHO 2 jaar bv aanraadt en daarna zolang moeder en kind het prettig vinden.
    En ik denk toch niet dat ik moeite in het kolven zal gaan stoppen als ik net zo makkelijk een gelijkwaardig alternatief bij de supermarkt zou kunnen halen...

Kv-kindjes groeien anders dan bv-kindjes, niet per definitie beter. Ze volgen een ander lijntje. Bv-kindjes groeien over het algemeen de eerste 4 maaden harder en daarna wat minder hard. kv-kindjes hebben meer een constante lijn. Omdat de groeicurves die het CB hanteert op voornamelijk kv-kindjes gebaseerd is, lijkt het alsof bv-kindjes stagneren in de groei. Maar dit is een natuurlijk gegeven en dus niet verkeerd.
    Daarnaast zijn er goede manieren om in de gaten te houden of je kindje goed groeit op de bv: plasluiers, alertheid, vrolijkheid bijvoorbeeld

Dit klopt niet. In het begin kunnen voedingen lang duren, maar na verloop van tijd raken kindjes heel efficient en duurt het steeds korter.

Gelukkig is de fles niet de enige manier voor papa's om een band met hun kind te krijgen. Wat dacht je van badje, spelen, knuffelen, in de draagdoek enz.?
    Hier trouwens een papa die vaak de fles zou kunnen geven als hij wil... maar er niet veel aanvindt. Hij vindt de andere dingen, hierboven vermeld, veel leuker...

Share This Page