Borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kimmy89, 11 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimmy89

kimmy89 Actief lid

9 aug 2015
    408
    48
    28
    Binnen hoeveel tijd na de geboorte moet een baby worden gevoed? Volgens mijn Kraamverzorgster heeft de baby na de bevalling een voorraad van 72 uur. Mijn kindje heeft na 2 dagen nog niets gehad omdat het borstvoeding geven niet lukt. Ze huilt wel veel. Ze krijgt geen honger ?

2. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Twee dagen niet gehad?! Dat is toch niet goed? Ik zou een flesje geven of iets dergelijks en dan kolven om zo productie te verhogen, maar zeker niet nog een dag geen drinken geven. Valt ze nu niet onwijs veel af. En de kraamverzorgster vindt dit allemaal okay? Vind ik echt niet okay.

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Dit lijkt mij ook erg lang. Ik zou meteen een laktatiedeskundige bellen en overleggen.

4. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Bij mij in het ziekenhuis zeiden ze voorraad voor 24 uur. Daarna ben ik gaan kolven en via fingerfeeding bij gaan geven

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Natuurlijk huilt ze! Ze heeft honger. Ik zou meteen gaan kolven en dat via fingerfeeding geven of een flesje kunst. Borstvoeding is goed, maar niet zo zaligmakend om je kind honger te gaan laten lijden... Wat moet dat arme kindje wel niet voelen, zo onveilig :(

6. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Een kindje moet binnen 24 uur wat drinken en eigenlijk nog veel sneller.
    In je buik krijgen ze continue voeding, en dat is ineens weg. Het hele verhaal dat ze reserves hebben schijnt onzin te zijn. Ze moeten hun glucose op peil houden en dan kan alleen maar door te drinken.
    Je moet dus direct actie gaan ondernemen! Als je zelf productie hebt kolven en dit geven en anders kV. En direct contact zoeken met een lk! Sterkte!

7. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Hoe weet je dat ze niets krijgt, alleen maar omdat ze huilt. Colustrum komt in kleine beetjes, dus als je haar wel steeds aanlegt en ze zuigt ook wel dan kan ze best iets binnen hebben gekregen.
    Als je kindje niets heeft binnen heeft gekregen is het volgens mij nu ook heel erg suf.
    Is je kindje alert, en hoe zijn de plas en poepluiers?
    Schakel vandaag nog een lactatiekundige in, zij werken ook het weekend. Liever vandaag dan morgen.
    En anders direct vandaag kolven. Kolven moet je leren dus je zal niet direct grote hoeveelheden kolven, wees blij met een paar ml.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.951
    113
    Vrouw
    "borstvoeding geven lukt niet"
    Mijn vraag is dan, hoe kan het dat er nog geen lactatiekundige naast je bed staat?
    En waarom lukt het niet? Kan je baby niet goed aanhappen?
    Ligt dat aan haar mondje? Aan jouw tepels? Is ze nog wat moe van de geboorte? Komt jouw productie nog niet op gang? Zijn het lip/ tongbandje gecontroleerd? Is er een kolf in huis gehaald? Zijn er spullen voor fingerfeeding?(flesje is geen goed idee als er ergens iets niet goed loopt).
    Allemaal vragen en punten waar je hulp bij nodig hebt. En ondertussen is het ook belangrijk dat je kindje wat gaat drinken.

De drempel is voor sommigen heel hoog, ik proef uit jouw berichtje dat de kans ook niet zo groot is, en begrijp ook niet dat je kraamhulp nog geen LK heeft gebeld, maar...laat een lactatiekundige langs komen, zoals hierboven ook al gezegd
    Zij kan je helpen met aanleggen en productie op gang brengen, eventueel met hulp van een kolf.
    Natuurlijk kan jij je kindje zelf gaan voeden, maar dan zal je wel om hulp moeten vragen. Succes!

9. Veera

Veera Niet meer actief

Als ze wel al iets heeft gedronken (pasgeborenen drinken kleine beetjes dat is normaal), ga dan kolven en heel veel aanleggen.
    Heeft ze echt nog helemaal niets gehad omdat je geen productie hebt: ga flesvoeding geven. Want ze kan echt niet zolang zonder voeding!!

10. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Mijn zoontje sliep de eerste 24 uur zo veel dat hij aan de borst ook eigenlijk niet dronk. Ik heb toen met de hand afgekolfd en in een spuitje opgevangen en zo in zijn mondje gegeven, dat slikte hij wel door.
    48 uur niets drinken lijkt me te lang. Kun je wat kolven en haar dat geven en ondertussen een lactatie deskundige laten komen om te kijken wat er niet goed gaat? En als het kolven niet lukt, of als je dat niet wilt, kun je ook wat flesvoeding geven. Van drinken wordt ze ook sterker en wakkerder en dat kan ook helpen bij het aanleggen en voeden.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lukt het drinken niet goed of lukt het helemaal niet? Als het echt niet lukt moet je na een dag echt al bijvoeden (als het even kan borstvoeding). En als het wel een beetje lukt moet de kraamhulp kijken naar het gewicht en naar de baby zelf en inderdaad hulp inschakelen van de lactatiekundige.

12. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Kolf je ook elke twee uur naast het aanleggen? Dat is wel belangrijk om je bv op gang te brengen.
    In principe heeft ze een reserve voor 48 uur, ik zou dus direct starten met flesvoeding, is even niet anders. Als je bv op gang komt kan je daar weer mee stoppen. Was bij ons helaas ook noodzakelijk.

13. Nainen

Nainen Actief lid

5 dec 2014
    324
    47
    28
    Parttime werk (3 dagen)
    Midden Nederland
    Helemaal eens met Zoe123! Ik zou alles in het werk stellen om de bv te laten slagen, maar natuurlijk niet ten koste van de gezondheid van je kindje.

Schakel zsm een laktatiekundige in! Zij heeft echt veel verstand van zaken en kan je ook een hart onder de riem steken. En als zelfs de lk zegt dat je kunstvoeding moet geven, dan weet je dat je echt alles hebt geprobeerd.

14. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    kolven kolven kolven! De boel op gang helpen en voor de problemen een lactatiekundige laten komen als je dit echt wilt laten werken dan komt het echt goed :)

15. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    #15 Raket78, 13 jun 2016
    Laatst bewerkt: 13 jun 2016
    Begrijp ik goed dat je kindje niet de borst krijgt èn dat ze geen kv krijgt? Zo ja: Onmiddellijk een arts waarschuwen want je kind heeft inmiddels waarschijnlijk zoveel honger dat dit levensbedreigend kan zijn! De kans is groot dat je kindje moet worden opgenomen om behandeld te worden voor uitdroging.

Jouw kraamverzorgster kletst uit haar nek en haalt de dingen ernstig door elkaar. En daar kan ik erg boos om worden, want mensen vertrouwen op hun deskundigheid. Een baby wordt niet geboren met een voorraad van 72 uur. Wat een flauwekul zeg.

De borstvoeding komt meestal 3 tot 5 dagen na de bevalling pas goed op gang (vaak aanleggen is daarbij belangrijk). Daarvóór is er colostrum en is meestal nog niet zo veel, denk aan een paar theelepeltjes en niet aan een fles vol. De maag van een pasgeboren baby is ook nog heel klein (ten tijde van de geboorte de grootte van een kers, zie3 https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/71/fd/d5/71fdd5751a94bc5d78a1c05c6f37f505.jpg) dus er hoeft niet veel in, liever niet zelfs. Maar de baby moet wel vaak (8-15 keer per 24 uur in het begin) aangelegd worden omdat colostrum heel makkelijk verteert en snel uit het systeem verdwenen is.

De baby moet die colostrum natuurlijk wel krijgen, en als dat niet kan dan een vervangend product (dus donormelk of kv), anders kom je binnen een dag in de problemen (en niet pas na 72 uur)!!!

16. kimmy89

kimmy89 Actief lid

9 aug 2015
    408
    48
    28
    Bedankt voor al jullie reacties. Ze drinkt nu gelukkig wel uit de borst. Ze was op gegeven moment heel suf en helemaal geel. Ik was helemaal in de stress en ben naar de huisarts gegaan en heb lactatie deskundige ingeschakeld. Heb ook een andere kraamhulp nu gelukkig is het goed gekomen.

17. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Je hebt naar je innerlijke stem geluisterd en hulp gezocht. Goed gedaan mama! Ik ben opgelucht dit te lezen!

18. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Fijn dat het nu goed gaat! Geniet van deze bijzondere tijd :)

19. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Heel goed meis! Altijd je gevoel volgen!

20. Veera

Veera Niet meer actief

Jeetje wat heftig zeg, suf en geel. Gelukkig dat je zelf actie hebt ondernomen want dit is onwijs slecht werk van de kraamhulp!!!
    Fijn dat ze nu drinkt en geniet van je kraamtijd

Deel Deze Pagina