Vaak drinken, 5 dagen oud!

Discussion in 'Borstvoeding' started by Livia75, May 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Ik ben even op zoek naar bevestiging, mijn kleine meisje van 5 dagen oud wil continue drinken in de avond. Echt na een voeding vaak direct weer na een half uur.
    Ze heeft dan ook krampjes en gaat direct op haar handjes sabbelen en na de poepluier wil ze echt drinken.

Ik doe dit nu maar ik vraag me af of ik de krampjes zo niet in stand houd.
    Ik heb ook veel melk, ze drinkt van moment 1 al mega goed en veel. Ze zit al op haar geboortegewicht en is nauwelijks afgevallen.
    Ik heb last van stuwing en gebruik ijscompressen en witte kool hiervoor.
    Verder heb ik vanmiddag wat melk weg laten lopen om het aanhaopen beter te laten gaan.

Mijn vraag is dus, is het normaal dat ze zo snel en vaak wil drinken? Overdag laat ze er max 3 uur tussen en snachts 2/3 uur.

2. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Bij mijn zoontje heb ik 6 weken gekolfd en toen had ik overproductie.
    (Wat kraamzorg destijds bjubelde)

Dus het is voor t eerst dat ik vanaf moment 1 live bv geef

3. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Op zich is clusteren in de avond heel normaal (dus voor je gevoel continu willen drinken), maar gezien je geschiedenis met overproductie en het feit dat je kindje de stuwing niet weg kan drinken zou ik hier wel heel alert op zijn. Misschien een lk inschakelen om dit te voorkomen of je vraag stellen via bijvoorbeeld la leche league.

4. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Bel even met een Lactatiekundige. Veel bieden er binnen de kraamweek een kort telefonisch consult vaak ook via de kraamzorg

5. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik zou haar dan even dezelfde borst geven, dus de leegste. Vettere melk werkt verzachtend bij krampjes en zorgt er dan ook voor dat je je productie niet verder gaat opkrikken.
    Mocht je over 1-2 dagen nog flink stuwing blijven houden, dan zou ik gaan denken aan overproductie.
    Geef je 1 borst of 2 borsten per keer?

6. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    1 borst per keer en ik doe nu ook aan blokvoeden. Dus niet om en om maar bij kort op elkaar dezelfde borst weer.

Ze geeft ook mondjes terug, wat natuurlijk normaal is.
    Ook deed ze net na 2,5 uur voeding haar hoofd achterover en leek alsof iets omhoog kwam.

Mijn zoontje had verborgen reflux dus ik ben mogelijk iets te alert ;)!
    Ik zal morgen met de vk en kraamzorg overleggen om lk te raadplegen.

7. manamana

manamana Fanatiek lid

Apr 30, 2014
    1,372
    22
    38
    het Noorden
    Dat clusteren is heel normaal, maar hou inderdaad wel de stuwing goed in de gaten. Goed dat je even met vk en kraamzorg gaat overleggen. En als het niet goed gaat, gewoon een lk bellen!

8. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ik had hetzelfde. Enorme productie en gelijk reagerend als je veel aanlegt. Ik denk dat je het al heel goed doet. overleg met lk kan nooit kwaad.
    Het duurt een week of 6-8, vanaf dan gaat je productie van vraag en hormoongestuurd naar volledig vraag gestuurd.

9. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Bedankt voor de reacties, dat helpt. Een borst is al wat rustiger gelukkig.
    Vk gaf aan dat ik borstontsteking in de gaten moet houden en direct moet bellen.
    Verder doorgaan zoals we doen en eventueel speentje geven na nachtvoeding als ze echt krampjes blijft houden. Anders kalmeren de darmpjes niet. Verder hoort het erbij geeft ze aan.

Dus hopelijk gaat ze binnenkort iets langer tussen de nachtvoedingen laten. Gelukkig nog kraamzorg zodat ik overdag even kan slapen :)

10. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Speen is trouwens hier ook een deel van de oplossing geweest bedenk ik nu ik je reactie lees! Ze wil nog steeds na elke voeding dr speentje.

Ons meisje drinkt trouwens nog steeds elke 3 uur... Alleen eerste deel van de nacht slaapt ze langer, van 20.00 tot 1.00... Dus pin je niet teveel erop vast dat ze minder gaat drinken ;). Het gaat wel veel makkelijker en sneller nu, Dus kost veel minder energie daardoor

11. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Ik zou nu heel blij zijn met 3 uur :)! En ik ga ook vroeg naar boven met haar, echter ik heb ook een peuter die naar bed moet etc. En ik ben alleenstaand dus dat is lastiger maar komt vast goed :)!

Het clusteren icm de darmkrampjes zijn erg vermoeiend.
    Speentje pakt ze nog niet maar ik ga het proberen, wie weet....

12. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    O als je er 2 hebt is het helemaal lastig...

Welke speen heb je? Onze dochter wil alleen die van bibi of nuk.

13. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Ik heb bibi, die wilde mijn zoontje ook alleen maar.
    En de difrax maar kraamzorg vond bibi ook beter.

Ik ben ook met infacol gestart, hopelijk helpt dat ook een beetje.

Ze ligt nu heerlijk te slapen dus ik ga ook een poging doen.
    Zoontje is nu uit logeren zodat ik me even op de kleine en mijn herstel kan richten.

Fijn dat de bv bij jullie nu makkelijker gaat :)!
    Ik had me voorgenomen dat als ze goed dronk ik zou volhouden dn anders zou stoppen. Dus nu wil ik proberen de eerste 6/8 weken door te komen.
    Hopelijk lukt het icm mijn peuter

14. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

Jan 22, 2015
    1,694
    38
    48
    Female
    Utrecht
    Ik zou inderdaad ook een speentje proberen. Wij hebben ook 4 verschillende merken uitgeprobeerd voordat ze er eindelijk eentje pakte :) duurde echt ff maar nu is ze fan. Wij gebruiken ook de bibi.

15. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Ze pakt helaas de speen nog niet, heb nu de soothie gehaald want ze zuigt soms wel op mijn pink.
    Het liefst drinkt ze een aantal x achter elkaar en valt dan in slaap.

De nachten gaan iets beter, een nacht zelfs 4 uur geslapen maar inmiddels weer max 2/3 uur tussen de voedingen.
    Op zich dus een hele verbetering, maar ik ben erg moe en moet uit een steeds diepere slaap komen.
    Ik hoor ook melk terugkomen dus ik heb haar bedje net iets schuiner gezet.

Verder gelukkig nog geen echte reflux symptomen. Ik hoop zo dat zij dat niet krijgt.

Ik heb een lactatiekundige gemaild. Maar nog geen inhoudelijke reactie gehad.

16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    3uur tussen de voeding vind ik voor een pasgeboren gewoon netjes hoor. Ook in de nacht!

17. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Dat is inderdaad helemaal niet verkeerd! Het clusteren in de avond herken ik trouwens ook wel: het ging weer over ;)

18. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Dat is fijn om te lezen, dat clusteren kost best wat tijd terwijl het avondritme dan ook start van mij lieve peuter!

Ze drinkt nu met tussenpozen van 2 a 3 uur met uitzondering van de avond (elk uur)
    Ze heeft nog steeds krampjes, helaas ook snachts.

Verder is ze een lieve rustige baby dus ik bof enorm in vergelijking met de eerste maanden van mijn eerste (verborgen reflux/dysmatuur)

19. Zus9

Zus9 Bekend lid

Jul 25, 2014
    967
    688
    93
    Female
    Noord NL
    Overproductie is zo vervelend! :( Fijn dat het zo goed op gang komt, maar het is zeker niet makkelijker dan wanneer er te weinig melk komt.. Ik denk dat je het al heel goed doet! Mijn zoontje wilde alleen de speen van NUK.

Heb je ook een draagdoek? Wellicht dat je haar in de doek kan nemen op het moment dat je zoontje op bed moet. Dan kan ze toch haar mama-honger stillen en heb jij je handen vrij om je zoon op bed te brengen voordat het clusteren kan gaan beginnen.

Veel succes! Lijkt me pittig om alles alleen te moeten doen!

20. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Ik heb inmiddels de soothie speen van avent en die tolereert ze soms!
    Ze heeft net weer 3x achter elkaar gedronken en ligt nu heel lief te slapen. Zo heb ik weer even quality time voor mijn peuter.

Overproductie is inderdaad niet tof, het cb was er vandaag en die zei ook dat de eerste weken het clusteren erbij hoort en ik haar niet kan overvoeren. Pas na een aantal weken is het beter ingesteld en dan kan ik wat beter een soort ritme aanhouden en de hongersignalen beter scheiden van de zuigbehoefte.

Ik blijf die bv best een werk vinden haha maar ze drinkt zo goed dat ik het daardoor beter vol kan houden.
    Petje af voor moeders waar de kleintjes moeite hebben met drinken...

Share This Page