Hallo, Mijn dochter Benthe is as maandag 3 weken oud. De eerste 2 dagen wilde BV niet lukken in het ziekenhuis. Gelukkig lukte het mbv de kraamhulp wel om de BV op gang te krijgen. Tot een paar dagen geleden ging het allemaal goed maar nu is er geen ritme meer te vinden. Ik geef haar 2 borsten. Tijdens de BV valt ze na 5 a 10 minuten gulzig drinken in slaap. Als ik beweeg dan wordt ze wakker en biedt ik haar de 2e borst aan. Echter na die tweede borst komt ze regelmatig na een kwartier/half uur weer om voeding vragen. Ze wordt dan onrustig en gaat huilen en happen en op zoek naar mijn borst. Mijn borsten zijn dan volgens mij nog leeg en m'n tepels zijn dan nog gevoelig van de vorige voeding. 's nachts gaat het overigens wel goed en de eerste voeding 's ochtends ook. Volgens mij heeft ze ook tijdens het drinken soms last van krampjes waarbij ze met haar hoofd trekt en daarbij mijn tepel meetrekt en dus uitrekt, wat zeer pijnlijk is. Ik trek het niet om haar in 2 uur tijd 3 of 4 keer aan te leggen. Na de voeding lijkt ze gewoon niet tevreden en blijft ze met haar tongetje naar buiten gaan. Maar ze laat meestal zelf los. De eerste 5 a 10 minuten doet ze het goed, je hoort haar echt grote slokken nemen en slikken daarna lijkt het of ze alleen maar sabbelt. We hebben nu de laatste 2 dagen geprobeerd daarna nog afgekolfde melk, dat ik nog in de koelkast had staan, te geven en dat gaat erin als koek. Ik heb dus het idee dat ze niet voldoende uit mijn borst krijgt. Daarna wordt ze wel rustiger en lukt het vaak om haar in slaap te krijgen. Helaas ben ik door mijn voorraad afgekolfte melk heen en kan ik ook geen voorraad meer maken omdat ze heel vaak op een dag komt. Hoe moeten we nu verder? Ik word er een beetje moedeloos van. Ook omdat het mij niet lukt haar te troosten als ze weer eens huilt omdat ze dan bij mij gelijk op zoek naar de borst gaat en als ik die niet aanbiedt, gaat ze huilen en windt ze zich echt op. Mijn partner kan haar nog een beetje sussen maar die kan er niet altijd zijn. Mag/moet ik bijvoeding gaan geven met Nutrilon? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn BV genoeg voor haar is? Ik drink genoeg en ik weet dat ik moet rusten maar omdat zij zo vaak komt zijn er weinig momenten met rust. Ik weet dat ze wel genoeg binnen krijgt door de plas en poepluiers maar ik kan haar toch niet uren laten huilen? Ze krijgt zelfs pukkels in haar gezicht omdat ze zich zo druk maakt. Wij willen binnenkort een avondje naar de bios maar daarvoor heb ik wel afgekolfte melk nodig voor de oppas. Hoe kan ik dat opbouwen als ik nu al te weinig heb? Ik hoop dat u mij kunt helpen.
Hoi, jeetje, wat een getob... en het leek zo goed te gaan. In de nacht en de eerste voeding in de ochtend gaat het wel goed schrijf je. Heb je het idee dat je borsten dan ook meer gevuld zijn? Of is het moment rustiger, nog een beetje slaperig, donker? rust om jullie heen? kan het daar mee te maken hebben? Je zou kunnen proberen haar een goede voeding aan te bieden waarbij ze genoeg drinkt door goed te kijken naar drinkgedrag: houdt ze pauze, kijk dan of ze zelf weer gaat doordrinken. duurt het te lang, stimuleer haar dan. Eventueel opnieuw aanleggen (aan de andere of aan dezelfde borst). Zo kun je proberen haar te helpen herinneren dat ze aan het drinken is? Als ze zo naar achter trekt, is dat dan aan het begin van de voeding, halverwege of juist pas aan het eind van de voeding? mogelijk loopt het niet snel genoeg, misschien heeft ze juist last van haar mondje? kan het zijn dat ze spruw heeft? Dit kan heel vervelend voor haar voelen, en ook pijnlijk zijn bij jezelf. Vraag of iemand er even naar wil kijken? Op zich gaan kindjes wel korter en effectiever drinken, dat is nu wel wat vroeg, maar zo naar de 4e maand toe drinken ze vaak nog geen 10 minuten, waar ze eerst 20 minuten dronken. Je borsten voelen dan ook niet steeds meer gespannen naar een voeding toe, dat veranderd, je lijf snapt als het ware hoeveel voeding er nodig is. Houd haar gewicht en groei in de gaten. loop anders even binnen bij het consultatiebureau, om te kijken of ze nog voldoende groeit. misschien heeft ze regeldagen, of is ze niet helemaal lekker (heeft ze iets onder de leden, of gehad) kan het zuigbehoefte zijn? zuigen om in slaap te komen? probeer het eens uit, succes verder, heidi margit
Hoi Margit, Bedankt voor je reactie. 's nachts en 's ochtends gaat het beter omdat ze er dan meer tijd tussen heeft laten zitten. Ik merk dat ze dan langer de melk naar binnen "klokt". Ik heb het gevoel dat mijn borsten de laatste paar dagen niet meer zo vol zitten. Voorheen waren mijn zoogkrompressen echt vochtig door het melk dat eruit liep maar nu niet meer. Ze voelen minder stevig aan. In het begin drinkt ze goed. Daarna gaat ze over een gedeeltes met pauze en uiteindelijk lijkt het wel sabbelen en laat ze los. Het naar achter trekken doet ze voornamelijk aan mijn rechterborst. Ik zou zeggen dat ze dit halverwege doet, redelijk nog aan het begin. Ze drinkt dan nog wel goed achterelkaar. Als ze het begint dan blijft ze het doen tijdens die voeding. Ze beweegt dan ook stevig met beentjes en armpjes. Het lijkt wel of ze dan darmkrampjes krijgt. Het vervelende is dat deze tepel al gevoeliger is en dor het trekken wordt het er niet beter op, terwijl deze borst de best lopende borst is. Ik zie niets in haar mondje dat op spruw lijkt. Wel heb ik last van pijnlijke tepels. Niet tijdens de voeding maar een paar minuten nadat we klaar zijn. Hoe weet ik trouwens dat ze een borst leeg heeft gedronken? Nu houdt ze wel op door hele grote pauzes te nemen en dan de tepel los te laten of ik ontkoppel haar zelf als ik merk dat ze niet echt meer drinkt. Ik weet dan niet of de borst leeg is of dat ze niet meer drinkt door de slaperigheid. Gisteravond heb ik haar om 9 uur voeding gegeven uit 2 borsten, samen een half uur. Dus om half tien waren we klaar. Toen kwam ze om 10 uur weer. Ik zie gewoon geen bevredigde baby. Dit kan toch niet goed zijn dat ze na een half uur al weer komt. Hoe kan ik testen dat het zuigbehoefte is? En wat is de oplossing als het inderdaad zuigbehoefte is? Een speen is toch geen optie? Groetjes, Natalie
Hoi Nathalie, Sorry voor de late reactie, Hoe gaat het nu bij jullie? Het is goed om haar drinken te bekijken en te zien of ze nog effectief wat doet, daarna mag je haar afhalen, zeker als je tepels er gevoelig op reageren. In een half uur tijd moet ze in principe een goede voeding kunnen hebben gehad. Heb je het idee dat je melk er erg krachtig uit komt? dat ze daar last van kan hebben? Misschien is het handig dat er iemand met jullie meekijkt tijdens een voeding, om te bepalen wat er eigenlijk gebeurt? (zeker als ze zo 'wild' doet en ze er last van schijnt te hebben) Misschien gaat het ook al weer beter inmiddels? Is ze aan het regelen geweest? Ik hoor het wel. Groetjes Heidi Margit
Hoi Margit, Het gaat wel gelukkig iets beter, maar ik zit nog wel met het probleem dat ze vooral aan het eind van de middag en vooral 's avonds soms om het uur aan de borst wilt. Ze komt goed aan en groeit goed en ze heeft voldoende ontlasting (juist best wel veel en vaak). Dus daar maak ik me geen zorgen meer over. Wat ik wel rot vind voor haar en voor mij is dat ze 's avonds schijnbaar niet genoeg schijnt te krijgen omdat ze soms na een uur, 1,5 uur weer komt. Mijn tepels trekken de normale voedingen wel maar als ik haar na een uur alweer moet aanleggen dan wordt dat te veel. Het is ook moeilijk om dan 's avonds even rust te hebben met z'n drietjes. Dit breekt ons wel een beetje op. Als ze niet slaapt dan huilt ze regelmatig. We weten dat er niet iets ernstigs is want als we haar oppakken dan is ze weer stil. 's avonds zit ik er vaak echt doorheen. Wat kan ik doen om te voorkomen dat ze 's avonds om het uur/1,5 uur voeding wil? Hoe zie ik dat ze effectief drinkt? Ze drinkt in het begin vrij gulzig en daarna steeds met grotere pauzes. Jij had onderstaand schema voor kolven doorgegeven: licht borst masseren, dan 7 min. kolven licht borst masseren, dan 5 min. kolven licht borst masseren, dan 3 min. kolven. Hoe vaak per dag adviseer je dat ik dit volgens dit schema kolf? Soms komt ze na 2 uur al na de laatste voeding, als ik dan 1,5 uur kolf na de laatste voeding, is er dan nog wel genoeg voor haar? Groetjes, Natalie
hoi, je blijft bezig, zo he! toch blijf ik er bij dat het een beetje standaard gedrag is wat Benthe laat zien: met name in de avond wil ze graag bij jullie zijn. eventueel biedt je haar na de voeding aan de borst nog een beetje gekolfde melk uit het flesje aan? wanneer je kolft en ze komt na een uur alweer voor een voeding, kan het zijn dat ze wat langer moet aanzuigen, maar eigenlijk wordt de voeding op dat moment ter plekke aangemaakt. Er komt dan dus toch voldoende voeding voor haar vrij. het schema kun je gebruiken zoals je dat zelf wilt. wil je kolven om een flesje te kunnen geven, dan zou ik het 1 misschien 2 keer doen, verdeeld over de dag, kolf je om productie op te voeren, dan bijvoorbeeld om en om na de voeding (ene keer wel nakolven, andere keer niet?) speel er naar behoeven mee. Heb je overwogen om haar in de avond in te bakeren? zodat ze misschien makkelijker in een diepere slaap komt, en zo een paar uurtjes doortuft tot de late voeding? overleg eens bij het consultatiebureau. succes weer! heidi margit