Een vriendin van me is zaterdag bevallen van haar prachtige dochtertje. Nu hadden zeafgelopen nacht erg zwaar omdat de kleine veel huilde. Ze denkt dat ze te weinig aanmaakt en op advies van de kraamhulp hebben ze vanochtend dus maar kunstvoeding gehaald. En daar een flesje mee klaar gemaakt nu was de kleine vanochtend dus harstikke te vreden. Zelf heb ik in het begin om de 2 uur maximaal aangelegd. Maar haar meisje is nog erg misselijk en spuugt veel. Zelf vind ik het raar dat de kraamhulp adviseert om maar kunstvoeding te halen. En die te geven als ze de kleine niet stil krijgen. Zal ik toch voorzichtig adviseren om telkens aan te leggen?! Ook al is het kleine meisje best misselijk en spuugt ook veel?!
tja kunstvoeding word erg dik in de maag dus zijn ze sneller tevreden ook ik het natuurlijk veel makkelijker naar binnen te zuigen dan de borst. misselijk en spugen kan ook komen door de bevalling als ze vruchtwater hebben ingeslikt. mijn oudste is echt zeker n maand kotsmisselijk geweest! ik zou gewoon zo veel mogelijk aanleggen en proberen en tja de 1e nachten zijn zwaar! en er zijn ook moeders die er te weinig voedingsstoffen in hebben zitten maar dit gebeurd niet vaak. maar als ze nu al regelmatig flesjes gaat geven met kunstvoeding geef ik het weinig kans
De eerste nachten vond ik ook erg zwaar maar ik lag in het ziekenhuis dushad 24/7 mensen die konden helpen. Zal ik toch maar adviseren om de kv te laten staan en ondanks het spugen toch aan te leggen zodra de kleine laat merken honger te hebben?!
Ik zou toch idd adviseren vaker aan te leggen, lekker liggend in bed bijvoorbeeld. Dat is ook goed voor haar productie, ik denk dat kv het probleem gaat verleggen en dat ze straks wanneer de kleine niet meer misselijk is enorm moet gaan regelen.
In ieder geval elke 2 uur proberen of de kleine wil drinken om de productie op gang te helpen. Mijn jongste is ook de eerste 2 dagen erg misselijk geweest en heeft bijna niet gedronken, daarna ging het ineens veel beter en kwam mijn productie ook op gang. Was dat niet zo gegaan, dan had ik na elke voeding nog moeten nakolven.
Domme kraamhulp...of voelt ze misschien aan dat je vriendin liever geen borstvoeding geeft? Normaal gesproken geef je rond deze leeftijd gewoon dag en nacht om de 2 a 3 uur een voeding. En ja dat is zwaar, maar dat hebben we vrijwel allemaal toch moeten doen? Je kunt best tegen je vriendin zeggen dat je deze actie niet helemaal begrijpt. Dan hoor je vanzelf wel of ze liever haar kind flest i.p.v. zelf voedt.
Nee ze wil echt borstvoeding geven heeft alvast een kolf gekocht om wel haar voeding op gang te maken als de kleine meid niet wil drinken. Ik twijfel wel of de kolf sterk genoeg is. Ze heeft namelijk een standaard avent kolf gekocht. Heb wel aangegeven dat ik toch niet met kv bezig zou gaan. Maar toch proberen elke keer aan te leggen dan maar slapen aan de borst maar dat houd wel de productie op gang omdat de kleine ligt te sabbelen...
Tsja het is ook niet niks voor een baby, tuurlijk kunnen ze even misselijk zijn van de bevalling. Vind het zelf ook een raar advies van de kraamzorg, want een kraamzorg hoort er alles aan te doen om BV te laten slagen. Ik zou adviseren om idd ook te blijven aanleggen. En miss een tip om spugen te verminderen, je vriendin kan beter plat op haar rug liggen en dan haar kindje op haar buik leggen. Of gewoon zittend, en kindje rechtop houden en zo voeden, zodat ze rechtop drinkt.
Wij hebben met een slangetje wat kunstvoeding bijgevoed. Zo kreeg onze baby toch genoeg binnen. Nu heb ik genoeg voeding.
Dan is die tip die ik gaf net zo goed Zijn baby's wat misselijk, kun je dit ook verminderen door rechtop te voeden, zodat de melk niet te snel naar binnen stroomt.
Ok zal ik even aan haar door geven... De kleine hapt ook nog niet goed aan maar met tepelhoedje gaat dat gelukkig redelijk...
Dat niet goed aanhappen heb ik ook bij mijn dochter gehad, tot tepelkloven toe. Bleek dat ze een tekort tongriempje had. Het is idd een heel geklungel, maar uiteindelijk gaat het haar wel lukken, zodat ze haar kindje goed kan laten aanhappen. Tepelhoedjes werd mij toen ook geadviseerd, maar bij mij werkte dat voor geen meter. Ben mijn dochter toen liggend gaan voeden, en zij op mijn buik. Dat is tevens ook een andere manier van aanhappen en wellicht miss ook makkelijker voor het kindje van jouw vriendin. Wat ook makkelijker kan gaan is, in rugby houding voeden. Op een gegeven moment krijgen ze het door, en loopt het vanzelf als een tierelier.
Wat een KLUNS van een kraamverzorgster! Tepelhoedjes moet je alleen onder deskundige dus bijvoorbeeld een lactatiekundige inzetten! Slecht aanhappen wordt vaak met tepelhoedjes alleen maar slechter, met een tepelhoedje heeft kind namelijk een heel andere drinktechniek.
Het vaak voeden is heel normaal. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Hier vorige nacht denk ik 5x gevoed tussen 11 en 7 maar heb 't niet echt als zwaar ervaren. Ik vind de onrustige uurtjes tussen 11 en 2 het pittigst omdat ze dan onrustig blijft. Maar verder slaapt ze hier lekker na de voeding en of ik dan 1 of 2 uur slaap, dat verschil merk ik niet zo. Kv bijgeven zou ik idd ook afraden. Vaak aanleggen is juist nu vooral zo belangrijk en het spugen zal langzaam wel afnemen. Hier ruim in m'n melk dus geregeld komt er een flinke golf terug maar ze heeft er verder geen last van. Ze ligt hier ook meestal grotendeels van de dag rechtop tegen me aan te slapen, dan gaat het meestal goed. Hier voed ik ook met tepelhoedjes vanaf dag 3 toen ze het aan de borst nog niet voor elkaar kreeg. Vandaag een lactatiekundige erbij gehad omdat ik kloven krijg en het voeden erg pijnlijk is. Heb wat tips gekregen qua aanleggen en aanhappen, kleine meid hapt te klein. Zonder tepelhoedje gaat 't m hier niet worden, kleine meid krijgt 'm niet vacuum. Haar onderlipje en kaakje staan iets naar binnen en de overgang tussen tepel en tepelhof is bij mij niet ideaal waar ze geen grip op krijgt. In sommige gevallen is een tepelhoedje dus wel een goede oplossing. Voor mij wel fijn die bevestiging te krijgen, oudste heeft 23 maanden met tepelhoedje gedronken. Maar ben het met dirksmama eens dat er niet te snel naar gegrepen moet worden.
Heb ook geen fij gevoel bij de kraamverzorgster dus heb haar geadviseerd een lactatiekundige langs te laten komen. Ze wacht het bezoek van de kinderarts af (woont in duitsland dus daar moeten ze naar de KA) en ala ze daar geen antwoorden krojgt belt ze een lactatiekundige. Haar geadviseerd niet te lang ermee te wachten... Ze kolft nu de voedingen en geeft dit met een spuitje. Heb er geen lekker gevoel bij dat ze dit vol gaat houden op deze manier.
Zo jammer. Ze heeft net besloten te stoppen. En gaat kolven en dan met de fles voeden. Baal er stiekem van dat die kraamhulp zulke adviezen heeft gegeven. Ze had al zoveel extra atributen voor het voeden gebruikt dat ik ervan schrok. Ze wil zelfs niet meer het advies van een lactatiekundige afwachten...
Jammer, maar je kunt er niets aan doen. Al zou je zo'n kraam wel uit d'r uniform willen trekken soms...
Jemig, wat jammer zeg. Erg herkenbaar ook. Ik had ook een vriendin met een kraamhulp die zogenaamd alles wist van bv. Nou, ze heeft al na vijf dagen opgegeven dankzij al die deskundige adviezen, maar niet heus. Moet nog steeds op mijn tong bijten als mijn vriendin zegt dat het nu eenmaal niet ging. Het had zo anders kunnen lopen...
Als ze gaat kolven en de kleine flesjes geven, kan ze alsnog terug aan de borst zodra er een lactatiekundige langs zou komen natuurlijk. Kinderartsen hebben niet per se verstand van bv trouwens Heel jammer hoe het loopt he, en frustrerend ook wel als je moet "toezien". Je net bevallen vriendin bij wie het niet optimaal verloopt adviseren is ook lastig, je wilt ze niet onder druk zetten natuurlijk, maar eigenlijk ook weer wel Succes voor je vriendin!