Ik las gisteren het een en ander over vitamine K en D voor de kleintjes. Moet je dat al aanschaffen en vanaf wanneer moet je het dna gebruiken?
Ik heb het mijn man in huis laten halen in de kraamweek. Ik moest met beiden na 8 dagen beginnen. Maar dat is alleen als je bv geeft. Ik heb eerst gekeken of het geven van bv lukte, daarna pas manlief erom gestuurd.
Je kan het alvast in huis halen. Mijn vriend heeft het gehaald toen ons meisje 1 dag oud was (moest van kraamhulp). Vitamine D moet je alleen geven als je borstvoeding geeft, dat is voor sterke botten. Vitamine K moet je volgens mij ook geven als je kunstvoeding geeft. Dat is namelijk voor het stollen van het bloed (volgens mij). Vitamine K geef je overigens maar de eerste 3 maanden, vitamine D langer.
Bij ons was het vitamine K vanaf dag 8 en vitamine D vanaf 14 dagen. Maar ik ben in het ziekenhuis bevallen en daar kreeg de kleine een shot vitamine K na de geboorte. Weet niet hoe en wat met thuisbevallingen. En idd alleen nodig bij borstvoeding.
Wij zijn overgestapt van borst naar kunstvoeding. Hebben toen het volgende met de vit. gedaan (uit literatuur gehaald) stap 1 borst borst borst fles borst stap 2 borst fles borst fles borst stap 3 borst fles fles fles borst stap 4 borst fles fles fles fles stap 5 fles fles fles fles fles t/m stap 2 vitamine K bijgegeven flesvoeding minder dan 500 ml vitamine D bijgegeven 500 ml en meer geen vitamine D Hierbij bestaat elke stap uit 3 dagen. succes ermee!
bij de bevalling krijgen ze genoeg vitamine toegedient om de kraamweek door te komen na kraamdagen moet je als de de borst geeft druppels toe gaan dienen vitamine K moet tot een maand ofzo en D een aantal jaar die vitamines zitten WEL in flesvoeding
Je moet overigens geen extra vitamine D en extra vitamine K geven, dit mag en is dus niet verplicht. Als je kunstvoeding geeft kan je zelf niet kiezen gezien het standaard word toegevoegd. Dit is omdat baby's zelf nog geen vitamine k aanmaken. Vitamine K word geadviseerd te geven vanaf 2 weken tot je kindje 3 maanden is. Vitamine D word geadviseerd vanaf 1 week tot je kindje een jaar of 4 is geloof ik. Wanneer je kunstvoeding geeft geef je zolang je boven de 500cc zit geen extra vitamine d en k omdat dit in de kunstvoeding zit. Wanneer je gedeeltelijk borstvoeding en gedeeltelijk kunstvoeding geeft en met de kunstvoeding onder de 500cc zit word vitamine d en k in aangepaste hoeveelheid aangeraden. Je kan het van te voren in huis halen, maar je kan het ook in de kraamtijd (laten) halen. Gewoon zelf kijken wat je wil en fijner vind.
vit d en k hoef je niet te geven als je Fv geeft zodra je kindje geen nutrilon of al die andere voeding soorten geeft moet je starten met vit d vit k hoeft alleen als je bv geeft
je moet het pas op de 8ste dag na geboorte gaan gebruiken en alleen als je bv geeft, ik heb het niet van te voren gekocht omdat ik niet wist of de bv goed zou gaan, dus mijn advies, nog niet kopen en pas kopen als je het echt nodig blijkt te hebben. Mijn vriend heeft het bij etos gehaald, gewoon even bij vermelden dat het voor baby's is.