Hoihoi, Ik kreeg vandaag een mail van de kraamzorg over een borstvoedingscursus die zij organiseren. Hierbij is een lactatiekundige aanwezig en het duurt 2,5 uur. De kosten voor de cursus zijn 15 euro. Mijn vriend vraagt zich af of zo'n cursus wel nodig is. Wat denken jullie?
Ik twijfel. Aan de ene kant heb ik zoiets: borsten zijn gemaakt om mee te voeden, een baby is gemaakt om uit de borst te drinken en als we vertrouwen op die natuur en dat oerinstinct en regeltjes en schema's e.d. loslaten moet het wel goed komen. Heb soms het idee dat borstvoeding mislukt bij veel vrouwen omdat het te moeilijk wordt gemaakt en er teveel "moet" en te weinig "mag". Aan de andere kant: op sommige dingen kun je maar beter voorbereid zijn. Wat doe je wanneer je problemen ervaart bijvoorbeeld? Hoe kun je zelf problemen oplossen? Waar vind je een lactatiekundige? Wat is normaal en wat is niet normaal? Dus eh, wat dat betreft zou ik zeggen: ga erheen en haal eruit wat nuttig is, maar als ze adviezen over bepaalde tijd per borst, bepaalde tijd tussen twee voedingen e.d. gaan geven: ene oor in en andere oor uit. Want geen enkele baby is hetzelfde dus daar kan iemand die je baby niet kent (en dat is op dit moment nog niemand ) geen enkel advies over geven.
Bij onze Vk was de cursus gratis. Mijn Bv is niet helemaal goed gelopen dus ik ben ermee gestopt maar vond zo'n cursus wel handig. Had mijn vent niet meegenomen want dan was t een dolle boel geweest denk ik. Het ligt waarschijnlijk aan de cursus maar ze gingen allerlei dingen uitleggen met behulp van een pop enzo en daarbij was het heel gezellig met andere zwangeren. Ik was toen als enige vrij ver, 39 weken, dus was net op tijd
Bedankt voor je mening Linnaea. Ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten van zo'n cursus en vraag me af of de kraamhulp na de bevalling mij dezelfde dingen gaat leren. Opzich heb ik alle vertrouwen in mijn lichaam en denk ik dat het me ook wel zal lukken zonder cursus. Maar ik hoor van anderen dat ze het raar vinden dat ik geen cursus volg voor dat soort dingen. Dit laat mij een beetje twijfelen.
Heel erg mee oneens, sorry Doen, die cursus! Want bij de meesten loopt het niet vanzelf. Bv geven kan heel lastig zijn en aanleggen is iets dat je echt moet leren. En als je een moeilijke happerd hebt is het nog lastiger. Ik heb zoveel fouten gemaakt, zelfs bij de tweede nog! Ik dacht ook "hoe moeilijk kan het nou zijn??" maar ik kwam van een koude kermis thuis..
Ik zou het doen! Ik vond vond het erg leerzaam en heb er echt wat aan gehad. Moest helaas wel na drie weken stoppen vanwege allergieën van mijn zoontje. Maar zonder die cursus had ik het al veel eerder opgegeven.
Ik zou ook zeggen doen. Ik ga er ook een volgen. Wil mezelf zo goed mogelijk voorbereiden en de informatie tot me nemen die mij nuttig lijken. Wil straks wel voeden op verzoek maar wil wel de goede technieken aan leren.
Absoluut doen! Ik heb hem ook gedaan en vriend is mee geweest. Hij was echt daardoor een hele goede hulp net aanleggen. Hij vond t zelf ook heel fijn dat hij mee geweest is en daardoor in de kraamtijd kon helpen.
Ik zou het zeker doen! Ik heb er heel veel aan gehad en denk ook dat daardoor de borstvoeding bij mij zo goed gelukt is. Je leert namelijk wat je kunt verwachten en tegen welke problemen je aan kunt lopen. Ze gaan echt niet komen met schema's en regeltjes, maar juist uitleggen dat je het beste kunt voeden op verzoek. Je zult waarschijnlijk te horen krijgen over clusteren, hoe aan te happen, verschillende borstvoedingshoudingen. Het is echt heel nuttig.
Ik heb vanmiddag een borstvoedingscursus bijgewoond en vond en erg leerzaam en vond het zelfs jammer dat mijn man er niet bij kon zijn. Ik denk dat je er echt veel aan hebt. En een kraamverzorgster kan je straks natuurlijk ook helpen, maar ze is geen lactatiekundige. Ik ben blij dat ik het gedaan heb in ieder geval en raad het zeker aan!!
Ik zou het zeker doen! Ik heb zelf niet een losse cursus ervoor gedaan, maar bij mij zat er een hele bv avond in de zwangerschapscursus destijds toen ik zwanger was van mijn zoontje. Ik vond het erg leerzaam! En ja, als je geluk hebt met je kraamverzorgende dan besteed zij er ook veel tijd en aandacht aan, maar wie weet tref je een kraamverzorgende zonder affectie met bv en die zal je dan alleen maar wat theorie dingetjes kunnen vertellen terwijl het in de praktijk heel anders kan lopen. Zonde als het daardoor niet slaagt! En ja, bij sommige mensen loopt het misschien vanzelf allemaal, maar dat zijn vaak uitzonderlijke gevallen. Het aanhappen is echt een techniek wat jij en je kleintje onder de knie moeten krijgen en het is weg fijn als je op tijd kan signaleren dat er iets mis is en je daar kloven en borstontstekingen misschien mee kan voorkomen en daardoor ook dat je er uiteindelijk heel snel mee stopt.
Ik wil ook borstvoeding gaan geven, heb getwijfeld over zo een cursus maar ik heb het niet gedaan. De kraamzorg is kundig en zal goed kunnen begeleiden. Bij zo een cursus, heb ik eens vernomen, ga je ook dingen horen "wat zou kunnen gebeuren"... Ik heb niet zo een behoefte om daar over na te denken of op voor te bereiden. Ieder lichaam is anders en het loopt zoals het loopt Daarbij valt er genoeg informatie te lezen via boekjes/internet
Zeker doen! Twijfelde van te voren ook omdat ik dacht dat het meer zou gaan over de voordelen van bv en ik hoefde niet overtuigd te worden. Maar ben blij dat ik mee ben gegaan. Heel veel tips en kennis opgedaan. Ml was trouwens gewoon mee, was ook maar 1 vrouw alleen verder alleen maar mannen erbij.
Ik heb geen borstvoedingscursus gedaan, maar me vooraf wel heel goed ingelezen. Er is ook veel informatie op internet te vinden, boeken, en fimpjes op youtube. Ik vond dat zelf prettiger dan op een avond na het werk 2,5 uur naar een verhaal te luisteren. Borstvoeding is hier helemaal goedgekomen, ik heb 14,5 maand gevoed zónder cursus Mijn advies is dan ook om na te gaan wat voor jou de prettigste manier is om nieuwe dingen te leren. Vind je het fijn dat iemand klassikaal lesgeeft, dan lijkt het me wel een aanrader. Houd je meer van zelfstudie, dan zou ik een goed boek aanraden (tip: bol.com | Borstvoeding, Stefan Kleintjes & Mary Broekhuijsen | 9789027466211 | Boeken... - ik heb het overigens niet gekocht maar geleend in de bieb)
Wij zijn er ook samen heen geweest, was 22.50. Kan waarschijnlijk bij zorgverzekering gedeclareerd worden. Dan moet het wel door een lactatiekundige worden gegeven. In het ziekenhuis wordt hier ook een voorlichtingsavond verzorgd, die is gratis. Van een vriendinnetje begreep ik dat deze avond ook al zeer waardevol was.
Heel zinvol en leuk. Ik heb ook zo'n cursusavond gedaan en hierdoor krijg je een veel reeler beeld van borstvoeding. Vroeger was borstvoeding de norm en zag je al je je moeder, tantes, vriendinnen regelmatig borstvoeding geven. Zonder een cursusavond of een goed boek over borstvoeding te hebben gelezen is het moeilijker om borstvoeding te geven, denk ik. Je weet dan niet dat het normaal en oke is als je de eerste paar dagen weinig melk geeft. Of hoe je baby goed aanhapt (verkeerd aanhappen zorgt voor weinig melkproductie of pijnlijk voeden). Ook gaf de cursus mij een extra boost om nogg zekerder te weten dat ik borstvoeding wilde geven. Overigens raad ik ook aan om een cursusavond te volgen als je nog niet zeker weet of je borstvoeding wilt gaan even of 't maar kort wilt geven. Tot slot; helaas zijn niet alle kraamverzorgsters even goed onderlegd in de wondere wereld van het borstvoeden. Door al zelf informatie te hebben ingewonnen bij een lactatiekundige ben je er dus ook zekerder van dat je een geode borstvoeding-start maakt. O en denk niet, ach dat zoek ik na de geboorte wel even op internet op, want daar ben je dan veel te druk voor (ikke wel iig). Mocht je om welke reden dan ook niet naar die cursusavond willen/kunnen, dan raad ik je het boek "Borstvoeding" van Stefan Kleintjes aan. Veel bibliotheken hebben hem ook wel in hun collectie.
Nee, sorry, maar zo zit het echt niet.. DE reden dat borstvoeding zo vaak mislukt, is juist omdat vrouwen niét goed op de hoogte zijn. Als je niet weet wat clusteren is, dat borstvoeding op verzoek is, dat 10/12 voedingen op een dag normaal is, dat pijn/kloven en dergelijke problemen niét normaal zijn, en dat je een lactatiekundige kan inschakelen...dan maak je het voor jezelf best moeilijk.Nieuwbakken moeders die moeite hebben om het borstvoedingsgedrag van hun baby te begrijpen, en daar onzeker van worden, zullen snel stoppen. Ik vind het een hele mooie gedachte dat je vertrouwd op de natuur maar helaas...soms loopt het dus niét probleemloos! Op een info avond zul je juist horen dat er in principe géén bepaalde tijd per borst is,of tijd tussen voedingen.