Borstvoedingsdip!!!!!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Saartje123, 20 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ons zoontje is 3weken oud. Hij had een slechte start met borstvoeding. Ik begon hem dus te voeden met mijn pink in zijn mond en een spuitje. Als hij niet genoeg had mocht ik hem dan 1 spuitje kv geven.

Na een week ging het beter en begon hij steeds beter aan te happen en lekker te drinken. Hij dronk en sliep dan 2 a 3 uurtjes. Dit de hele dag en nacht door.

Maar nu sinds een paar dagen gaat het helemaal niet lekker meer en ben ik de wanhoop eigenlijk nabij.

Als hij uit mijn borsten drinkt wanneer ze hard zijn, dan drinkt hij netjes en rustig. Maar wanneer ze zacht zijn, blijft hij heel onrustig en de hele tijd huilen/krijsen en aan mijn borst trekken. Het lijkt of hij dan boos is en niet genoeg binnen krijgt.

Ook is hij niet verzadigd. Als ik hem in zijn wiegje leg dan staat hij na 10minuten alweer krijsend op. Als ik hem mijn borst geef dan doet hij helemaal hongerig zijn mond open. Maar doordat mijn borst dan nog helemaal zacht is van de vorige keer blijft hij dus huilend en heel ongeduldig beetje bij beetje eten.

Gisterennacht heb ik dus maar gekolfd. Om te kijken of ik wel genoeg melk had. (een week geleden vulde ik met gemak een heel flesje, en ik kon nog zelfs meer kolven uit 1 volle borst.) En met 2 borsten kwam ik maar aan 30cc. Ik schrok hier wel van, want ik weet niet wat ik fout doe.

Ik heb hem daarom het gekolfde melk in een flesje gegeven en daarna nog kv bij gegeven. Maar ik wil dit niet te vaak doen, want ik ben bang dat ik iets fouts doe.

Ik hooop dat iemand tips voor mij heeft. Want ik kan dit niet zo langer aan. Ik raak echt wanhopig en ben bang dat ons zoontje gewoon honger aan het lijden is.:(:(:(:(

2. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Wat je beschrijft klopt precies.
    Met drie weken heb je regeldagen. Dit zijn heel heftige dagen waarop je baby zorgt dat jij meer melk aanmaakt. Gedurende de tijd dat je borstvoeding geeft zul je deze dagen af en toe hebben.
    Je kindje heeft meer melk nodig dan voorheen en die maak jij op dit moment niet. Om ervoor te zorgen dat jij meer melk maakt komt hij héél vaak voor een voeding.

Het is de bedoeling dat je aan al zijn hongersignalen gehoor geeft, je bent er dan het snelst vanaf.
    Geef hem je borst, en dan de andere kant. Als hij niet tevreden is, geef je hem weer de eerste borst, en dan nog een keer de tweede. Dat kun je eindloos herhalen. Er wordt tijdens de voeding veel melk aangemaakt, ook al voelen je borsten leeg. Je geeft dus afwisselend je borsten tot hij voldaan is. Dat heet wisselvoeden. Dikke kans dat hij na een half uur tot uur weer komt, en jij hebt dan nog steeds geen volle borsten. Dit is niet erg, elke keer dat je baby bij je drinkt, krijgt jouw lichaam een sijntje dat er meer melk aangemaakt moet worden. Jouw lichaam heeft laten zien dat het voldoende melk kan aanmaken. je kindje liet tot voor kort namelijk keurig 2 tot 3 uur tussen een voeding (heel schappelijk voor zo'n kleintje). Momenteel moet vraag en aanbod weer met elkaar in evenwicht komen en dat hoort er echt helemaal bij, je doet dus niets 'fout' zoals je schrijft.

Als je kunstvoeding bij gaat geven dan drinkt je baby minder aan de borst dan hij normaal gesproken zou doen en dat is slecht voor je productie. Als het even kan niet doen dus. Je zult van het consultatiebureau een ander advies krijgen, als je je borstvoeding wilt doorzetten dan moet je dit niet opvolgen.

Hou de plas en poepluiers in de gaten. Heeft hij verder een goede drinktechniek? Zo te horen drinkt hij je borsten goed leeg, dat is heel mooi! Je maakt ook melk aan, anders zou je geen harde borsten hebben af en toe. Ook in zachte borsten zit melk. Overigens haal je met een kolf veel minder melk uit je borsten dan een baby haalt.

Belangrijk is tijdens deze dagen (het kan wel tot een week duren) veel knuffelen, huid op huidcontact, veel drinken, zoveel mogelijk rusten (huishouden laten liggen, kruip met je kind bloot in bed!), proberen goed te eten en vooral... onstspannen. Focus je op de verzorging van jezelf en je kind en op de voedingen, dan komt het helemaal goed.

Overigens kan het buiten regeldagen om ook voorkomen dat je kindje een (gedeelte van de) middag/avond/nacht (of allemaal) wil clusteren. Hij drinkt dan elke keer een paar sloken, gaat weer huilen, wil alleen maar bij je liggen en elke keer drinken, loslaten, drinken, loslaten. Je kindje krijgt dan lekker veel vette achtermelk binnen en dat is eigenlijk heel goed, maar wel intensief voor de mama. Probeer van dat gekneuter op de bank/in bed te genieten, voor je het weet lopen ze en hebben ze het te druk voor knuffelen met mama (het is echt waar ;))

Nou ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven en je een beetje gerustgesteld bent, want verder ben ik ook maar een leek!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik geloof dat Ireen het echt heel duidelijk heeft geschreven allemaal.
    Ben het daar eigenlijk helemaal mee eens :D!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #4 dirksmama, 20 jun 2010
    Laatst bewerkt: 20 jun 2010
    Ben het helemaal met Ireen eens, dit zijn nou typisch regeldagen.

Daarnaast ben ik bang dat er bij jullie ook sprake kan zijn van zuigverwarring. Dat kun je hebben als je een flesje geeft, maar helaas ook al als je bij vingervoeding je vinger niet helemaal tot het zachte gehemelte in het keeltje steekt. Eigenlijk is bij de meeste mensen de pink het minste geschikt. Beste is om voor vingervoeding de vinger te nemen die qua dikte overeenkomt met je tepel (bij iedereen andere maat). Dat je kind WEL aan een harde, maar niet aan een zachte borst drinken wil kan daar ook op wijzen, hij is gewend geraakt aan prikkeling van het harde gedeelte van het gehemelte om het zuigen op te wekken i.p.v. het zachte gehemelte.

Ik zou so wie so helemaal geen kv meer geven, daar houd je het probleem alleen maar langer mee in stand (raar trouwens dat je dat als advies kreeg, logischer was geweest om te kolven en die melk als bijvoeding te geven met vingervoeding).

Google eens op borstcompressie, op die manier krijgt je kindje sneller beloning op het harde werken aan je borst en het zou ook het aanlegprobleem dat je nu hebt (alleen aan harde borst drinken) op kunnen lossen.

5. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Hoi meiden

Hartsikke bedankt voor jullie informatie. Ik ben nog een amateur in het borstvoeden en voel mij daarom heel onzeker erover. Ik geniet er ook totaal niet van zo. Maar ik hoop het wel zo lang mogelijk te kunnen geven en dat ik alleen deze eerste moeilijke weekjes doorheen moet komen.

6. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ik heb gisteren bijna de hele dag afgekolfde melk gegeven. Dus iedere keer dat hij honger had een flesje gegeven (het was telkens rond de 60 a 75ml dat hij dronk). En als hij dan eventjes sliep ging ik kolven voor de volgende keer dat hij om voeding zou vragen.

Vanochtend ben ik weer begonnen met mijn eigen borsten aan te bieden. De ene keer gaat dat prima, de andere keer blijf ik een huilerige en ongeduldige baby aan de borst hebben. Hij trekt dan zijn hoofd van mij vandaan, waardoor mijn tepel mee wordt getrokken wat zeer pijnlijk kan zijn.

Ik heb daarnet eventjes gegoogled over borstvoeding en ik las dat je restjes borstvoeding niet mag mengen met nieuwe borstvoeding en dat je ze ook niet opnieuw mag opwarmen. Ik wist dit niet en ik heb dit wel gedaan. Is dit heel ernstig? Ik ben bang dat ik straks ons kindje daardoor heb ziekgemaakt.

Zo ie zo ga ik vanmiddag naar het inloop-spreekuur van het consultatiebureau om ook daar even te checken hoe en wat.

Sorry maar nog een vraagje. Ik weet ook helemaal niet waar ik precies moet zijn met probleempjes over de baby. Huisarts? Consultatiebureau? Andere instellingen??

7. mummy2b

mummy2b Lid

27 nov 2008
    67
    0
    0
    Je kan, om je productie het snelst omhoog te krijgen, het beste je kind aanleggen. Kolven stimuleert je borsten niet zo goed als een drinkende baby dat doet. Wanneer je veel aan blijft leggen zouden deze vervelende dagen het snelst achter de rug moeten zijn.

Het niet mengen van borstvoeding is vooral om te voorkomen dat je per ongelijk oude melk geeft die niet meer goed is. Meedere keren opwarmen is omdat je bacterien met warmte de kans geeft om zich te vermenigvuldigen. Je baby zal er waarschijnlijk niet ziek van worden nu, maar als je het zou blijven doen, dan vergroot je de kans dat hij ziek wordt wel. Je kan dus het beste je melk gescheiden houden en maar 1 keer opwarmen.

Voor vragen over borstvoeding zou ik kijken of er bij jou in de buurt een LLL is of een lactatiekundige. Je kan bij de verloskundigepraktijk vragen of zij een lactatiekundige hebben. Bij ons kon je 1x per week gratis op inloopspreekuur bij de lactatiekundige bijvoorbeeld. Het consultatiebureau is in eerste instantie je aanspreekpunt voor kinderproblemen. Tenzij je baby echt ziek is, dan je huisarts je eerste contactpunt. Het consultatiebureau kan je ook om hulp bij borstvoeding vragen, maar veel bureau's lijken de juiste kennis te missen. Je kan ze bij het inloopspreekuur polsen, kijken of ze goed advies geven.

Veel succes en sterkte. Ik kan me mijn eerste regeldagen nog herinneren en het leek idd alsof er geen eind aan kwam. Veel aanleggen hielp bij mij erg goed om de productie op gang te brengen, ik hoop dat dat voor jou ook werkt. Ik heb trouwens op een gegeven moment hem mee in bed genomen en naast me gelegd, zodat hij liggend kon drinken en een beetje slapen. Daar knapte hij lekker van op (regeldagen waren voor hem ook niet leuk) en ik kon ook even mijn ogen dicht doen af en toe.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi Stralend,

ik zou echt stoppen met kolven en gewoon aanleggen. Om twee redenen: met aanleggen trekt je productie veel sneller bij naar de hoeveelheid die je zoontje nu nodig heeft, (een kindje kan veel krachtiger drinken dan een kolf kolft, en dus haalt je kind meer uit de borst dan je met kolven krijgt. Over die 30 cc zou ik me dus ook niet al te druk maken: je kleintje haalt er echt wel meer uit!).
    En doordat de fles gemakkelijker drinkt, loop je de kans dat hij straks de borst helemaal niet meer pakt/kan pakken.
    Wat Ireen al beschreef; dit zijn regeldagen. Heel vermoeiend, maar als je eraan toegeeft, ben je daar het snelste doorheen.

En even als oppepper: die eerste 6 weken zijn zwaar en wennen. Ik geloof trouwens niet dat dat zozeer aan BV ligt, alswel aan gewoon alle nieuwigheid van een totaal ander leven. Maar goed, ik hoor het andere moeders roepen en herken het zelf ook: na 6 weken ging de BV echt lekker lopen en was het zo gemakkelijk om gewoon aan te kunnen leggen!
    Komt goed dus! ;)

Voor advies over BV moet je trouwens meestal niet op het CB zijn: die zeggen vaak dat je maar KV bij moet geven, waardoor je van de wal in de sloot raakt, omdat je productie dan gaat zakken en je dus steeds meer KV bij zult moeten gaan geven en al heel snel zult moeten stoppen met BV).

Verder nog even als tip: je kunt zien wanneer je kindje echt drinkt, (maakt lange halen met het kinnetje). Als je kindje dat niet doet, sabbelt het lekker en is het ofwel het op gang krijgen van de tsr, ofwel gewoon mamahonger.

9. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Hoi meiden.

Nou ik ben gisteren naar het cb geweest.

1 ding was positief, ons kleintje was 500gram gegroeid in 11dagen tijd.

Ik heb ook mijn probleem bij hun voorgelegd om te kijken wat hun ervan zouden zeggen.

De verpleegster gaf aan dat ik de kleine toch moet proberen om minder aan te leggen. Om de 2 a 3 uur, omdat is gebleken dat hij darmkrampjes krijgt van de vele voeding die hij binnenkrijgt.Omdat ons kindje deze laatste dagen amper slaapt. (volgens hun door oververmoeidheid en darmkrampjes) moet ik proberen om meer ritme en regelmaat in zijn leventje te geven, zodat hij ook goed kan rusten.

Ik weet niet of ze mij nu goede info heeft gegeven. Ik dacht dat het geen kwaad kon om een kindje zo vaak mogelijk aan te leggen.

Ik ben nu gestopt met kolven. Ik kolf alleen nog maar, wanneer ons zoontje niet aan 1 borst wil drinken, terwijl deze op ontploffen staat. De melktoevoer gaat nu prima volgens mij. Ik haal gemiddeld 120cc uit 2 borsten. En soms wel meer.

Dus ik geef hem nu gewoon mijn borsten en probeer de techniek van borstcompressie uit. Als de kleine bijna in slaap valt, even drukken en ik merk dat hij dan weer goed drinkt.

Welk advies kan ik dus het beste volgen meiden? Gewoon doorvoeden of een beetje minderen i.v.m darmkrampjes?

10. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    O wat een ontzettend vreselijk kort door de bocht advies.

Als je écht net hebt gevoed en je weet zeker dat hij voldaan is en hij wil drinken/zuigen, dan kun je hem de leegste borst geven. Hij kan dan zijn zuigbehoefte stillen zonder dat hij veel voormelk binnenkrijgt (de eerste waterige melk, als ze álleen die melk drinken kunnen ze daar krampjes van krijgen maar als je elke 2 uur voedt dan gaat die theorie niet echt op, tenzij je overproductie hebt en zo te lezen valt dat wel mee). Als je de leegste borst aanbiedt krijgt hij je achtermelk, dit voorkomt juist krampjes. Je kunt ook een pink geven, maar als je vermoedt dat je kindje de door Dirksmama genoemde zuigverwarring heeft dan zou ik dat niet doen.
    Ik zou niet gaan rekken, maar gewoon goed proberen te kijken of en wanneer hij honger heeft, en of hij misschien gewoon lekker bij je wil liggen of even gewiegd wil worden/een wandelingetje wil maken oid. Dit hele proces hoort bij je kindje leren kennen, en mijns inziens maakt het CB jou op dit moment onzeker, terwijl je het juist hardstikke goed doet. Je kijkt naar je kindje en probeert aan zijn signalen tegemoet te komen. Dat je dan misschien eens aanlegt terwijl hij geen honger heeft is geen probleem. We zullen die mensen van het CB eens een paar boterhammen minder geven terwijl ze honger hebben.

Regelmaat kan goed zijn voor een kindje, dat kan ik niet ontkennen, maar het rekken van voedingen mag daar geen onderdeel van zijn.
    Mochten zij vinden dat je de methode van Ria Blom moet toepassen: Kijk of het bij je past en geef er je eigen draai aan. Zo'n klein kindje lang laten huilen is echt nergens goed voor.
    Heb je een draagdoek?

Wij hebben hier een tijdje gehad dat Jens heel moe was (kon ook niet slapen), hij dronk dan een beetje, viel in slaap aan de borst, maar werd snel weer wakker van de honger. Ik heb toen eenmalig een voeding gefingerfeed, waardoor hij een volle buik had, twee uur sliep, en toen uitgerust een hele borst kon drinken.

Super dat hij zo goed gegroeid is op jouw melk!

11. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Overigens hebben wij heel lang gehad dat Jens de voedingen een beetje opsplitste hoor... Half uur aan de borst, kwartiertje slapen, andere borst, en anderhalf uurlater weer... Heeft wel een paar weken geduurd voordat hij echt een hele voeding per keer nam.

12. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ik moet er wel bij zeggen dat hij nu al 2 dagen het super goed doet in de nachten. Ik voedt hem en dan geef hij zelf aan dat hij genoeg heeft. Dan leg ik hem in zijn bedje te slapen en dan komt hij na 3 uur of soms zelfs 4 uur pas om voeding.

Maar in de ochtenden en gisteren de hele dag door bleef hij huile (geen zachte huiltjes, maar echt krijsen).

Ik heb vanochtend geprobeerd om goed naar hem te kijken. Als hij huilde zonder teveel trapbewegingen met zijn voeten en handen, dan probeerde ik eerst een speentje in zijn mond te doen. Wilde hij deze niet pakkene n bleef hij verder huilen, dan gaf ik hem de borst tot hij zelf aangaf dat hij niet meer wilde.

Huilde hij met veel trapbeweginkjes en maaiende handjes, dan nam ik hem bij me en legde hem op mijn blote borst (ik merkte dat hij hier heel rustig van werd en dan weer in slaap viel.)

Lukte dit niet dan wreef ik tegen zijn buikje of legde mijn warme hand even op zijn buik, wat hem ook we rustig maakte.

Ik heb gemerkt dat een warm badje hem ook lekker helpt. Hij is dan heel ontspannen en valt na het badje en een vol buikje vrijwel altijd in slaap voor een aantal uurtjes.

Ik heb vandaag dus het hele huishouden even laten liggen en heb hem lekker mijn aandacht gegeven. Ik heb hem daarnet gevoedt en nu slaapt ie weer (al 1 en een half uurtje). Dus mama is weer heel blij en hoopt dat dit zo door zal gaan!

13. mummy2b

mummy2b Lid

27 nov 2008
    67
    0
    0
    Wat doe je het ontzettend goed! Echt m'n complimenten. Ik weet dat ik zo helder niet was toen mijn kleine drie weken was ;)

14. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Haha dankje mummy2b!

Ik wilde even melden dat het weer helemaal super gaat. Ons beebje drinkt goed, is tevreden en komt ongeveer om de 3uur om een voeding. :D

15. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Netjes! Je hebt het zeer goed opgepakt!

Deel Deze Pagina