Hallo, Ik heb vandaag een kolf ontvangen en zojuist na de voeding uitgeprobeerd. Resultaat: 50 cc melk. Morgenavond ben ik zelf niet thuis en zal mijn man gekolfde melk moeten geven aan onze zoon. Ik wil daarom vanavond de avondvoeding afkolven en dan kijken of onze zoon de fles accepteert. Als dat goed gaat, kolf ik morgen na elke voeding de andere borst af (zoonlief drinkt borst steeds leeg en neemt nog een beetje van de andere kant). Ik vraag me alleen af hoeveel melk ik zal moeten hebben om morgen de avond goed door te komen (in principe moet er 1 voeding opgevangen worden, daarna ben ik weer thuis). Ik heb iets gehoord van 150cc, maar wil graag even bij jullie polsen (wil het mijn man nl niet aandoen dat ik te weinig melk achterlaat, dat zal dan nl een lange avond worden ) Bedankt voor jullie reacties!
hallo, In principe kun je gebruik maken van het rekensommentje voor flesvoeding en dat is gewicht baby x 150ml : aantal voedingen. Bijvoorbeeld 4kg x 150ml : 6 = 100ml in flesje Ik zou zelf zorgen dat je wel wat meer hebt afgekolfd, voor ons kindje ging dit rekensommentje niet op, die had nog steeds honger. Je zou het wel in gedeeltes kunnen opwarmen, als hij minder drinkt hoef je niet zoveel weg te gooien.
mee eens! 150 ml is veel hoor voor zo'n kleintje. Als je dat bij elkaar gesprokkeld krijgt heb je echt meer dan genoeg volgens mij.... Mijn ventje is ruim vier maanden en die krijgt tussen de 160/200 cc afgekolfde melk per fles. bij kunstvoeding krijgen kindjes van 3 tot 3,5 kilo 6x daags 100 ml en van 3,5 tot 4 kilo 5x daags 135 ml en van 4 tot 5 kilo 5x 165 ml. Dit als een kleine indicatie, al is het natuurlijk niet echt te vergelijken aangezien bv toch anders is samengesteld..
Los van je vraag wat je moet kolven.... heb je al eerder geprobeerd of je kleintje de fles wel accepteert? Ik hoop dat het in 1 keer lukt, anders ga je vanavond niet met een gerust hart weg denk ik. Bij ons lukte het prima in 1 keer, had speentje in haar mond, papa verwisselde het voor flesje, dronk ze zo leeg, en hup, nog even aan de borst, alsof het de normaalste zaak van de wereld was (kindje was wel 5 wk of zo), dus het kan wel hoor! Succes vandaag met proberen! kZou zeker wel 100ml rekenen voor een voeding en opdelen in 2 flesje. Je weet maar nooit, straks heeft ie ineens geen zin en dan ben je 100ml kwijt. 2wk is "officieel" nog wat jong om fles en bv te geven ivm tepel/speenverwarring, maar daar zijn de meningen over verdeeld hier op het forum. Wij hebben er in elke geval nooit last van gehad hoor!
De fles accepteerde hij inderdaad, dat hadden we op voorhand al uitgeprobeerd. Hij dronk gisteravond uit de fles zo'n 130cc en ik had 170cc verzameld, dus is gelukkig prima gegaan! Nu ben ik van plan elke dag een kleine hoeveelheid te gaan kolven en zo een voorraadje aan te maken, want kan nu wel aan mijn borsten merken dat ik gisteren veel gekolfd heb, ze zitten bom vol... Als er nog tips zijn ivm het aanleggen van een voorraad, dan zijn die natuurlijk ook van harte welkom!
Super dat het gelukt is! Over voorraadjes weet ik niks. kHeb hier wel eens gelezen over ijsblok-zakjes, en etiketten (met datum) en dat soort dingen, en welke bakjes en flesjes het handigst zijn...., maar wij kunnen hier geen voorraad opbouwen, omdat de stroom vaak (vele uren) lang uitvalt en dan de voorraad weggegooid kan worden. Ik ga niet voor het riool kolven, het is nl. niet echt mn hobby
zo best een flinke hoeveelheid op dus! voor mijn voorraad kolfde ik na elke voeding nog even na, had in het begin echt genoeg melk en kolfde gewoon na elke voeding zon 40 cc extra, dan heb je zo een voorraadje! maar let wel op dat je niet te veel kolft, want anders heb straks overproductie....