Denk niet dat gelukkig zijn te maken heeft met het geven van de borst of de fles. Geven van liefde en aandacht is toch veel belangrijker dan de manier van voeden........als jij je prettig voelt bij fv doen, als je bv wilt geven ook zeker doen. Als jij je prettig voelt, voelt je baby zich ook prettig. Een mama die gestresst bv geeft werkt niet en een mama die met tegenzin fv geeft, ook niet. Dus dames, ik denk dat alle kindjes wel gelukkig zijn zolang er veel van ze gehouden wordt en ze lekker gevoed worden .
dat denk ik dus ook en als iedereen die instelling heeft en zich niet zo aangevallen voelt door opmerkingen van anderen zijn discussies zoals ze hier weer ontstaan niet nodig.
Omdat als je - in welke context dan ook - het woord 'melk' zegt, 99,9% van de mensen aan koeienmelk (of andere dierenmelk) denkt. En alleen als het over baby'tjes gaat, wordt dat percentage aanzienlijk lager. Omdat het gros van de bevolking bestaat uit volwassenen en die drinken geen moedermelk. Dat geldt overigens ook voor dieren. Nee, Geitenmelk is voor hun lammeren, schapenmelk is voor schapenlammeren en koeienmelk is voor kalveren. Volwassen dieren drinken in de natuur ook niet meer bij de moeders. Daarin verschilt de mens volgens mij wel van andere dieren, dat wij de melk van andere dieren drinken... Maar dat weet ik niet zeker. Helaas is dat niet zeldzaam, ook niet in de dierenwereld. Bij de dieren (en ook bij de mensen, vroeger) heb je zoogvrouwtjes. Die hebben genoeg melk om meerdere jongen (kinderen) te voeden. De oma van mijn man was er een. Die gaf ook buurkinderen bv, omdat hun mama niet genoeg had. Nu is dat echt uit den boze, omdat mensen veel te individualistisch zijn geworden. Ja, donormelk via die stichting, maar dan kun je net zo goed kv geven, want de gedoneerde moedermelk wordt verwerkt, gepasteuriseerd en er worden dingen aan toegevoegd, waardoor er echt niet meer geclaimd kan worden dat het beter is dan kv. Mja... uhm... als BIJvoeding dan, hè Want ook in de natuur kregen kinderen op een gegeven moment ook vast voedsel. Vandaar ook dat het WHO adviseert om 6 maanden alleen maar bv te geven en tot ongeveer 24 maanden bv te geven náást 3-4 maaltijden per dag en 1-2 snacks. Ik ben zelf ook pro bv en had het graag langer gegeven (ook uit luiheid, want ik vond bv altijd makkelijker en relaxter dan kv), maar de kleine wilde niet meer. ), maar ik ben wel realistisch. Heel deze discussie is helemaal niet nodig! Waarom worden mensen toch steeds aangevallen op hun keuzes? (Beide kanten!!!) Leven en laten leven, mensen!
Ik begrijp niet helemaal waarom je het nodig vindt om om een kilo zout op een paar minislakjes te gooien. Uiteraard heb ik het over kalfjes en lammeren, en niet over volwassen andere koeien, En over bijvoeding gaat het niet, mijn dochter heeft vanaf 6 mnd gewoon gegeten De vergelijking met zoogdieren die veel korter zogen gaat niet op: een mensenbaby is ook veel langer zeer onzelfstandig in vergelijking, bijvoorbeeld. Ik ben zelf voor natuurlijk 'spenen', dwz het kind zelf laten aangeven wanneer het klaar is. Verder is het idd zo dat er vroeger 'minnen' waren, maar heus niet alleen omdat de moeder niet kon voeden, vaak ook omdat het niet sjiek was om te doen (statussymbool). Ik zeg ook niet dat het NIET voorkomt
Dank je wel! Mijn dochter is er aan gewend dat ze alleen 's avonds voor het slapen bv krijgt, dus ik verwacht dat het straks zo door zal gaan! Dat ze het idee heeft dat het overdag voor de baby is en 's avonds voor haar, echt 2 verschillende dingen zeg maar! Maar ik zie het wel... misschien wil ze dan ook wel weer eens wat meer, en da's ook prima Of ze stopt helemaal en dat mag ook!
Ik denk dat LadyXochi bedoelde dat de bv op een gegeven moment bijvoeding wordt, hetzelfde wat jij zegt dus! Verder ben ik ook van mening dat iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt. Vindt het alleen jammer dat er nog zoveel onduidelijkheid over bv is waardoor veel meningen op onwaarheden gebaseerd zijn. (En daar bedoel ik niemand hier specifiek mee maar heb ik het over de signalen in mijn omgeving) Overigens geldt hier hetzelfde als een voorgangster al zei: hier niet de hele dag een dreumes aan de borst. Rond 12 maanden gingen we over op 2x per dag en rond 15 maanden naar 1x per dag (avond). Ze is ontzettend zelfstandig, hangt totaal niet aan mama of papa en als ik 's avonds wegga slaat ze het gewoon over. Daarnaast drinkt ze ook koemelk en krijgt ze andere melkproducten. Dit is gewoon haar momentje om de dag af te sluiten en dat mag ze wat mij betreft nog wel even houden
Eigenlijk grappig, want ik heb mijn kinderen nooit horen huilen, op de krampjes tijd van 6 weken na. Toen was het een paar avonden raak, drama vond ik dat. Ik vind het vreselijk als ze huilden, en nu nog huilen als er iets is. Dus nee, ik herken die ongelukkigeheid of hoe het beschreven wordt dus helemaal niet. Ik herkende na 1 dag de hongersignalen al (beetje geluiden maken, sabbelen op de hand) en legde mijn kinderen gewoon meteen aan. Willen ze niet, dan drinken ze niet, maar ik kan me dat weinig herinneren. Ik herinner me wel dat de oudste niet meer wilde vanwege mijn 2e zwangerschap (hormonen, melk smaakt niet lekker meer, gebeurt vaker bij zwangerschap) en zij is zonder te mopperen met 15 maanden gestopt. En echt, ik had geen ontwenningsverschijnselen ofzo, dus die 15 maanden voeden deed ik voor mijn dochter en niet voor mijn eigen plezier. Voordeel van bv vond ik wel vnl. dat als je 's nachts voedde je meteen weer erna doorsliep, je maakt ene stof aan waar je heerlijk rozig van wordt en dat vond ik wle fijn ja, maar meer omdat ik dan weer snel insliep Ik vind 19 maanden echt totaal niet raar. De natuurlijke speenleeftijd ligt tussen de 2 en 7 jaar immers. Ik had graag een jaar of 2 gevoed, maar het liep anders, en niet door een tekort aan melk. Dus helaas. Ik ben het verder wel met Tulip eens dat je je eigen keus hierin maakt. Ik vind het alleen wel jammer dat er dan van zulke onderzoeken verschijnen waarbij er verder niet ingegaan wordt op waarom dat kindje dan gaat mopperen (te weinig aanbod van de borst dus, je voed gem. geen 6 maar 20 keer in de eerste maanden per dag). Het schort dus aan de hulpverlening en dat is zo onwijs jammer, anders hadden mensen als Kwekijzer (als ik je verhaal goed heb begrepen) dus ook een stuk langer gevoed, omdat ZIJ dat wilde. Niet omdat het moet, maar jammer is het gewoon dat de hulpverlening telkens weer zo tekort schiet. En ja, dan verschijnt er een artikel, ben je net bevallen, geef je bv aan je eerste kindje, je kindje moppert, je denkt dat de melk op is, leest dit artikel en BAM. Hormonen die je helemaal van de kaart brengen en je misschien wel ertoe aan zetten te stoppen, omdat het wel waar zou zijn. Dit heb ik in mijn familie meegemaakt dus helemaal uit de lucht gegrepen is het niet. Jammer? ja, dat wel, want het had anders gekund. Verder nogmaals, iedereen maakt haar eigen keuze hierin. Daar ben je m.i. volwassen voor. Maar laat je niet afschrikken door zulke onderzoeken a.u.b. het is echt niet nodig!
Voor allebei. Ik vind BV geven fijn ja, ik zou het waarschijnlijk niet doen als ik het afschuwelijk zou vinden. Naast het feit dat ik het prettig vind dat mijn kind (lang) profiteert van de goede stoffen in BV vind ik het een heel fijn moment tussen mij en m'n kindje. En mijn dochter vond en mijn zoontje vindt het ook fijn ja. Je denkt toch niet dat je een kind kan dwingen om uit de borst te drinken wel? Misschien ga ik nu eerder ophouden met BV geven aan m'n zoontje, misschien niet. Weet ik nog niet, hangt ervan af hoe het zich bij ons allebei ontwikkelt. Het feit dat jouw zoontje na 14 maanden geen fles meer wilde aanraken zegt niets over BV geven, de vergelijking gaat volkomen mank. Als ik heel flauw ben zou ik dit zelfs kunnen omdraaien naar pro-BV...... maar dat zou een inkoppertje zijn wat ik niet zo bedoel. Want als iemand anders KV wil geven tot een jaar en daarna koemelk, helemaal prima!
Nee hoor het is helemaal niet logisch dat kinderen meer huilen omdat je borstvoeding vaker moet geven. Kinderen huilen meer als je hun cues niet volgt. Mijn kinderen huilden, toen ik dat eenmaal door had, vrijwel nooit. Had ik naar de mainstream geluisterd dan hadden ze waarschijnlijk het stempel 'huilbaby' gekregen. Ik moest voor de jongste de eerste tien weken kolven, of eigenlijk, aanleggen, nakolven en vingervoeden. Tien tot twaalf keer per dag. Daarna kon ze het gelukkig zelf aan de borst. Ik vind een kind van 9 maanden veel en dan ook echt VEEL te jong om geen borst meer te krijgen.
Overigens, wat een tenenkrommende zaken staan er op de site waar deze draad mee begint...als je borstvoeding geeft moet je minstens liter zuivel drinken en mag je geen citrusfruit. Wat een bullshit!
Onder welke steen leef jij? Als men beslist te Stoppen met bv met 9 maanden mogen ze heel trots op zichzelf zijn dat ze t 9 maanden hebben volgehouden. De fles is dan een prima alternatief.
Kom op, verplaats je heel even in het feit dat iemand anders anders is dan jij en andere gevoelens kan hebben bij dingen dan jij. Die vrouw heeft er echt wel voor moeten vechten om te kunnen borstvoeden en dat ze op een gegeven moment haar gevoel volgt en dan de fles inzet, vind ik logisch. De rest is ook haar gevoel als zij naar háár kindje kijkt. Mij is het 3 maanden gelukt en toen kon ik die kolf wel naar timboektoe smijten zo zat ik die polonaise aan mijn tiet was. Beetje meer respect tonen vind ik wel op zijn plek hoor...
Mijn dochter heeft 3 maanden borstvoeding gehad. Helaas had ik niet genoeg melk en van de stress die ik daardoor kreeg liep het alleen maar harder achteruit. Dochtertje was continu aan het huilen van de honger dus bij 3 maanden ben ik in overleg met heb CB gestopt en begonnen met flesvoeding. Sinds ze de fles kreeg had ik een totaal ander kind! Ze was opeens hartstikke vrolijk en klaagde nooit meer. Dus hier klopt het in die zin wel dat ze gelukkiger was toen ze de fles kreeg Mijn schoonzus heeft 8 maanden borstvoeding gegeven en haar zoontje was weer gelukkiger met de borst. Was een hele taak om af te leren had ik begrepen. Ik denk dat het gewoon per kind verschilt wat die fijner vind.
Haar gevoel is dat een kind van 9 maanden oud is, mijn gevoel is dat je dan nog maar net bezig bent... Om jou even aan te halen... Joh, is toch leuk om met elkaar van gedachten te wisselen. Anders kan je dit forum wel sluiten
Oh nou dat werd hier door een erkende lactatiedeskundige (hier is Duitsland) wel gezegd hoor. Ik mocht geen sinaasappels eten de eerste weken. En ze had toch echt een diploma.