Borstvoedingsmaffia

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door zogelukkig, 6 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hmmm... Ik zou eerder zeggen dat je trots bent op die (voor jou) moeilijke knoop die je hebt doorgehakt. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet dissen. ;) Ik vind die knoop doorhakken, zéker als er mensen bv proberen op te leggen, ook iets om trots op te zijn.
    Nou? Waarom volgens jou?
    Als je fv geeft, zorgt dat niet voor gezondheidsnádelen voor zijn hele leven. Zo wordt er wel over gedaan. Alsof het net zo slecht is als bijvoorbeeld roken/drinken tijdens de zwangerschap, roken in de buurt van je kindje, etc.

    Er zijn nog wel meer dingen 'niet het allerbeste' qua gezondheid/veiligheid van je kindje. Wel of geen aerosleep bijvoorbeeld. Of zo'n sensor matje. Dat is toch ook 'het allerbeste voor je baby'.
    Verder zijn er ook moeders die hun kindje veel te vroeg in een fietsstoeltje zetten. Of als ze wat ouder zijn los op de achterbank.

    Waarom ben je zo fanatiek tegen kv en niet zo fanatiek tegen al deze dingen?
    Dan heb jij je schijnbaar niet echt verdiept in hoe het vroeger ging. Sterker nog, ik heb daar in dit topic al eens een opmerking over gemaakt.
    Die zijn al meerdere keren, door verschillende personen genoemd.
    Hallo, het is eerste KEUS. Dan mag je dus KIEZEN. En voor háár is kv eerste keus geweest, omdat dát beter was voor háár gezin. Neem het woord keus niet in je mond als je niet vindt dat iemand die heeft...
    "wow, wat goed" = waarderen ("goed" is een waardeoordeel")
    "prima, iedereen maakt zijn eigen keuze" = respecteren

    En ja, met jouw stelling ben ik het eens.
     
  2. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Volgens mij de Mirena... De gyn zei tegen mij dat de bloedingen sowieso veel minder worden en dat het gros van de vrouwen helemaal geen bloedingen meer heeft. Cijfertjes weet ik niet. Mijn opmerking slaat ook op mij, niet op alle vrouwen. Had ik beter moeten verwoorden. ;)
     
  3. oleander1986

    oleander1986 Fanatiek lid

    20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Over dat zelfverheerlijking: Dat heeft niks met zelfverheerlijking te maken. BV-mamas praten gewoon graag over het bv geven, wisselen informatie en tips uit, waarschijnlijk net zoals de kv mamas. En dat er over trots word gesproken; vind ik ook niet meer als logisch aangezien veel bv moeders een harde strijd hebben moeten leveren voor het eindelijk soepeltjes verliep. Denk niet dat veel moeders moeilijkheden ervaren met kv geven. Bij mij liep de bv meteen van een leien dakje (behalve erge bv dips tijdens ongesteld zijn) en ben ook niet speciaal trots op het feit dat ik bv geef, het is gewoon doodnormaal aangezien het voor mij niet in vrage komt om andere voeding aan mijn kindje te geven als dat wat het volgens de natuur hoort te krijgen.
    En ben ik nou echt meteen een bv maffia lid als ik eerlijk toegeef dat ik nooit begrip zal kunnen opbrengen voor moeders die zonder het te hebben geprobeerd besluiten hun kind kv te geven? Ik heb respect voor moeders die het hebben geprobeerd maar bij wie het gewoon echt niet lukte. Sorry, ik heb geen respect voor moeders die prima bv kunnen geven maar het niet willen.
    Dat heet niet dat ik dat slechte moeders vind, misschien zijn het wel betere moeders als sommige moeders die bv geven, ik snap ze gewoon niet op het gebied van voeding.
    Vind nou daar nou niet bepaald wat maffieus aan...
     
  4. Mijkeltje

    Mijkeltje Fanatiek lid

    7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Maar misschien heel suf hoor, maar ik heb toen ik bv gaf nooit 't gevoel gehad dat ik daar trots op was. 't Was gewoon normaal, meer niet... Bij mij liep 't toen dan ook van 'n leien dakje, behalve dan dat ik er zelf heel erg ziek van werd.

    Ik kan me wél voorstellen dat je trots bent BV te geven, als je echt wat hebt moeten overwinnen. Weerstand uit je omgeving, een lichaam dat niet mee wil werken, opstartproblemen, een kind dat de borst weigert.. Dán snap ik dat je trots bent, want dan heb je jezelf overwonnen in het belang van je kind...

    Maar waarom zou dat dan anders moeten zijn dan mijn overwinning op mijzelf, die ook in 't belang van mijn kinderen was (en is)?

    Elke fles weer word ik geconfronteerd met wat voor mij een moeilijke keuze was en ja, ik krijg ook nog steeds smalende blikken toegeworpen en 't meest vervelende is misschien wel, dat mijn lijf ook nog steeds reageert als Hanne honger heeft. Het is elke dag wel weer opnieuw een confrontatie... Dus waarom zou dat anders zijn?

    Ik heb weinig anders te kiezen dan gewoon doorgaan met het geven van de fles en daarin zit natuurlijk wel een verschil, maar ik ben er wel trots op dát ik ervoor gekozen heb.

    En ik weet dat je me niet probeert te dissen hoor.. ;)
     
  5. MamaJess

    MamaJess Niet meer actief

    Wat ik niet zo goed begijp is waarom er nu allemaal kv-mama's komen reageren. Ik kom nooit op de Flesvoeding hoek van het forum :( Daar heb ik toch niks te zoeken?? En al zouden moeders daar een soortgelijk topic openen over kvmaffia/voordelen van kv of zeggen dat bv slecht is, dan zou ik gewoon denken: laat ze maar, ze weten niet beter. Op de een of andere manier moeten kv-mama's altijd hun gelijk halen ofzo.
     
  6. oleander1986

    oleander1986 Fanatiek lid

    20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    hahaha, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog nooit op de kv afdeling ben geweest. Wat heb ik daar te zoeken inderdaad...
    Je hebt wel gelijk, vraag me ook af waarom de kv mamas hierkomen kijken.
     
  7. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ik weet het wel, omdat jullie regelmatig van die lekkere sappige topics hebben (zoals deze, ik lees al een tijdje mee haha). Die vind je op het forumonderdeel flesvoeding niet ;)
     
  8. Mijkeltje

    Mijkeltje Fanatiek lid

    7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Omdat wij degenen zijn waarvan jullie zeggen dat we jullie als bv-maffia bestempelen, lijkt mij...

    Of bestempelen jullie elkaar onderling ook zo? :p
     
  9. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nou toch eens beter opletten, zijn er namelijk genoeg geweest! Over dat alle stoffen die in borstvoeding zitten tegenwoordig ook in de kunstvoeding zitten bijv ;)!

    En ja hier een die ook in het kunstvoeding stukkie kijkt, maar heb een geldige rede gezien de kunstvoeding die wij ook geven :D!
     
  10. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    Wat voelen mensen zich aangevallen zeg.
     
  11. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Omdat veel mama's wel 'iets' met bv hebben. Of gegeven of willen geven of juist niet of wat dan ook. Ik heb zelf (kort) bv gegeven, gekolfd en kv gegeven. Van alles wat en kijk dus ook in verschillende topics (maar dan heb ik het dus alleen over mezelf;)).
    Verder speelt de discussie al een hele poos en hebben veel mama's daar nou eenmaal een mening over. Of je nou bv of kv geeft.

    Ik kijk bijna ik alle topics wel, ook al heb ik daar 'niks te zoeken'. Zo heb ik geen 'eerste symptomen' meer, maar kan anderen misschien wel helpen, herkenning geven of gewoon leuk meelezen.
    En er zijn hier toch ook topics over bijvoorbeeld 'geen bv willen geven' etc. Denk dat een aantal mama's die kv zich er in kunnen vinden dus dan zullen ze toch echt hier moeten kijken:D

    Genoeg redenen lijkt me zo;)
     
  12. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ik vind 'wij' in deze context wel een beetje heel erg breed. Ik geloof niet dat alle KV-moeders alle BV-moeders automatisch als BV-maffia bestempelen toch? (Ik mag toch hopen van niet iig ;))
     
  13. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja nu moet ik even schuld bekennen, want ik scheef van de week volgens mij ergens de kunstvoedingmoeders hier op het forum, maar bedoelde daar natuurlijk niet ze allemaal mee :D! Dat leek ook niet helemaal begrepen te worden geloof ik, maar had geen zin meer om het erbij te zetten :D!
     
  14. Mijkeltje

    Mijkeltje Fanatiek lid

    7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Nee, tuurlijk niet... ;) Meestal ben ik ook ietsjes genuanceerder, haha!
     
  15. tulip

    tulip Niet meer actief

    ik vind dat jij het heel mooi verwoord en ook van je volgende stukje, maar anders worden het zoveel quotes.;)

    mama jess en oleander, ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar ik lees op bijna alle hoekjes mee. Alleen reageer ik er normaal gesproken niet op. Ik lees ook in het kraamtijd topic en bij zwanger worden en geloof mij, ik ben niet bezig met zwanger proberen te worden hoor.;) Ik ben van nature een nieuwsgierig mens. Ik lees ook heel vaak met jullie mee, omdat ik het vaak leuk vindt om de verhalen te lezen. Maar nu werden er dingen gezegd waar ik erg gekwetst door was en wilde nu wel reageren.

    madelon, zoals ik al eerder zei die term is echt in het leven geroepen voor mensen zoals jij. Jij doet idd alsof flesvoeding een vergif is. Weet je wat jouw, misschien geen betere moeder, maar wel een beter mens zou maken om eens eerst goed na te denken en wat meer inlevingsvermogen in een ander te hebben.
     
  16. Boefjesmamma

    Boefjesmamma Fanatiek lid

    23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Heb het topic bij vlagen gevolgd (jaja en dat als mamma die FV geeft ;)). Ik kan me in heel veel posts vinden en van sommige word ik bijna agressief.
    Laat iedereen toch in zijn waarde. Het gaat er toch om dat een kindje verzorgd wordt, van gehouden wordt en lekker groeit en ontwikkelt.
    Of je nou FV of BV geeft, maakt je nog niet tot een goede of slechte moeder. Maar zo wordt er wel vaak gedaan. Erg jammer voor beide kanten!
     
  17. Boefjesmamma

    Boefjesmamma Fanatiek lid

    23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Trouwens: er was ook een topic 'Waarom heb je voor FV gekozen?' en daar reageerden ook veel moeders die eerst maanden BV hebben gegeven. Wat maakt het uit? Iedereen is toch vrij om te lezen en reageren waar hij/zij wil. Van elkaars ervaringen wordt je wijzer!
     
  18. adi

    adi Niet meer actief

    Nou, dan ga ik me ook maar even melden als 'melk/vlees/aard/groente/brood-voerende' mama dat ik me schuldig heb gemaakt aan het lezen van deze topic. In het begin omdat ik de titel voorbij zag komen en benieuwd was naar wat ze daar nou mee bedoelen. En het werd een leuke (en onzinnige!) discussie dus gewoon verder meegelezen.

    Mensen... leef en laat leven... waar maakt iedereen zich zo druk om? Ik ben hier een aantal uitspraken tegengekomen die totaal ondoordacht en vanuit totale onwetenheid zijn geschreven, en dat is gewoon zielig. Hoe fanatiek je ook bent in wat dan ook, het geeft je geen recht om andere mensen te kwetsen.

    Vrouwen kunnen heel hard zijn voor elkaar, in alles. Wat maakt iemand een goede moeder? Vaak wordt moederschap in verband gebracht met zelfopoffering. Als je de strijd met borstvoeding hebt opgegeven ben je een slechte moeder, als je kind met ks is geboren ben je een slechte moeder (je hebt die oerpijn niet gevoeld), als je werkt ben je een slechte moeder enz enz
    Die discussies zijn eindeloos, ik kan zo 20 onderwerpen noemen waar vrouwen dagelijks tegen elkaar over opscheppen en discussiëren wat moederschap betreft.

    Moeten we dit als vrouwen elkaar aandoen?
     
  19. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    AMEN!

    Trouwens heb mijn oudste 2 en half jaar borstvoeding gegeven en de jongste heeft gelijk flesvoeding gekregen.
    Waarom? Omdat ik reuma heb en ik nu echt niet weer ruim 2 jaar uit de running wil zijn ( lees : alle gewrichten ontstoken, amper kunnen lopen en functioneren van de pijn )
    Dat kan nou eenmaal niet als je ook een peuter hebt rondlopen.
    Dus ja, ik heb nu voor mezelf gekozen! En voor de ontstekingremmers en pijnstillers.
    Ik ben lekker ego :D

    Neemt niet weg trouwens dat ik het in het begin er erg moeilijk mee heb gehad dat ik geen borstvoeding ging geven. Toen de kleine was geboren heb ik er menig traantje om gelaten. Gelukkig kreeg ik veel steun van mijn kraamhulp, de verloskundige en de dokter die regelmatig langskwamen.
     
  20. Devy

    Devy Fanatiek lid

    23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    @Mamzie (en alle andere moeders in jouw situatie)

    Ik snap dat je het er moeilijk mee hebt (gehad), maar in jouw geval heb je toch echt de goede keuze gemaakt. Een kind heeft er niets aan als het wel bv krijgt maar een moeder heeft die (om het even oneerbiedig te omschrijven) in de kreukels ligt. Jouw beslissing om kv te geven is (mede) in het belang van jouw kind gemaakt! En daar heb ik wél respect voor!
     

Deel Deze Pagina