Borstvoedingsmaffia

Discussion in 'Borstvoeding' started by zogelukkig, May 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Niet kunnen en niet willen zijn twee verschillende dingen. Ik begrijp heel goed dat er door omstandigheden, welke dan ook, je als vrouw niet (langer) in staat bent om borstvoeding te geven. Ik weet ook dat er vrouwen genoeg zijn die juist heel veel verdriet hebben omdat het om wat voor reden dan ook niet (meer) lukt.
    Ik zal niemand rechtstreeks aanspreken op hun keuze, maar wel er het mijne van denken. Ik zal ook niemand zo maar vragen: waarom geef je eigenlijk geen borstvoeding?
    Wat mij opvalt is dat je degenen die het absoluut niet willen om eerder genoemde redenen als: niks voor mij, geen zin in al dat gedoe (nee, overal en nergens die flesjes warm moeten maken is zeker geen gedoe?) of de beste die ik hier gelezen heb: ze zijn voor mijn man, ook niet naar hoeft te vragen. Die zeggen het wel ongevraagd.

Nederland promoot de borstvoeding. Maar tegelijkertijd wordt het je overal ook heel moeilijk gemaakt.
    Ik weet niet meer wie het schreef, maar cameratoezicht op een kolfplaats? Van de zotte. Je werkgever is wettelijk verplicht om je een ruimte beschikbaar te stellen die je af kunt sluiten en waar je rustig kunt zitten te kolven. En anders moet je in de gelegenheid gesteld worden naar huis te kunnen gaan. Vaak lukt dat niet omdat je te ver van je werk woont. Je hebt recht om een kwart van je werktijd te gebruiken voor voeden/kolven. De eerste negen maanden. Daarna vervalt het kolfrecht.
    Maar geloof me, je bent niet de enige die het niet zo mooi voor elkaar heeft als menig ander.
    Speciaal voor mij hebben ze een verduisterend rolgordijn aangeschaft op een van de kantoortjes bij mij op het werk. De deuren kunnen op slot. Gordijn naar beneden betekend dat ik zit te kolven. Dan komt er gewoon niemand binnen, punt!

Er was iemand die vroeg of je in het openbaar gaat zitten voeden?
    Volmondig ja. Al was het alleen maar om mensen er aan te laten wennen. Borstvoeding is iets moois. Iets natuurlijks. Zodra we een kalfje bij de moederkoe zien drinken zijn we allemaal vertederd. Of een lammetje bij een ooi. Maar een kind bij de moeder? Nee, dat moet het liefst achter gesloten deuren.
    Ik denk dat wanneer we een kind bij de moeder aan de borst zien we allemaal weer zo keihard met onze neuzen op het feit gedrukt worden dat we niet boven de dieren staan, maar net als hun zoogdieren zijn. Dat we er niet om heen kunnen zo dicht bij de natuur te staan.
    Ik heb me er ook overheen moeten zetten hoor, maar dat went. Ik heb inmiddels schijt aan toeschouwers of ze nou positief of negatief denken.

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat zeg jij zelf! Je voelt je veroordeeld door bv-mama's, terwijl die jou helemaal niet aanvallen! Jij denkt dat ze naar je kijken met een oog van: "Hee, da's een slechte moeder zeg, die geeft kunstvoeding!" Kom op, doe normaal!
    Ik heb nog nooit op het forum gezegd: kunstvoeding is slecht. En ieder zijn keus hoor, daar ga ik mij niet druk over maken. Wel kan ik er niet tegen als men beweert dat kv beter of minstens net zo goed is. Maar ik val in herhaling.
    Denk je nou echt dat ik zou durven beweren dat jij de handdoek te snel in de ring hebt gegooid? Ik zeg je juist, door mijn eigen verhaal te vertellen, dat ik weet dat het niet altijd makkelijk hoeft te gaan!
    Ik vind het heel spijtig voor je dat je je zo voelt.

3. zogelukkig

Keurmerk zou zo gek niet zijn.

Ik wil dan altijd vragen: heeft u zelf kinderen en hebben die borstvoeding gehad?

Hier echt een but-apotheek Jingels, helaas maar 1 in het dorp en die in het volgende dorp is ook van hem, hij is dus niet altijd aanwezig. Ik wist ook niet dat dat moest, slecht wel!

Als ik iets wil weten bel ik een bevriende apotheker. Ze is niet alleen vriendin, maar is erg bewogen en neemt altijd uitgebreid de tijd voor de patient. Staat ook zelf achter de balie. De apotheker hier is of weg of zit in z'n hok.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er wordt ook onderzocht bij lacterende vrouwen in hoeverre een medicijn in de melk terecht komt.
    De wereldwijde deskundige op dit gebied is Prof. Thomas Hale van UTexas.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Grappig dat dit je ervaring met de VS is. Ik ken juist ontzettend veel borstvoedende (lang!) moeders daarvandaan!

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,423
    36,291
    113
    Hier een moeder die zowel kv als bv heeft gegeven en geeft. De oudste heeft op een week na alleen kv gekregen. Schuldgevoel ja, heb ik nog steeds, nog elke dag zelfs. Terwijl het ook echt grotendeels heeft gelegen aan de slechte adviezen die ik heb gekregen.
    Toch ben ik daardoor juist nog meer gemotiveerd geraakt om het bij de tweede weer te proberen. Nou ja, proberen was niet een optie, het moest gewoon. En daardoor kon ik dit keer terwijl de kraamzorg zei 'geef toch een flesje etc' vooral doorzetten, omdat ik meer wist en niet meer hoefde te luisteren naar alle slechte adviezen van iedereen.
    Mede ook om die reden start ik in juni met de opleiding tot cp van de vbn. Er zijn heel veel moeders die net als ik door slechte begeleiding en misschien ook onvoldoende voorbereiding, niet genoeg steun van de omgeving te snel stoppen en hier heel lang spijt van hebben. Jammer genoeg.

Wel snap ik net als de meeste van jullie niet dat er mensen zijn die er bewust voor kiezen om geen bv te geven en dan met de stomste redenen (van jouw zus rozemarijke vind ik dus wel een goede reden he, dat kan ik me heel goed voorstellen. Vooral als je een beetje een controlefreak bent, dan is dat bijna niet te doen).

Maar dl krijgt dus nog borstvoeding, morgen 8 maanden. En ja, ik ben de enige in mijn omgeving die uberhaupt bv geeft en ik ben er trots op en ik promoot het ook . Als mensen mij daarom tot de bv-maffia rekenen, so be it.

Trouwens hier ook een vage apotheek. Ik kom domperidon halen na overleg met lk, zegt de assisstente dat ze mij dat niet mee mag geven omdat ik nog bv geef. Ik uitgelegd dat het ten eerste vrij verkrijgbaar is en ten tweede dat het juist daarvoor is, nou ze snapte er werkelijk helemaal niks van. Nu heb ik met de apotheker kunnen afspreken dat ik nu gewoon het doosje in mag leveren en nieuwe meekrijg zonder elke keer een hele discussie te moeten voeren.

7. zogelukkig

Zogende vrouwen als proefkonijn? Hoe kan het anders worden beoordeeld?
    Op de lijst waar we het over hebben, zien we dat de American Association of Paediatrics heel veel medicijnen onbeoordeeld laat. Veel medicijnen waarvan ik het me dus afvraag, maar die kennelijk te heftig zijn om op zogende vrouwen te testen.
    De Amerikaanse maatstaven zijn anders dan de Nederlandse, het zegt mij niet zoveel; de conclusie van 1 Amerikaanse farmacoloog.
    Ik vind de classificatie ook erg dubieus, want hij weegt de nadelen voor het kind af tegen de voordelen van de moeder. Ik wil graag puur sec weten wat de risico's zijn voor mijn kind. Dat het medicijn mij moet helpen, geloof ik, anders was het immers niet voorgeschreven.
    Bijv. bij geringe bijwerkingen bij het kind wordt het middel geclassificeerd als "Redelijk veilig", dat vind ik een misleidende aanduiding. Veilig impliceert groen licht.
    Bovendien gaat Hale erg af op wetenschappelijk onderzoek gebasseerd op de resultaten bij (kleine) proefdieren, terwijl we weten dat bijv. studies bij ratten compleet andere resultaten kunnen laten zien dan bij de mens.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik wil even mijn eigen ervaringen vertellen. Ik geef al 6 maanden full time bv, maar ik heb die bv-maffia ook ervaren. Dat begon al toen ik zwanger was.

Ik kreeg foldertjes in de bus, die bv promootten. Was helemaal niet nodig, want ik was toch al van plan om bv te gaan geven, maar goed. Ik heb die foldertjes toch doorgelezen en ik werd haast misselijk van de manier waarop ze bezig waren. Die folders waren 0% op feit en wetenschap, en 100% op pure emotie gebaseerd!
    Ik ben een vrouw van de logica. Dus als iemand met argumenten komt, dan moeten ze goed onderbouwd zijn. Maar ieder argument kon ik direct weerleggen, of er minstens een kritische vraag bij stellen. En dat terwijl ik vóór bv was!

Een aantal punten:
    BV is gezonder.
    Graag zie ik daarbij cijfers, resultaten van onderzoeken. 'minder vaak' en 'beter' zijn zulke vage, niet concrete begrippen. Daar kun je niks mee. Ik denk wel dat het klopt, hoor, maar dat moeten ze ook aan kunnen tonen.

Je kindje geniet zichtbaar.
    Dat doet ie ook als ie de fles krijgt. Ik kolf namelijk en dan krijgt ie van papa op zijn vrije dag de fles. We hebben één keer kv gegeven en daar genoot hij ook zichtbaar van.

Papa heeft weer andere taken.
    Serieus, dat was een argument vóór bv. Die vond ik echt belachelijk ouderwets. Hier in huis doen wij ALLES samen. Schoonmaken, afwassen, opruimen, etc. Ook met Ilias nu. Luiers verschonen, boertje laten, in bed leggen, we wisselen elkaar continu af. Alleen nu dus, omdat ik bv geef, verschoont mijn man vaker de luier. Dat doet ie namelijk voordat hij hem bij mij brengt om te drinken.

Kunstvoeding is duurder, borstvoeding is gratis
    Gratis, my ass. Wat denk je van de borstcompressen? De aanschaf van de kolf en toebehoren? De bewaarbekers, de invrieszakjes...

Het aantal overlijdens door wiegendood blijkt minder hoog te zijn bij baby’s die moedermelk krijgen.
    Dit is weer zo'n gemene. Lekker op het schuldgevoel van kv-mama's inspelen. Maar waar is het op gebaseerd? Wat is 'minder hoog'? En komt dat verschil niet doordat bv-mama's vaker aan rooming-in doen? Of dat bv-kindjes vaker komen, 's nachts, waardoor dat controlemoment er vaker is?

Borstvoeding is 'meteen klaar'
    Ja, meestal wel. Behalve als het gekolfd is. Dan moet het eerst opgewarmd worden. KV is trouwens ook meteen klaar, want tegenwoordig mag je gewoon lauw kraanwater pakken.

En wat denk je van het gedoe omtrent kolven op je werk?
    - Nog steeds niet alle werkgevers staan er open voor
    - Er is lang niet overal een kolfruimte en als die er al is, voldoet ie vaak bij lange na niet
    - Iedere werkdag op en neer zeulen met al je kolfspullen
    - Op warme zomerdagen je melk vervoeren met een koeltasje en wat vrieselementen

En dan heb je natuurlijk nog:
    - de stress en/of pijn als het niet lukt;
    - de stuwing;
    - de lekkende borsten (en ongelukjes, omdat je compres verschoven is);
    - de onzekerheid, omdat je niet weet of je kindje genoeg binnen krijgt;
    - het in het openbaar voeden (niet iedereen wipt zo even d'r tiet eruit);
    - het verdriet als het over is;
    - de problemen met het afbouwen....

Tenslotte wil ik nog even wijzen op de dingen die je niet mag, of waar je mee uit moet kijken als je bv geeft: Alcohol, lijnen en medicatie.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat ik ervan overtuigd ben dat er zoiets is als een borstvoedingsmaffia. Veel mensen zijn zich er niet eens van bewust, maar in mijn ogen val je er onder als je:
    - met argumenten komt, die op iemands emoties en schuldgevoel inspelen (ook als het niet zo bedoeld is);
    - de voordelen van kv bagatelliseert;
    - de kv mama niet serieus neemt, of een neerbuigende houding aan neemt (dit kan ook onbewust);
    - niet onderkent dat bv geven ook nádelen heeft.

Mijn tip: Meng je gewoon niet in de discussie, of geef ook voordelen van kv en nadelen van bv. En respecteer iemands keuze. Niet alleen in woorden, maar meen het ook!

9. zogelukkig

Tsja....

Ik houd ook niet zo van dat soort reclame-folders, want dat zijn het.
    (Bij een tweede zwangerschap NOOIT meer van die gratis dozen waarbij je gegevens in een of ander baby-gerelateerd bestand komen!).
    Ik heb een sticker op mijn deur, maar Nestle en Nutricia en Pampers en de Babydump etc, hebben allemaal mijn adres.

Dat borstvoeding gezonder is, is wel bewezen hoor. Die feiten en cijfers kan je zo op het www vinden.
    Mijn ervaring is vaak dat mensen het niet eens op prijs stellen als ergens grafiekjes en staatjes bij vermeld worden. Ik persoonlijk hou er zeer van; van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek, maar veel mensen vinden dat 'hogere wiskunde'.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    www.postfilter.nl
    Linkje graag? Ik kon het niet zo 123 vinden.

(PS: Ik typ nu met één hand want Ilias ligt nu lekker bij me te drinken :))

Oja, ik bedenk me nog een nadeel: Bij fv drinken de kindjes meer rechtop en spugen relatief minder. Eigen ervaring althans ;)

11. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    @suus1983: domperidon is NIET vrij verkrijgbaar. Het is een UA artikel, d.w.z. uitsluitend via apotheek.
    Het klopt wel dat domperidon zonder recept verkrijgbaar is maar.... apotheken kunnen zelf bepalen middels protocollen die (vaak regionaal) opgesteld zijn of pnt zomaar domperidon kan kopen of dat er een waslijst aan vragen beantwoord dient te worden.
    Nogmaals, dit ligt echt aan middel zelf en aan de apotheek in jouw regio. Zo zijn er in Amsterdam nauwelijks apotheken die hier aandacht aan geven. In het gebied waar ik zit, is er bijv. wel aandacht voor.
    En het laatste jaar zijn ze er landelijk veel strenger in geworden.

@ladyXochi:
    Het is aangetoond dat BV wiegendood met bijna 50% verminderd, ongelooflijk nietwaar. Gerelateerde artikelen kan je vinden via borstvoeding.com
    Overigens vind ik veel van je opmerkingen niet steekhoudend. Niet iedereen heeft stress, lekkende borsten, spruw of opstartproblemen.

Gezondheidsvoordelen zijn aantoonbaar aangetoond: op div. Nederlandse websites zoals bijv. diabetesfonds, maag-lever-darmstichting, kankerbestrijding, allergie.nl enz enz wordt belang gehecht aan borstvoeding.
    Aangetoond is dat de stamcellen in de borstvoeding belangrijke beschermangels zijn voor allerlei ziektebeelden. Lichaamseigen eiwitten helpen bij vertering van voedsel, zo belangrijk bij babies vanaf 6 maanden.
    Literatuur hierover kan je o.a. teruglezen op www.eurolac.net, maar ook de WHO website bevat wetenschappelijke literatuur die dit onderbouwd.
    Daarnaast kan je in wetenschappelijke bladen als The Lancet e.d. veel gepubliceerde onderzoeksartikelen terugvinden.

In tegenstelling tot jou, vind ik zeer duidelijk aangetoond dat borstvoeding 1e keus is bij babies en kinderen.

12. zogelukkig

Ik heb even geen zin om te googelen, maar ik acht jou slim genoeg dat zelf ook te kunnen.;) Probeer het eens via borstvoeding.com; een goede ingang.

Uiteraard is borstvoeding gezonder. Waar is kunstvoeding ook al weer van gemaakt? Van plantaardige olieen, gedemineraliseerde wei, maltodextrine en nog wat verknipte koemelkeiwitten uit magere melk tezamen met een hele hoop andere hulpstoffen die echt niet in moedermelk te vinden zijn!

Moedermelk is de gezondste babyvoeding omdat het gemaakt is voor een mensenbaby! Koemelk is voor kalfjes.

Je kan een borstbaby ook zittend laten drinken, dat is geen argument.
    Een voordeel: bostbaby's spugen over het algemeen minder omdat ze er meer moeite voor moeten doen, ze drinken langzamer en dus komt de melk langzamer in de maag. Als de maag vol zit, gaat er een signaal naar de hersenen van: ik zit vol!
    Een flessenbaby drinkt zo snel dat alles tegelijk in de maag komt. Een baby die teveel heeft gegeten, gaat spugen.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Directe link graag. Die site heeft een slechte navigatie. Hij is trouwens ook ontzettend subjectief. Er staat ook een artikel waarin beweerd wordt dat je best alcohol kunt drinken, en geen rekening hoeft te houden met die 3 uur. Sindsdien ben ik sceptisch t.o.v. de artikelen daar.
    Zei ik dat dan? Ook niet iedereen krijgt tepelkloven. Het zijn echter wel dingen waar je rekening mee moet houden als iemand je verteld dat de kv geven.
    Ik zal eens gaan kijken.
    Mijn punt was dat ze dat er niet bijzetten in die folders. Als ze dáár nou ook eens die linkjes neerzetten...

14. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ik vind dat eerlijk gezegd ook b*llshit.
    alle flessenbaby's die ik ken hebben juist veel gespuugd en de bv baby's niet.
    het kan natuurlijk bij allebei, maar om nou te zeggen dat door bv baby's meer spugen..
    ik weet niet of het normaal is, maar ik zat er bij toen een baby van 4 maanden een fles van 240cc in een paar minuten naar achteren gooide.
    die spuugde ook heel veel.
    mijn zoon dronk de helft aan bv in een flesje.
    hij heeft zelden gespuugd.
    ik ben geen lid van de bvmaffia, want ik erken dat er nadelen aan zitten. en ook voordelen aan kv.
    maar sorry, ik keur het af als vrouwen geen bv geven omdat ze het niet willen of omdat ze het makkelijker vinden als de man ook voedingen kan overnemen oid.
    ALS ZE HET NIET (MEER) KUNNEN VIND IK HET WAT ANDERS
    en ja, dan kan ik wat jij noemt neerbuigend zijn. die vrouwen geven hun kind niet het allerbeste om egoistische redenen.
    maar juist die vrouwen keuren de (langvoedende) bv-mama's af en roepen de lelijkste dingen erover. die lijken me dan eerder lid van een maffia..

15. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113

Applaus! 100% mee eens. (en van een mama die ook 5 mnd BV heeft gegeven)

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Had ik al gedaan. Kon dat dus niet vinden. Allen zwakke, op emoties gerichte argumenten.
    Mag jij mij eens vertellen hoe ik dat doe met cup I en borsten die halverwege mijn navel hangen... en een kindje wat nog niet kan zitten.

Dat kan zo zijn... Ik weet alleen wat onze huisarts vertelde. Ook dat ik o.a. geen kerrie en citrusvruchten mag eten, omdat hij daar meer van gaat spugen. Van dat horizontaal drinken heeft te maken met het maagklepje dat bij veel baby's nog niet goed dicht kan. Dat kan duren tot ie 1 is.

Maar waarom ben je mijn argumenten zo hard onderuit aan het halen? Dat is namelijk precies de reden waarom van sommige dames de nekharen overeind gaan staan en ze het woord 'bv-maffia' gaan gebruiken...

Mij hoef je niet te overtuigen, hoor. Ik zit al op 6 maanden bv. En trouwens... waarom wil je anderen zo graag overtuigen? Dat werkt op deze manier vaak averechts.

17. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    @ladyXochi Misschien heb je het al geprobeerd maar wat als je liggend op een hellinkje van kussens voedt? Of met je zoontje op je buik in een half zittende/liggende houding. (ik heb zelf nog maar cup mandarijntje op een snijplank, dus ik weet niet hoe het zit met een grotere cupmaat)

Verder sluit ik me aan bij Zogelukkig. Ik zie het niet zozeer als jou proberen te overtuigen, maar ik zie persoonlijk een groot deel van de nadelen die je noemt gewoon niet op die manier en ik denk dat Zogelukkig dat ook niet doet.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik zei: Oja, ik bedenk me nog een nadeel: Bij fv drinken de kindjes meer rechtop en spugen relatief minder. Eigen ervaring althans.
    Dat is idd normaal... want het is veel te snel! Oplossing is een kleinere speen.
    Mee eens dat ook die groep fout bezig is. Dat zijn overigens ook wel vrouwen die zelf max 3 maanden bv hebben gegeven. Misschien is het jaloezie voor ons doorzettingsvermogen? Mijn ervaring is dat de vrouwen die niet of niet langer kónden, het vaker begrijpen. Het zijn vaak juist de vrouwen die nooit begonnen zijn of zelf zijn opgehouden die lang bv geven afkeuren.

Gelukkig heb ik daar geen problemen mee. Ik vond het geweldig toen ik met een vriendin en onze kids op pad was, wij in een restaurantje gingen zitten, Ilias aan de tiet en haar dochter aan de fles. En het ook gewoon vinden van elkaar. Daar gaat het om.

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Oké dan ;)
    Ik zie die punten als lastig, maar overkoombaar.
    En ik vind ook dat je het op z'n minst geprobeerd moet hebben. Maar feit is helaas wel dat we steeds egoïstischer worden. Je (in het algemeen, dus niet JIJ) veroordeelt deze keuzes wel, maar aan hoeveel egoïsme maak jij je schuldig?

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Voor iemand die zo hecht aan wetenschappelijk onderbouwde feiten, loopt dit argument dan wel weer behoorlijk uit de pas ;)

Ben ik wel benieuwd waar al die foldertjes over BV vandaan kwamen: ik heb er zelf namelijk geen enkele gezien! (Alleen die ik van e VK kreeg).

Ik moet zelf zeggen, maar dat zal wel als een volkomen maffia-uitspraak afgedaan worden door een grote groep mensen, (niet perse jullie hier hoor!) dat ik het eigenlijk van de zotte vindt dat er zo massaal KV beschikbaar is en dat we het zo enorm faciliteren dat moeders een keuze maken voor voeding die helemaal niet bedoeld is voor baby's in feite, (als we toch verdorie weten dat een aanzienlijk deel van de kids allergisch of overgevoelig reageert op koemelk, en dat het voor volwassenen ook niet bepaald het meest gezonde product is, waarom geven we het dan, in meer of minder verknipte vorm)? Dat gaat uiteraard niet over moeders bij wie het niet lukt, of die in omstandigheden zitten waarbij BV wel erg lastig wordt... (Ik heb persoonlijk erg veel bewondering voor Hanneke dat ze BV heeft gegeven aan haar tweeling!).
    Maar goed, ik ben ook in bredere zin erg kritisch op een maatschappij waarin het steeds abnormaler wordt om onzelfzuchtige keuzes te maken. Dat gaat veel breder dan de vraag of je wel of niet BV geeft...

@LadyXochi: dat papa's een andere rol hebben vind ik helemaal geen ouderwets argument. De natuur is toch eenmaal zo?
    En emancipatie betekent toch helemaal niet dat je als man en vrouw gelijk wordt, maar dat je gelijkwaardig bent? Dat laat toch JUIST ruimte voor elkaar-aanvullende-takenpakketten waarbij ieder doet waar ie goed in is?
    Ik vind het werkelijk zo ontzettend stompzinnig van onze maatschappij dat we dan typische vrouwendingen niet meer mogen doen, of daar geen plezier in mogen hebben, daarin uit mogen blinken, enz, omdat we daarmee dan niet meer gelijkwaardig aan mannen zouden zijn...
    Emacipatie heeft echt nog een lange weg te gaan en het wordt tijd dat mannen leren dat typisch vrouwelijke taken helemaal niet minderwaardig zijn aan hun typisch mannelijke taken. En het wordt tijd dat wij vrouwen ophouden met ons te voegen naar het mannelijke beeld van wat wel en niet OK is, wat wel en geen status heeft enz.
    Wij vrouwen zijn veel beter in zorgen dan mannen dat zijn. Dat is minstens evenveel waard als een man die met een grote bek miljoenen kan verdienen op de beurs...

Share This Page