Borstvoedingsmaffia

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door zogelukkig, 6 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Klopt. Iedereen veroordeeld. Ik probeer me er alleen bewust van te zijn het niet te doen en daarom stoort het me ook zo als anderen het wel doen denk ik. Niet dat ik daarin heilig ben, absoluut niet!
    Begrijp alleen niet zo goed waarom anderen zich zo druk maken over bepaalde keuzes die mensen maken.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Da's ook mijn instelling :) En toch... trap je steeds weer in die valkuil :(

Tja, en waarom mensen zich zo druk maken? Iedereen heeft zo z'n stokpaardjes toch? Dingen waar je bevlogen over bent, overtuigd dat iets het goede of het beste is? En dus wil je ook graag dat de rest van de mensheid dat gaat zien?
    En bij veel dingen ook een stuk rechtvaardigheidsgevoel natuurlijk... je wilt van datgene waarvan jij overtuigd bent dat dat het goede is, dat anderen dat dan ook zo doen, omdat het in elk mens ingebaken zit dat dingen moeten gaan zoals ze goed zijn, (en daarover heeft iedereen een andere mening uiteraard ;)).
    Neem nou een paar onderwerpen als; (gezond) eten, criminaliteit, opvoeding, geloof, politiek...

3. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik denk dat je een paar dingen los moet zien. Borstvoeding is inderdaad het beste qua samenstelling. Dat wil echter niet zeggen dat het ook het beste is voor moeder en kind, sommige vrouwen, waaronder ikzelf, worden er nl. om wat voor reden dan ook doodongelukkig van. Bij de tweede ga ik het dus niet eens proberen, omdat ik erg graag wil genieten van mijn kind en niet weer gestresst en jankend hele dagen op bed wil doorbrengen. Dat lijkt me voor niemand gezond.

4. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

daar heb je helemaal gelijk in!
    om nog even duidelijk te zijn, ik stoor mij aan de groep vrouwen die geen bv geeft met bijvoorbeeld als reden: geen polonaise aan mijn lijf en die dan vervolgens zegt ach met de fles worden ze ook groot hoor! hoe vaak ik dat al niet gehoord heb.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nee. Ik veroordeel niet iets door iets niet te zeggen. Nu ging het even hier over toevallig. Dat is wel het venijnige eraan; dat men denkt dat je met het ene automatisch het andere impliceert. Niet zo denken!
    Niemand is een slechte moeder als je kunstvoeding geeft. Kunstvoeding is niet slecht, zoals roken dat bijv. wel is.
    Wel vind ik het persoonlijk erg jammer dat er vrouwen zijn die zeggen: mijn tieten zijn van mijn man of: ik ben bang dat ik hangers krijg, dus begin ik er niet aan. Dan zeg ik: jammer dat je het niet probeert, want je borsten zijn ervoor gemaakt om je kind te voeden.
    Net zoals ik geen respect verdien omdat ik al bijna 13 maanden borstvoeding geef, dat vind ik ook onzin! En het is ook niet knap, voor mij is het gewoon.

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    De crux zit ´m in het feit dat Mama beslist of kind wel of geen BV krijgt.Als mama in een situatie zit dat er iets te kiezen valt ,dat even ter verduidelijking.
    ALs het aan het kind lag...kocht ze BV ;)

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ooit aan gedacht dat "geen polonaise aan mijn lijf" een smoes is, omdat de daadwerkelijke reden te persoonlijk is. Bijvoorbeeld seksueel misbruik. Dat kan een reden zijn dat iemand zich heel naar voelt bij het idee alleen al. Maar dat ga je niet aan de grote klok hangen.

En verder: "Met de fles worden ze ook groot" klopt toch?

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Helaas zijn er mensen die het met beide stellingen niet eens zijn.
    Mee eens.
    Nou, ik vind het wel knap en ik vind wel dat je daarmee respect verdient. Je offert er wel een aantal dingen mee op. Dat ervaar ik in ieder geval wel zo. Dat is het allemaal dubbel en dwars waard, natuurlijk, maar toch komen er beperkingen bij kijken. De tijd die je op je werk ermee kwijt bent (kolven). Iedere dip die je krijgt niet aangrijpen als reden om dan maar af te bouwen. Het zijn maar kleine dingen, maar het zijn die dingen waardoor ik trots op mezelf ben dat ik het al 6 maanden volhoud. Ik zou het scheef vinden om wél trots te zijn op mijn eigen 'prestatie' en die van een ander niet knap te vinden...

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    En verder: "Met de fles worden ze ook groot" klopt toch?[/QUOTE]

Als we dit even vergelijken met het wiegendood verhaal, of het Chinese schandaal van de vervuilde KV in 2008, dan is het antwoord helaas :Nee.
    En dat is natuurlijk iets wat je als moeder niet wil lezen of horen.Want dat bevestigd natuurlijk het feit wat wij allemaal al weten: Moedermelk is 1e keus voeding. En dan krijg je toch, lijkt mij, het spijt/frustratie verhaal.
    Je kan zelfs een stap verder gaan en jezelf afvragen: had ik door moedermelk mijn kind kunnen redden?

10. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ok, daar moeten we dus ook al rekening mee houden..stel dat dat voor een paar vrouwen geldt.. er zijn genoeg vrouwen die het niet zien zitten, zonder dat ze daar een aanwijsbare reden voor hebben.
    wat zogelukkig als voorbeeld noemt; ik krijg er hangers van.
    maar dan nog, als iemand tegen mij zegt dat ze geen bv wil geven, om wat voor reden dan ook, prima. ik ga haar niet mijn mening opdringen, behalve als ze erom vraagt. iedereen moet het ook zelf weten.
    het is alleen zo jammer dat ik al zo vaak die andere mening naar mijn
    kop geslingerd krijg. Zoals met de fles worden ze ook groot, waarom doe je moeilijk. geef je NOG STEEDS bv??? hij kan nu wel zonder hoor.. Zij dringen hun mening dus wel aan mij op.

en ik weet niet meer wie dat zei, maar dat ze buiten bijna niet de fles durft te geven, dat ze zich dan bijna schuldig voelt, dat is dus de omgekeerde wereld he.
    want wij bv-mama's worden juist aangekeken alsof we gek zijn als we ons kind buiten voeden. en dan niet iedereen natuurlijk.

11. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Deze discussie gaat toch nooit eindigen...

het is gewoon ieder z'n eigen keus, punt.

12. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    waarom bv-moeder en kv-moeder.. waarom niet gewoon MOEDER!!.. en wat voor voeding eringaat doet er toch niet toe??

13. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Als het aan mijn kind lag... vrat ze de hele dag koek en snoep:D

En ik denk eerlijk gezegd dat een kind kiest voor een gelukkige mama.
    Als dat kv betekent zal het daar vast wel blij mee zijn;)

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oh, maar ik ben zeker trots op mijzelf! En ik vind het leuk als mensen zeggen: Mooi zeg dat je al zo lang voedt! Maar ze hoeven het niet knap te vinden, want het is niet moeilijk. En respect (= eerbied, gezag) hoeven ze al helemaal niet te hebben omdat ik borstvoeding geef.
    Beperkingen zie ik helemaal niet op het moment. Ik kolf niet en hoef geen flessen op te warmen, spullen te steriliseren etc. Borstvoeden (kolf of kunst) gaat ook sneller dan flesvoeden.

15. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Precies. Dus elke MOEDER moet eens ophouden met een vinger te wijzen naar iemand anders. Het zijn de vrouwen onderling die zich daar zo druk om maken. Welke voeding, wel of niet thuis blijven bij je kind of werken, hoe 'vroeg' beginnen met vaste voeding, laten huilen etc.
    Er is geen vent die zich er druk om maakt, kunnen een hoop moeders nog wat van leren:D

16. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ik sluit me aan bij Maja.. We wéten ondertussen toch dat dit soort discussies volkomen zinloos zijn? KV-mamma of BV-mamma, allemaal voelen 'we' ons blijkbaar bedreigd en allemaal krijgen we kritiek blijkbaar.

't Is toch van de zotten dat je je moet verdedigen om welke soort voeding je je koter geeft?

17. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Nou ja, wat een onzin?! Hoezo maakt het niet uit welke voeding erin gaat?
    Hoezo is het niet belangrijk hoe vroeg je start met bijvoeding?
    HOEZO zou je je baby laten huilen (écht laten huilen)?!?!

Mannen maken zich er niet druk om, omdat er vrouwen zijn.

Het maakt WEL uit wat voor voeding erin gaat (ichtus? Jij had toch echt heel erg je best gedaan om bv te geven (geweldig!) dan maakt het toch wel uit, hoe kan je dan nu zeggen dat het niet uitmaakt? Je hebt er alles aan gedaan, hoop voor opgeofferd, en nu was het niet belangrijk?).

Sorry hoor maar ik ga niet zeggen dat KV net zo goed is als BV, waarom zou ik dan al die moeite doen? (en JA moeite, JA bv is makkelijk, alleen kolf ik, dus vandaar).
    Waarom kunnen we nou niet gewoon accepteren dat BV beter is voor het kindje. En ik denk dat je door de strijd die er soms mee gepaard gaat wél een heel goede band met je kind krijgt, ook al ben je dan een paar weken geen 'gelukkige moeder'. Bevallen doet ook niet voor niets zeer. Bij bv richt je je op je kind en op wat je eigen lijf aangeeft.

Sorry voor alle kunstvoedingsmama's. Ik heb het ook een tijdje gegeven en zou waarschijnlijk nu niet meer kolven als mijn kind er goed op had gereageerd. Dat deed ie niet, dus ben ermee gestopt. Ik ben niet tegen het gebruik van kunstvoeding en vind het prima dat mensen het geven. Hun keus. Maar ik wens niet als abnormaal te worden beschouwd omdat ik vind (en zeg, op zijn tijd) dat borstvoeding beter is.

En zo'n banner met: 'Zo en zo lang krijgt mijn kind al borstvoeding', waarom niet? Mogen we er niet trots op zijn? En nee er bestaan geen flesvoedingsbanners, omdat koeien niet kunnen schrijven, en wie zou er anders trots moeten zijn op de poeders van nutricia?

18. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Mannen maken zich er niet druk om omdat het geen reden is om je druk om te maken. Bij anderen dan, bij je eigen kind moet je het lekker zelf weten.
    Dus ik vind het geen onzin.

Het zijn steeds de vrouwen die zo hard zijn voor elkaar. En dat lijkt mij niet nodig.

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hihi Ireen, ik zag anders vanmiddag nog een schrijvende koe hoor ;) Onee, dat was een tekenfilmpje :D

Ik ben trouwens ook wel trots op mijn prestatie. Maar ook hier sprake van bijzondere omstandigheden die de BV toch wat minder gemakkelijk hebben gemaakt, (op dieet omdat Thirza KMA heeft, en een enorme hang naar BV vanwege verschillende gezondheidskwaaltjes). Het is niet altijd even gemakkelijk geweest, maar ik zou het toch zo weer doen, vanwege alle extra's dat BV te bieden heeft :)
    (Wat overigens niet bedoeld is als sneer naar KV!!!!)

Ik denk zelf dat we een discussie over voors en tegens eens los moeten koppelen van waardeoordelen en dat we ook op moeten houden om ons elke mening die direct of indirect kritiek betekent op jouw keuzes, om die ons zo aan te trekken.
    Ik bedoel; we kunnen nu wel net doen alsof het enkel bij BV-KV zo'n discussie is, maar eigenlijk geldt dat toch voor alle onderwerpen in het leven? Wat ik ook doe, er is altijd wel iemand te vinden die mijn keuzes belachelijk vindt. So what? Als ik er toch achter sta...? En er niemand kwaad mee doet?
    Ik blijf daarom toch roepen dat moeders die zich door anderen zo ontzettend aangevallen voelen, iets zouden moeten met hun zelfbeeld en sterker in je schoenen komen te staan.... Ophouden met bevestiging willen van de ander en gewoon blij zijn met je eigen keuzes. En ben je dat niet, dan moet je misschien overwegen om andere keuzes te maken...?

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ireen, je antwoord komt wel over als een klassiek voorbeeld van wat ik bedoelde met waardeoordelen en respect voor keuzes van anderen.

Maja, Rozemarijke, jullie hebben gelijk. Ik heb mijn standpunten toegelicht en daarmee zou ik mezelf alleen maar blijven herhalen. Ik hoop dat iedereen wat respect voor elkaars keuzes kan opbrengen zonder onmiddelijk in de aanval te vliegen.

Deel Deze Pagina