Juul: Ik bedoel niemand aan te vallen op hun keuzes ofzo, en heb eerlijk gezegd ook niet echt mijn best gedaan om te nuanceren ofzo. Ik vind het gewoon vreemd dat 'het niet uitmaakt wat voor voeding erin gaat' enzo. Zoals ik al zei: KV prima, anders zou ik het niet gebruikt hebben. BV nog beter. Mag toch? Ik weet, dat als ik nu stop met mijn fulltime gekolf, ik de rest van mijn leven vrouwen de borst zie geven en zal denken: Hij heeft het niet volledig gehad, ik heb het niet volledig gegeven. En daarom kolf ik door. T gaat hier niet om een waardeoordeel over moeders (in mijn geval dan) maar om een waardeoordeel over voeding. Als moeders daar een waardeoordeel over zichzelf uittrekken, kan ik daar niets aan doen en hadden ze (zoals Rozemarijke zegt) misschien beter een andere keus kunnen maken.
Voor mij maakt het juist wel uit wat voor voeding ik geef, ik hecht daar wel waarde aan. Er zitten voor mijn kinderen nu eenmaal grote gezondheidsvoordelen aan, en ik wil dat ze die voordelen krijgen. Daarnaast zitten er voor mij ook grote gezondheidsvoordelen aan, ik vind dat erg belangrijk. Ik bedoel, ik ben niet roomser dan de paus,maar het is zo´n makkelijke en goedkope manier om die voordelen aan je kind te geven, dus waarom zou ik dat niet doen?
Heb je echt helemaal gelijk in als je het mij vraagt ! Dus zolang je dat dus idd weet, dat gevoel hebt, en je kan lekker blijven doorkolven, vooral doen, en je doet het super !
Wat zijn dan de beperkingen? Wat offer je er dan mee op? Na 11 jaar borstvoeding voel ik me niet beperkt en nou ook niet bepaald iemand die dingen heeft moeten opofferen. Het is toch heerlijk dat je op je werk recht hebt op extra pauzes? Ik zag de kolfpauzes als heel welkome rustmomenten in mijn hectische baan. Dat is geen tijd die je KWIJT bent, dat is tijd die je KRIJGT!
Het is niet voor iedereen makkelijker. En goedkoper? Hoeveel kv kun je kopen voor 400? Hoe lang doe je daarmee?
Kolven op mijn werk zie ik wel als beperking. Het kolven zelf niet, maar hetbegint al met het gesjouw 's ochtends. Ik vertrek met: 1 maxicosi met zoontje, 1 laptoptas, 1 handtas, 1 tas met spulletjes voor het KDV en dan de kolftas er nog bij. Dan heb je nog collega's die het niet normaal vinden. Hun probleem, denk je? Maar ze blijven wel steevast rond mijn kolftijden meetings inplannen. Ook al heb ik de tijden geblokkeerd in mijn Outlook. Daarnaast werk ik gedetacheerd. Mijn baas betaalt die uren door, maar die kan ik dus niet schrijven bij de klant. Ik werk 4 dagen per week. Ik houd met aftrek van 1 uur totaal kolven per dag 28 uur in een werkweek over. Daar zijn klanten niet blij mee, want die willen eigenlijk iemand voor voltijd en nemen bij wijze van compromis al iemand voor 32 uur aan. Maar goed, die uren schrijf ik niet op kosten van de klant, maar ik moet ze dus bij mijn baas schrijven. Die uren worden gerekend als non-billable, want je kunt ze niet doorberekenen. Bij je review wordt altijd gekeken naar de non-billable uren. Dit bestaat uit ziekte, idleness (dat je niet op een project bij een kant zit) en dus ook kolven. En daar wordt je op afgerekend. Niet eerlijk, klopt, maar wel de realiteit. Verder, waar was ik... Oja, het vervoeren van de melk... Bij de klant hebben ze geen vriesvakje, dus ik bewaar de koelelementen in het koeltasje, in de koelkast. Dan zijn ze 9 uur later nog wel koel, maar wel volledig ontdooit. Nu valt het nog mee, maar straks wordt het weer warmer. Lijkt me niet lekker om dan de melk te vervoeren. Ik ben ongeveer een half uur onderweg. Bij deze klant dan, en dan heb ik geluk, want vóór mijn zwangerschap had ik 1,5 uur reistijd (enkele reis). Verder.... Als ik een hele dag wel moet, naar een plek dat ik niet kan kolven... Hoe doe ik dat dat? Vandaag is zo'n dag. Gelukkig is het in de buurt, dus ik kom rond 2 uur en 6 uur naar huis om te voeden of te kolven (afhankelijk of hij al een flesje heeft gehad). Maar ik heb ook een keer gehad dat ik ergens heen ging, mijn kolfspulletjes had meegenomen en er was gewoon geen plek waar ik kon gaan zitten! En al helemaal geen plek waar ik de melk koel kon houden tot we weer naar huis gingen. De kleine meenemen is ook niet altijd een optie. Met kleding moet ik ook nog eens rekening houden. Ik had laatst een jurkje aan en kwam er achter dat ik dat hele ding omhoog moest doen om te voeden of kolven, omdat de hals niet laag genoeg kon. Goed dat ik daar thuis al achter was gekomen. Nu doe ik dat jurkje dus niet meer aan. Oh en wat denk je van de ongelukjes als je eens vergeten bent een compres in je bh te doen? Of die is verschoven? Ik moet trouwens ook met BH aan slapen, omdat ik anders in een kletsnat shirt/bed wakker wordt. Je zegt verder dat het makkelijker is dan kv? KV is een kwestie van poeder in het flesje, lauw water erbij, schudden en klaar. Moet ik doorgaan?
Meid; je MOET helemaal niks! Als jij alleen maar nadelen ervaart, dan ben je vrij om over te stappen op kunstvoeding. Ik heb al die nadelen die jij opnoemt nooit ervaren.
Waar dit topic niet over gaat (maar het is toch al jammerlijk ontspoord in een bv-/kv-strijd) maar wat ik nog wel even gezegd wil hebben, is dat ik niet alleen borstvoeding geef vanwege de gezondheidsvoordelen, maar dat ik het hebben van mijn kind aan mijn borst helemaal geweldig vind; het schept een ongelooflijk intieme band, de borst biedt troost en veiligheid en ik zelf kom er enorm door tot rust. Ik word er toch zo gelukkig van!
Ja klopt. Dat heb ik ook. Nee, ik ervaar dus niet alleen maar nadelen. Grappig dat je dat er dan ineens van maakt... Ik heb al meerdere keren gezegd dat die dingetjes die ik 'lastig' vind, het dubbel en dwars waard zijn. Ik stond van de week nog met stralende ogen tegen mijn zwangere buurvrouw te vertellen dat ik het goed vind dat zij ook bv gaat geven en dat ik haar daarin wil helpen, indien nodig, omdat ik het zo geweldig vind en het haar ook gun...
Ik vind het (nu) ook heerlijk. Met de melkzee in het begin moest Renske erg vechten tegen de stroom, voor ons beiden soms erg frustrerend... maar nu... oh, ik mag toch hopen dat ik dit nog heel lang mag blijven doen!!! We oefenen nu steeds flesje omdat ze op het kdv ook moet drinken zonder mij, maar als ik zelf thuis ben vind ik het helemaal niet leuk als ze uit het flesje drinkt (oeps, ik zou het mijn man moeten gunnen he, om haar te voeden...)
Zeg dat dan! Dit is wat men ervan maakt als je het zo stelt! Want nu som je alleen een lange lijst negativiteit op. Hier ook wel dingetjes gehad; maar die wogen niet op tegen de fijne voordelen.
Jammer dat dit topic ook weer verzandt in een discussie over 'wat beter is'; borst- of kunstvoeding Ik vind het overigens wel opvallend dat (de meeste?) borstvoedingsdames borstvoeding geven, omdat 'dat het beste voor de baby is'. Ik geef borstvoeding omdat ik dat makkelijker vind dan flesvoeding..
ik geef het omdat het het beste is, omdat het makkelijker is, omdat het gezellig is, omdat het troost biedt, omdat mijn zoontje er zo van geniet! niet alleen omdat het de beste voeding is. ik zou het voor geen goud willen missen! en ik weet zeker dat dat voor de andere bv mama's ook geldt. dit is geen discussie over wat beter is, kv of bv, want daar valt niet over te discussieren. bv is de beste voeding, punt. en oja, ik zie het ook niet als een prestatie dat ik nou bijna 11 maanden voed. sommige mensen zeggen, wauw, wat knap dat je het nog steeds volhoudt! nou zo zie ik het niet hoor! het gaat hier niet om vol houden, of tijd uitzitten. voor mij is het net zo gewoon als de luier verschonen. ik ga ook echt niet uit mezelf stoppen, kan dat niet over mijn hart verkrijgen al zou ik het willen. dan pak ik mijn zoon echt iets af wat hem dierbaar is. tuurlijk ben ik trots dat ik zo lang bv geef, je hoort het (helaas) ook niet vaak dat een baby langer bv krijgt. maar een prestatie, nee.
Als je uitgaat van een tientje per pak, (dat zijn de goedkopere), en een pak per week: 40 weken. Da's niet zo lang, want tot aan het jaar drinken ze meestal sowieso nog KV.... Dus BV is al snel goedkoper, ZEKER als je lang voedt Dat het niet voor iedereen gemakkelijker is, is absoluut waar. Er kunnen altijd problemen zich voordoen die het een ware klus maken om BV te geven. Maar dat is gelukkig niet hoe het bij de gemiddelde vrouw gaat Ik geef trouwens BV omdat ik het wel zo natuurlijk vind, ik het de beste (gezondste) keus vind voor m'n kind, ik de psychologische voordelen (hechting en intimiteit) graag heb voor m'n kind, ik het na de eerste 6-8 weken aanpoten (hyperlactatie en voeden met tepelhoedje) ook veel gemakkelijker vind. Ik heb de BV voor mezelf wisselend leuk en minder leuk ervaren. Maar dat lag niet zozeer aan de BV als wel aan alle problemen die er zijn geweest met Thirza, waardoor ze zich erg vastklampte aan mij en erg aan de BV hing. Als we een aantal dingen eerder op het spoor waren geweest, zou dat ws anders zijn gelopen en zou ik het voor mezelf ws ook anders ervaren hebben. Ik hoop bij een tweede kindje daarin te mogen herkansen
Dat heb ik ook al in verschillende berichten gezegd. Ik kan er ook niets aan doen als jij selectief leest! Daarnaast is mijn input hier bedoeld om ook eens een andere kant te belichten. Er zijn hier al genoeg dames die zweren bij bv. Ik wilde de balans herstellen en vooral inzicht geven in het feit dat het niet voor iedereen alleen maar happy happy joy joy is.
Even anders verwoord: BV is pas goedkoper wanneer je langer dan 40 weken, dat is 9 maanden, volledig bv geeft.... Maar de meesten beginnen toch wel rond de 6 maanden met bijvoeding en wanneer gaan de meesten een flesvoeding vervangen door iets anders? Een boterham over eigen bordje eten? In die periode verbruik je ook niet meer een pak kv per week, neem ik aan...