Hallo Linda / Ilse, Beetje rare titel misschien, maar denk toch dat de vraag hier hoort (zo niet, mijn excuses dan). Mijn zoontje van 6 maanden wil geen flesje meer. Hij krijgt al 6 maanden volledige borstvoeding wat heel goed loopt. Zo heel af en toe kreeg hij een flesje BV, omdat ik weg moest bijvoorbeeld, of eens vroeg naar bed wilde bijvoorbeeld. Dit kwam niet zo heel vaak voor, denk gemiddeld 1x in de 4 weken ofzo. Ging altijd goed, dronk al die flessen leeg. In januari ben ik een keer ziek geworden en ging die avond vroeg naar bed omdat ik niet meer op mijn benen kon staan. We hadden voeding uit de vriezer gehaald en langzaam laten ontdooien. Mijn man zou dan de laatste voeding overnemen. Hij kwam om half 12 naar boven met een overstuur hongerig kind, die absoluut geen fles wilde. Dus toch maar weer aan de borst gehangen, waar hij gretig aan dronk en vervolgens heerlijk in slaap viel. En sindsdien wil hij geen flesje meer. Gisteren was ik met een vriendin en mijn oudste in Ballorig. Mijn man zou de 12 uur voeding overnemen. Hij heeft er een half uur over gedaan om 100 ml naar binnen te krijgen, verschillende spenen en voedingshoudingen geprobeerd maar Mika wilde niet drinken. 's Middags had ik een klein beetje gekolfd en probeerden we weer een flesje. Mika wilde dat dus absoluut niet en schreeuwde net zolang totdat hij aan de borst lag. Sinds enkele weken krijgt hij ook af en toe diksap, maar dat wil hij ook niet. Groente en fruit net zo min (hij duwt de groente en fruithap steeds uit zijn mond met zijn tong). Zijn speentje wil hij ook al weken niet meer, hij pakt nu zijn duim, of onze vingers, of zijn eigen vingers. Ik vrees dat hij gewoon een flesweigeraar is nu. Ik ben nog niet van plan om de BV op te geven, maar zou wel graag eens wat langer achtereen weg willen, dus dat iemand anders hem een flesje BV kan geven. Of als er iets met mij mocht gebeuren (ziekte oid) dan moet hij gewoon uit een flesje kunnen drinken. Aanstaande zaterdag hebben we eigenlijk een personeelsfeest van 20 uur tot 1 uur. Maar ik vrees dat ik dus niet meekan, tenzij we al om 22 uur weer thuis zijn (tijd voor de laatste voeding). Heb jij nog een supertip voor ons? En dan bedoel ik niet de tip "laten huilen want als hij honger heeft pakt hij de fles wel" want daar geloof ik niet in. Zou het ook kunnen komen van doorkomende tandjes? Hij heeft sinds vorige week 1 tand en zijn wang is al enkele dagen vuurrood. Kwijlen doet hij al maanden, en alles in zijn mond stoppen ook. Ik maak me best zorgen om het feit dat hij geen flesje wil. Nogmaals, ik ben niet van plan om binnenkort te stoppen met de BV, maar ik wil wel dat hij òòk uit een flesje drinkt. Ik hoop dat je me kunt helpen! groetjes, Tanya
Hoi Tanya, Ook dit is een veel voorkomend probleem. Het komt zelfs voor bij baby's die vanaf het begin met regelmaat de fles bij krijgen. Het geeft maar weer aan hoezeer baby's van nature voor de borst kiezen. Tja, wat doe je eraan. In het verleden heb ik allerlei flessen aangeraden, maar mijn ervaring ermee is dat wat je ook probeert, soms niets werkt. Er is een brest-bottle nurser, die eruit ziet als een borst, maar zelfs die willen baby's niet. Je houdt ze niet zomaar voorde gek. Mijn advies is: probeer het regelmatig uit, zodat hij gaat accepteren dat die fles er gewoon bij hoort. Wil het echt niet en je bent in de buurt: dan maar de borst. Ben je er niet, dan vind ik die 100 ml in een half uur zo gek nog niet. Hij krijgt er niks van en zal de fles uiteindelijk accepteren. Wat je ook kunt proberen is hem uit een bekertje te laten drinken. Veel succes! Linda
Hoi Linda, Bedankt voor je (snelle) advies! Op het CB hadden ze tegen me gezegd vandaag dat ik hem maar honger moest laten lijden dan, dan zou hij vanzelf de fles wel nemen. Ik vind dit alleen maar cru en ga dit zeer zeker niet uitproberen!