wanneer aanleggen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door dushi85, 8 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dushi85

dushi85 Actief lid

23 aug 2009
    354
    0
    0
    Hallo,

Mijn zoontje is geboren op 9 februari en ik geef hem vanaf het begin borstvoeding. Ik maak hem om de 4 uur wakker overdag ALS hij slaapt. Hij heeft opzich wel voldoende zware plas en poepluiers maar soms lijkt het echt alsof hij alleen maar wilt drinken terwijl hij pas gekregen heeft. Hij schudt dan steeds met zijn hoofdje en brengt zijn handje naar zijn mondje. K leg hem dan aan maar op een gegeven moment gaat dat zo'n zeer doen!! Ik zie er dan heel erg tegenop om hem nog aan te moeten leggen.Kan het ook zijn dat hij alleen maar zuigbehoefte heeft? Als ik hem aanleg als ie zo onrustig is valt hij soort van sabbelend aan mijn borst in slaap (k hou er erg pijnlijke tepels aan over). Weet dan ook niet zeker of hij wel wat binnengekregen heeft.
    Hij drinkt ook weleens maar heel eventjes, 10 minuutjes ofzo. Kan ik dit dan zien als een volledige voeding en kan ik hem dan weer na 4 uur geven als hij er niet eerder om vraagt? Of toch eerder aanbieden omdat dit kort was?
    Soms weet ik gewoon niet wanneer ik hem moet aanleggen.

Kunnen wij hem bijv voordat we gaan slapen flesvoeding geven zodat hij goed doorslaapt snachts?

Ik hoop dat je wat kunt met deze reeks van opsommingen haha

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,
    Om hierbij goed advies te kunnen geven moet ik eigenlijk weten hoe hard je baby groeit. Is dat krapjes, dan kan het wijzen op weinig moedermelk. Groeit hij juist heel hard dan is dat dus niet het geval en moet je het misschien meer zien als onrust (meestal door darmkrampjes). Daarbij willen baby's erg graag zuigen, maar dit hoeft niet per se aan de borst. Je zegt ook dat hij dan soms alleen maar sabbelt; dus honger heeft hij niet.
    Een onrustige baby heeft ook erg veel behoefte aan nabijheid van papa of mama.

Als je kindje goed is gegroeid hoef je hem dus niet meer wakker te maken na 4 uur zoals je nu doet. Hij kan dan rustig wat langere pauzes op sommige momenten van de dag maken en in de avonduurtjes juist wat vaker willen drinken. Dit is allemaal goed. Het enige wat balangrijk is is:
    - groeit hij goed
    - plast en poept hij goed
    - zijn jullie er tevereden mee

Je kunt beter je tepel niet als fopspeen laten gebruiken. Als je het gevoel hebt dat hij alleen wil zuigen en nabijheid wil, geef hem dan je pink of een fopspeen. Het is erg belangrijk dat je tepels heel blijven.

Een voeding van 10 minuten kan prima zijn. Ook hiervoor geldt weer: groeit hij goed? Dan is er niks aan de hand.

Of je hem voor de nacht flesvoeding kunt geven?
    Alles kan, maar of het je borstvoeding ten goede komt weet ik niet. Het is heel vanzelfsprekend dat baby's in de begintijd nog af en toe moeten drinken 's nachts. Eigenlijk heeft de natuur het zo geregeld dat ze met regelmaat een klein beetje moeten drinken, net als bij ander zoogdieren. Als je hem kunstvoeding geeft zal hij misschien iets langer doorslapen omdat het zwaarder te verteren is, maar tegelijkertijd moet je dan ook nog kolven om je voeding niet te laten teruglopen. Wat een gedoe.
    Als je als ouders kunt accepteren dat een baby in de beginweken nog één of twee keer per nacht komt, en daar geen issue van maakt, is het voorbij voordat je het weet.

Om wat meer vertrouwen is je borstvoeding te krijgen kun je ook een lactatiekundige uit je omgeving raadplegen. Zij kan met je kijken of er ergens een probleem speelt of dat het alleen wat normale opstartproblemen zijn. Meestal heeft ze daar nog allerlei tips voor en heb je er daana meer vertrouwen in.
    De ziektekostenverzekeraar vergoed vaak lactatiekundige hulp.

Heel veel succes!

Linda

Deel Deze Pagina