Ervaringen 1 flesje kunstvoeding geven (borstvoeding afbouwen)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ange84, 3 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ange84

Ange84 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.398
    707
    113
    Vrouw
    Ambtenaar
    Noord-Brabant
    Dag dames,

Ik heb een dochtertje van 8 weken en geef borstvoeding op verzoek. Esmée komt nog zo'n 8 keer per dag voor een voeding, om de 2 tot 4 uur. Over een aantal weken ga ik weer aan het werk en daarom wil ik heel langzaam gaan afbouwen met bv door 1 voeding per week te vervangen voor kunstvoeding. De ochtend en avondvoeding wil ik er iig zo lang mogelijk in houden.

Nu zijn we vannacht begonnen met het geven van 1 flesje kunstvoeding. Mijn man heeft deze gegeven, zodat ik lekker kon blijven liggen vannacht. Ik lees en hoor echter allemaal horrorverhalen dat je de melkproductie op deze manier in gevaar brengt en het kan zijn dat ik straks te weinig melk heb en de bv dus sneller afgebouwd heb dan ik eigenlijk zou willen. Kan dat echt gebeuren door in eerste instantie maar 1 voeding te vervangen voor kunstvoeding? Stel ze gaat straks een keer doorslapen en de nachtvoeding komt te vervallen, dat brengt je productie toch ook niet in gevaar? Of wel? Wat zijn jullie ervaringen?

Mijn borsten stonden vanochtend bij de eerste ochtendvoeding op springen. Na het voeden heb ik ze afgekolfd.

2. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Ja bv loopt terug na het geven van andere voeding

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je gaat afbouwen dan gaan je borsten minder melk maken. Dat is namelijk het hele idee achter afbouwen!

Maar als je gaat werken en niet wilt kolven hoef je natuurlijk in principe alleen maar de voedingen af te bouwen die onder werktijd vallen. Dat zijn er meestal maar een stuk of twee. Dus als je met afbouwen begint, vervang dan als eerste een voeding die onder werktijd valt.
    I.v.m. met het stabiel houden van je productie is het minder geslaagd om je nachtvoedingen te vervangen door kunstvoeding (voor een keertje om te slapen kan wel natuurlijk). In de nacht zijn de prolactinespiegels in je bloed veel hoger. Prolactine is het hormoon dat er voor zorgt dat je melk maakt. Je ziet ook vaak een dipje als baby's gaan doorslapen. Dat regelen ze dan wel weer, door overdag even wat vaker te komen, of door toch tussendoor weer eens om een nachtvoeding te vragen.

Als je niet te snel wilt afbouwen, maak dan vooral de flessen niet te groot. Op deze leeftijd is iets van 100cc vaak echt zat als ze verder gewoon op verzoek mogen drinken. Probeer gekolfde melk te geven als je de spanning wegkolft, met daarna een beetje kunstvoeding.

Overigens, op deze leeftijd zijn 8 a 10 voedingen heel normaal.

4. Ange84

Ange84 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.398
    707
    113
    Vrouw
    Ambtenaar
    Noord-Brabant
    Dank voor jullie reacties! Snap dat een mindere melkproductie het idee van afbouwen is ;) Ik ben alleen bang dat het afbouwen TE snel gaat. Goede tip van de nachtvoeding erin houden ivm prolactine. Vannacht heeft ze om 3.00u maar 40cc kunstvoeding gedronken (had flesje met 90 gemaakt) en om 6.00u borstvoeding gehad. Mijn borsten stonden zo strak dat ik de rest heb afgekolfd.

Wat betreft aantal voedingen: ik word zo onzeker van die dames uit mijn omgeving die maar 5 a 6 voedingen geven. Ach ja, mijn meisje zal het wel nodig hebben.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier dronk ze rond 3 maanden 7x, met 5 maanden 10x en nu 5-6x.
    Laat je niet onzeker maken, je kindje geeft wel aan wat ze nodig heeft.

6. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had nog 6 a 7 voedingen met 9 weken. Inderdaad gewoon de nachten nog houden hoor en de voedingen afbouwen overdag op de tijden dat je niet thuis ben. Ik heb ook 2 voedingen afgebouwd omdat ik a.s week weer moet beginnen. Ik zou eers, als je per x 1 borst geeft, de 2de fles doen zodat ze s morgens en die er na je borsten goed leeg heeft... maar dan nog.. je borsten zullen op spanning komen! Probeer beetje weg te nemen als t echt nodig is maar niet te veel kolven want is wel de bedoeling dat t minderd natuurlijk! Je merkt vanzelf wel of ze meer gaat drinken per keer uit de fles en gaan de voedingen mindere, was hier in elk geval zo. Mijn zoontje zit nu op 6 voedingen waarvan 2 flesjes 180/6.

De bv blijft voldoende!

Deel Deze Pagina