Borstvoedingsproblemen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Wachtende, 9 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Beste lactatiedeskundige,

Mijn dochter is nu ruim 3 maanden oud. Ik werk sinds 2 weken weer.
    Ik werk op een operatiekamer waar het kolven niet echt makkelijk is.
    Het lukt me nu om drie keer te kolven, echter haal ik maar 2 voedingen eruit...ze krijgt er drie in die tijd. Bij elke keer dat ik kolf komt er minder uit.
    Binnenkort heb ik weer 24 uurs diensten en ik ben bang dat ik echt niet genoeg kan kolven om mijn productie op peil te houden en voorraad te houden.

Aan de rechterkant heb ik ook cystes in mijn borst. De productie is altijd minder geweest aan die kant. Ik heb daar ook regelmatig ontstekingen zitten.

Ook heb ik sinds ik begon met borstvoeding een heel naar gevoel tijdens de voeding/kolven. Ik krijg een heel opgejaagd gevoel, misselijk en duizelig. het gaat iets beter als ik vooraf wat eet. Gaat dit nog over? dit maakt het namelijk erg moeilijk om door te gaan aangezien ze door de reflux 8-10 voedingen per dag wil.

Hebben jullie tips voor mij?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

starten met werken en de druk en spanning die dat met zich meebrengt kunnen zorgen dat je productie achteruit gaat.
    Fijn dat je vaak kunt kolven, liever 3 keer per dag dan 2 keer.
    Kijk of je op de dagen dat je thuis bent zo vaak mogelijk kunt aanleggen, dat stimuleert je productie.
    Ook kun je op je thuisdagen, na de eerste ochtendvoeding nog nakolven, zo bouw je extra voorraad op voor je werkdagen.

Vervelend dat je ontstekingen hebt in die borst. Zorg dat ze daar goed aanhapt en leg je dochter aan in verschillende houdingen zodat die borst goed geleegd wordt.

Het gevoel dat je beschrijft past niet zozeer bij het hormoon oxytocine, dat zou juist een loom gevoel moeten geven.
    Ik zou het even met je huisarts bespreken, het kan namelijk zo zijn dat je schildklier wat ontregeld is ( komt vaker voor na een zwangerschap). De gevoelens die jij beschrijft zouden daarbij kunnen passen. Succes!

Mirjam

Deel Deze Pagina