baby drinkt steeds 1 borst per keer

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by happysunshine, Apr 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. happysunshine

Jul 19, 2012
    69
    0
    0
    Mijn dochter van bijna 2 weken (1 week en 6 dagen) drinkt steeds per voeding aan 1 borst. Ik leg haar goed aan en ze drinkt snel en krachtig (tijd verschilt nog wel eens van 15 min. naar 25 min.) en is daarna voldaan en slaapt als een roosje.
    Ik probeer wel steeds de andere borst nog aan te bieden en ook met een pauze er tussen, maar dat wil ze eigenlijk dan niet meer.
    Is het erg dat ze steeds dus steeds 1 borst per keer drinkt ipv allebei per keer?

Ze kwam de eerste week goed aan, maar de tweede week wat minder. Nu heb ik wel paar dagen last gehad van een verstopte melkklier en dat is nu weer over gelukkig. Zou het daar mee te maken hebben gehad dat ze minder is aangekomen? Omdat ik zelf niet lekker in orde was (ik was rillerig en had iets verhoging)?

Ze was gister nog niet op haar geboortegewicht (ze moet dan nog 100 gram aankomen), maar er was gister een verpleegkundige van het consultatiebureau hier en die zei dat ze met borstvoeding er wel 3 weken over mogen doen om op hun geboortegewicht te komen (ik las zelf overal op internet 2 weken).

Het maakt me een beetje onzeker. Vandaag krijg ik een weegschaal en ga ik het zelf controleren.

Graag uw advies over de borstvoeding en over het gewicht.
    Alvast bedankt!

2. happysunshine

Jul 19, 2012
    69
    0
    0
    Nog even een aanvulling: ik heb wel veel melk want er komt meteen al melk uit en vaak loopt de andere borst dan ook al.. ook zie je de melk langs haar mondje soms.

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

1 borst per keer is voldoende vanaf week 2.
    Als ik het zo lees heb jij behoorlijk veel melk, het zou zo kunnen zijn dat je kindje met name voormelk drinkt en wat minder achtermelk.
    Je kunt proberen om voor het voeden een toeschietreflex op te wekken door met je handen je borst te masseren. Die eerste melk laat je weglopen in een doek/hydrofielluier. Daarna leg je haar aan. Het is nu belangrijk dat ze 1 borst goed leeg drinkt, dus zolang ze effectief drinkt mag ze aan die borst blijven.
    Bij een volgende voeding herhaal je dit bij de andere borst.
    Poept en plast ze goed?
    Is ze tevreden? Inderdaad zeggen we meestal 2 weken om terug te komen op geboortegewicht, maar 3 weken kan ook.
    Ga niet te vaak wegen, dat maakt je onnodig onzeker. In keer per 3 dagen is voldoende.
    Als je meer vragen hebt kun je een lactatiekundige bij jou in de buurt om advies vragen en eventuele mee laten kijken.
    Succes!

Mirjam

4. happysunshine

Jul 19, 2012
    69
    0
    0
    Bedankt voor uw antwoord.
    Ze drinkt nu een stuk langer en soms ook per keer aan 2 borsten. Op dag 17 was ze over haar geboortegewicht heen dus het gaat nu goed. Ik was een beetje onzeker, maar dat is nu voorbij. Ze plast en poept erg goed en ze slaapt ook goed.
    Dus ga er nu vanuit dat de borstvoeding goed gaat.
    Zal het proberen om de voorste melk te laten lopen, bedankt voor de tip!

5. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Fijn dat ze langer drinkt nu.
    Succes en bij twijfel ga je nog eens wegen op het consultatie bureau.

Mirjam

6. happysunshine

Jul 19, 2012
    69
    0
    0
    ik heb zelf een weegschaal en weeg haar om de 3 dagen,maar ze komt nu goed aan gelukkig!

Share This Page