Hoe zorg je ervoor dat je baby meer drinkt en hierdoor minder vaak komt op een dag?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mamaa1987, 3 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaa1987

mamaa1987 Lid

4 mrt 2012
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Saskia of Mirjam,

Mijn dochter van 4,5 maand drinkt regelmatig om de 2 - 2,5 uur. Ik ben daarom begonnen met een fruithapje en overdag zit ze nu netjes op de 3 - 3,5 uur.

Ze sliep eerder door, en na een paar maand kwam ze 1x in de nacht. Alleen sinds een paar weken komt ze om 23.00, om 02.00 of 03.00, om 06.00 of 07.00 uur. Ik lig zelf vaak om 22.00 op bed, en ze komt nog voor mijn wekker, dus ik moet er nu 3x per nacht uit. Als ik de volgende dag moet werken, kan dit best vermoeiend zijn.

Ik kreeg van het consulatiebureau de tip om dan op de dagen dat ik werk door de oppas een hogere hoeveelheid melk te geven dan dat ze bij mij drinkt, dit zal ze dan overnemen op de dagen dat ik er ben. En mijn lichaam pakt dit dan automatisch op.

Volgens hun hoort een baby van deze leeftijd meer te drinken dan 120 ml per keer. Minstens 200 ml. Maar volgens mij regelt zich dat heel anders met borstvoeding en ik ben nu verward.

Wat is jullie advies? Ik geef haar nu al een fruithapje en een groentehapje, maar wil liever niet aan de pap beginnen of johannes broodpitmeel (was ook een advies).

Maar lost dit wel het probleem op van in de nacht? Wat is jullie advies hierin?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groetjes Larissa

2. mamaa1987

mamaa1987 Lid

4 mrt 2012
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Kan er ook een reactie gegeven worden?

Alvast bedankt.

Groetjes

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

sorry, blijkbaar is je vraag even blijven liggen.

Je kunt je kind niet dwingen om minder vaak en meer per keer te drinken, dat regelt je kindje zelf aan de borst.
    Je kunt een baby die borstvoeding krijgt niet vergelijken met een baby die kunstvoeding krijgt. Die drinken op deze leeftijd inderdaad veel minder flessen met een veel grotere hoeveelheid per keer. Borstgevoede kinderen kinderen drinken vaker en minder in hoeveelheid per keer. Dat is eigenlijk zoals het past bij de grootte van de maag van een baby, en zoals de natuur het regelt. Door vaker wat minder te drinken blijft de suikerspiegel op niveau en dat is goed voor de (hersen) ontwikkeling.
    Nachtvoedingen horen daarbij. En ja, dat is pittig en heel intensief! Daar kan ik niets meer en niets minder over zeggen.
    Of bijvoeding het oplost in maar de vraag, bijvoeding is zoals het woord het al zegt "bij" voeding, de calorieën komen nu echt nog uit de melk. Het is inderdaad nog te vroeg om aan pap te beginnen, en johannesbroodpitmeel zorgt alleen maar voor een verdikking, dat bevat geen calorieën.
    Ik verwijs je nog naar een stuk informatie op borstvoeding.com, misschien heb je daar wat aan:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Samen slapen - Doorslapen en borstvoeding

Veel succes en bij meer vragen horen we het wel.

Deel Deze Pagina