Borstvoedingsschema afbouwen naar de 6 maanden toe

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by BZD, Jul 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BZD

BZD Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    1,059
    166
    63
    Female
    Paraveterinair
    Hoi Heidi,

Mijn "eigen" lk is in juli/augustus slecht bereikbaar en nu is het juist zo dat ik de komende 1,5 maand de BV wil gaan afbouwen.
    We gaan nml in september emigreren en mijn huurkolf blijft in NL. Dan zou het fijn zijn weer wat makkelijker op pad te gaan en niet te hoeven voeden dan wel kolven. .
    Maar hoe gaat dat dat afbouwen?
    Hij (die nu 4,5 naad is)krijgt nu 5 voedingen om:
    6:00
    10:00
    14:30
    18:00 a 18:30
    22:30 a 23:00 (half slapend)

Vooral de eerste en de laatste voeding drinkt hij lang en veel. Daar waar hij normaal in 15 min beide borsten leegdrinkt, doet hij die voedingen wel 15-20 min per borst.

Kan je ook afbouwen en alleen de avond en ochtendvoeding blijven geven? Snappen je borsten dat zeg maar? En als je dan een keer zo'n voeding alsnog overslaat, krijg je dan alsnog stuwing?

Ik hoop dat je me kunt helpen.
    Alvast bedankt!

Groetjes

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Afbouwen gaat als volgt: je start met een voeding, bij voorkeur laat op de middag, die vervang je door een kunstvoeding. Je slaat dan het kolven of voeden over. Let goed op je borsten: krijg je vervelende spanning of stuwing, dan kolf je alleen de spanning af, dus niet helemaal leeg. De volgende voeding geef je gewoon weer, evt bied je iets eerder aan als dat helpt met je stuwing.
    Na een dag of 3 tot 5 merken de meeste vrouwen dat de spanning niet meer optreedt: dit wil zeggen dat je lichaam heeft opgepikt dat de voeding niet meer op dit moment gegeven hoeft.

Nu kun je een volgende voeding afbouwen: Ik zou de voeding die er voor zit nog in stand laten en dus de voeding van 10:00 uur vervangen. JE gaat op dezelfde manier te werk.
    Merk je dat het goed gaat, dan stop je met de voeding van 14:30 uur.

Nu ben je overdag al "voedingvrij" Je kunt kiezen of je nu de late of ochtend voeding weglaat. Soms gaat het heel snel en bouwt je lichaam af, soms ook blijven deze voedingen in stand en kun je ze geven zolang je wilt. Sla je ze dan een keer over, dan verwacht ik wel stuwing inderdaad...

Als je de tijd hebt, is het handig als je tussen de voedingen afbouwen een paar dagen laat. Bouw een voeding per week af bijvoorbeeld. Of bouw er twee af en laat er een rustweek tussen, zodat je lichaam goed kan wennen aan het nieuwe evenwicht en je kindje rustig went aan overgang naar andere voeding.

Veel succes! Waar gaan jullie naar toe?
    Succes met emigreren!

3. BZD

BZD Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    1,059
    166
    63
    Female
    Paraveterinair
    Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Vandaag kunstveiling gekocht, ben heel benieuwd hoe hij her gaat vinden.

We gaan naar Spanje, omgeving van Altea. Heel veel zin in!

Share This Page