Borstvoedingsverdriet...

Discussion in 'Kraamtijd' started by moontje2008, Jul 13, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Helaas is het weer mis..

Ik wil het nog steeds heel graag, maar ga morgen met mijn kraamhulp praten in hoeverre dit goed voor mijn meisje is..

Het aanleggen lukt me niet en ze begint dan onttroostbaar te krijssen.. ze zuigt niet goed door... mijn meis is 3 weekjes te vroeg en nog zo klein, ze heeft alle rust nodig om aan te sterken en nu heeft ze alleen maar stress.. ze krijgt deze voedingsmiddelen ook binnen als ik kolf en haar de fles geef... ik heb melk zat..

ja, het klinkt nu alsof ik opgeef, misschien doe ik dat ook wel, maar So what.. wat is belangrijker borstvoeding of het welzijn en de rust van mijn kindje? Mijn kraamhulp is er nog 3 dagen, ik zou nu dus in deze 3 dagen nog succes moeten hebben met het aanleggen met het tepelhoedje en dan ook nog zonder.. valt dit te doen en voelt het dan wel goed als ik er straks alleen voor sta?

zo moeilijk dit..

x

2. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Lieve meid,

Als eerste wil ik je van harte feliciteren met de geboorte van je dochter!

Als tweede wil ik je graag adviseren zo snel mogelijk een lactatiekundige te contacteren!

Als derde wil ik je de tip geven eens een kijkje te nemen op Borstvoedingsforum.nl :: Index . Hierop zijn veel vrouwen, waaronder vele vrijwilligers en lactatiekundigen actief.

Heel veel succes en sterkte!

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    En dan? Kan die mij wel het gevoel geven dat borstvoeding bij mij past?

Ik heb 8 maanden stress gehad door mijn hoge bloeddruk, vervolgens beval ik (te vroeg) en is het eerste wat ze zeggen "wat is er met dat beentje" en blijkt mijn kleine meid haar knie uit de kom te hebben.. dat beeld vergeet ik nooit meer.. ze hebben niet eens gezegd dat het een meisje was.. moest dat zelf vragen..

En nu.. ik geniet niet van mijn meid, ik leef van voeding tot voeding en voel me diepongelukkig als ze zo loopt te krijssen omdat ze niet aan de borst wilt.. ik ga kapot van de stress en mijn meis ook...

x

4. kahrin

kahrin Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,020
    0
    0
    Je moet doen waar jij gelukkig van wordt, als jij ongelukkig wordt van de borstvoeding, tja, dan is er maar 1 oplossing..........stoppen.

Ik heb 5 maanden bv MET tepelhoedje gegeven. Mijn dochter pakte niet goed, hoe goed ik ook mijn best deed en kreeg gelijk kloven zonder tepelhoedje. MET tepelhoedje dronk ze goed, dus heb het gewoon al die maanden gebruikt, ideaal.........

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Als je een fijner gevoel hebt (lees meer rust) met de fles, zou ik zeker de fles gaan geven! Bij mij was de bv de eerste 3 weken echt aanpoten, inderdaad de eerste week om de 3 uur wakker maken, en na die week liet ik haar max 4 uur slapen.
    Het wakker maken is echt nodig, want hoe minder energie erin gaat, hoe minder er uit komt snap je?
    En voor de productie is het ook echt nodig!
    Dat er meer voordelen aan de fles zitten zoals merleq zegt, vind ik helemaal NIET. Ik vond het super makkelijk dat ik overal met Sterre naartoe kon, het enige waar ik aan moest denken was een schone luier meenemen. Niet of er een magnetron was, ik hoefde niet met die voeding te slepen, niet steeds flessen af te wassen. Gewoon een luier mee, en als het voedingstijd was lekker even op een terrasje neerploffen, lekker ijstheetje erbij en voeden maar :)
    Ik heb tot 5,5 maand volledig bv gegeven, helaas had ik zo'n overproductie dat ik steeds borstontsteking kreeg, en ben toen maar gestopt op advies van de ha. Maar ik vind het nu maar lastig met die flessen. Ook als ze 'snachts wakker werd en moest huilen, deed ik haar 5 minuten aan de borst voor troost, en dan sliep ze weer, nu moet ik helemaal naar beneden, water opwarmen, melk erbij, voelen of het niet te warm is, pfff wat een gedoe.
    En bv blijft het beste voor je kindje, anders zou er wel nutrilon oid uit je borsten komen :D

6. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Het voelt nu niet goed omdat het niet goed gaat, vandaar het advies om een lk in te schakelen. Misschien komt er dan rust in de tent. Mocht het met deze hulp ook niet gaan, dan kan je altijd nog overgaan op flesvoeding. Dat maakt je geen slechte moeder, natuurlijk niet. Vaak gebeurt het echter dat moeders overgaan op kunstvoeding terwijl dit misschien voorkomen had kunnen worden met goede hulp. Geef bv een kans.

7. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

May 8, 2008
    4,332
    0
    0
    Ik krijg het idee dat jij met 'fles' bedoelt: kolven en BV uit de fles. Dat is m.i. een prima oplossing hoor! Zo krijgt je kindje toch BV binnen en geeft het jullie beiden minder stress.

En leven van voeding naar voeding heb ik de eerste weken/maanden ook gedaan. Volgens mij hoort dat er wel een beetje bij.

Succes ermee!

8. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    He meid,

Vervelend dat het niet zo wil lukken met de bv.

Maar denk ook aan jezelf he. Een gefrustreerde moeder en kind daar heb je niks aan.
    Maar wat is er op tegen om je melk af te kolven en het dan via een flesje te geven?
    Je kan dan later nog eens proberen om aan te leggen wanneer ze wat sterker is geworden. Vaak zie je dat het dan ineens wel lukt.
    Desnoods schakel je de lactatiekundige op dat moment in als je weer wilt gaan proberen aan te leggen.
    Je moet ook genieten van je kraamtijd. Die komt maar 1x voor (bij dit kindje dan) en kan je niet meer overdoen. Het is ook belangrijk dat je straks toch met een fijn gevoel er op terug kijkt.
    Vaak zie je ook dat beebs die te vroeg geboren worden gewoon moeite hebben met alles. Ze moeten al zoveel. Het blijven zuigen kost hun gewoon nog heel veel kracht.

Sterrkte en succes ermee. Je bent een kanjer!

9. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    moontje ik wil je niet ontmoedigen maar voor de eerste paar weken is het helaas leven van voeding to voeding.. het is toch iets dat moet wennen.. het is lang niet altijd makkelijk.. ik heb nadat de kraamhulp weg ging ook nog problemen gehad met het aanleggen en haar wakker houden tijdens het voeden.. heb ook vaak moedelose nachten gehad waar ik in paniek raakte omdat het maar niet lukt..

als je het niet ziet zitten om nog door te zetten dan moet je dat keuze maken.. hier vaak genoeg (vannacht weer) gedacht dat ik maar beter met de bv kan stoppen omdat ik dat getrek en geduw en gehuil enz zat ben terwijl ze kramp heeft.. en een wind moet laten..
    maar ik wil je wel zeggen dat vaak genoeg is het fijn haar te kunnen troosten met een borst.. wordt ze helemaal rustig van weer.

doe wat je hartje zegt.

10. Jeetje1aug

Jan 19, 2009
    46
    0
    0
    Eerlijk gezegd snap ik niet dat je kraamhulp of anders de verloskundige niet meteen een lactatiedeskundige heeft ingeschakeld. Dat is echt geen schande hoor, die dames weten er gewoon ontzettend veel van omdat ze alleen maar met borstvoeding bezig zijn. Ik heb een info avond van zo'n dame gehad en volgens haar kun je het best zo snel mogelijk aan de bel trekken. Desnoods eerst even bellen, telefonisch advies was (bij haar althans) gratis. Want nu zit je alleen maar frustraties te kweken en dat kan alleen maar tegenwerken. Heel veel sterkte, laat zo'n dame snel komen en stel voor jezelf een deadline: bijvoorbeeld als het zaterdag nog niet werkt, dan alleen nog de afgekolfde melk via de fles ofzo.

11. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    hallo dames!

Mijn kraamhulp geeft ook (al een jaar of 20) borstvoedingsavonden en is echt een super vrouw!

Vanmorgen heb ik huilend in haar armen gestaan en toen zei ze ook eerlijk dat ze niet had verwacht dat het ooit zou lukken zonder tepelhoedje, mijn tepels komen gewoon niet naar buiten.. en aangezien onze dochter een heerlijke trage drinker is was ze ook bang dat ze niet voldoende binnen kreeg via mijn borsten, zelf met een tepelhoedje komen ze amper naar buiten (mijn moeder en zus hebben hetzelfde probleem).

De combinatie ingetrokken tepel, trage drinker, te vroeg geboren en hele beentje in het gips maakt het gewoon te lastig.. ik zit wel met een inieminiemensje met een gipsen beentje dat niet al te veel belast mag worden..

Ze vond ook dat ik echt alles had geprobeerd en dat ze het zo moeilijk mee had dat ik zo verdrietig was en dat ze me met de dag er slechter uit vond zien.. ze was al van plan geweest om hierover met me te gaan praten, maar ik was haar dus voor. Ze stelde meteen voor om mijn gekolfde melk te gaan geven via een flesje, of het nou via een fles of een plastic hoedje gaat, het is en blijft borstvoeding..

Ik heb het met haar ook over de troostende functie van het borstvoeding geven, maar zij vind dat dat met gewoon knuffelen ook op hetzelfde neer komt..

We zien wel.. misschien lukt het ooit, misschien niet.. maar ik heb vanmiddag voor het eerst sinds de bevalling weer echt goed geslapen en kan weer een beetje lachen en genieten.. daarnaast vind mijn vriend het geweldig om haar te voeden..

het komt wel goed, maar ik vind wel dat veel mensen te makkelijk over borstvoeding denken en ik vind het ook jammer dat er nog zo veel mensen zijn die bv zo verheerlijken.. soms lukt het niet en dat is al moeilijk genoeg zonder dat anderen je het gevoel geven dat het het beste en mooiste gevoel op deze planeet is..

x

12. Tesske

Tesske VIP lid

Mar 24, 2009
    6,799
    0
    0
    Ik herken jou gevoel nog als de dag van gister..
    Hier (ook) een hele moeilijke zwangerschap en een dysmatuur kindje dat helemaal suf was van alle prednison.
    Ze had totaal geen kracht om te drinken en we moesten haar toch telkens aanleggen.. vond het zo erg om te zien dat ze dat kleine hoopje van amper 2, 5 kilo vast pakte om haar echt op mijn tepel te 'drukken' en dat meerdere keren achter elkaar zonder enig resultaat.
    Na ruim 3 weken dagelijks kolven en vingervoeden heb ik het opgegeven en ben ik gaan afkolven om haar de bv met de fles te geven en ik merkte dat ik toen pas echt ging genieten van haar en beter in mijn vel kwam te zitten.

Meid als het niet lukt dan lukt het niet.. succes en knuffel!

13. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Hier ook iemand die zo moe wordt van de borstvoeding.
    Mijn meisje is 6 weken te vroeg geboren en ze drinkt te weinig uit de borst. Dus ik moet steeds aanleggen, daarna nog een flesje afgekolfde melk geven en daarna kolven. Ben er bijna anderhalf uur mee zoet en dan na een uurtje komt ze weer...

Ik twijfel ook om over te gaan naar kv maar voor mijn gevoel voelt dat niet goed. Maar jij moet natuurlijk doen wat goed voelt voor jou... maar ik denk dat jij het ook eigelijk niet wil, anders had je geen advies gevraagd op het forum en was je gewoon overgestapt...

14. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    ik ben nu dolgelukkig! Bij mij werd het schuldgevoel een beetje aangepraat door alle sites over borstvoeding... ik was eigenlijk op zoek naar mensen die het ook meegemaakt hadden en me konden begrijpen..

Het kolven is nu echt een momentje voor mezelf geworden.. muziekje op en even niets doen.. ons meisje is nu veel minder aan het huilen en gaat steeds meer drinken, poepen en plassen...

Ik kan ook zo genieten als ik mijn vriend zo zie zitten met dat flesje, hij vindt het ook prettiger om te zien dat ze niet zo verdrietig en gefrustreerd is... want huilen kost energie, energie die ze nu beter kan gebruiken om te groeien.

nee, ik vind het goed zo en iedereen moet gewoon voor zichzelf bepalen hoe je hier mee omgaat... ik geef nog steeds mijn goede melk, maar gewoon op een andere manier..

x

15. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Goed zo meid. Ik ben blij dat het jullie nu rust geeft.

En idd het is wat je zelf zegt ze krijgt wel je melk! Heb je trouwens een goede kolf?

En wat ik al eerder zei als ze straks wat sterker is geworden en jullie wat meer in je vel en ritme zitten kan je het nog eens rustig proberen of het dan wel lukt.

16. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb van mijn ouders een hele mooie dubbele kolf gekregen.. mijn moeder weet precies waar ik het over heb, heb namelijk mijn geweldige tepels van haar georven en wij zijn alle 4 3 a 4 weken te vroeg geboren.. zij kent het probleem als geen ander!

Kolf is super!

x

17. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    Leusden
    heb je misschien de naam van de kolf voor mij?

ik vind het knap van je dat je deze beslissing heb genomen. ik 'sukkel'al weken lang tussen mijn gevoel en verstand..dus weet hoe het voelt om zo klote en verdrietig te zijn om de borstvoeding. zoveel mensen hebben mij geprobeerd mij te gerust te stellen met het idee van kv / afkolven en met fles geven maar toch hou ik het stug vol om door te gaan.. hoe lang weet ik niet want mjn lichaam trekt het niet.. maar kolven zou net zo pijnlijk zijn (ik heb fibromyalgie en een half uur 7 á 8 x per dag in een houding zitten is niet zo ideaal voor mij)

door jou en ander ervaringen kan ik uiteindelijk denk ik makkelijker zeggen oke ik kap ermee!!
    als ik een goede kolf voor redelijk prijs kan krijgen waar je niet al te lang mee moet zit en toch een goed hoeveelheid krijg dan zou ik eventueel denken aan afkolven.. ik moet toch gaan kolven als ik eenmaal gaan werk.. en heb me al bedacht dat ik misschien dan al stop.. ik weet het allemaal niet..

18. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb de medela mini elektric plus..dubbele pomp..
    mijn vader heeft er een op marktplaats gevonden even goed steriliseren en voila! Je kunt ze ook huren volgens mij...

Die van phillips moet nog beter zijn, maar ook een stuk duurder.

Mijn zus heeft ook fybromyalgie en is ook na een week of 6 gestart met kolven omdat ze het lichamelijk niet meer aan kon.
    Ik denk dat je er gewoon over moet praten met je man/vriend, vriendinnen, moeder.. ik merkte dat ik door erover te praten voor mezelf duidelijk kreeg wat ik wilde.. maar zorg er voor dat het je eigen beslissing is! jij voelt zelf wat het beste is voor je kind en jezelf, dat weet ik nu zelf ook!

succes!

x

19. 4days

4days Niet meer actief

Nee, maar als je de kans voor je kindje kleiner kunt maken is dat mooi meegenomen toch?
    En natuurlijk is bv het beste voor je kindje. Maar het moet ook niet ten koste gaan van alles. Als het je volledige energie opvreet en je niet meer van je kindje kunt genieten erdoor, dan kun je beter stoppen. En dan hoef je je ook zeker niet schuldig te voelen. Want er zijn ook dingen die belangrijker zijn dan bv, bijvoorbeeld leuke intieme momenten met je kindje hebben, en een goede band opbouwen.

20. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    Leusden
    moontje bedankt voor de kolf tip.
    ik ga even op zoek!

heeft je zus helemaal gestopt en op kv overgestapt of nog even met kolf geprobeerd?

Share This Page