De Medela mini elektric plus heb ik zelf ook gehad. Maar vond het een onding. Maakt veel herrie en bij mij liep er steeds melk in de motor. Ben er mee terug gegaan naar de winkel waar ik hem gehaald heb en die zeiden ook dat dit een kwaaltje is van die kolf dat er steeds melk in kan lopen. Ik raad deze kolf dus ook niet aan om tweederhands te kopen. Vanwege dat er dus melk in de motor kan lopen i.v.m. spruw overbrengen e.d. Volgens mij word deze kolf ook niet meer gemaakt. Wat een fijne kolf is is de swing van Medela. Is een tweefase kolf. Die doet dus ongeveer hetzelfde als je kindje. Eerst snel zuigen om het toeschieten te bevorderen en daarna gaat hij over op het langzame. Helaas is de swing er maar in een enkele kolf. Deze kolf is nog redelijk qua prijs. Dan heb je de PISA van Medela (Pump In Style Advanced). Dit is ook een hele fijne dubbele kolf met ook dat 2 fase systeem en zit in een handige rugtas met apart koeltasje met flesjes en koelelement. Deze kolf is wel prijzig nieuw (zo'n 295 euro). Maar ook goed tweederhands te kopen. De nieuwste van Medela is de Freestyle. Ook datzelfde 2 fase systeem met koeltasje enzo. Voordeel is dat je deze zonder accu kunt gebruiken en bijv. aan je riem of zo kan hangen. Is ook een kleine kolf, dubbel. Maar ontzettend prijzig nog. Ook tweederhands.
Maar dan geef je toch gewoon de fles met jouw melk erin? Lijkt me geen ramp..ze krijgt op die manier nog steeds jouw voedzame melk binnen!
zo... Wat een rust zo, eindelijk kan ik weer genieten.. Eefje komt nu zo om de 3 1/2 uur voor een flesje van zo'n 65cc.. gisteren was ik weer een beetje verdrietig omdat ze nog niet echt gegroeid is, maar volgens de voedvrouw komt dat door de borstvoeding.. ze kunnen een paar dagen op hetzelfde gewicht blijven en dan opeens schiet het omhoog.. Heb net weer voor de tv gekolfd, gelukkig is discovery channel 24 uur per dag beschikbaar.. Als eef huilt beginnen mijn borsten te lopen.. tenminste zo lijkt het.. En ergens ook een trots gevoel omdat ik nu al 140 cc kolf om de 4 uur.. volgens mij is dat best netjes op dag 6 toch? Vandaag zei de voedvrouw tegen mij dat ze mijn beslissing heel goed vond en dat de kans dat ik "normaal" borstvoeding had kunnen geven volgens haar zo goed als nihil was.. Die tepels van mij, wat moet je er mee? het is nu half 3 's nachts.. een bijzondere nacht.. 7 dagen terug was ik bezig met bevallen.. lig al de hele avond en nacht eraan terug te denken.. om 9 over 5 is ze een week oud.. wat gaat het toch snel.. ben behoorlijk emo, stom he? x
Meid super dat het nu zo goed gaat. En dat emo is ook heel normaal hoor. Ongelofelijk als je bedenkt dat je een week geleden nog met dikke buik zat en nu zoiets prachtigs op de wereld hebt gezet. En 140 cc op dag 6 is super joh. Dat drinkt ze nog niet eens zelf dus dan kan je ook lekker een voorraadje in gaan vriezen. BV kindjes groeien heel anders dan fv kinderen. Als je op www.borstvoeding.com kijkt dan kan je daar je eigen groeicurvce opinvullen die speciaal gemaakt is voor bv kindjes. Ook het forum www.borstvoedingsforum.nl is heel fijn. Kan je ook met al je vragen terecht. Geniet ze.
Gelukkig, je klinkt een stuk beter nu! Fijn dat je een eigen middenweg hebt gevonden waar je jezelf goed bij voelt, dat is het allerbelangrijkste! En wie weet heb je over een paar weken zin om het nog eens 'live' te proberen, en wie weet blijf je wel fulltime kolven en wie weet heb je het over een maand helemaal gehad en ga je KV geven. Nou ja, kijk gewoon hoe het loopt, maar vooral: maak je eigen bewuste en geen overhaaste keuze, dan zit het altijd goed! 140 cc nu al kolven is hartstikke goed! Hou wel in de gaten als je blijft kolven dat je het niet zover overstimuleerd dat je steeds harde plekken gaat krijgen. Of, als je later toch nog aan wilt gaan leggen dat je meisje je productie niet aankan! Nou ben ik al trots op mezelf dat ik al zo lang BV geef, maar fulltime kolven vind ik al helemaal knap! Super! Je meisje gaat vanzelf groeien hoor! Dat is helemaal niet zo gek nu ze nog zo jong is. En dat emo... tja, dat is voorlopig nog niet over hoor, haha! Heel veel succes verder, en vooral: geniet van Eefje!
Meid; als jij echt zoveel melk hebt en je wilt het graag, dan gaat het je zeker lukken, ook met die ingetrokken tepels! Er zijn ook dingetjes van Philips Avent die je tepel uittrekken, de Niplette. Hier: zw.vergiftiging, inleiding, zware bevalling, alsnog ks, baby 3 weken te vroeg geboren en 1 ingetrokken tepel, die vanzelf beter werd door het kolven. Heb een WEEK gekolfd en gefingerfeed en toen pakte hij de borst ineens wel. Hij was erg afgevallen de eerste dagen en ondanks zijn 3 weken te vroeg, zit hij nu bovenin de groeicurves. Wat een idote vroedvrouw die dat zei! De mijne zei juist: het gaat jou lukken, daar zorg ik voor! Dat deed ze en ze kreeg gelijk! Met de juiste hulp kom je er vaak wel. Zoek toch eens contact met een lactatiekundige! Ik vind het sowieso knap dat je fulltime kolft om haar je borstvoeding te geven. Ik haatte kolven, het deed me zo'n zeer! Dus: respect!
Ik heb dagen met tepelvormers rondgelopen maar dat hielp dus echt nul komma nul. Op het moment dat ik ze voorhad kwamen mijn tepels wel naar buiten maar zodra de tepelvormer eraf ging zakte mijn tepel als een puddinkje in elkaar. @ TS, meid zoals ik ook al in pb schreef..doe lekker waar jij je het best bij voelt. Jij bent mama van jou kindje, jij weet wat goed voor haar en voor jezelf is en jij alleen weet waar je je prettig bij voelt. Ook met een flesje krijgt ze borstvoeding binnen, en dat is toch waar het om gaat?
Dus is dat een reden om het maar niet te proberen? Die dingen zijn ervoor ontworpen, bij de een zullen ze werken en bij de ander niet. Het is maar een handreiking voor TS. Hier kreeg ik wel tepel door kolven, meer dan ik wou; hij lag er bijna af! Dat lijkt me ook niet de bedoeling van kolven en zal ook niet bij iedereen zo zijn.
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter! Naar he, als het maar niet wil lukken. Mijn meisje was 2 weken te vroeg en had niet de kracht om mijn tepel te kunnen pakken. Ook wij moesten haar wakker maken voor een (afgekolfd) flesje maar dan viel ze steeds weer in slaap. Ik heb haar op een gegeven moment gewoon iets langer laten slapen en daardoor dronk ze meer! Ik heb me zelf niet druk gemaakt over het feit of ik al dan niet borstvoeding gaf. Ik heb uiteindelijk 4 weken gekolfd en daarbij kreeg ze flesvoeding. Een goede combi vond ik. Hoe gaat het nu? > Haha, sorry, lees nu net dat je aan het kolven bent! Nou super toch. Logisch dat je emotioneel word van een 'mijlpaal'. Had ik ook, en heb ik nog steeds! Mijn kleine meid is al weer groot en de tijd gaat veel te snel. Van de week zat ze ruim een uur lekker bij me te niksen. Dat doet ze anders nooit. Toen heb ik ook even een paar traantje weggepinkt!
Je doet echt wat het beste is voor je kleintje! Borstvoeding is toch borstvoeding of ze het nu uit de fles of je borst krijgt? Het was heel duidelijk dat je het had gehad met het live voeden en niemand schiet iets op met een mama-in-de-stress. En wie weet als Eefje wat aangesterkt is kun je misschien (als je wil) proberen onder begeleiding van een lactatiekundige proberen haar weer live te voeden. Ik wens je verder een hele fijne kraamtijd toe en laat niemand (inclusief jezelf) je niet wijsmaken dat je geen borstvoeding geeft want dat doe je wel!
Verdriet niet echt... maar wel een beetje schuldig gevoel en heel jammer dat het niet werkt hier; Tien jaar terug heb ik een borstverkleining gehad, waardoor het zowieso de vraag was of het ging lukken ja of nee. Vanaf dag een van mijn zwangerschap heb ik slecht geslapen en ging daarom vrij uitgeput de bevalling in (ik sliep maximaal 1,5 uur achter elkaar met een totaal van 5 a 6 uur per nacht). Ik liep al onder controle ivm hoge bloeddruk. Met 39 weken en vijf dagen werd ik ingeleid en omdat ik geen ontsluiting kreeg, werd de kleine met een keizersnede gehaald. De borstvoeding kwam niet goed op gang en in het ziekenhuis werd ook begonnen met bijvoeding, omdat Esmae te veel afviel en te weinig bleek te plassen. Ik bleef wel de borst aanbieden, maar daarnaast kreeg ze dus extra. Het ging mij om de gezelligheid en ontspanning en het idee dat ze toch iets van de gezonde stoffen binnen zou krijgen. Maar ik was ook uitgeput van al die weken niet slapen. De wond begon te ontsteken en ook door de pijn die dit doet, vond ik het heel moeilijk om alles vol te houden. Om de borstvoeding op gang te krijgen was ik namelijk begonnen met; één borst aanbieden minimaal tien minuten goed drinken, dan flesvoeding en andere borst afkolven. Een tijdrovende klus die naast het fles voeden, minimaal een half uur duurde. Tijd die ik echt wel kon slapen. Het kolf-resultaat over een hele dag was net aan 15cc! Niet echt opschieten dus. 's Nachts sla ik al over om aan rust te komen. Nu blijkt dat Esmae overdag onwijs veel wakker is op moment en we daar maar druk mee zijn, schiet het kolven er erg bij in. We zijn nu bijna drie weken verder en ik denk er hard over om nu al af te bouwen, omdat het mij teveel energie kost, die ik momenteel niet heb. Ik ben erg moe, heb veel pijn en zit nog niet lekker in mijn vel. Met de lactatiekundige heb ik afgesproken om Esmae elke keer aan te leggen aan twee borsten en daarnaast de fles te geven. Maar de energie ontbreekt me en hoewel, als je het complete verhaal even doorneemt, dit best heel logisch is, voel ik me toch schuldig; heb ik mijn best wel gedaan??
hoi, ik had dit antwoord geschreven voor justme, omdat ik dacht dat zij de ts was.. oeps geen idee hoe dat kan. sorry Moontje, maar misschien heb jij er ook wat aan. ik heb nu helaas geen tijd meer om de rest van het topic te lezen. hoi justme ons kindje is het uiteindelijk niet gelukt aan de borst te drinken. hij is te vroeg geboren en kreeg via een sonde mijn borstvoeding. de bedoeling was dat hij het borstdrinken zou oppikken rond week 37, maar dat is nooit gelukt. als je een keizersnee hebt gehad krijgt je lichaam niet dezelfde signalen als wanneer je een vaginale bevalling hebt gehad en heb je sowieso meer moeite met het op gang krijgen van de bv. als tip zou ik je geven om een dubbelzijdige kolf te huren van medela, de symphony. als je wilt doorgaan met de bv. Omdat je nu de ene borst afkolft en de andere gestimuleerd wordt door het drinken van de baby, is er een kans dat die borst waar je kindje uit drinkt te weinig wordt aangespoord om melk te maken. Je kunt bv opbouwen door meer te gaan kolven. ik kolfde normaalgesproken 7 keer per dag, maar ook om op te hogen perioden 8-10 keer per dag, beide borsten tegelijkertijd. ik kreeg vanuit het ziekenhuis advies van een lactatiekundige. ik heb het uiteindelijk fulltime 4 maanden en parttime nog 1 maand volgehouden, in totaal dus 5 maanden. dat vond ik heel zwaar. Toen mijn zoontje namelijk 3 maanden oud was mocht hij naar huis en moesten we hem eerst de borst en daarna de fles aan bieden en daarna moest ik kolven. en dan kon ik eigenlijk weer van vooraf aan beginnen. Als mijn zoontje niet te vroeg geboren was, dan was ik sneller overgestapt naar flesvoeding, omdat de noodzaak dan minder groot was. Je moet ook kunnen genieten van je kindje. Soms had ik geeneens de tijd om lekker met hem te spelen en te knuffelen, en dat is in mijn ogen ook niet goed voor je kindje. daarom ben ik uiteindelijk gestopt het met geven van bv, ik voelde me best schuldig dat ik ging stoppen met bv, maar als bv niet vanzelf gaat dan is het erg zwaar. succes
@justme1974: zit zo'n beetje in dezelfde situatie..... Heb dan wel niet zo'n "vermoeiende" zwangerschap en een keizersende achter de rug, maar heb ook jaren terug een borstverkleining gehad. Ik wist dan ook dat de kans er in zat dat het een combi FV en BV zou gaan worden of helemaal niet zou gaan lukken. Tijdens mijn bevalling had ik nogal wat bloed verloren (liter), waardoor ik na de bevalling super "slap" was (flauwvallen en constant duizelig). Omdat de BV niet goed op gang kreeg de kleine de borst en tegelijk de fles (via een soort slangetje langs mijn tepel) en na de voeding kolfde ik ook nog. Ik was dan ook meer dan een uur bezig met voeden. Kolven leverde de ene dag 50 en de andere 20cc, dus onduidelijk hoeveel ons meisje binnen kreeg. Helaas bleef ik zelf hartstikke flauw en omdat het allemaal nogal zwaar was voor mijn lichaam en te weinig opleverde ben ik met 2 weken met BV gestopt. Volgens mijn vlos, kraamverzorgende en lactatiedeskundige heb ik er echt alles aan gedaan, maar toch heb ik me een paar dagen goed waardeloos gevoeld. Vooral als de kleine naar mijn tepels zoekt springen de tranen nog wel eens in mijn ogen.... Na het stoppen met BV knapte ik wel direct op, flauwheid was met 3 dagen weg en ik kreeg weer energie!!! Ik ben nu echt aan het genieten van ons meisje!!! Ik kan je natuurlijk niet vertellen wat je moet doen, maar zo te lezen heb je absoluut je best gedaan!!! Ik denk dat je kindje weinig heeft aan een oververmoeide mama en daarnaast is het voor jou na je vermoeiende zwangerschap en bevalling tijd om echt te gaan genieten van je kindje! Ik hoop dat je snel weer en beetje opknapt. Succes met je keuze!
ik heb vanaf het begin flesvoeding gegeven en de mijne groeit als kool hoor. als jij het allemaal een te groot gedoe vind en je er niet lekker bij voelt, kap er dan mee! waarom blijven proberen als je echt niet geniet van deze tijd? je doet de eerste weken nooit meer over en voor je het weet is het echte hele kleine babygevoel eraf. en dan moet jij terugkijken op een periode vol gezeik over borstvoeding. het is allemaal al lastig zat zonder al dat gepluk aan zon kleintje. ik zou zeggen pak lekker flesje erbij en ga lekker genieten van die drinkmomentjes.
Die Medela hadden wij ook gehuurd inderdaad, wel een superding hoor! Ik ben inmiddels gestopt. Esmae kreeg spruw en mijn tepels deden zeer en dat was eigenlijk de welbekende "druppel". Prompt een week na het stoppen kreeg ik een rode plek op mijn borst, die pijn deed en het randje van de buitenkant tepel was wat stuk. AU! Nu dat weer. Nooit geen stuwing gehad of wat dan ook, dan dit weer. Ik ben als een gek aan het masseren geslagen en het lijkt iets te verbeteren. Wat een gedoe toch. Diep van binnen weet ik dat ik alles heb gedaan om het te laten slagen en toch vind ik het echt heel erg jammer. Er blijft iets knagen als; "wat als?" "Zat er toch meer in dan ik dacht???". Zeker ook omdat mijn borsten echt wel blijven lekken momenteel. Het loopt er spontaan uit. Ben nu een week gestopt. Maar het geeft ook rust. Zeker 's nachts, dan kan mijn partner het ook eens overnemen en kan ik doorslapen. Iets wat ik keihard nodig heb, aangezien ik tijdens mijn zwangerschap NIET heb kunnen slapen. Dat was zeker 8 maanden lang nachten van 1 tot 1,5 uur slapen en dan weer wakker. Bij elkaar sliep ik zo'n 4 a 5 uur per nacht. Aan het einde van de rit was ik echt gebroken.
Ik ging er altijd vanuit ik ga borstvoeding geven. Niet na denkende over dat het misschien niet zou lukken of ze het niet zou willen. Mijn dochter is met de vacuum gehaald en moest eerst bijkomen in de couveuse. Heeft een week op de kinderafdeling gelegen. Daar kreeg ik verschllende adviezen over de bv heel verwarrend. Ze kon ook niet gelijk aangelegd worde bij me. Ik heb vaak geprobeerd haar aan te leggen. Maar ze begon gewoon te huilen hysterisch. Soms zelfs al als ze mijn borst zag. Ze heet eenmaal een keer iets gedronken maar daarna nooit meer. Wel eens wat gehapt maar ze wilde gewoon niet. Geprobeerd met tepelhoedje maar het duurt haar te lang voor er wat komt. Ze had ook al een flesje gehad omdat ze toch moest drinken. Ook geprobeerd als ze nog niet te hngerig was (als ze honger heeft huilt ze tot ze het flesje krijgt en dan had proberen echt geen zin meer. Liggen, zitten niks hielp. Ik heb gekolfd dus ze heeft gelukkig nog wel wat van mijn voeding gehad. Al snel had ik nauwelijks wat. Nu heb ik helemaal geen voeding meer. Aan de ene kant ben ik er blij mee want dan hoef ik het niet meer te proberen wat steeds weer op een huilpartij uitkwam en frustratie waar we beiden niks aan hadden. Maar nu is het wel 100% zeker dat ik nooit geen borstvoeding kan geven aan mijn dochter, dat doet wel pijn Ik had het zo graag gewild. Als het teveel moeite en frustratie kost zou ik overstappen hoe graag je het ook wil. Ze zeiden ook tegen me beter de fles dan een gefrustreerde moeder en dochter. Nu kan ze lekker rustig drinken uit de fles welliswaar. Mocht ik ooit nog zwanger worden dan ga ik het zeker weer proberen. Wie weet wil dat kindje wel.
Heej moontje.. Voor een deel herken ik je verhaal.. In ieder geval t gevoel.. van t graag bv geven.. Onze zoon is na 41.4 week via keizersnee ter wereld gekomen. HIj verzet zich heftig tegen mn borst.. In t zh. hebben de verpleegkundigen ons ook wel geholpen ( wat ik vaak ervaarde als geknijp in mn boops) Vorige week zaterdag zijn we thuis gekomen.. niks in huis voor Gijs om te eten.. Toen de kraamhulp kwam is mn man een pot poedermelk gaan halen en heb ik mn ouders op pad gestuurd voor een kolf. Nu kolf ik en geef ik Gijs toch moedermelk.. Nu heb ik meestal 2 voedingen tekort, dus ben heel blij met de poedermelk.. Ik heb er vrede mee, hoewel ik graag had gewild dat t "gewoon" was gegaan.. Gijs lekker aan mn borst te laten drinken.. Nu ik t zo doe geeft t me rust. Ik kan Gijs toch moedermelk geven en voordeel voor papa is dat ook hij nu de fles kan geven.. ( Jammer dat ie nou net 's nachts door Gijs'gehuil heen slaapt..) In de cursus die ik heb gevolgd, lijkt t allemaal zo vanzelf sprekend.. Helaas zijn er weinig voorbeelden/situaties verteld waarbij t niet zo vanzelf sprekend gaat.. Ik ging er dus vanuit dat t "vanzelf" ook wel zou lukken.. Ik hoop dat je t verdriet om kunt zetten in een positief gevoel, dat t met kolven toch lukt om je dochter moedermelk te geven.. Hou je taai meis!!
Annemarie; hoe lang heb je het geprobeerd om Gijs aan de borst te krijgen? Het is nog niet te laat hoor; er zij wel meer verhalen bekend waarbij het tussen dag 10 en 14 nog lukt! En de melk heb je! Hier ook een ks en veel geknijp in mijn tepels en het nekje van mijn zoontje. Door verpleegkundigen met borstvoedingscertificaat notabene! Ook nog een lactatiekundige en een kraamhulp die het hebben geprobeerd. Totdat er op dag 7 een kraamhulp kwam met 35 jaar ervaring. Ze zette me goed neer, pakte de baby; hij zoog vacuum en liet pas na 40 minuten los! Zo kan het dus gaan met de juiste hulp!
Ik heb t de ziekenhuisperiode geprobeerd..(woensdagnacht op IC na de ks tot en met zaterdagochtend voor t naar huis gaan) Ik heb nu eigenlijk ook geen zin meer om er zelf mee te gaan klooien.. Mede door mijn flinke borstomvang vind ik het ook niet handig om Gijs goed "ervoor" te krijgen, laat staan echt aan te leggen..