Meid, je hebt je keuze gemaakt en je staat er achter, je voelt je er goed bij: lekker laten l*llen sommige mensen hier... (sorry, je klinkt me juist zo tevreden en ik kan er niet zo goed tegen als mensen dan zeggen dat je er niet genoeg aan gedaan zou hebben, pfffff.... ) Ik heb natuurlijk de ervaring nog niet, maar ik heb tegen iedereen gezegd: IK besluit hoe ver ik voor bv wil gaan en als ik er na 2 dagen klaar mee ben, dan het zij zo!
Hey meiden, ik vind het geven van BV echt een mooie ervaring. Echt een moment met mijn kindje, ze geniet er echt van..lekker dicht tegen mama aan en ze wordt er zo rustig van. Ik merk echt aan haar dat ze ervan geniet. Soms kolf ik wel eens en geef dan BV uit een flesje, maar merk aan haar gezichtje dat het puur drinken is en niet genieten.. BV wordt aan alle kanten gepromoot. Eigenlijk word je ermee doodgegooid... Ik kreeg handenvol folders, boekjes en weet ik veel wat allemaal. Ok, ik geef BV, maar zelfs ik irriteerde me er mateloos aan! Er wordt vaak niet gekeken naar de nadelen voor de MAMA! Want die zijn er zeker, merk ik nu! Elke keer die lekkende boobs dus ik blijf me omkleden (ze hoeft mijn tepel maar even los te laten en we zitten beiden onder de melk), gevoelige/pijnlijke tepels, borsten die vollopen en dus pijnlijk kunnen voelen, niet overal maar even de borst kunnen aanbieden... en ja, het gevoel een melkkoe te zijn, haha. Kijk, op zich allemaal geen grote rampen, maar kan me nu pas echt voorstellen dat vrouwen liever kiezen voor KV. Want besef wel: eenmaal kiezen voor BV...en je zit er toch wel min of meer aan vast, als je wilt stoppen kan dat niet zomaar cold turkey. Zolang ik kan probeer ik haar de borst te geven. Vind het een mooi moment van haar en mij. Zodra ik ga werken, ga ik kolven zodat mijn moeder haar mijn melk kan blijven geven. Hoe lang ik door wil gaan met BV? Nou, zeker niet een jaar ofzo. Dan ben ik het denk ik wel zat. En bang dat de kleine in mijn tepel bijt!!! 6 maanden vind ik mooi!
hier heb ik het tegen overgestelde pobleem. geef nu 7 en half maand borstvoeding wou ook al afbouwen met 6 maand, maar ze wil niks anders meer drinken alleen maar bij mij. heb van alles geprobeerd.
pff ik snap dit echt niet hoor. waarom tot in de eindeloosheid proberen proberen en nog een proberen tot je er zelf ellendig van wordt? je zegt zelf dat je er een slecht gevoel bij hebt je kindje krijst alles bij mekaar en ondertussen groeit het als kool en ga jij hier dalijk veel spijt van krijgen als je uiteindelijk toch op de fles overgaat. leuk hoor dat borstvoeding, als het werkt en als het goed gaat maar dat gekloot met kraamvrouwen snap ik echt niet. geniet nou van die tijd het gaat zo snel voorbij! ik heb nu een zoontje van 3 maandjes en al een tijdje is dat hele kleine baby-gevoel eraf. en ik kan terugkijken wetend dat ik daar optimaal mee bezig ben geweest. het is allemaal al ingewikkeld genoeg. die opmerkingen dat het het beste voor je kindje is hoeven ze bij mij ook niet mee aan te komen. als je een kindje hebt die makkelijk drinkt en tevreden is te krijgen met de borst dan geniet dat inderdaad de voorkeur maar wat is er zo goed aan voor zon pasgeboren kindje om wekenlang met een gefrustreerde moeder te zitten die er doorheen zit en zelf continu honger heeft en de boel bij mekaar krijst? borstvoeding is leuk hoor maar als je daarmee het genieten weghaalt en je kindje bovendien alles bij elkaar krijst en misschien met de fles wel gelukkig is, laat het dan! je hebt het geprobeerd, voelt je er niet zo fijn bij, geniet niet meer van haar en zij geniet hier duidelijk ook niet van. hoeveel meer wil je proberen? je kan stad en land aflopen voor de beste lactatiekundigen als je wil hoor maar je kan ook gewoon een flesje pakken en genieten van deze tijd met je pasgeboren kindje.
Ik vind bv geven ook niet zaligmakend hoor. Ik ben blij dat de kleine man er goed op groeit, en dat mijn productie vanaf het begin al prima is. Je hoort toch vaak dat nou juist dát een probleem is. Maar het feit dat ik er constant rekening mee moet houden, met visite, met weg gaan etc.. pff.. ik ben niet iemand die overal maar m'n t-shirt omhoog gooit, dus ben ik best gebonden aan huis. Daar komt bij dat het voeden het makkelijkst liggend gaat. Tja, ik kan natuurlijk niet overal maar gaan liggen! En afkolven gaat, ondanks de hoeveelheid melk, niet zo snel.. , dus daar heb ik ook niet altijd zin in. Soms denk ik stiekem toch wel na over afbouwen 8), zo ideaal vind ik het allemaal niet. Plus dat mijn borsten nu megagroot zijn, daar voel ik me eigenlijk ook niet zo prettig bij .
ik moet eerlijk zeggen dat ik dat bv gedoe maar helemaaaal niks vind. ik ben er dan ook mee gestopt..ten eerste omdat het dodvermoeiend is en net wat iemand hier al zei.. je moet het allemaal goed inplannen i.v.m visite e.d ten tweede werd ik er str*nt chagrijnig van elke keer als hij aan de borst moest het kon voor mij niet gauw genoeg voorbij zijn. en tjah dat isook niet echt wat je een prettig moment tussen moeder een zoon noemt. ik geef nu een flesje en dat drinkt ie ook prima
Ik denk er ook sterk aan om af te bouwen. Het ventje krijgt na elke voeding erge krampjes, doordat de tsr zo sterk is en ik veel melk heb. Echt heel zielig. Ik zie er steeds meer tegenop om hem te voeden, omdat ik weet dat hij daarna weer pijn heeft. Bovendien heb ik zelf steeds kloofjes, en dat doet enorm zeer, ik loop echt de pijn te verbijten. Mijn man zegt steeds dat ik het nog maar even moet aankijken, dat dit toch het beste is etc. Tja, zo voelt het nu dus niet ..
Dan kan je het beste de eerste melk afkolven. Kan ook met de hand. Ja, dat doet zeer ja! Ik heb ze ook gehad hoor, ondanks goed aanleggen. Ik heb een tijdje Medela Purelan tepelzalf gebruikt. Nu (4 maanden) heb ik nergens meer last van, er gaat natuurlijk ook steeds meer tijd tussen de voedingen zitten zodat je tepels kunnen helen.
Ik her ken het heel erg. Mijn meiden zijn 8 weken te vroeg geboren en ik ben meteen gaan kolven want bv is beter voor hun darmpjes. Het kolven gaat heel goed, en ze drinken zo ontzettend goed uit de fles! Nu "moet" ik gaan beginnen met aanleggen, maar ze zijn hier nog veel te zwak voor. Ze drinken in een half uur maar 15 ml, dan moeten ze de rest nog uit de fles...En met een tweeling zit je dan zo een uur of anderhalf... Alle quality time gaat dan verloren, want daarna zijn ze zo moe dat ze meteen slapen. Doordat het zoveel energie kost verslikken ze zich, krijgen ze ademdipjes en moeten ze weer langer in het zkh blijven. Ook kost het mij te veel energie. Alleen het kolven al is best pittig en dan ook nog zo lang aan de borst..poeh, ban helemaal kapot en maak me zorgen over hoe dat zo thuis moet.. We hebben nu besloten om gewoon de bv per fles te geven, dat is voor zowel mij als de meiden prettiger. MAar als je dat zegt kijken mensen je "vreemd" aan... en denk ik ook; ben ik nu een slechte moeder? MAar het belangrijkste is dat ze toch de voeding krijgen en of dat nu per fles is of direct uit de borst maakt toch niet uit... Denk aan je meisje en aan jezelf...als je je prettiger voelt om de fles te geven dan moet je dat den...enne...de kraamhulp mag niet zomaar besluiten dat de lactatiekundige komt hoor! Dat moet je zelf bepalen vindt ik..laat je niet pushen! Sterkte
ik geef ook bv met de fles, omdat het aanleggen pijnlijker is dan de hele bevalling was. (zo ongeveer ) maakt idd niet uit, raar hoor, dat mensen je daarvoor zo moeten aankijken.
Weet je wat mij altijd opvalt aan het hele borstvoedings-promotie-gedoe? Ze laten altijd kinderen van minimaal twee maanden oud zien, die lief en tevreden aan moeders borst drinken. Je ziet nooit een wanhopige moeder die tevergeefs probeert haar twee weken oude zoontje aan te laten happen terwijl hij spartelt, trappelt en krijst van de darmkrampjes. Je ziet nooit hoe die moeder de pijn van haar beschadigde tepels verbijt als haar kleintje net niet goed hapt en je ziet ook niet hoe ze 's nachts wakker wordt in een bed dat nat is van haar eigen melk omdat de Lilypadz weer eens losgelaten hebben. Toen ik dit aan mijn eerste kraamverzorgende zei moest ze lachen. "Als we de waarheid over borstvoeding vertellen dan wil niemand meer borstvoeding geven," zei ze. Ik ben er ook doorheen gegaan, door dat mensonterende 'dwingen' van de eerste dagen, de hel van kapotte tepels, de machteloze frustratie van een kind dat niet goed hapt, niet goed drinkt, de tepel weer uitspuugt en honger blijft houden. En ik heb geluk gehad denk ik, want inmiddels loopt de borstvoeding goed en mijn zoontje groeit er ook lekker op. En dat binnen vier weken... Toch had ik wel heel graag van tevoren geweten dat het gewoon onwijs moeilijk is om je kind zelf te voeden. Dat had mij denk ik een hoop twijfels en onzekerheid bespaard. Het is makkelijker om door te zetten als je weet dat heel veel anderen hetzelfde hebben meegemaakt. Ik wou dat ik van tevoren had geweten dat de folders, boeken en prachtige foto's maar een deel van het verhaal vertellen, het mooie deel. En dat de rest gewoon moeilijk, pijnlijk en frustrerend is. Maar dat dat erbij hoort en dat dat in de meeste gevallen al na een paar weken helemaal achter je ligt. Wat ik wil zeggen? Ik weet het niet. Meiden, kijk of je het vol kunt houden. Het blijft niet zo moeilijk als het nu is. En als je het niet meer trekt, als je niet meer van je kind kunt genieten omdat die klote-voedingen tussen jou en je kleintje in komen te staan, schakel dan gewoon over op flesvoeding. Je voelt zelf wel wat voor jou en je kindje het beste is. Vertrouw op je eigen gevoel. Liefs, Belle.
Ik was zo iemand die door de VK en kraamzorg een ware natuurtalent werd genoemd en mijn kleintje ook. De kraamzorg liet na de bevalling 1x zien hoe het aanleggen moest en sindsdien heb ik nooit meer hulp gehad. Het ging allemaal zo natuurlijk en vanzelf... Ook met de melkproductie ging het fantastisch. Geen kloven, geen pijn, niks. Niks te klagen.. En toch combineer ik BV nu met Nutrilon Omneo. Ik merk dat mijn baby zo veel last heeft van krampjes en moeilijke stoelgang. Pffff. Maar ik was zo bang gemaakt voor flesvoeding dat ik niet durfde te combineren. Gisteren ben ik toch begonnen met Nutrilon Omneo en serieus....ze is zoveel rustiger. Nu al veel minder kramp! Komt ook doordat ze aan de fles veeeeel rustiger drinkt dan aan mijn borst... (bij mij spuit de melk er vaak uit waardoor ze heel snel moet drinken, ook wanneer ik de druk eraf kolf blijft ze als een tierelier drinken) Tuurlijk geef ik ook nog steeds de borst, vind het een mooi moment van ons samen en ik zie dat mijn baby er echt van geniet. Maar het overgrote deel van mijn melk kolf ik en gooi het weg.. ja het is zonde. Maar ik kijk nu even zo negatief tegen mijn melk aan omdat het zulke krampen veroorzaakt bij mijn meisje dat ik nu liever de nadruk leg op Nutrilon. Maar het is heel dubbel...ik wil ook de BV niet helemaal opgeven. Dus ik combineer het.
Zijn jullie van te voren niet naar een BV voorlichtingsochtend/middag geweest? Ik ben naar 2 voorlichtingsochtenden van Borstvoeding Natuurlijk geweest en dar waren ze juist heel eerlijk over BV. Kloven, spruw, aanlegproblemen, alles kwam aan bod. Ik had zelfs even zoiets van 'pff.. wat wordt dat een gedoe, wil ik dit allemaal wel?'. Maar juist omdat ik dit van te voren wist had ik er geen rooskleurig beeld van en was ik voorbereid op eventuele problemen.
Tja, en vaak is dat het hele eieren eten. Borstvoeding is heel natuurlijk,maar niet vanzelf sprekend. De kennis van Borstvoeding is bij a.s. moeders erbarmelijk. Veel geld wordt uitgegeven aan kleding,kinderkamer,kinderwagen....noem maar op. Maar het allerbelangrijkste ,goede voeding voor je kind, een goede basis voor zijn/haar gezondheid wordt niet over nagedacht. Daarnaast is goede begeleiding, een ondersteunende partner, en motivatie heel belangrijk. Het ergste is eigenlijk dat heel veel problemen als kapotte tepels, spuitende melk, enz enz. heel vaak m.b.v. een goede coach te voorkomen zijn, vooral bij jonge onzekere moeders. Ik heb zelf na een vreselijke KS, op eigen kracht, mijn kind aan de borst gekregen, en dat viel niet mee. We hebben geen grote problemen gehad gelukkig, maar zonder mijn motivatie, was het niet gelukt. Ik vind juist helemaal niet dat er veel aan BV-promotie gedaan wordt bij vk´s en kraamzorg bureau´s. Gelukkig zijn er een paar goede verenigingen en websites waar je veel info kan terug vinden.
Wat ik gemerkt heb is dat ondanks de promotie, de begeleiding vaak slecht is in het ziekenhuis. Alleen dank zij mijn geweldige kraamverzorgster is Kyra op de derde dag weer terug aan de borst gegaan. Maar wat ik echt gemist heb tijdens de eerste weken/maanden van borstvoeding geven is iemand in mijn directe omgeving die redelijk recent borstvoeding heeft gegeven. Ik denk dat een 'boobie-buddy' heel wat verschil kan maken. Inmiddels geef ik Kyra al bijna weer een jaar bv, en ik denk dat als mijn zussen bv willen geven dat ik daar best een goede ondersteunende rol in kan vervullen mochten zij dit willen.
Bestaat dat? Wist ik niet eens.. Maar het gaat weer goed met Yasemin. Ik geef weer volop BV en ze heeft geen krampen meer. De krampen lagen meer aan het feit dat ik haar niet altijd liet boeren na elke voeding. Nu doe ik dat wel...en boeren dat ze doet!! En geen kramp meer.. Arm kind, zat gewoon vol lucht...
@ Belle, Ik had het niet beter kunnen zeggen ! Hier in het begin ook wat problemen met de BV. Milan wilde niet goed happen en kon daardoor geen melk binnen krijgen. Toen een tepelhoedje geprobeerd en dat ging eigenlijk heel goed. Na een paar dgn dronk hij niet goed, nou bleek dat hij niet genoeg kracht had om het begin te maken. Toen heb ik de eerste week vóór het voeden even gekolft zodat het op gang kwam. (nu niet meer nodig, hij hoeft maar naar me te kijken en ik loop leeg ) Het tepelhoedje gebruik ik wel nog steeds. Heb vaak geprobeerd om het zonder te doen, maar het lukt gewoon niet. En vind het eigenlijk wel goed zo. Hij drinkt goed, geen kans op tepelkloven en hij kan ook uit een flesje drinken, geen last van tepel/speen verwarring. Wat ik wel lastig vind met de BV is dat ik niet weet hoeveel hij binnenkrijgt. Dus als hij na een half uur weer huilt ga ik twijfelen of ik hem wel genoeg gegeven heb. Iemand die hier ook last van heeft?