Borstvoedingsverdriet...

Discussion in 'Kraamtijd' started by moontje2008, Jul 13, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Heel herkenbaar Suzie83, in het begin had ik graag gewild dat er een streep op mijn borsten zat waar ik het aantal cc aan af kon lezen. Maar dat ging naar verloop van tijd steeds minder worden. Bij twijfel legde ik aan, en toen ik zag hoe voldaan ze telkens was werd die onzekerheid steeds minder.

2. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Suzie 83: je kan altijd aanleggen, ook na een half uur. Als je kindje honger heeft hapt ie toch wel, anders niet. Zeker in de avonduren willen kindjes vaak clusteren: dan drinken ze heel vaak kleine beetjes (die melk is vetter omdat het korter in je borsten zit) en zo tanken ze zich vol voor de nacht. Dan kan je kindje goed ieder half uur willen drinken. Of ze regelen: dan willen ze je productie opkrikken omdat ze groeien en meer melk nodig hebben.

Ik heb niet alles gelezen maar wil nog het volgende vertellen van mezelf: ik had me ook totaal niet ingelezen in bv, de kraam zou het me wel leren. En moeilijk dat het ging. Na vier helse weken van pijn tijdens het drinken de lactatiekundige gebeld, die heeft het probleem verholpen. Het is zeker in het begin vaak moeilijk en afzien, maar zo de moeite waard als het lukt. Het heeft toch veel voordelen boven fv, zowel voor moeder als kind. Ook het warme en het knusse, dan lukt niet met een fles. Ik ben zelf pro-bv maar vind de fles een alternatief als het niet gaat met de bv. Zelf zou ik het graag zien dat iedereen bv op z'n minst een kans geeft na goede voorlichting. Zelf heb ik van de hele pro-bv cultuur weinig gemerkt. Ik word er zelf vaak op aangekeken dat ik bv geef en laat staan zo lang. Bv is vaak helaas toch de uitzondering.

3. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zie het hier al vaker staan, maar als het moeilijk gaat met de BV: zoek hulp!

Duitsland is wat dit betreft zo veel beter geregeld! In het ZH werd ik, na 1 dag zelf aanklooien, dag en nacht begeleid in het voeden en aanleggen, waardoor ik na 4 dagen m'n stuwing al achter de rug had en mijn kloofjes al bijna genezen! Ik had inderdaad ook totaal onvoorbereid gedacht dat BV vanzelf goed ging... en ik ben zo blij dat ik hulp heb gekregen! Even een paar extra handen en wat goede tips, en na een paar dagen ging het perfect!

Ik krijg ook nu nog een lactatiekundige vergoed van de verzekering, mocht ik dat nodig hebben!

Ik vind het heel jammer dat dit in Nederland zo minimaal geregeld is. Iedereen wil (vooral de overheid) dat je BV geeft omdat het beter is, maar vervolgens is er niet de hulp beschikbaar die je daarvoor nodig hebt!

Oh, en LadyRabbit, mijn hebamme (soort nazorg/kraamverzorgster/VK) zei dat het niet goed was om binnen korter dan 2 uur weer aan te leggen, omdat dan de "oude" melk met de nieuwere melk vermengt wordt in het maagje en daar kunnen ze krampjes van krijgen. Bij Julia kan ik er de klok op gelijk zetten: te vroeg (binnen 2 uur) weer voeden = krampjes na een uurtje. 's Avonds rek ik haar voedingstijden dus met een slokkie venkelthee uit een flesje (ook zo'n Duits foefje, maar het werkt super!).

Share This Page