borstvoedingsverdriet

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ireen, 14 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hallo meiden,

Mijn zoontje is ruim 5,5 maand oud en ik geef hem borstvoeding op verzoek. Sinds een week krijgt hij een banaantje en groente ala rapley (krijgt hij dus niet veel van binnen).

Sinds een paar dagen bijt hij mij. Tot bloedens toe (2 tandjes). Hierdoor kan ik hem echt niet meer voeden en als ik het probeer krijg ik niet eens een toeschietreflex omdat ik zo bang ben dat het weer gebeurt en dus heel gespannen zit te voeden.
    Omdat ik best wel een aantal maal geschreeuwd heb toen hij beet (vergeef me ik kon er echt niets aan doen) wilde hij zaterdag ook niet echt meer. Ik heb toen een electrische kolf gehuurd en ben aan het kolven geslagen.
    Mijn kindje is geen flesdrinker en op oppasdagen drinkt hij net genoeg om niet uit te drogen, rest haalt hij 's nachts in bij mama ;).
    We hebben nu wel een flesje gevonden waar hij redelijk uit drinkt, maar eigenlijk wil hij gewoon mijn borst.
    Doordat hij dagen niet goed gedronken heeft is mijn productie achteruit gegaan.

We geven nu dus de fles met afgeklofde melk, met heel veel moeite, maar ik heb het idee dat hij niet genoeg binnenkrijgt. Ik maakte me daar aan de borst echt nooit druk om, maar nu wel. Hij drinkt zo'n 100 tot 160 ml per keer, zo'n vijf keer per dag. Hij weegt ruim 8 kilo. Gisteravond heb ik hem slapend aan de borst gelegd en vannacht ook een keertje gevoed (en gebeten :(). Wel hele waardevolle momenten, al duurde het ruim tien minuten voor de toeschietreflex kwam. Overdag is dit geen optie, hij is dan veel te onrustig. Ook kolven om een toeschietreflex op te wekken en daarna aanleggen werkt niet.

Ik ben echt énorm verdrietig, kan het niet eens goed omschrijven. Het was mijn grote droom om een jaar of langer te voeden, of tot hij zelf niet meer wilde. Ik vind dit echt heeeel erg en als ik eraan denk (en dat is heel vaak) ga ik spontaan huilen. Mijn zoontje heeft duidelijk mamahonger en blijft happen bij mij. Hij is boos en ik durf hem echt niet aan te leggen. Ik probeer de andere aspecten van borstvoeding zoveel mogelijk te simuleren (huid-op-huidcontact, knuffelen, kroelen, bij mama liggen met een speentje etc) maar het is niet hetzelfde en dat voelt hij ook wel. Ik vind dit zó erg... het ging zo goed en we vonden het allebei heerlijk. Hij kon ook zo lekker lurken en dan tussentijds even loslaten en met zo'n grote, gulle lach geven, en dan weer verder drinken...

Ik heb trouwens griep wat ook neit echt helpt, zou ik anders ruiken dat hij mij bijt?

wat moet ik nu? Is dit tijdelijk?

In ieder geval even van me afgeschreven. Tips zijn natuurlijk welkom.

Groet van Ireen

2. Seth

Seth Niet meer actief

Hi,
    mijn dochter heeft tijdens het voeden ook een tijdje gehad dat ze echt beet....
    ik had een geluk ... ze had nog geen tandjes.......(al deed het wel echt zeer)

ik kreeg de tip van iemand.... om een ketting om te doen.. iets waarmee ze onder het voeden kon spelen....
    En dit hielp hier gelukkig....... het bijten was hier ook maar tijdelijk....
    (heb 9,5 mnd bv gegeven....)

Hopelijk helpt het bij jou ook....
    Succes...

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier is het tijd voor een eng woord 'rebirthen'...

Maar het is niet eng hoor, eigenlijk moeten jullie een dagje samen gaan regelen. Lekker samen in bad en bed, heel veel huid-op-huidcontact, veel borst aanbieden.

En dan is het zaak HEEL goed op te letten! Een drinkend kind kan namelijk niet bijten, het is te druk bezig met drinken, en bij het drinken ligt het tongetje over de ondertandjes heen...als je kind dan zou bijten, dan zou het zichzelf pijn doen.

Wat je dus moet doen is kijken, heel goed kijken. Zolang je kind actief en drinkt en slikt is er niets aan de hand. Zodra je kind daarmee klaar is en aan de sabbelfase begint is het ook bijttijd. Dan maak je je kind meteen los (dus voor het kan bijten) en zegt zachtjes iets van 'niet bijten he?' Wil je kindje dan nog borst, dan leg je opnieuw aan, maar weer meteen losmaken als er niet meer gedronken wordt.

Door de schok en het mindere drinken is je productie waarschijnlijk wat omlaag gegaan, dus het kan zin hebben om die dag echt vaak aan te leggen. Door je (bewuste/onbewuste) angst voor pijn kan het ook zijn dat je melk moeilijker toeschiet (en als een kindje te lang moet wachten op toeschietende melk kan het ook bijten), dus kolf eventueel heel kort voor, tot de melk toeschiet en leg dan aan.

Sterkte, want het voelt niet echt lekker!

4. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

Dirksmama: Ik kan niet anders dan samen in bed liggen want ben ziek, haha! Ik denk dat er wel wat in zit hoor, maar hij wil mijn borst niet meer pakken.

Inmiddels lactatiekundige IBCLC gebeld en zij adviseert zo door te gaan (kolven, huid op huidcontact, flesjes gekolfde melk). Zij denkt dat het komt omdat ik ziek ben en dus anders ruik en anders smaak. Tevens is mijn zoontje geschrokken van mijn reacties op zijn bijten.
    Zij adviseert de borst aan te gaan bieden als ik dat aandurf, en er anders maar even mee te wachten.

Nu heb ik mijn borst vandaag heel vaak aangeboden (niet opgedrongen) maar hij wil echt niet. Of hij sabbelt heel even, of hij bijt gelijk (maar niet zo hard deze keren). Flesje pakt hij vandaag redelijk. Ik ga wel zo door zo lang ik het volhoud (ben al de hele dag bezig met een ontevreden, huilerig kind en heb zelf rond de 39 graden koorts).

Nou, ik huil heel hard. Daar gaan onze mooie borstvoedingsmomenten :( Ik zit er echt helemaal doorheen.

5. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ach Ireentje, ik kan je helaas niet helpen, want ben zelf absoluut geen kenner... Geef je alleen een dikke knuffel en wens je veel beterschap. Sterkte, meissie!!

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ach meid, ik heb echt met je te doen hoor! Zou er ook helemaal kapot van zijn!
    Mijn zoontje is 7,5 maand en heeft nu pas twee tandjes en daarmee heeft hij mij laatst ook heel hard gebeten. Ik gilde, hij liet los, keek verbaasd en hapte gelijk weer toe en het ging gelukkig goed verder. Ik denk dat het kwam omdat hij honger had en ik eerst ging voeden. Nu geef ik vaak eerst eten en dan de borst en met avondeten andersom.

Ik wil je heel veel sterkte wensen!

7. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ja........ Ik kan er zo weinig aan doen....

Hij komt nog altijd 1, 2 of 3 keer per nacht. Ik heb een zware zwangerschap gehad en nu in totaal meer dan een jaar niet goed geslapen. Iedereen zei stap over op kunstvoeding dan kun je af en toe een nacht doorhalen maar ik wilde dit echt niet omdat ik zoooo graag borstvoeding wil geven. En nu doet ie dit....

Ik vind het echt vreselijk. Als het zo blijft dan ga ik proberen kunstvoeding te geven (vandaag even laten proeven maar hij lust het niet). Ik zie fulltime kolven niet zitten. Ik zou het doen als hij net geboren was en niet aan de borst kon drinken, maar om nu na een half jaar daaraan te beginnen... Mijn hart zegt ja maar ik moet nu ook eens aan mezelf denken en ik ben gewoon helemaal op.

Ik ben nu dus wel fulltime aan het kolven en op zich gaat dat wel aardig. Hij drinkt de flesjes nu ook aardig maar hij blijft ontevreden omdat hij bij mij wil drinken. Als ik de borst aanbied weigert hij of bijt hij. Ik kolf nog een week en als het dan niet verandert dan wil ik overstappen. Met pijn in mijn hart!

8. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

ik vind dit zo erg voor je.
    Ik kan je geen adviezen geven sorry.
    Alleen heel veel sterkte en vind t knap dat je kolft.
    Gewoon die Lactatiedeskundige raadplegen he en een lange adem houden he...

9. pippeloentje

pippeloentje Bekend lid

9 mei 2008
    983
    0
    0
    Ireen,
    ik kan je ook geen adviezen geven. Heb hier zelf geen ervaring mee. Maar idd knap dat je nog kolft en sterkte.
    Ik heb nog last van hormonen en zat net ook te huilen bij je verhaal!

10. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Die hormonen blijven nog wel even hoor blijkbaar! Want ik huil ook nog steeds haha...

Het medeleven helpt wel Dames, bedankt.

11. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ireen, ik begrijp je frustratie. Maar probeer een ding voor jezelf duidelijk te houden: Je wilt heel graag BV geven, dat kan nog steeds! Maar kijk naar je zoontje als je lieve kindje dat graag mamamelk wil en geef hem niet de schuld! Hij heeft je gebeten, maar dat was niet bewust tégen jouw. Hij wil je niet met opzet pijn doen. Besef dat hij het per ongeluk doet en niet je persoonlijk aanvalt. Hij wil ook niet dat je stopt. Hij doet het niet om te pesten. Iedere keer als je samen met hem bent, voel dan niet die boosheid naar hem toe, want dan kun je het niet loslaten. Houdt het kolven in ieder geval vol tot je weer beter bent en je beter voelt en probeer dan weer samen de borst. Als jij weer fit bent kun je er mentaal ook weer beter tegen en zal hij zich ook weer blijer voelen. Dikke kans dat het dan weer goed gaat.Rond deze leeftijd hebben wel meer kindjes dwars gedrag emt het drinken. Het komt wel goed.

12. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ah, bedankt voor de tip! Ik hou zeker nog even vol tot we beter zijn hoor!

Ik geef hem zeker niet de schuld, vind het juist heel erg voor hem en probeer hem zoveel mogelijk te troosten en tegemoet te komen aan zijn mamahonger...

13. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Ireen, geef het nog niet op! Zoals ik eerder hier heb geschreven, heeft ook mijn dochtertje een periode van >5 dagen achter de rug waarin ze niet bij mama wilde/kon drinken. Als ze mijn borst zag naderen keerde ze haar hoofdje al af. Jouw zoontje is in ieder geval nog geinteresseerd in bv. Ik heb ook alles gedaan wat lactatiedeskundigen aanraden: samen in bad, veel je borsten laten zien (ha), telkens blijven aanbieden, proberen al lopend te voeren, etc. Telkens wanneer ik haar afgekolfde melk gaf, liet ik ook mijn borsten zien. Op een avond, toen ze hongerig lag te wachten op haar flesje, hapte ze opeens weer goed toe en inmiddels gaat bv in de meeste houdingen weer goed. Mijn dochtertje had last van haar tandjes en het was alsof ze niet meer durfde te drinken omdat ze zelf bang was dat ze zou bijten (ik had nog niet eens echt AUW geroepen). Ze moest echt een nieuwe houding vinden bij het drinken. Mijn belangrijkste tip: als bv in een bepaalde houding goed gaat (in mijn geval liggend in bed), bouw van daaruit verder. Ga er desnoods telkens gewoon even bij liggen. Ik merk dat mijn dochtertje prima aanhapt wanneer zij horizontaal ligt en veel meer moeite heeft met 'rechtop' aanhappen. Wat ook helpt is wachten tot hij voldoende hongerig is en jouw borsten voldoende vol zitten: je hebt dan waarschijnlijk sneller een toeschietreflex en hij 'vergeet' te bijten. Geef 'm wat tijd om aan nieuwe posities te wennen, zodat jullie beiden meer zelfvertrouwen opbouwen.

14. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ha Bernie bedankt voor je reactie. Ik hou het nog even vol, maar het is wel moeilijk.

Hoewel ik helemaal geen fan ben van het CB heb ik net toch even gebeld (al wast maar om mijn hart te luchten) en zij denken dat Jens te weinig binnenkrijgt.

Ik heb hem nog nooit zo meegemaakt. Hij is ontzettend ontevreden. HIj drinkt meer melk dan ik kolf en ik kan het amper bijbenen (voorraad = op). Ik kolf nu elke twee uur en mijn borsten zijn leger dan leeg, zijn nog nooit zo slap geweest. Snap het niet want ik had altijd teveel melk. Zal wel door de griep komen.
    Ik zit wel veel bloot bij hem inderdaad, maar bied hem niet meer aan nu, want ik trek dat gebijt echt even niet en mama moet wel lief blijven natuurlijk.

Af en toe krijg ik zo'n lachje van: Ja mama jij kunt er ook niets aan doen, ik vind je wel lief hoor...

Kunstvoeding geprobeerd (om wat adem te krijgen, kolf wel door voorlopig maar mijn voorraad is op) maar dit lust hij niet... Heb ik weer. Ga het elke keer aanbieden, misschien wil hij op den duur wel.

Verder gaat hij vannacht een nachtje naar mijn moeder, zodat ik kan slapen, dat lijkt me ook wel okee voor mijn productie (vannacht elk uur eruit geweest en tussentijds liggen piekeren).

Gelukkig heb ik geen koorts meer en ik heb besloten om zo even te gaan wandelen, hoop dat dat gaat. Even andere omgeving, frisse neus en hopelijk wat minder emotioneel.

Hij heeft afgelopen week weinig gedronken, want hij was zelf ook niet echt lekker, misshien dat hij inhaalt nu?

Het helpt me wel, dat schrijven hier...

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Tjonge wat vervelend zeg. Mijn zoontje heeft mij ook een aantal keer gebeten en dat doet echt pijn. Ik ben elke keer acuut gestopt met de voeding, borst weer ingepakt en gezegd dat hij geen drinken krijgt als hij bijt. Niet dat hij dat snapt natuurlijk, maar na een keer of vier was het wel over.
    Misschien zou je een spray kunnen gebruiken die je toeschietreflex opwekt? Bij mij kwam het bijten waarschijnlijk doordat het niet snel genoeg op gang kwam naar meneer zijn zin. Hij was gewoon ongeduldig. En idd een ketting omdoen voor afleiding, werkt hier ook wel goed. Het zou toch echt jammer zijn als je nu moet stoppen omdat je zoontje blijft bijten. Succes in elk geval!

16. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Hee, Ireen hoe gaat het nu? Bedenk dat je een oplossing moet vinden die voor jullie allebei werkt. Of het nou KV of BV is, als jullie er gelukkig mee zijn , is het goed.
    Ik hoop dat de wandeling lekker was.
    veel liefs,

17. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Nou, t gaat nog steeds niet lekker. Hij wil geen borst.
    Hij wil heeeeel veel drinken, meer dan ik kolf. Van de stress maak ik geen melk meer en krijg ik ook geen toeschietreflex aan de kolf...
    Uiteindelijk heeft hij de kunstvoeding gedronken.
    Ik wil echt volhouden hoor, maar het geeft wel een beetje lucht dat hij nu kunstvoeding lust, zo zit er niet zo'n druk achter dat kolven en tja.... dan kolf ik zo weer 220 cc uit twee borsten (110 uit elke dus).

Hij is nu bij mijn moeder, met alle voorraad die er nog was (bijna niets) en kunstvoeding. Vind het niet goed maar er is even geen andere oplossing. Ik ben na een jaar slecht slapen echt aan mijn eind. Vandaag elke 2 uur gekolfd en heel veel stress gehad, Jens bleef huilen. HIj was na de kunstvoeding eindelijk weer tevreden en dat kon iedereen hier even goed gebruiken.

Ik denk dat ik nog even doorga met het kolven voor het geval hij weer bij mij gaat drinken.
    Zo niet, dan ga ik proberen om met 3 x kolven op een dag 2 voedingen borstvoeding te geven en krijgt hij de rest kunstvoeding. Deze beslissing doet me heel veel pijn maar er is hier de afgelopen tijd nogal wat gebeurd en ik kan echt niet fulltime gaan kolven nu, wil ik zelf nog een beetje lekker in mijn vel blijven zitten.

Zonde van al die mooie momenten... Ik vind het zo heerlijk en zo makkelijk, zo'n borstenkind :(... En zo lekker vertrouwd en knus ook...

18. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Nou weer even een update (ik schrijf het allemaal lekker van me af hier!)....

Gisteravond dronk hij kunstvoeding (gekolfde melk was nagenoeg op en hij ging bij mijn moeder slapen en is daar vandaag overdag om mama even adempauze te geven en ik wilde borstvoeding meegeven dus vandaar gister een flesje kunstvoeding) en bij mijn moeder thuis nog 2 flesjes borstvoeding vannacht. Ik had nog 1 potje in de vriezer, die is voor vanmiddag. Vanmorgen daar dus ook kunstvoeding gehad.

Ik heb heerlijk geslapen van 24 tot 8 uur en werd wakker met volle borsten!!!!! Dus om half negen 300 ml gekolfd en net weer 180.
    Ik denk echt dat door alle stress/griep/niet slapen/etc mijn borsten niet meer volliepen.

Ik ga nu dus door met kolven en probeer aan te leggen. Ben heel bang dat hij niet meer wil... Hij krijgt in ieder geval wel een deel mamamelk binnen en dat vind ik wel heel belangrijk en troost ook wel een klein beetje... Want laten we eerlijk zijn, alleen het beste is goed genoeg voor mijn heerlijke lieve kleine mannetje ;)

Ben nog steeds emotioneel maar ik probeer wel realistisch te kijken, en eigenlijk ben ik al tijden uitgeput (hij drinkt normaal om de 2 of 2,5 uur en een keer of 2, 3 in de nacht en wilde nooooooit een flesje). Ik denk dus dat het niet verkeerd is om iets flexibeler te zijn en af en toe een flesje kunstvoeding te geven omdat ik het anders niet meer bol kan werken. Als ik zo doorga als het afgelopen half jaar dan stort ik over een maand echt goed in en als ik iets 'makkelijker' word dan kan ik het misschien nog wel een paar maanden volhouden.

Maar goed, mijn grote wens is dat hij weer gewoon lekker bij mama aan de borst gaat drinken!

19. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Hoi Ireen. Wat fijn dat je zo goed hebt kunnen kolven en heel goed dat hij nu de fles wil, met KV of BV!
    Doe maar even rustig aan en wie weet wilde hij ook niet bij je drinken omdat je melk anders smaakt, of te langzaam, te weinig kwam. Dat is voor veel kinderen een reden om te bijten... Ik heb ook veel problemen gehad met BV en Luca, en heb het 11 maanden vol kunnen houden, maar het was bij ons soms wel een strijd... Heel veel sterkte en wie weet wil hij vanavond weer een slokje van mama.

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoi Ireen,

Hoe bied je de borst aan? Ben je dan wel ontspannen, eerlijk? Ze voelen het als je gespannen bent en de toeschietreflex komt dan ook minder snel. Zit je met je schouders omhoog, bovenarmen stijf van de spanning? Bijt je zowat op je lip?

Ik hoop dat je opgeknapt bent en dat de frisse neus halen lekker was!
    Lichamelijk niet in orde zijn is ook niet goed voor je productie. Als ik ongesteld ben (en dat ben ik heel erg hevig!) heb ik ook slappe zakjes, echt waardeloos!

Hoe gaat het met de Rapley? Ben je daar wel consequent mee of stond je hoofd er niet naar? Je denkt dat Jens honger heeft, dan zou ik hem lekker een broodkorst, stuk fruit of stukken groente aanbieden. Het klopt dat er in het begin heel weinig naar binnen gaat, maar daar komt eerder dan je denkt verandering in! En het mentaal lekker bezig zijn met dat gepruts met al die lekkere dingetjes die je in je mond kan stoppen is ook heel bevredigend!

Goed van je dat je kolft, in bv zitten toch betere stofjes in. Nu met deze kou en griep enzo is het belangrijk dat hij jouw goede antistoffen binnenkrijgt! Alleen lijkt kolven mij nog zwaarder dan de borst aanbieden; het is dubbelop werk en die fles afgekolfde melk moet je ook opwarmen 's nachts.
    Ik heb ook al een jaar niet doorgeslapen, moet er ook meerdere keren per nacht uit, nou ja; eigenlijk niet; hoef alleen maar m'n bed omhoog te trekken (lang leve auping) en mijn man haalt ons zoontje op, legt hem bij me en weer terug in zijn bedje, dat is zijn aandeel.

Ik hoop dat het je weer gaat lukken Jens aan de borst te krijgen.
    Succes!;)

Deel Deze Pagina