Borstvoedingsverlof Belgie

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sharon20, 23 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Dankje wel voor de info...inderdaad verhelderend...maare haar vervanging...of collega's die haar werk nu erbij aan het doen zijn moeten toch ook betaald worden? Dus hoe dan ook het kost de maatschapij toch extra geld?

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Vermoeiend....

3. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Dat weet ik niet. Dat verschilt van persoon tot persoon. Ik ben bijvoorbeeld niet vervangen. (is wel niet zo positief eigenlijk wat betreft onmisbaarheid :D). Mochten andere collega's mijn job overnemen, zouden die daar zeker niet extra voor betaald worden (is zo in het geval van een collega die zes weken na mij bevallen is).

Ik zou nooit doen wat de TS gedaan heeft, maar ja, ik doe dan weer andere dingen die een ander nooit zou doen... Ik denk dat ze ondertussen wel weet dat ze fout zat.

4. Anneke Panneke

14 jun 2006
    10
    0
    0
    Een vriendin van mij heeft krak hetzelfde gedaan. Ze is toen ook moeten langsgaan bij de arbeidsgeneesheer en die heeft haar enkel van achter zijn bureau bekeken en gevraagd hoe het ging met de borstvoeding en klaar was kees. Geen onderzoek of niets. Dus je moet je geen zorgen maken dat ze iets of wat gaan doen.
    En inderdaad, hier in België wordt borstvoedingsverlof niet vergoed, behalve als je tijdens je zwangerschap vroegtijdig van de werkvloer werd verwijdert. Dit wil zeggen bijvoorbeeld een verpleegster die niet meer mag werken vanaf 3 maand zwangerschap. Maar de laatste 6 weken van je zwangerschap dat je thuis moet blijven van je werk gaan wel af van je bevallingsverlof hier bij ons. Dus begrijp dat zo'n mensen die dus ten laatste 8 weken na hun bevalling weer aan de slag moeten, de wet misschien wat omzeilen. Maar dat is ieder zijn eigen mening. Mijn vriendin vertelde ook dat zo goed als iedereen dit doet op haar werk. Ze werkt ook als verpleegster. Dus als iedereen het doet, waar om zou je het dan ook niet doen. Maar inderdaad voor zo'n gevallen neem je volgens de letter van de wet dan beter ouderschapsverlof.

5. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Tsja, een moeder die flesvoeding geeft is nu eenmaal net zo graag bij haar kindje als iemand die borstvoeding geeft. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je dan probeert om wat langer bij je kindje te kunnen blijven.

6. randi

randi Niet meer actief

ik werk ook in het ziekenhuis en de moment dat ik zwanger was ben ik de week erop moeten stoppen met werken ( dus niet na 3 maand maar zodra je het weet moet je stoppen in het ziekenhuis) ik ben dan op de ziekenkas terecht gekomen met verplicht moederschapsrust, ontvangte 68% van mijn loon en heb 12 weken zwverlof erachteraan gehad, ze mogen niks in vermindering brengen van je zwverlof als je verplicht op moederschapsrust staat. en bv verlof kan in ons geval inderdaad perfect verlengd worden zonder dat er veel controle wordt opgedaan en inderdaad in de zorg zijn er veel dit dat ook doen maar dat wilt daarom niet zeggen dat het eerlijk is. bestaat zo'n spreekwoord van als iedereen in de vijver springt doe jij dat dan ook? en ik vind het spijtig dat ze der zo van moeten profiteren vooral omdat er zoveel andere opties hier zijn om langer thuis te blijven met hetzelfde loon verlies. en ts zal ondertussen inderdaad wel weten dat ze niet juist bezig is en wss ook dat ze nu nog gezellig een maandje gerust thuis kan zitten :)

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ach, ze wil nog een maand langer van haar kindje genieten. Lekker belangrijk :rolleyes:

8. dib

dib Fanatiek lid

11 sep 2007
    2.153
    1
    0
    Nederland
    Dat denk ik ook want er komen geen reacties van haar uit ;)

9. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    sorry dat ik nu pas antwoord. ik weet zelf ook wel dat het niet erg netjes is om te liegen. maar op het werk zeiden ze gewoon in het begin al neem maar gewoon borstvoedingsverlof ook al wisten ze toen niet of ik wel of niet borstvoeding gaf... ik heb 4 weken borstvoeding gegeven en ben toen moeten stoppen wegens kloven tot bloedens toe ed. ik heb me vanaf het begin ingesteld dat ik borstvoedingsverlof zou nemen en ook zou kunnen krijgen.... en dus altijd gedacht pas half februari te moeten gaan werken, als je dan ineens hoort dat je toch een maand eerder moet beginnen is dat heel vervelend! ik heb mijn zoontje nu een half dagje naar de creche gedaan en had het er erg moeilijk mee. ik weet zelf ook wel dat het niet netjes is om te liegen maar als ik zo een maand langer kon thuis blijven doe ik dat gewoon! dat de wetgeving in nl anders is dat kan best zijn.

maar goed, buiten het feit dat de helft me hier uitmaakt als leugenaar heb ik het netjes gespeeld en ouderschapsverlof opgenomen! voor de gene die me wel begrijpen: Bedankt voor jullie antwoorden! voor de anderen: denk een keer aan mijn verhalen als jullie een leugentje om bestwil doen! ik vind het zeer hypocriet om iemand uit te maken als leugenaar terwijl iedereen verdomd goed van hun eigen weet dat iedereen wel eens liegt....

10. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik heb alles trouwens nu eens terug gelezen en het borstvoedingsverlof dat ik had genomen was onbetaald dus dat ik steel van de maatschappij zou ik niet direct zeggen. het werk dat ik doe is aan de kassa en er is niemand die mij moet vervangen omdat het toch niet druk is. en voor de gene die zeggen ik wil ook een maand langer thuis blijven maar in NL kan dat niet: Verhuis naar belgie, daar kan het wel. ik vind het zeer vreemd dat er sommige zo slecht op reageren, is het niet normaal dat ik langer bij mijn kind wil blijven?

en stelen van de maatschappij: ik neem 1! maand onbetaald verlof. het is niet zo dat ik stop met werken en ga doppen (uitkering krijg) dat zou ik natuurlijk ook kunnen doen en krijg ik gewoon iedere maand 1100 euro in mijn handje geschoven...

aan jullie of ik de maatschappij bedrief of niet

nogmaals voor de mensen die het voor mij opnemen: bedankt, jullie begrijpen waar het om te doen is, niet om het geld maar om de tijd bij mijn zoontje

11. Anais

Anais Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.314
    1
    0
    Gérante
    limburg/Hasselt
  12. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity

Verhuizen naar Belgie? nee dank u...daar gebeuren me veeel te enge dingen met kids :rolleyes:

Onbetaald of niet...je vervanging moet toch betaald worden.

En Ja ik wil heeel graag maanden langer bij me dochter zijn...ze is mooier belangrijker dan welke baan dan ook. maarjah je heb een contract met je baas en het leven gaat door....vibd het reuze moeilijk om haat naar het kdv te brengen maarjah wat doe je er aanz? uitstellen wordt het nog moeilijker en ze heeft het er zelf reuze naar haar zin ;)

Enne het is maar een forum...jou mening tegen die van andere...en je bent zelf de gene die een beslissing neemt en de gevolgen ;)

geniet ze...ze groeien al zo hard :D

13. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    dat er enge dingen gebeuren, dat gebeurd overal... okeej, de laatste ervaring is wel heel eng. maar had evengoed in NL kunnen gebeuren, je hebt overal gekken rondlopen (waar ik liever niet aan denk)

dat het moeilijk is om hem achter te laten in een creche dat weet ik (jamie is al enkele halve dagjes op proef geweest)

en wat betreft de vervanging, die was bij mij niet nodig, en al had die wel nodig geweest dat wisten ze van te voren, had duidelijk laten weten dat we aan kinderen dachten... njah, tis iig opgelost.

dat ze groeien als kool hoef je mij niet te vertellen... heb net alle kleertjes van maat 50 - 56 en 62 verkocht :(

14. zicht

zicht Niet meer actief

Hoi Sharon!

ik ben een nederbelg ook woonachtig in Belgie.
    Trek je niks aan van die negatieve reacties. Sommige mensen zijn nou eenmaal kortzichtig!

In belgie werkt het nou eenmaal anders.

groetjes fon

15. zicht

zicht Niet meer actief

ik woon trouwens ook in Essen (ff off topic sorry)

16. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    (ik had wat anders getypt...maar weg gehaald....is de moeite niet :rolleyes: )

Deel Deze Pagina