Borstvoedingsvraagjes: pijn, onrustig drinken en wanneer starten met kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nell87, 16 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nell87

    Nell87 Actief lid

    24 dec 2014
    208
    132
    43
    NULL
    NULL
    Hi,
    Momenteel geef ik borstvoeding aan mijn 12 dagen oude dochter.
    Bij mijn eerste dochter is de borstvoeding mislukt dus ik ben ontzettend blij dat het tot nu toe goed gaat.

    Wel heb ik wat vragen:
    - tijdens de kraamweek gaf de kraamverzorgende aan dat de pijn bij borstvoeding geven af moet nemen. Nu is het wel afgenomen in vergelijking met de eerste week, maar t aanleggen blijft pijnlijk. Hoort dit? Wordt dit nog minder?

    - de kleine drinkt vaak heel actief, maar soms laat ze ook meermaals los en drinkt dan niet meer aan de borst. Is dit een teken van verzadiging? Of is de borst dan leeg? Na wat activeren drinkt ze wel weer wat maar meestal aan de andere borst. Het telkens vastpakken en loslaten begint momenteel wel te zorgen voor gevoelige tepels maar ik begreep van de kraamzorg dat de kleine de borst wel goed moet leegdrinken.

    - ik wilde starten met kolven zodat ik een voorrraadje kan opbouwen. Op welke momenten kan ik gaan kolven? Is dit 1x per dag? Of moet ik dit vaker doen?
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Smeer evt je tepels in met purelan. Dat hielp hier heel goed. Bij mij werd de pijn steeds minder en was na een week of 6 helemaal weg. Wel goed kijken of de hap groot genoeg is anders blijft t zeer doen. Evt een lactatiekundige een x mee laten kijken.
    Kolven hoeft nu nog niet hoor. Vanaf 4 a 6 weken begin je te oefenen met de fles maar dit hoeft dan geen hele voeding te zijn kan ook 30cc ofzo en dan de rest gewoon aan de borst. Als ik kolf kolf ik het liefst in de ochtend want dan ik heb ik de meeste voeding mijn zoon drinkt meestal maar 1 kant en de andere kant kolf ik dan. Als hij beide borsten wil dan kolf ik na een uur of 2 dubbelzijdig. O En nu ben je nog enorm aan het afstemmen als je nu vaak kolft stem je niet echt af op je kind o mdat je er extra voeding uit haalt dus ik zou niet meerdere keren per dag nu gaan kolven
     
  3. Nell87

    Nell87 Actief lid

    24 dec 2014
    208
    132
    43
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie.
    Ik smeer al na elke voeding met Purelan.
    Kolven zal ik over 2 weken starten en ik zal hopen dat de pijn minder gaat worden :)
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ik zou het niet bij hopen laten als het niet beter gaat.
    Dan toch echt een lactatiekundige inschakelen.
    Meestal is er met wat simpele aanwijzigingen al een heleboel te bereiken!
    :thumup:
    https://www.nvlborstvoeding.nl/

    Ik zou er overigens eerst voor zorgen dat je, voordat je begint met kolven, pijnloos kan voeden.
    Vaak heeft dit te maken met verkeerd aanleggen. Als je dan ook flesjes gaat geven, zal dat het aanleggen waarschijnlijk niet verbeteren.
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Bij mij blijft het pijnlijk tot ongeveer 2.5/3 weken. Om mezelf even op te laden af en toe, heb ik ook al heel vroeg wel eens wat gekolft (Dit was namelijk niet pijnlijk) dan meteen met de fles gegeven. Dat zou je eventueel ook alleen bij de pijnlijkste Borst kunnen doen, zodat je baby wel elke paar uur aan de borst blijft drinken
     
  6. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Kolven voor voorraad werd hier aangeraden na 6wkn. Je borstvoeding is aan het afstemmen op de behoefte van je kindje. Als me kolft denken je borsten dus dat ze meer moeten aanmaken en kun je overproductie in de hand helpen.
    Als je straks gaat kolven, in de ochtend is je productie het hoogste dus dan zou ik dan kolven na het drinken.

    Pijn aan je tepels: sowieso als je pijn houdt tijdens het drinken is dat nooit goed. Wat aanhappijn mag wel de eerste 2-3weken.
    W.b. De onrust: ik zou voor nu gewoon de tweede borst nog even aanbieden als ze onrustig is en kijken of ze aanhapt. Als ze verzadigd is zal ze die ook niet meer aanhappen.
     
  7. Nell87

    Nell87 Actief lid

    24 dec 2014
    208
    132
    43
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties.
    Het is met namen de aanhappijn. Als ze eenmaal drinkt zakt de pijn af.
    De kraamverzorgster was lactatiedeskundige geweest en vanuit haar veel tips en adviezen gehad. Ze hapt wel goed aan maar ik blijf er wel opletten aangezien ze soms half loslaat en dan zelf weer aanhapt.

    Gisteren is er iemand vanuit het consultatiebureau langs geweest. Zij adviseerde bij onrust de speen aan te bieden omdat ze denkt dat ze meer zuigbehoefte heeft dan dorst. Dit gaan we dan ook uitproberen.

    Kolven zal ik dan nog iets langer mee wachten.
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Wees alsjeblieft voorzichtig met het aannemen van adviezen van mensen van het cb.
    Die hebben vaak maar heel weinig kennis mbt borstvoeding.
    Er staan hier regelmatig topics mbt het cb waarbij velen van ons denken...????
    Onrust kan ook andere redenen hebben. Er is niets mis met een speen, maar heeft ze ook onderbouwd waarom ze dacht dat er meer zuigbehoefte is dan honger?
     
    Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  9. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Iets anders dan jouw omschrijving van onrust, maar mijn zoon begint met zijn beentjes te trappen en los te laten (soms ook huilen) als hij een boer moet laten. Even rechtop, boeren en dan drinkt hij weer prima.
    Ik zou ook aantal keer zuigen per slok aanhouden als maatstaf voor verzadigd heide en niet te veel op tijden letten. Soms slikt mijn zoon nauwelijks, dan is het zuigbehoefte.
    Wat betreft de pijn met aanleggen, bij mij werd het minder. Zolang de pijn na toeschietreflex wegtrekt, dat is wel belangrijk.

    Het kolven kun je even rustig uitproberen, tijd genoeg. Ik hou het volgende aan qua richtlijn. Geen wetenschap, maar meer mijn gevoel.
    Kolven voor extra productie kort en vaak, voor voorraad juist lang en weinig (max 1x pd)
    Niet kolven tijdens opbouw, stuwing en regeldagen.

    Zo heb ik het aangepakt in ieder geval.
     
  10. Nell87

    Nell87 Actief lid

    24 dec 2014
    208
    132
    43
    NULL
    NULL
    Sorry ik had niet gezien dat er nieuwe berichtjes waren.

    Cb dacht dit aangezien de kleine niet meer echt drinkt aan de borst en er alleen wat op sabbelt en meermaals los laat.
    We hebben de speen nu enkele malen geprobeerd en het helpt wel.
    Het constant vastpakken, loslaten en wat sabbelen maakt dat het pijnlijker werd.
    Dit is nu iets minder aan het worden.

    Bedankt voor de tip mbt het boeren. De kleine laat idd wat boeren als ik haar na t loslaten en onrustig drinken even rechtop houdt. Hierdoor wordt ze rustiger en drinkt ze langer.
     

Deel Deze Pagina