Hoi Ilja, Ik heb een aantal borstvoedingsvraag, of eigenlijk meer onzekerheden waar ik mee zit! Sven en ik hebben een nogal moeilijke start gehad met de borstvoeding, hij was niet sterk genoeg om te drinken en hapte ook niet echt goed. Na wat bijvoeding zijn we echter nu helemaal op gang en drinkt Sven alsof hij nooit anders gedaan heeft. Ik heb nogal last gehad van stuwing (sinds afgelopen dinsdag/woensdag), en dat zakt nu wel af maar ik heb nog steeds meer dan genoeg zeg maar, en ook nog steeds harde plekken... Nou zei de kraamhulp tegen mij dat je de baby aan een borst moet laten drinken, als 'ie vol is even verschonen en dan dezelfde borst nog een keer aanbieden, maar het boekje/foldertje van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk zegt dat je de tweede keer niet dezelfde borst, maar de andere borst moet aanbieden. Maar ik heb dan het gevoel dat de eerste borst dan nog lang niet leeg is en dat Sven dan alleen maar voormelk binnen krijgt! Verder heeft hij vaak aan 1 borst ook wel genoeg gewoon, en dan krijg ik hem de tweede ronde echt niet meer aan het drinken terwijl hij maar 10 minuten aan de eerste borst heeft gelegen...! Wat moet ik hier nou mee? Verder zei de kraamhulp dat ik zolang ik nog een beetje stuwing heb, ik best 1 keer per dag de hele borst leeg maar kolven maar ook daarover zegt de VBN net iets anders, namelijk dat je dat bij wijze van verlichting 1 of 2 keer zou kunnen doen (maar dus niet elke dag?). Mag ik nou wel kolven of niet? Het is wel fijn om op die manier een voorraadje melk op te bouwen, maar ik ben bang dat ik zo de stuwing alleen maar in stand hou... Sven drinkt ook redelijk vaak, het varieert van om de anderhalf uur tot om de drie en een half uur... Omdat de voeding in het begin zo moeilijk op gang kwam moesten we hem er echt voor wekken want hij werd uit zichzelf niet wakker. Nu dus wel maar soms vraagt hij na een uur of anderhalf uur alweer om meer! Is dat normaal? Of is dat toch omdat ik hem uit dezelfde borst een tweede keer laat drinken in plaats van uit de andere? Nogal een verhaal, ik hoop dat je me advies kunt geven... Bedankt alvast! ElleE
Hoi Elle, Het advies dat ik altijd geef is de volgende. Borstvoeding is nog altijd het vraag en aanbod systeem. Hoe vaker er om melk gevraagt wordt, hoe meer melk er aangemaakt word. Stuwing rond dag 3 / 4 is heel normaal. Als je de melkproduktie wilt ophogen hoort daar ook stuwing bij. Meestal na een dag of twee wordt de stuwing weer minder. Dat Sven op het moment wat vaker komt heeft waarschijnlijk te maken met de regeldagen. Rond dag 10, 6 weken en drie maanden is er sprake van regeldagen. Sven geeft aan dat hij meer wil (dus hij komt vaker / voedingsritme raakt verstoord) en jouw melk past zich hierop aan. Wat nu te doen. Ik zou zeggen geef Sven nu één borst per keer. Laat hem deze borst in zoverre leegdrinken zoveel hij zelf wil. Als hij genoeg heeft en je hebt hem verschoond zou je de andere borst nog kunnen aanbieden als toetje. Bij de volgende voeding begin je dan met de andere borst. Wat betreft de voor en achtermelk moet je niet zo mee bezig zijn. Na een paar dagen past de hoeveelheid zich vanzelf aan op de vraag van Sven. En ook in "voormelk" zitten belangrijke voedingsstoffen en vetten. Zolang je harde schijven in je borst hebt moet je alert blijven. Zorg voordat je sven aanlegt een warme compres (doek) op je borst leg zodat de melk goed kan stromen. Probeer tijdens het drinken van buiten naar binnen de harde schijf weg te masseren. Dit kan ook tijdens het douchen. Probeer zo min mogelijk te kolven. Hoe meer je kolf des te groter wordt de vraag naar melk. Als de druk echt niet te houden is of je hebt echt pijnlijke harde schijven die je met bovenstaande hulpmiddel niet weg krijgt kolf dan een keer je borsten volledig leeg. I.p kan het geen kwaad om dat één maal daags te doen, maar probeer het te beperken. Hopelijk heb je hier wat aan. Ilja
Hoi Ilja, Hier kan ik zeker wat mee! Persoonlijk voel ik me ook beter bij het geven van de andere borst bij de tweede ronde, het lijkt me ook veel logischer! Sinds gisteravond hebben we het geprobeerd en m'n borsten voelen al wat minder vol. Sven drinkt heel regelmatig (om de 3 of 3,5 uur) dus het gaat prima! Vanmiddag wilde hij echter een derde ronde (tijdens de tweede ronde vond hij het nodig om zijn schone luier weer vies te maken ) en toen vroeg ik me af welke borst ik dan moet geven... De eerste weer of nog een keer de tweede? En hoe doe je dat met een 'troostvoeding' waarbij maar aan 1 borst wordt gedronken? Geef je dan de meest lege borst en bij de volgende voeding de meest volle? Thanx! ElleE
Stel Sven heeft de linkerborst goed gedronken. Verschoond...en hij drinkt daarna aan de rechterborst. Weer gepoept, maar meneer heeft dan nog honger. Dan geef je hem weer de rechterborst. Als Sven echt voldoende heeft aan 1 borst, dan geef je de volgende voeding de andere borst. Als hij steeds 1 borst goed drinkt en de andere eventjes, dan begin je bij de volgende voeding met de borst waarbij je geeindigd bent. (dus de borst waar hij eventjes aan gedronken heeft) Ilja