Zojuist iets heel doms gedaan. De combi-magnetron voorverwarmd (190 graden) terwijl de sterilisator nog in de magnetron stond. Ik kwam er wel vrij snel achter maar de bovenkant was al helemaal gesmolten. Twee flesjes doorsmolten door het warme plastic wat erop lag. Alle andere onderdelen zijn er redelijk tot normaal uitgekomen, alleen op een borstschelp zit nog wat plastic. Aangezien het weekend is kan ik nergens nu nieuwe onderdelen krijgen, maandag op zijn vroegst. Volgens mij man kan ik de onderdelen nog gewoon gebruiken, maar ik twijfel. Ben bang dat er toch wat met het plastic is gebeurd door de temperatuur. Wat zouden jullie doen? (Ik heb genoeg melk in de vriezer en zou de melk die ik af kolf gewoon weg kunnen gooien totdat ik nieuw materiaal heb maar das toch best zonde. )
Ik denk dat je het gewoon kan gebruiken. Zou ik zelf wel gewoon doen. Tenminste de kolfschelpen. De melk loopt daar alleen maar door heen om vervolgens in een flesje of iets dergelijks te verdwijnen. Zou me daar niet te druk om maken
Ik zou ze zeker wegdoen. Bij verhitting/smelten van plastisch kunnen stoffen vrijkomen die niet al te gezond zijn. Ik zou het risico niet nemen
Bij het smelten van polypropyleen, waar tegenwoordig alle kolfonderdelen van gemaakt moeten worden omdat polycarbonaat niet meer mag ivm lekken toxische stoffen, komen geen giftige stoffen vrij. Ik zou ze het weekend gewoon gebruiken en daarna nieuwe kopen. Maar goed als je je er zelf niet safe bij voelt moet je het niet doen.
Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik ben inmiddels uit de eerste stress De flesjes heb ik weggegooid, de kolfspullen heeft mijn man helemaal goed nagekeken en waren nog helemaal intact, grote paniek dus voor niets. Geen gesmolten stukjes oid. Alleen mijn kolfschelpen moet ik dus vervangen, die ga ik maandag nieuw kopen. Flesjes heb ik er nog 4 van dus kan ik voorlopig nog even mee vooruit. Jouw woorden Jacolien hebben mij nu helemaal gerust gesteld, bedankt allemaal!
Mooi zo! En heel veel succes verder met de borstvoeding. En je zult voortaan je oven wel beter nakijken
Zeker! En als de piep gaat doe ik nu gelijk het deurtje open haha Ik heb inmiddels een nieuwe deksel besteld voor de avent-sterilisator, wist niet dat dit kon. Dus mochten er meer mensen zulke acties hebben, gewoon via de website van Phillips.