Borstvoedng invriezen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door amiek, 12 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amiek

amiek Actief lid

29 sep 2006
    183
    0
    0
    Hee hallo,

Wilde even informeren of ik mijn bv op de juiste wijze invries. Ik kolf voor een voeding omdat ik enorm veel melk heb. Als Noa bij me komt drinken zonder vooraf te kolven dan spuit het achterin haar keeltje en krijgt ze het moeizaam weg. Gevolg: spugen! Sinds ik een minuuut vooraf kolf spuugt ze niet meer, dus de oplossing voor ons! De melk die ik kolf vries ik in, mar ik weet niet of ik het op de goede menier doe. Ik doe de melk in ijsklontzakjes en leg ze in de vriezer. Vervolgens zet ik de volgende portie in de koelkast. Als deze is afgekoeld doe ik het erbij in het ijsklontzakje. Ik ga zo de hele dag door en na een dag sluit ik het zakje goed af. Dan begin ik de volgende dag aan een nieuwe zak.

Kan dit zo of moet ik eerst alles in de koelkast verzamelen en dan invriezen?

2. Niet meer actief

Ik ben geen expert, maar wat ik heb begrepen mag je alleen voedingen samen doen, die dezelfde temperatuur hebben. Voeding uit de koelkast en voeding uit de vriezer hebben dat niet, dus daar maak ik uit op dat het NIET zou mogen.

Maar wellicht kan een van de ervaren mama's je beter helpen.

3. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    ja, je kunt beter je melk van een dag in de koelkast verzamelen en dan invriezen (binnen 24 uur gerekend vanaf de eerste portie). wel eerst dus apart af laten koelen en dan bij elkaar doen.

4. amiek

amiek Actief lid

29 sep 2006
    183
    0
    0
    we dachten het op deze manier begrepen te hebben van onze kraamhulp, maar wellicht dat we inderdaad beter in de koelkast kunnen bewaren en na een dag kunnen invriezen. Nog meer ervaren mama's die hier meer van weten?

5. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    inderdaad melk van dezelfde temperatuur tegelijk invriezen. Ik zou ook als ik jou was niet te veel nu al in ijsklontzakjes invriezen; voor mij werkte dit absoluut niet. Ik vond het een enorm gepiel om het er netjes uit te krijgen en ik heb het idee dat het plastic makkelijk scheurt. Zelf doe ik het in Avent (VIA) bekers en die leeg ik na een dag in een diepvrieszakje. Zo heb ik geen extra bakjes nodig en kan ik toch elke hoeveelheid die ik wil invriezen. Om het weer te ontdooien doe ik de melk de avond van te voren weer in een beker (dus zonder zakje) in de koelkast.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Beste is om eens per 24 uur in te vriezen. Melk van dezelfde temperatuur kun je mengen.

Ik heb ook geen goede ervaringen met ijsblokzakjes (knoeiboel). Ik heb een hele lading goedkope 125cc flesjes gekocht en vroor steeds porties van 50-90 cc in. Dat is later handig, degene die voor het kind zorgt kan dan steeds een kleine portie opwarmen, zodat ze genoeg hebben, zonder dat er een heleboel melk in de gootsteen komt.

7. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

20 jun 2006
    2.046
    0
    0
    Flevoland
    Is het ook niet zo dat je nu alleen voormelk aan het invriezen bent? Heb geen idee hoeveel je kolft en of dit erg is hoor! Maar moest er even aan denken toen ik het las. Ik doe ook de melk in VIA bekers.

Britt

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is niet erg. Je kunt best later een fles hiermee geven en je kunt het altijd na het ontdooien mengen met andere melk. Of gebruiken om pap mee te maken of hapjes mee smeuiig te maken.

9. amiek

amiek Actief lid

29 sep 2006
    183
    0
    0
    Ja ik zat er zelf ook al aan te denken dat die voormelk natuurlijk minder vult. Aan de andere kant vind ik het ook zo zonde om het weg te gooien. Met een minuut kolven heb ik bij een borst vaak al 40 ml opgevangen en na een dag voeden heb ik een heel ijsklontzakje vol melk. Toch nooit weg om dat maar alvast in de vriezer te hebben liggen dacht ik zo!

10. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

20 jun 2006
    2.046
    0
    0
    Flevoland
    Nee het is idd erg zonde om weg te gooien, maar ik weet dat als sven niet genoeg achtermelk had gedronken dat hij enorme krampjes kreeg, vandaar eigenlijk. Maar zou het dan idd vermengen met andere melk.

11. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Idd. vermengen. Ik heb een tijdje de voormelk afgekolfd en heb deze als ijsblokjes ingevroren. Dan vulde ik daarmee de flesjes aan. Dit op aanraden van mijn LK.

Deel Deze Pagina