Ideaal systeem voor verschillende kostenpotjes gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door 1982Justme, 26 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

He meiden,

Wij willen al een tijdje wat gaan bezuinigen op de algemene uitgaven en zijn hiervoor op zoek naar 'het' systeem.
    Ik heb 3 potjes waaruit we de verschillende uitgaven doen namelijk:

Boodschappen (100 euro pw)
    Cadeautjes/kaarten/postzegels (40 euro p/m)
    Alles voor de kids (kinderbijslag + 50 euro per kind p/m)

Eerst deed ik dit per maand in enveloppen maar soms vergat ik de envelopjes weer en moest het weer verrekend en was zo'n gedoe...

Dus eigenlijk is een grote portomonnee met 3 ritsen het mooist maar kan deze nergens vinden? Misschien weet iemand anders een mooi systeem?

Mirro vindt dit leuk.
  2. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Pinpas? :cool:

DastyQueen vindt dit leuk.
  3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.170
    113
    Ja dit in combinatie met digitale spaarpotjes. Ik heb diverse spaarpotjes bij ing. Die worden vlak na het salaris automatisch weer aangevuld en als ik een uitgave doe mbt 1 van die potjes maak ik dat bedrag weer terug over naar de hoofdrekening. Voor mij werkt het. Maar het is nog steeds verrekenen natuurlijk, maar je hoeft het alleen niet contant gepast te hebben ;)

DastyQueen en Meca vinden dit leuk.
  4. 1982Justme

Dat werkt voor ons helaas niet. Daarbij geef ik het te makkelijk uit met pinpas. Ik vind het fijn om het overzicht te bewaren zeg maar..

5. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Deze mss?

6. jupke

jupke Niet meer actief

Ik heb 1 hoofdrekening. Daarvan betaal ik alles.

Kinderbijslag e.d. gaat naar een aparte rekening.

Ik heb op mijn laptop een schema waar precies op staat wat ik uitgeef. Die werk ik bij zodra ik iets betaald heb.

Hou je wel iets van een kasboek bij?

7. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Nu met afbeelding

Mirro vindt dit leuk.
  8. Dodo29

Dodo29 Actief lid

24 sep 2013
    442
    229
    43
    #8 Dodo29, 26 okt 2017
    Laatst bewerkt: 26 okt 2017

Bijgevoegde bestanden:

Mirro en Marchella vinden dit leuk.
  9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ga toch ook voor de pinpas/digitaal bankieren. Veel makkelijker, en het overzicht heb ik in een muisklik op mijn scherm (of op je gsm als je zo'n app hebt).

Wij hebben een gezamenlijke rekening waar boodschappen e.d. van betaald worden. Dan hebben we allebei onze eigen rekeningen waar ons salaris op gestort wordt. Ik betaal daarvan de hypotheek, een deel gaat naar de spaarrekening (allemaal automatisch), de rest stort ik op onze gezamenlijke rekening. Mijn man betaalt de verzekeringen, diesel en gas/water/licht. Wat hij nog over houdt gaat ook op de gezamenlijke. Ook spaart hij voor onze dochters een vast bedrag per maand.

Ik vind dit ideaal. Zonder te kijken weet ik ongeveer wat we per week uitgeven. Je ziet ook direct wanneer we wat meer uitgeven (bijv. met verjaardagen, feestdagen...) en wanneer we evt. moeten bijstorten op de gezamenlijke rekening.

En misschien een beetje vergezocht, maar ik vind het wel fijn om geen (of niet veel) cash op zak te hebben.

1982Justme vindt dit leuk.
  10. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Wij doen het op deze manier (met een pinpas geef ik ook teveel uit)

Al het geld komt binnen op de hoofdrekening. Vaste lasten ed gaan daar vanaf.

Iedere maand gaat er 500 euro naar de boodschappen rekening. Begin van de maand pin ik die 500 euro en doe dat in een envelop. Hiervan doe ik alle boodschappen. Tanken pin ik van de boodschappen rekening.

Als ik het geld niet in mijn handen heb geef ik veel meer uit op de een of andere manier

Mirro en 1982Justme vinden dit leuk.
  11. 1982Justme

Een kasboek hou ik wel bij voor de vaste lasten zodat ik kan zien wat er die maand al wel of nog niet betaald moet worden. Voor de envelopjes schreef ik dat op de envelop.

12. 1982Justme

Dankje.. zit dan alleen met kleingeld voor alle 3 de potjes.

13. 1982Justme

Dodo29 vindt dit leuk.
  14. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Dat heb ik nou ook! Ik let denk ik gewoon veel beter op met wat ik koop als ik mijn weekbudget in mijn portemonnee heb ipv met mijn pasje loop te slingeren

DastyQueen vindt dit leuk.
  15. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ja, en als je het tastbaar hebt weet je precies wat je nog hebt (en wat niet :oops:)

16. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Idd. Eind van de week kijk ik altijd even wat ik nog heb en wat ik nog moet kopen. Als ik iets wil kopen wat nog wachten kan en niet meer in het budget past stel ik dat uit. Als ik mijn pinpas gebruik dan pin ik het gewoon met als gevolg dat ik het einde van de maand dan niet red. Wat over blijft spaar ik op in een potje voor als ik niet uit kom of voor een extraatje

17. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Maar vind je het niet gevaarlijk z'n portomonee? Als je kinderbijslag + €50 pm pk in je portemonnee hebt zitten.. dat is best een hoog bedrag neem ik aan. Durf je daar mee over straat(aangezien je boodschappen geld er ook in zit.)

18. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43

ik heb zo'n portominee pas geleden gekocht bij aliexpress voor 3 euro nog wat wel handig

minibob vindt dit leuk.
  19. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Maar als je 500 stort en 500 pint dan blijft er toch niets over om te tanken? Kan je dan niet beter van de hoofdrekening die 500 opnemen en daarvan tanken? Lijkt me zo een omweg hoe je het nu doet?

20. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik kan rood staan op de boodschappen rekening. Vandaar dat ik ervan kan tanken. Man zorgt dat saldo weer bijgevuld wordt. Is dus inderdaad meer dan 500. Als ik bijvoorbeeld kleren koop pin ik dat ook.

Van de hoofdrekening heeft alleen mijn man een pas.
    Het werkt in ieder geval prima voor ons :thumup:

Deel Deze Pagina