Hoe mijn productie nog meer verhogen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Willow133, 10 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willow133

Willow133 Lid

2 nov 2012
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn zoontje is gisteren net een maand geworden. Ik had mij voorgenomen om borstvoeding te geven maar heb in het begin toch moeten aanvullen met flessenvoeding omdat hij niet genoeg bijkwam. Sinds vorige week vrijdag ben ik dan toch volledig kunnen overschakelen naar borstvoeding aangezien hij 400g bijkwam op een week.

Het heeft wel heel wat moeite gekost, want na elke borstvoeding was hij gewoon om nog flessenvoeding te krijgen, maar het is gelukt om hem te sussen met de draagdoek of de fopspeen en hem meer aan te leggen zodat mijn productie toch al veel verbeterd is. Ik drink ook de borstvoedingsmix van weleda met fenegriek en kolf ook regelmatig af. Ik weet gewoon soms niet goed wanneer en hoe lang ik moet afkolven? Is het het best direct nadat hij heeft gedronken of doe ik het beter een uur nadat hij heeft gedronken? En hoe lang moet ik dan afkolven? Even ter info: ik heb een dubbel automatisch afkolfsysteem.

Hebben jullie nog tips om mijn productie te verhogen? Het is zo dat ik overdag wel zie dat hij soms nog bijvraagt na een uur borstvoeding maar probeer toch mijn afgekolfde melk zoveel mogelijk te bewaren voor 's avonds want dan heeft hij pas echt nood aan wat aanvulling om de nacht door te komen. Of zou ik die fles beter overdag wat meer spreiden waardoor hij 's avonds dan toch geen nood meer heeft aan die extra portie?

Ik geef nu een 5 à 6-tal voedingen per dag. Voorlopig was zijn gewicht op één week tijd (mijn eerste week alleen op borstvoeding) lichtjes achteruit gegaan. Maar aangezien hij al twee weken 400g per week bijkwam heeft hij wel wat reserve over. Nu, hij moet natuurlijk wel effectief gaan verdikken van mijn borstvoeding. Anders ga ik terug moeten de fles inschakelen en dat zou ik wel heel jammer vinden!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Sorry dat ik nu pas kan reageren.
    Hoe is het de afgelopen dagen gegaan?

Ik zou je willen adviseren om naar 8 voedingen te gaan. En beide borsten per voeding aan te bieden. Kijk goed hoe je kindje drinkt: meestal begint een voeding met goed drinken. Even pauze en weer een keer of 7 slikken. Dit herhaalt zich een paar keer. Wanneer je merkt dat de aandacht verslapt en de pauzes langer duren en het aantal keren slikken wordt minder leg je hem aan de andere kant aan. Weer goed kijken wat hij doet. Je zou hem nog een keer van kant kunnen wisselen. Doordat je hem goed bij de les houdt (praten, aanmoedigen en wisslen) leer je hem zijn voeding goed te nemen en doordat je iedere keer wisselt van borst stimuleer je je lichaam vaker om melk aan te maken.

Daarnaast kun je 1 x op een dag extra kolven. Kolf dan 10-15 min. wacht 20 min. (drink een kopje thee ofzo) en kolf nog een keer. Doe dat tussen 2 voedingen in.

In de avond zijn de meeste kindjes onrustig: ze willen graag bij je zijn en komen vaak voor een klein slokje. Dit is NORMAAL GEDRAG! Door de hele avond een beetje te 'snacken' kunnen ze er de eerste paar uren van de nacht goed tegen. Houd je kindje dus lekker dicht bij je en geef vooral toe wanneer het wil drinken of zuigen bij je.
    Houd de speen een paar daagjes achterwege, of geef enkel na de voeding.

Ik hoor graag hoe het gaat! Geef het een dag of 3 en kijk hoe het staat. Evt. kun je een lactatiekundige inschakelen, zij kan beoordelen waarom je kindje niet effectief aankomt.
    Veel succes!

3. Willow133

Willow133 Lid

2 nov 2012
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker de komende dagen uitproberen!

Helaas is het wat achteruit met de borstvoeding. Ik word opgevolgd door een vroedvrouw en maandag kreeg ik te horen dat ons zoontje op 10 dagen tijd lichtjes achteruit is met z'n gewicht. Ik had het gevoel dat ze ook niet meer volledig in mijn borstvoeding geloofde en ze raadde mij toch aan om, als hij aangeeft nog veel honger te hebben, flessenvoeding bij te geven. Dus heb toch al twee dagen één keer een flesje moeten maken zodat hij toch voldoende binnen heeft.

Een sessie borstvoeding verloopt nu als volgt. Hij drinkt eerst 25 min. aan de rechterborst en daarna ongeveer 25 min. aan de linkerborst. Soms verander ik wel vroeger van zijde als hij minder goed zuigt. Maar ik ben toch al gauw één uur of meer bezig met borstvoeding geven. Na een uur kolf ik onmiddellijk erna nog eens af ook en dit doe ik meestal 5 à 6 keer per dag.

Dus als ik het goed begrijp moet ik bijvoorbeeld een uur na de voeding eens extra afkolven gedurende 15 min. Eventjes wachten en wat drinken en daarna nogmaals afkolven? En dit allemaal na elkaar tussen twee voedingen in? Ik heb dan voornamelijk schrik dat ik helemaal geen melk meer zal hebben tegen dat hij de volgende voeding moet drinken, of is dat niet het geval?

Alvast hartelijk dank voor de tips! Ik wil het zeker uitproberen en zie het terug wat beter zitten! Ben er echt al van geschrokken hoe moeilijk ik het heb dat het niet helemaal vlot met mijn borstvoeding. Ik heb wel nog gehoord van vrouwen dat het niet goed lukte en dat ze uiteindelijk gestopt zijn en dat leek toen niet zo erg maar nu ik zelf zie dat het niet vlot, kan ik er moeilijk mee om... Vooral omdat ik al zoveel inspanningen heb gedaan en al ruim tien dagen helemaal nergens meer naartoe ga om het vooruit te doen gaan maar als er dan geen resultaat is, is het wel echt een beetje deprimerend!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Houd de moed er in hoor! Alles wat je nu al kan geven heeft je kindje zo veel aan! En wanneer je even door blijft zetten zul je straks nog met heel veel plezier door kunnen gaan met voeden!

Heb je misschien een borstvoedingsgroep in de omgeving? Kijk eens bij la leche league bijvoorbeeld. Dan zie je of er in de buurt mensen zitten die je (moreel) kunnen steunen.

Wanneer je een uur bezig bent met voeden vind ik dat wel lang. Kijk goed of je kindje goed en met aandacht drinkt. Evt. wissel je van kant als de pauze te lang duur. Geef je kindje gelegenheid om binnen 30-max. 40 minuten zijn voeding tot zich te nemen, door hem aan te moedigen, stimuleren, wisselen. Je kunt evt. lichte compressie toepassen: neem je borst in de hand en geef compressie op het weefsel wat tussen je vingers en duim zit. Houd dit vast tot je kindje stopt met zuigen. Kijk of het zelf opnieuw begint te zuigen, anders kun je nog eens lichte druk geven.

Je kunt borstvoedingsstimuelerende middelen inzetten: bijvoorbeeld fenegriekcapsules of thee. Deze neem je een aantal dagen (minimal 5 om resultaat te kunnen meten) verspreid over de dag: bijvoorbeeld 3 maal daags 3 capsules. Je dient geen fenegriekcapsules te nemen wanneer je bekend bent met diabetes!!!

Powerkolven: neem 1 of 2 x een moment op de dag waar je kolft: 15 minuten. Dan inderdaad even pauze, om het zo maar te zeggen en dan na 10 minuten nog eens kolven. (10min.) Doordat er tijd tussen zit geef je je lichaam 2 x extra het signaal dat er meer voeding mag komen. Uiteindelijk ga je dus meer voeding aanmaken! Je hoeft niet bang te zijn dat je "leeg" bent: je voeding wordt voor een klein deel opgeslagen in de borst en van daar uit ter plekke omgezet! Het kan zijn dat je net hebt gekolfd en je kindje iets langer moet zuigen voor het toeschietreflex komt: dit is niet erg, het komt heus!

Kun je zo weer verder? Houd ook je kindje dicht bij je: veel huid op huid tijd samen door brengen is goed voor jullie beidjes en voor je productie!

Veel succes en houd me op de hoogte!

Groetjes,
    Heidi

Deel Deze Pagina