wat kan ik nog doen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door zwangervan4e, 23 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Mijn .productie heeft vanaf dag 1 te wensen overgelaten, ik had telkens net genoeg, nu is ze 2 weken geleden niets gegroeid en omdat ze al erg licht is ( nu 11 weken 57 cm en 3700 gram) moest ik bijvoeden van cb, en ik heb iedere 1.5 haar aangelegd if ik kolfde, ook na de voeding kolf ik na. T leek te werken en ik voed nu op verzoek weer volledig bv want mijn productie was weer op pijl. Max 3 uur ertussen maar vaak wel elke 1.5 TOT 2 uur maar moet maandag weer werken en ik kolf maar 60 cc bij elkaar ( met 3 uur er tussen) voor een voeding ( niet genoeg) en ik kan ook niet zo vaak aanleggen als ik niet bij haar ben, weet het niet meer, mijn productie gaat amper omhoog zelf nu ik nog steeds iedere 2 uur voed.ik gebruik al domperidon niets helpt, wat moet ik doen? Kl zegt ze drinkt goed en blijven aanleggen en kolfen. Maar het lukt me bijna niet meer ben al 2 weken bezig en mijn andere 2 kinderen willen ook meer aandacht. Ik zit tussen 2 vuren, help me ik wil niet stoppen!

2. zwangervan4e

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Niemand?

3. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Krijg je wel een tsr als je kolft? Kolf je dubbelzijdig? Als je tussen voedingen in nog 60cc kolft is dat best netjes!

4. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien kan je nog venkelthee proberen, dat stimuleert de BV, of anijs?
    Ik kolf zelf op werk ook te weinig, stuk minder dan de kleine thuis intussen drinkt, maar ik kan het wel oplossen door elke dag 's ochtends extra te kolven want dan zit er meestal melk zat in. Ik denk er ook over om naar de HA te gaan en die oxytocinespray te vragen die je TSR stimuleert, want die krijg ik dus niet als ik me niet op mijn gemak voel (en dat is nogal eens op werk omdat nergens een echte kolfruimte is).

5. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Kolven is iets wat je moet leren .. Teminste dat vond ik. Als je geen TSR krijgt zijn er wel wat tips om dat op te wekken.

Je kan eventueel Borstvoedings Thee van medela gaan drinken.

En een lactatie kundige inschakelen is ook een optie die hebben ook vel tips.

6. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

En drink je zelf voldoende? Ik drink heel slecht, moet er steeds om denken en merk dat als ik meer drink, mijn productie ook omhoog gaat. Probeer echt 2,5 liter te drinken!

Verder kan je idd de borstvoedingsthee van Weleda proberen.

Wat je kolf opbrengst betreft, 60 is miss niet heel veel maar mijn zoontje is bijna 6 maanden en ik kolf meestal zo'n 120/130. Jouw kindje is pas 11 weken dus dan is 60 cc nog best redelijk hoor! En je kindje krijgt er natuurlijk meer uit dan je met je kolf eruit kan krijgen.

Succes!

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Maar je kolft toch tussen voedingen in? Dan is 60cc natuurlijk helemaal niet weinig!
    Tips voor kolven:
    - dubbelzijdig scheelt
    - bakkie (bv) thee erbij
    - foto van je kindje
    - borstcompressie toepassen (ff googlen)
    - niet naar de opbrengst kijken!

8. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Je kan ook 5 minuten de ene kant kolven, dan over naar de andere kant 5 minuten, dan weer terug naar de 1ste borst en na 5 minuten weer terug naar de 2de borst. Zo stimuleer je steeds opnieuw een toeschiet reflex en kan je meer produktie krijgen.

Soms begint dan de andere kant te druppelen, dus bakje eronder haha. Zonde als het weg loopt zo voor niks.

9. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Als niets anders helpt dan is er altijd nog domperidone. Heeft hier heel goed geholpen. Was wel een dipje (normaal stabiele productie), weet neit als het helpt als je vanaf het begin geen optimale productie had. Moet je mss eens navragen bij lactatiedeskundige.

10. zwangervan4e

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Lees mijn verhaal: lactatiekundige is al geweest en domperidon gebruik ij al. En die 60 cc kolf ik alleen maar als ik 3 uur tussen laat zitten ( dus gewone tijd) tsr is goed naar mijn idee en dat van LK. T is dat kolfen ook niet zo zeer maar het feit dat mijn dochter slecht groeit. Die 60 cc was meer om een indicatie te geven.

11. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoeveel domperidon gebruik je? Heb je de groei van je dochter al eens bijgehouden in de grafiek op borstvoeding.com en zo ja, kun je die hier eens plaatsen?

12. zwangervan4e

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Hoi ik zal ff kijken of het plaatsen van de grafiek lukt met mijn telefoon, anders doe. Ik het morgen maar ze zit eigenlijk helemaal op de onderste lijn behalve de laatste meting ( toen bijgevoed en goed aangekomen k zal het ff proberen.

13. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Als je maar 60 cc kolft, heb je geen goede tsr denk ik. Of maar eentje...je hebt er meer nodig per kolfbeurt om een goede opbrengst te halen. Ik ben er ook nooit goed in geweest, maar tegenwoordig kolf ik dubbelzijdig met neusspray zo'n 130 tot 150 cc bij elkaar.

Kolven is zoals de anderen al zeggen iets wat je moet leren. Je moet voor jezelf een manier vinden om een tsr op te wekken. Bij mij lukt dit door eerst enkelzijdig te kolven. Dan met mijn andere hand over mijn tepel te wrijven (van de borst die je dus niet kolft). Dan krijg ik meestal wel binnen een paar minuten een tsr en kan ik de andere kolf erop zetten. De neusspray is voor mij ook een grote hulp. Het klinkt een beetje vaag, maar ik moet me 'geestelijk' ook afsluiten voor de omgeving en net alsof doen of ik in slaap val. Dus een beetje wegzakken. Dan krijg ik ook sneller een tsr. Kolf je in een rustige ruimte of hollen je andere kinderen er ook omheen? Ik kan me voorstellen dat dat ook niet bevordelijk werkt voor het kolven.... Lastig hoor! Maar houd vol, want bij mij duurde het ook een paar maanden voor ik het goed onder de knie had...

14. zwangervan4e

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Ik heb niet veel tijd meer om nog goed te leren kolfen haha heb de melk maandag nodig anders heeft mijn moppie niets te drinken. Heb nog wel iets in de vriezer maar das genoeg voor 4 voedingen. Ik heb volgens mij wel een goed tsr komt er met volle stralen uit vaak stop ik 5 min en dan weer opnieuw en dan komt er wel werr wat. Tja mijn andere kids hollen er wel.om heen ik kan ze moeilijk ff weg doen haha. Zelfs het kolfen en voeden moet soms onderbroken worden omdat de middelste een stukje chocolade aan de vissen wil voeren haha om maat iets te noemen, dat is ook het probleem ik heb geen rust, t is altijd onrustig om me heen. Er is altijd wel één die mama nodig heeft.

15. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Er zijn ook vrouwen die bijv. altijd 2 of 3x moeten kolven voor 1 voeding. Op de een of andere manier krijgen die nooit meer uit de borsten om wat voor reden dan ook.

Ik hoop het niet voor je maar misscvhien behoor je wel tot die groep?

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als het druk is in huis, heb je al eens geprobeerd te 'powerkolven'?
    Dat is heel kort en heel vaak de kolf erop, eigenlijk kolven tot de tsr komt, die laten stromen, nog een paar kolfjes en weer stoppen.

Wat voor kolf gebruik je?

17. zwangervan4e

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Dat powerkolfen is wel een idee, nog niet geprobeerd. Ik gebruik de medela pump in style( met die rugtas) maar op mijn werk kan ik niet iedere keer kort weg om te kolfen. En mijn dochter groeit slecht ik krijg de grafiek er niet op met telefoon. Ik probeer het morgen met pc.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heb je bij je pis ook het handtrekkertje?
    Daarmee kreeg ik veel meer uit mijn borsten dan elektrisch!
    Is ook makkelijker om even kort tussendoor te doen.
    Wel maar een borst tegelijk. Ik zette het erop, trok heen en weer tot de tsr kwam en hield dan het vacuüm vast (dus trekker uitgetrokken) zolang de melk stroomde of de trechter overliep, dan weer kort even heen en weer en vacuüm even vasthouden. Is met 5 minuten gepiept n heel wat minder gezeul als groot apparaat aansluiten. Voor de grote kolfbeurten hou je apparaat maar voor korte tussendoortjes met de Gand.
    Bij mij hielp borstcompressie tijdens het kolven ook enorm.

19. zwangervan4e

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Bedankt voor je tips! Ga er mee aan de slag. Ids beter als dat grote apparaat, ik deed het al wel als ik weinig tijd had maar zoals jij zegt kan het óók.

20. zwangervan4e

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    T gaat gelukkig al wat beter, ik ben veel blijven voeden en kolfen en als ze s nachts langer als 3 uur sliep ook gaan kolfen ipv s nachts om de 4 uur, dit lijkt te werken. Ik heb nu genoeg voor haar alleen s avonds niet ze gaat pas de nacht in met een hele volle buik anders slaapt ze niet, dus geef ik gekolfde. Melk bij van de de nacht er voor. A.s maandag weer wegen en hopen dat ze goed gegroeid is op alleen bv. Ze komt wel.iedereen 1.5 TOT 2 uur en 2x in de nacht maar dat vind ik niet erg.

Deel Deze Pagina