Borstweigeren, ben zo verdrietig.....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Trixie88, 11 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trixie88

Trixie88 Lid

19 jun 2019
    18
    9
    3
    Vrouw
    Lieve mama's,
    Sinds ruim een week weigert mijn 9 maanden oude baby de borst. Dit is begonnen toen ze ziek werd (koorts, denk ook keelpijn) en wilde toen van het 1 op andere moment niet meer drinken. Ik mis het zo!! Kan dit nog goedkomen? Ik merk dat ze helemaal geen aanstalten maakt tot aanhappen, alsof ze het al vergeten is..... dat maakt me zo verdrietig. Ze krijgt momenteel dus flesjes.
    Ik heb al geprobeerd om eerst een beetje fles te geven en daarna de borst, maar dan wordt ze WOEST. Ze is echt helemaal gericht op de fles nu. Ook al geprobeerd in bad/onder de douche te voeden, lukt ook niet. Droomvoeding lukt ook niet. Zo langzamerhand begin ik de hoop wel wat op te geven. Zo'n abrupt einde :(. Ze slaapt ook veel moeilijker in (huilt eerst een paar minuten), omdat ik haar anders lekker kon voeden en slapend in bedje kon leggen. Moeilijk dat dat nu niet meer kan.... Wie heeft dit ook meegemaakt? Tips?

2. Mamavan123

Mamavan123 Bekend lid

20 apr 2023
    569
    486
    63
    Helpt een beetje melk op je tepel druppelen? Dan ruikt ze de melk. Uit een flesje drinken ze makkelijker melk en aan de borst moet ze weer meer moeite doen. Ik zou het niet proberen als ze veel honger heeft maar misschien is een uurtje na de voeding?

3. Mamavan123

Mamavan123 Bekend lid

20 apr 2023
    569
    486
    63
    Ik zou trouwens ook even advies vragen bij een Lactatiekundige. In mijn stad heb je gratis inloop uren. Die kunnen het best advies geven.

4. Trixie88

Trixie88 Lid

19 jun 2019
    18
    9
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor het meedenken:) ze drinkt echt alleen als ze honger heeft, dus vrees dat dat de oplossing ook niet gaat zijn... melk op tepel heb ik inderdaad ook al geprobeerd. Zelfs al recht in haar mondje gespoten!

5. Trixie88

Trixie88 Lid

19 jun 2019
    18
    9
    3
    Vrouw
    Heb ik ook al gedaan, die heeft weinig andere adviezen. Veel huid op huid etc, maar dat is best lastig met een zeer beweeglijke en nieuwsgierige 9 maanden

6. WWJD

WWJD Niet meer actief

Wat lastig zeg! Ik heb geen ervaring met wat jij omschrijft. Wel met een pasgeboren baby die borstweigerde en dan pasten die adviezen van de lk wel met huid op huid enz (uiteindelijk alsnog niet gelukt toen).

Ik zou wel de borst proberen vóór de fles want dan heeft ze nog de motivatie om te willen proberen (honger).
    Ik weet niet hoe snel je 'toegeeft' om die fles te pakken? Of dat die wellicht al klaarstaat als je aanlegt? En probeer rustig te blijven en niet gespannen/gestresst zo van 'doe het nou!' 'Het moet lukken!'

Ik begrijp wel heel erg dat het naar is zo'n abrupt moment als dit uiteindelijk inderdaad het eind is van de bv periode.

Ik weet dat @Muisje2016 lactatiekundige is. Misschien heeft zij tips/adviezen?

Muisje2016 vindt dit leuk.
  7. Trixie88

Trixie88 Lid

19 jun 2019
    18
    9
    3
    Vrouw

Ik probeer sowieso altijd wel eerst de borst inderdaad. Maar ze duwt me meteen weg, overstrekt helemaal naar achteren. Ze lijkt ook gewoon al vergeten te zijn wat ze met een tepel moet doen, maakt 0.0 aanstalten tot aanhappen... Kan dat na een ruime week al??
    Ik geef inderdaad wel snel het flesje, ook omdat geen negatieve associatie met de borst wil krijgen door het te lang te proberen. Maar ik denk soms ook wel eens, het liefst zou ik die fles ergens heel diep onder de grond willen verstoppen :). Maar echt een alternatief voor een flesje heb ik ook niet, of ik moet al met bekertjes gaan aanrommelen.

8. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Ach ik kan me voorstellen dat je er verdrietig van bent TS, als ze zo abrupt niet meer wil drinken.

Ik heb geen gouden tip helaas, behalve misschien geduld hebben. Alles wat hierboven genoemd is en je al geprobeerd hebt zou ik blijven proberen: droomvoeding, onder de douche of in bad voeden, huid-op-huid zoveel als lukt. Lopend voeden kun je ook nog proberen.

Hoe moeilijk ook, maar proberen om niet te gefrustreerd te raken en teveel te pushen. Inderdaad niet op momenten dat ze heel hongerig is, maar bijvoorbeeld een uur voor de voeding. Zolang ze niet drinkt moet je dan wel kolven om je productie te behouden.

Geduld is hier echt het sleutelwoord, kan wel een week of meer duren. Maar het kan ook zeker weer goedkomen. Ze heeft waarschijnlijk een nare ervaring (zere keel, slikken doet pijn) gekoppeld aan de borst. En dat weer "vergeten" duurt lang. Het helpt om alles rondom jouw borst nu zo positief en veilig mogelijk te maken. Dus veel knuffelen, zingen, lieve woordjes, spelen. En echt je frustratie niet laten merken want dan voelt het weer negatief. Is pittig, maar het kan echt weer goed komen.

Succes!

9. Trixie88

Trixie88 Lid

19 jun 2019
    18
    9
    3
    Vrouw

Dankjewel voor je reactie en fijne adviezen! Lief dat je zo meedenkt. Lopend voeden ook geprobeerd, resulteert helaas ook in overstrekken.
    Wat ik nu doe ik halfbloot met haar spelen en spelenderwijs haar weer in aanraking laten komen met mijn borsten. Of er een soort spelletje van te maken. Dan moet ze er erg om lachen, dat doet wel goed: ). Dan zal ik daarmee doorgaan en mijn geduld nog op de proef stellen.......

Nog wel een vraag, ze krijgt nu dus alles in flesjes, en ze is daar dus ook heel erg op gericht nu. Is het wel oké om door te gaan met flesjes of kan ik beter met bekertjes oid gaan voeden?

Muisje2016 vindt dit leuk.
  10. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Je bent goed bezig, inderdaad veel met haar lachen/spelen met borsten in de buurt. Mijn dochter krijgt de slappe lach als ik doe alsof ik haar knuffel aan de borst voed, kun je ook eens proberen.

Ik zou haar wel gewoon met de fles voeden, bekertjes is met de hoeveelheid die ze drinkt echt een enorm geknoei. Je kunt er wel op letten dat je haar op een bepaalde manier de fles geeft waarbij de melk niet te snel stroomt. Google maar eens op "paced bottle feeding" voor filmpjes.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Hier met 10 maanden hetzelfde gehad met zoon.
    Die had me per ongeluk gebeten, ik schrok en reageerde met een harde stem, en daar schrok hij weer zo van
    dat hij niet meer wou drinken :(
    Het heeft uiteindelijk 2 weken geduurd. Ik had het eigenlijk soort van opgegeven, oh wat was ik verdrietig.
    En de bemoedigende woorden “ach je hebt hem al zo lang kunnen voeden etc” ja daar kon ik echt niks mee.

Ik werd uiteindelijk midden in de nacht wakker, hij sliep, ik heb hem uit z’n bedje gehaald en hij hapte!
    Daarna doorgezet hoewel hij nog wat protesteerde maar al snel was het alsof er niks was gebeurd.
    En gevoed tot hij 2,5 was.

Alle tips zijn al gegeven, ik hoop zo voor jullie dat het toch nog gaat lukken!

12. Trixie88

Trixie88 Lid

19 jun 2019
    18
    9
    3
    Vrouw
    Paced bottle feeding doen we inderdaad al zoveel mogelijk.
    Haha en goede tip om de knuffels de borst te geven, zal ik ook eens proberen.

13. Trixie88

Trixie88 Lid

19 jun 2019
    18
    9
    3
    Vrouw

Wauw wat super zeg!! Dat geeft nog wel hoop. Hoewel ik haar gisteravond om 23u slapend heb proberen te voeden, maar zelfs in haar slaap duwde ze zich meteen af :(.
    Maar misschien moet ik het gewoon nog eens proberen, over een paar dagen ofzo.

En ja, wat een verdriet geeft dit hé... Dan maakt de leeftijd eigenlijk niet zoveel uit, het gaat ook om de manier waarop het dan stopt, zo plotseling en met een heleboel tranen van beide partijen.

Ik geef het nog even de tijd......... net nu de vakantie begint, geen leuk begin van de vakantie helaas.

14. Cobon

Cobon Niet meer actief

Mijn baby van morgen 10 maanden weigert ook de borst, na een borst ontsteking en wat gedoe. Ik heb echt hoog en laag gesprongen en er alles aan gedaan, maar het houdt helaas op voor ons :'(

Ik weet hoe het voelt en hoe verdrietig je ervan wordt. Ik stuur je heel veel liefs en uithoudingsvermogen ♥️ ik hoop dat het je lukt haar terug aan de borst te krijgen.

15. Cobon

Cobon Niet meer actief

Zo herkenbaar:( ik had heel graag bewust die laatste voeding willen doen enz.. veel liefs!

16. Cobon

Cobon Niet meer actief

Misschien heb ik niet goed gelezen, heb je tepelhoedje al geprobeerd?

17. Trixie88

Trixie88 Lid

19 jun 2019
    18
    9
    3
    Vrouw
    Ohhh wat ontzettend vervelend voor jullie ook! Sinds wanneer weigert jouw baby de borst? Ik voel met je mee

En lief dat je zo meeleeft met mij. Ik wens jou veel sterke en heeeeel veel fijne knuffelmomentjes met je kleine.

Vanochtend hapte mijn dochter ongeveer 1 seconde aan!! Heeft niet gedronken maar de echte aversie tegen de borst lijkt minder te worden... We houden nog even vol

JupitR, Cobon en WWJD vinden dit leuk.
  18. Trixie88

Trixie88 Lid

19 jun 2019
    18
    9
    3
    Vrouw

Ja precies dit..... Maar alle fijne momentjes zitten nog wel in je hoofd, waar je met veel liefde/plezier hopelijk op terug mag kijken. En misschien een mooie foto afdrukken en ergens ophangen!

Cobon vindt dit leuk.
  19. Trixie88

Trixie88 Lid

19 jun 2019
    18
    9
    3
    Vrouw
    Ik heb trouwens een moedermelksieraad laten maken, waar ik nu ook superblij mee ben! Mocht je nog een beetje melk in de vriezer hebben, kun je dat er ook voor gebruiken evt.

Zoe123 en Cobon vinden dit leuk.
  20. Trixie88

Trixie88 Lid

19 jun 2019
    18
    9
    3
    Vrouw
    Heb ik inderdaad 1x geprobeerd, maar werd ze ook boos van :(

Deel Deze Pagina