krampjes

Discussion in 'Borstvoeding' started by Sharon20, Nov 12, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    hoi allen,

mijn zoontje is bijna 3 weken oud en ik geef hem afgekolvde moedermelk.
    hij heeft na zijn flesje erg veel last van krampjes, hiervoor geven we hem sinababy maar dit duurt even voor het werkt (half uurtje) overdag is dit niet erg omdat ik hem dan kalmeer door op zijn rugje te wrijven, maar snachts is dit echt een ramp. als hij zijn flesje leeg heeft gedronken is hij echt heel moe, maar eenmaal ik hem in bed leg(en dus stop met over zijn rug te wrijven) krijgt hij erg last van krampen, als de sinababy eindelijk begint te werken heeft jamie zich helemaal wakker gehuild en getrappeld.

heeft er iemand een tip? ps, helpt het mss als ik hem snachts voed terwijl hij slaapt? meestal wacht ik gewoon tot hij wakker word en begint te huilen. mss gaat het beter als ik hem echt om de 4 uur een flesje geef terwijl hij nog slaapt en hij dus niet wakker moet worden...?

ook heb ik nog een vraagje, ik merk dat hij heel vaak de hik heeft. kan je hier iets aan doen? want als hij de hik heeft slaapt hij ook niet. je ziet dat hij moe is, maar hij hikt zichzelf gewoon terug wakker...

alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal :D

2. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    Hier hebben we ook veel te maken gehad met krampen. Maar ik gaf live bv. Misschien zuigt hij teveel lucht mee uit de fles en krijgt daardoor krampjes?

Het hoort ook wel een beetje bij de leeftijd. De darmen moeten nog even wennen... Hier hebben we dat opgelost door:
    -heel veel geduld
    -cinababy, wat overigens niet veel hielp naar mijn idee..
    -ik heb heel veel venkelthee gedronken (verlichtte de pijn wel iets kon ik merken)
    - s nachts als hij weer krampen had nam ik hem bij mij op de buik (buik op buik) en dan laten zuigen op mijn pink, mijn man legde dan een kruikje in zijn bedje. En dan als de krampen over waren en hij heel diep in slaap was dan legde ik hem in het voorverwarmde bedje.
    -tip van de kraamverzorgster, niet extra laten drinken, meer drinken kan resulteren in meer krampen, je kan hem beter de krampen laten wegzuigen door de pink of op een speentje.

Na 7 weken gingen de krampjes ineens over en sliep meneer ook door.
    Heel veel sterkte met de gebroken nachten, maar het gaat over echt waar, zijn darmen moeten nog een beetje uitrijpen...

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Hoi, wat je zou kunnen doen is hem op zijn buik op je schoot leggen. Dat verlicht en meestal laten ze dan veel windjes waardoor de lucht uit hun darmen is. Ik moet je er wel eerlijk bij zeggen dat ik er geen ervaring mee hebt, mijn zoontje heeft gelukkig geen last van krampjes gehad maar bij zoontje van een vriendin hielp dit heel erg goed. En verder de bekende dingen he, goed laten boeren etc.

Hik: tjah daar heb ik dan weer wel ervaring mee :) Mijn zoontje deed dat heel erg veel na het drinken. Eigenlijk na elke voeding wel. Vooral 's nachts was dat vervelend omdat het langer duurde voordat hij sliep. Daar is weinig aan te doen. Hier werd het met een maand of 2 minder en nu hikt hij nooit meer. Dus dit is een kwestie van geduld.

Succes!

4. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    De tips over het speentje zuigen en op zijn buikje leggen helpen inderdaad allemaal wel maar ik zoek net iets om de krampen te voorkomen.

Overigens wil hij zijn tut niet hebben als hij krampen heeft want die spuugt hij dan uit.

Wat ook helpt is hem bij ons in bed leggen, maar dit probeer ik zoveel mogelijk te vermijden omdat hij daar anders misschien een gewoonte van gaat maken

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Even een vraagje: weet je het zeker dat het altijd krampjes zijn? Ik wil je natuurlijk niet tegenspreken, want je kent je kind het beste maar ik zeg dit om de volgende reden.
    Mijn kraamverzorgster zei in de week dat ze bij ons was dat mijn zoontje last had van buikkrampjes omdat hij zo met zijn beentjes schopte. Ik naam het uiteraard meteen aan. Maar later viel me op dat hij altijd met zijn beentje schopte, dus bij honger, bij in bed leggen, ook als hij plezier had. Eigenlijk heel vaak dus. Toen ik eenmaal de huiltjes begon te onderscheiden merkte ik dat hij helemaal geen last van krampjes had maar huilde om andere redenen. Ik merk dat tegenwoordig heel vaak gegooid wordt op krampjes als een baby met beentje trappelt en dat komt omdat het ons verteld wordt door kraamverzorgster etc. Ik merkte in ons geval dat het vaak om andere dingen ging.
    Omdat je schrijft dat hij rustig is zolang hij bij jou is en last krijgt zodra hij op bed gelegd wordt is deze vraag bij mij opgekomen.

6. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    Ach joh, je kindje is nog zo klein, je moet niet vergeten dat het een hele grote boze wereld nog voor hem is. Hij is al die tijd in je buik nooit alleen geweest en moet misschien ook nog een beetje wennen.

Ik heb het gewoon altijd gedaan, hij heeft nooit gewenning gehad. En jonge kindjes kun je eigenlijk niet verwennen/gewennen.

Voorkomen is lastig, want veel jonge babies hebben het. Het hoort er gewoon de eerste drie maanden een beetje bij. Het enige wat je kunt doen is zorgen dat hij niet teveel lucht meekrijgt en heel veel troosten en bij je nemen....

Volg je gevoel, je weet zelf wel wat het beste is en geen kind is hetzelfde, misschien vind je wel iets waardoor de pijn wat verzacht.
    Ik vnd het ook geen leuke tijd want we lagen zowat iedere nacht wakker, maar het is toch goed gekomen en dat komt bij jou kindje vast ook snel.
    Sterkte

7. allwoman

allwoman VIP lid

Jan 29, 2008
    5,589
    0
    0
    bezig bijtje
    Als hij zo'n last van krampjes heeft helpt het misschien een andere speen te nemen ,bijv eentje die minder hard gaat?

8. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Niet om het een of ander, maar spenen op die leeftijd kunnen de hongersignalen onderdrukken.

Krampjes zijn met 6 weken op hun ergst, daarna wordt het langzaamaan minder.

En samen slapen met je kind, verwen je haar/hem niet mee. Het geeft je kind troost, en veiligheid.
    Daar kan je nooit teveel van geven.

9. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    ik denk toch echt dat het krampjes zijn. zo heeft hij alleen van die opstoten na het eten. en stampt anders nooit met zijn beentjes en je merkt ook aan hem dat hij echt pijn hebt, dat zie ik gewoon aan zijn gezichtje. als ik hem bij mij pak is hij even stil maar na een paar minuten moet ik hem echt op zijn buikje leggen en op zijn rugje kloppen of aaien. anders krijg ik hem niet stil.

over de kleinere spenen: dit waren we van plan. wij gebruiken de flessen van avent en bij de starterkid zaten 2 soorten: 1 en 2... we gebruiken nu de 1 en kleinere hebben ze niet.

vannacht heeft hij het overigens super gedaan en dit zonder sinababy! om half 8 badje - 8 uur flesje, en dan het bed in. hij wou heel de tijd niet slapen dus heb ik hem rond 10 uur gewoon nog even aan de borst gelegd. na een kwariertje was hij bek af en is hij in slaap gevallen. toen kwam hij om 2 uur voor een voeding (ook weer meteen in slaap gevallen) en toen om 5 uur weer (ook weer meteen in slaap gevallen) heerlijk om nog eens een keer te kunnen "doorslapen" :)

Share This Page