Ik wist even niet wat ik in de titel moest zetten. Mijn zoontje van 15 weken slaapt om 18.30. Om 18.00 krijgt hij voor het laatst borstvoeding én een flesje kv (aangeboren afwijking aan 1 borst, dus erg weinig melk daar). Meestal komt hij rond 03.00 en 07.00 nog voor een voeding en slaapt dan door tot 09.00 uur. Sinds twee dagen komt hij niet meer om 03.00 uur, dus maak ik hem om 05.00 uur wakker. Niet omdat ik volle borsten oid heb, maar omdat ik hem echt moet verschonen naar mijn gevoel. Dit, omdat ik een keer heb meegemaakt dat zijn romper nat was geworden door zijn urine! Hoe doen jullie dat met verschonen? Want hij wordt er best wel wakker van en valt lastig weer in slaap. Niet dat ik moeite moet doen om hem in slaap te krijgen, maar hij kreunt dan zoveel zeg maar. Verschonen jullie de kleintjes in de nacht? Ik ben ook bang voor luieruitslag, omdat hij dan ruim 12 uur (!) met 1 luier zit. En daarnaast, de laatste voeding is om 18.00 uur. Als hij niet meer voor de nachtvoedingen komt, dan geef ik ruim 12 uur geen borstvoeding. Mijn productie is al niet heel hoog. Zorgt dit er niet voor dat mijn productie helemaal achteruit gaat??
Ik verschoon inderdaad niet in de nacht. Je zou er zelf voor kunnen opteren om de dag bijvoorbeeld om 7u te starten, als je het anders te lang vindt? Je kan ook een maatje groter aandoen. En dat hij eens een keertje een natte romper heeft... Dat is toch echt geen ramp? Niet de bedoeling nee, maar hier komt het wel vaker voor. Heel veel geplast, of een luier die toch wat verschoven is... Kleertjes in de was en washandje erover en klaar toch? Een nachtvoeding is ideaal om je productie op te krikken, owv hormonen. Je hoeft daarvoor je kindje niet wakker te maken, je kan een droomvoeding geven tijdens een lichte slaapfase. Goed voor baby, goed voor jouw productie.
Ik verschoonde eigenlijk sowieso nooit 's nachts, tenzij er gepoept was natuurlijk. Toen ze echt nog klein waren, deed ik het wel, maar toen we een beetje een goed dag/nacht-ritme hadden, werd er tussen 19 en 7 niet verschoond. Zéker niet als ze lekker lagen te slapen Vrijwel nooit lekkages gehad, en die ene keer dat een romper nat is is ook geen ramp toch? Op die leeftijd gaf ik nog meerdere nachtvoedingen, 12u geen voeding was denk ik voor mijn productie niet goed geweest. Je zegt dat 1 borst bij jou minder produceert vanwege een aangeboren afwijking; heb je daar met een lactatiekundige over gesproken? Je kan namelijk ook met 1 borst volledig voeden, of met 1 'hoofd-borst' en een 'extra-borst'. Ik had zelf dat 1 borst ook erg achterbleef in productie, met kolven kwam echt 75% uit de ene borst van de totale opbrengst. Uiteindelijk dronken ze ook maar kort uit die borst. Maar ik heb beide dames ruim 2 jaar gevoed, op het laatst alleen die 'goede' borst. Dat ging prima!
Nee een natte romper is voor mij absoluut geen probleem, vind t alleen zielig voor hem en wil een luieruitslag voorkomen natuurlijk. Mij werd door de vk verteld dat ik hoogstwaarschijnlijk maar met 1 borst zou kunnen voeden en dat de kans groot was dat ik bij moest voeden. In het ziekenhuis na de bevalling kwam een lactatiekundige langs die me vertelde dat ik het toch moest proberen en ja hoor, er kwam wel wat uit, maar niet voldoende. Door de onzekerheid van de afwijking had ik altijd het gevoel gehad dat hij te weinig binnenkreeg via 1 borst. Laatste x bij cb bleek ook dat zijn curve iets was gedaald. Dus ik méér kv geven (helaas). Hij wilt nu ook liever een fles dan de borst, omdat melk uit een flesje met minder moeite komt natuurlijk. Nu is mijn productie al helemaal verminderd. Na 15 minuten kolven krijg ik 20 cc uit de afwijkende borst en zo'n 50 cc uit de goede borst Ik wil zo graag op zijn minst de negen maanden halen.. Zou het nog haalbaar kunnen zijn als ik vaker ga kolven bijvoorbeeld? Wil echt van de kv af en zolang mogelijk bv geven
Oh nee TS, wat een slecht advies van de vk! Met één borst kan je prima voldoende produceren. Hoe denk je anders dat moeders van een tweeling dat doen? Als je tweede borst te weinig produceert, gaat die eerste dat opvangen door méér melk aan te maken. Maar niet als je natuurlijk kv geeft, want dan krijgt je lichaam helemaal niet het signaal om extra te produceren. Als je nog lang wil voeden, heb ik maar één tip: aanleggen aanleggen aanleggen. Lukt dat niet: kolven. En sowieso: lactatiekundige vragen.
Geen verstand van bv, maar even een reactie op je verschoningsvraag. Uiteindelijk ga je er toch naar toe dat je kindje om 19.00 gaat slapen, tot de volgende dag 06.00/07.00 Je maakt hem dan ook niet meer wakker voor een verschoning. Ik zou gewoon je kindje zelf laten komen en dus niet wakker maken. Ik heb hier een maatje grote gebruikt voor de nacht.
Vandaag heb je waarschijnlijk vrij? Lekker de hele dag zo veel mogelijk huid op huid contact en aanleggen. Probeer het flesje helemaal achterwege te laten, uiteindelijk ondermijn je jouw productie ermee. Daarnaast wordt je zoontje er makkelijk van en dat stimuleert ook niet. Maak er een leuke relaxte dag van met z'n tweeën. Niet tegen je wil gaan voeden,maar genieten van elkaar, grote kans dat je het weer wat opkrikt door vandaag en het weekend er de tijd voor te nemen. Verschonen doen wij sinds de kraamweek niet meer. Gaat bijna altijd goed en een natte romper vind ik eigenlijk minder zielig dan midden in de nacht wakker worden gemaakt (ook voor mij).
Oh en wat je opmerking betreft dat hij al liever de fles krijgt... Zorg dat je een héél kleine speen gebruikt, zodat hij evenveel moeite moet doen aan de fles als aan de borst. De premature speen van Dr Brown is de kleinste op de markt, die deed het hier goed. Duurt een fles minder dan twintig minuten, dan is het gaatje van de speen sowieso te groot.
Ik verschoon nooit snachts. Behalve als die gepoept heeft. En hij heeft bijna elke ochtend een natte romper.
Ik verschoon snachts ook niet. Een grotere maat luier voor de nacht kan ook helpen. Ik heb ook 1 heel slechte borst, hieruit kan ik max 30cc kolven, vaak maar 20cc. Uit de andere kolf ik 70cc. Maar ik heb nooit kv gegeven hoor, en mijn oudste heeft meer dan 2 jaar bv gehad. De laatste maanden dronk ze enkel nog maar de goeie borst. Ze heeft ook steeds liever uit de goeie borst gedronken, mer de slechte borst was ze steeds snel klaar. Die voorkeur merk ik nu ook weer bij mijn 2de kindje. Weet je zeker dat je die bijvoeding nodig hebt? Op basis van welke curve zeg je dat je kindje te weinig bij gekomen is? Gebruik je de who curve of die van het cb? Who curve is op basis van kindjes die bv krijgen, cb gebruikt een curve waarin ook kindjes met kV zitten, en die groeien nu eenmaal anders.
Oh jee ik voel me echt stom. Ik heb altijd gedacht dat een baby echt twee borsten nodig had om aan voldoende voeding te komen want iedereen voedt toch met twee borsten. Daarom heb ik ook makkelijk gedaan met kv en was dat aan het begin maar 30 cc op een dag, nu is dat al meer dan 200cc Hij slaapt nu al sinds 12uur aan mn borst. Ik ga hem de komende tijd veel aanleggen en veel huid op huid contact maken want ben nog 2 weken thuis. Hopen dat het gaat werken. Voel me nu schuldig dat ik hem kv heb gegeven terwijl het eigenlijk niet nodig hoefde te zijn, waardoor mn productie nu ook minder is. Shakes, ik gebruikte indd een klein speentje waar hij met moeite uit dronk dus heb hem een grotere speen gekocht. Dat ga ik ook veranderen. Nele87, curve van het cb. Ze zei me zelf dat hij iets te weinig binnenkreeg. Ik vertelde haar mn situatie en zei nog: dus ik moet meer bijvoeden. Ze reageerde met: ja dat zou ik wel doen. Doet me wel heeel goed om te weten dat er meerdere mama's zijn die met een 'mindere' borst zolang bv hebben gegeven. Had ik dit maar eerder gevraagd.
Oh hier ook een mindere borst hoor. Ik voed ondertussen al acht maand, maar uit de rechter kolf ik met moeite de helft van de linker. Zoon drinkt duidelijk ook liever uit de linkse. Je kan bijvoorbeeld de app Growth downloaden, daar kan je de who curve zelf uittekenen.
Ip kun je met 1 borst ook prima voeden, dat gebeurt ook bij tweelingen. Ik geef nu 6 maanden borstvoeding, ik kolf fulltime (heeft met de vroeggeboorte te maken, sondevoeding en snelle gewenning aan fles) mijn ene borst produceert zo'n 20cc en de andere tussen de 150 en 200... Dus ook alles komt van één borst. De babydry luiers van pampers absorberen de urine echt fantastisch, voelt heel droog aan. En zorg dat de luier niet te krap zit. Ik zou in jou geval rond 22 uur proberen om nog te voeden, en dan samen lekker een nachtje doorhalen. Maar aan de andere kant geeft je baby zelf wel toe te zijn aan een voeding. Dus zou ik niet wakker maken.
Je hoeft je niet schuldig te voelen! Je doet je best met de kennis die je hebt. Nu je andere kennis hebt, kun je een andere keuze maken, maar je hebt niet gefaald of zo. Je hebt het beste voor met je kindje, onthoud dat alsjeblieft! En voor nu, kijk hoe ver je komt. Maar vooral ook, geniet van elkaar. Borstvoeding komt echt beter op gang als jij je er rustig en gelukkig bij voelt, nu jezelf schuldig voelen en het jezelf moeilijk maken helpt sowieso niet. Wees lief voor jezelf, drink goed, rust veel en kijk of je de flesvoeding weer wat af kunt bouwen. Dat is toch prima!
Je bent inderdaad verkeerd voorgelicht. Enerzijds m.b.t. het niet kunnen voeden met 1 borst en anderzijds ook m.b.t. het bijgeven van kunstvoeding. Borstvoeding werkt volgens vraag en aanbod. Hoe vaker jij aanlegt, hoe meer melk er geproduceerd wordt. Als je kunstvoeding gaat bijgeven dan ben je je borstvoeding aan het afbouwen. Je baby vraagt daardoor namelijk minder om jouw borst en jouw borsten krijgen dan dus het signaal dat er minder melk nodig is. Gevolg; een lagere productie. Ditzelfde geldt als je minder voedingen gaat geven of lange tijd tussen voedingen laat; je borsten krijgen dan minder vaak het signaal dat er melk nodig is en gaan dus vanzelf ook minder melk aanmaken. 9 úur tussen 2 voedingen (van 18 uur tot 3 uur) is echt heel erg lang voor iemand die productieproblemen heeft. Om dan nog maar niet te spreken om van 18 tot 5 niet te voeden, dat is heel slecht voor je productie, zeker als je kindje nog zo jong is en je productie nog niet stabiel is. Maar nu gauw stoppen met jezelf schuldig voelen hoor. Je hebt gedaan wat je kon met de kennis die je had. Wat door de anderen ook al is gezegd: zo vaak mogelijk aanleggen en veel huid op huid contact. Leg je baby aan bij ieder hongersignaal en als er geen hongersignaal is, dan maximaal 3 uur tussen de voedingen laten (dag en nacht). Vanaf nu gewoon geen kunstvoeding meer geven. Vermoedelijk zal je baby daar 's nachts op gaan reageren omdat hij honger heeft en wil drinken. Dat is ook de bedoeling, want dat stimuleert jouw productie weer en je zult zien dat je snel weer meer melk krijgt. Het is weer even investeren met maximaal 3 uur tussen 2 voedingen, maar in principe moet je je productie ook weer omhoog kunnen krijgen daarmee. Als het dan weer goed loopt straks, kun je 's nachts eventueel 4 uur tussen de voedingen gaan laten (en later misschien wel 1x per 24 uur 6 uur ertussen). Maar dat is iets voor later, je zult je productie eerst weer moeten opkrikken. Enkele tips: *Iedere 3 uur aanleggen (of eerder bij hongersignalen), ook als baby slaapt of geen hongersignalen vertoont *Geen speen gebruiken, je kunt hiermee hongersignalen missen *Niet inbakeren, je kunt hiermee hongersignalen missen *Niks anders geven dan enkel borstvoeding *Bij voorkeur de baby dichtbij jou laten slapen, je mist dan geen hongersignalen 's nachts En zoals iemand anders ook al schreef: vul de gewichten van je baby eens in op de WHO curve. Deze WHO curve is gericht op baby's die borstvoeding krijgen. De TNO curve die op het consultatiebureau wordt gebruikt is gebaseerd op een mix van kindjes (en dus vooral veel kinderen die al vroeg kunstvoeding kregen) en deze groeien vanaf een maand of 4 harder. Het kan hierdoor lijken dat jouw borstvoedingkindje niet genoeg groeit, terwijl het juist prima groeit. Heel veel succes en ik ben benieuwd of je over enkele dagen al verbetering merkt
Bedankt voor je tips. Helaas begint hij al te krijsen als ik hem de 'mindere' borst geef en bij de linker begint hij ook te huilen na 5 minuten. Ik kolf echt maar 100 cc uit beide borsten in totaal, in een half uur. Lijkt net alsof het van kwaad tot erger gaat. Ik probeer nu zoveel mogelijk te kolven en dat met een flesje te geven, want hij wilt duidelijk de fles liever
Het is logisch dat hij liever de fles wil, dat gaat veel makkelijker. Als je je bv een kans wil geven leg je hem continue aan en laat je hem op je borst slapen, zoveel mogelijk huid op huid. Wat je kolft uit je borsten zegt helemaal NIETS over je productie en wat je kindje drinkt!!!!!!! Schakel een gecertificeerde (IBCLC) lactatiekundige in en laat je goed informeren. Wordt lid van de FB-groep van de LLL, daar kunnen ze je ook ècht helpen! Evt. kun je een paar avonden powerkolven om je productie op te schroeven. En met 1 borst kun je prima een kind voeden. Mijn jongste heeft een jaar bv gehad waarvan de laatste maanden uit 1 borst omdat de andere door 2 borstontstekingen de moed had opgegeven. Ging prima! Enne... 100cc is een hele plons voor een kindje van 15 weken... bv is licht verteerbaar en het is heel logisch dat ze vaker willen drinken dan wanneer ze (standaard veel te veel) kv krijgen. De berekening op die pakken houdt nl. geen rekening met de natuurlijke maaginhoud. Die is van een kindje van 6 mnd zo`n 100-120 cc. Geef je de fles therapeutisch? Dat wil zeggen: je kindje zo rechtop mogelijk, de fles zo horizontaal mogelijk zodat de speen nèt voldoende gevuld is, met het allerkleinste speentje. Dan moeten ze moeite doen voor de voeding, net als wanneer ze uit de borst drinken, dat gaat ook niet vanzelf.
Helaas ben je zo waarschijnlijk het begin van het einde van de live bv aan het inluiden... Want natuurlijk is een fles makkelijker. Echt: contacteer z.s.m. een lk!